• 1
  • 2
2012-12-31, 17:15
Medlem
latexxxsss avatar
Har hört att flygfältet i Barkarby ska tomt och öde numera. Finns det något intressant att utforska där?
Citera
2012-12-31, 17:26
Medlem
yedis avatar
Nej, det är som du sa tomt och öde. Finns alltså inte så mycket att se.
Men om jag inte kommer ihåg rätt så är det fortfarande plan som lyfter där ibland och folk som testar snabba bilar/hojjar så helt öde är det nog inte.
Citera
2012-12-31, 17:33
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Nej, det är som du sa tomt och öde. Finns alltså inte så mycket att se.
Men om jag inte kommer ihåg rätt så är det fortfarande plan som lyfter där ibland och folk som testar snabba bilar/hojjar så helt öde är det nog inte.

Nu går det utanför Urban Exploration delen här på FB... men hur kommer det sig att flyg landar där? Är det en klubb som fortfarande är aktiv? Vad jag har hört så ska Barkarbys flygklubb vara upplöst...
Citera
2012-12-31, 18:05
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Nu går det utanför Urban Exploration delen här på FB... men hur kommer det sig att flyg landar där? Är det en klubb som fortfarande är aktiv? Vad jag har hört så ska Barkarbys flygklubb vara upplöst...
Jag är inte 100 på att flyg fortfarande landar där men jag vet att det finns massa små hangarer i området och för några år sedan var det en flyguppvisning där. Det kan mycket väl vara så att klubben inte är aktiv längre men det är inte heller omöjligt att folk fortfarande startar och landar sina mini flyg där.
Citera
2012-12-31, 18:13
Medlem
OP7s avatar
Hemvärnet använder lokaler men det finns saker i berget som är aktivt men larmat o låst ordentligt, finns en nödutgång man kan komma åt men även den är larmad. Försöker man ta sig in där så kan ni räkna med besök på kort varsel..
Citera
2013-01-01, 01:09
Medlem
Eller så inser mann att det är ny abostäder på gång där och inte så mycket kvar ala ts skulle vart där för typ 5 år senn!
Citera
2013-01-01, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OP7
Hemvärnet använder lokaler men det finns saker i berget som är aktivt men larmat o låst ordentligt, finns en nödutgång man kan komma åt men även den är larmad. Försöker man ta sig in där så kan ni räkna med besök på kort varsel..
Berget innehåller ett drivmedels"förråd" som tömdes maj 1999.
Bör finnas rester kvar som gör det riktigt otrevligt, därav lås o larm.
Citera
2013-01-01, 16:18
Medlem
OP7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yrkeschaffis

Finns mer än så!
Citera
2013-01-01, 16:35
Medlem
Specters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Jag är inte 100 på att flyg fortfarande landar där men jag vet att det finns massa små hangarer i området och för några år sedan var det en flyguppvisning där. Det kan mycket väl vara så att klubben inte är aktiv längre men det är inte heller omöjligt att folk fortfarande startar och landar sina mini flyg där.

När jag var förbi var det i alla fall någon form av möte i klubbhuset. Om det hade med flyg eller flygklubben att göra kan inte jag svara på.
Citera
2013-01-01, 19:42
Medlem
CMs avatar
Flygfältet är stängt för flygning från 1 juni 2010.

Citat:
BARKARBY AERODROME CLOSED PERMANENTLY NOTAM ESKB ESKB/STOCKHOLM/BARKARBY RWY 06/24 CLSD 01JUN10 0000 PERM (ES/1/C0527/10)

Försvarsmakten har kvar en del bergrum, dessa är aktiva skyddsobjekt.
Citera
2013-01-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yrkeschaffis

De har aldrig varit nåt drivmedelsföråd där. Det har förvarats andra prylar där efter att det
spelade ut sin roll som flyghangar men de tänker ja int gå in på vad då det är Skydds Objekt fortfarande.
Citera
2013-01-04, 04:56
Medlem
Lär knappast kunna landa några flygplan där, då man bygger bostäder i området samt att landningsbanan håller på att rivas upp sakta men säkert.

Det enda som flyger därifrån vad jag vet är ett företag som flyger luftballonger.

Så mer UE kan de väl inte bli.

Någon som vet hur det ligger till med flygledartornet som ännu finns kvar. Lär väl inte kunna pågå nån verksamhet där längre? Bommat? Öde?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in