Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-01-02, 01:49
Medlem
ucklumarbogas avatar
Var osäker på om tråden får ligga i kultur: allmänt eller om den borde ligga i musik eller annan del av forumet. Mod får gärna flytta i sådana fall.

Kanske en av Norges mest kontroversiella brottslingar (efter Anders Behring Breivik) och tillika black metalpionjären släpper nu enligt han själv som han skriver på den officiella hemsidan www.burzum.org en ny film. Den ska vara klar i Mars månad. Än så länge finns det väldigt lite info om vad filmen kommer att handla om men det finns en ganska lång trailer att se på youtube; den finns även inbäddad på hemsidan.
Regissören Marie Cachet är för mig okänd men tycks vara någon historierevisionist som verkar tro på allt möjligt humbug om raser, alternativa levnadsmetoder, nyhedendom osv. Av det franska namnet att döma och att hon dessutom verkar dela Vargs livsideologi så skulle det inte kunna vara Varg Vikernes fru vi har att göra med? Han har ju trots allt en fransk fru som tidigare aldrig blivit outad.
Vad tror ni om filmen? Kommer den ens att bli sevärd eller känns det inte lite som att Varg nu bara greppar efter halmstrån? Han har ju minst sagt hamnat i bakgrunden efter Utöya och ljuset riktas mer mot ABB.
Jag tror att den kommer att bli en jätteflopp, en väldigt lite grupp av människor kommer att köpa den på Amazons hemsida (där den kommer säljas) och efter ett tag finns den uppe för nedladdning.
Filmen kommer till stora delar vara ackompanjerad av Vargs senaste skiva Umskiptar som släpptes i mitten av förra året.
Hemsidan är väldigt aktiv just nu och trebarnspappan Varg gör minst ett inlägg i månaden. Mestadels handlar allt om ABB och nu senast skolskjutning i USA av Adam Lanza. Summa summarum för er som inte orkar läsa wall of text så kan jag säga att det enda han kommer fram till i stort sett varenda artikel är att alla världsproblem och orsaken till skolskjutningar, finansbubblor, världsvält etc. är judarnas fel
Citera
2013-01-02, 02:21
Medlem
Allharjarins avatar
Isländska? Varför valde detta tungomål? Kanske finner han det närmare norrönt, och således "häftigt"?
Citera
2013-01-02, 02:25
Medlem
Samurai7s avatar
Det kommer knappast bli en långfilm av Hollywood-standard. Jag gissar att det bör betraktas som ett ambitiöst konstprojekt. Rörlig bild ackompanjerad med musik helt enkelt. Jag tycker det ser intressant ut hur som helst.

Vad menar du med flopp? Han har ju alltid tilltalat en relativt liten och hängiven målgrupp vad gäller litteratur och musik, speciellt på senare dagar, och denna film lär inte vara ett undantag. Han hamnar där han siktar.

Intressant diskussion om huruvida regissören är Vikernes fru. Har ingen aning, men det är ju inte helt orimligt att anta.
Senast redigerad av Samurai7 2013-01-02 kl. 02:32.
Citera
2013-01-02, 02:28
Medlem
Samurai7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allharjarin
Isländska? Varför valde detta tungomål? Kanske finner han det närmare norrönt, och således "häftigt"?

Han läser Eddan på dess originalspråk, fornisländska.
Citera
2013-01-02, 03:41
Medlem
ucklumarbogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai7
Det kommer knappast bli en långfilm av Hollywood-standard. Jag gissar att det bör betraktas som ett ambitiöst konstprojekt. Rörlig bild ackompanjerad med musik helt enkelt. Jag tycker det ser intressant ut hur som helst.

Vad menar du med flopp? Han har ju alltid tilltalat en relativt liten och hängiven målgrupp vad gäller litteratur och musik, speciellt på senare dagar, och denna film lär inte vara ett undantag. Han hamnar där han siktar.

Intressant diskussion om huruvida regissören är Vikernes fru. Har ingen aning, men det är ju inte helt orimligt att anta.

Jo säkerligen hamnar han där han siktar bland allsköns odinister, historierförnekare, oliktänkare och judehatande dissidenter. Sen har vi den målgrupp som jag antagligen räknas till: de som är intresserade av Grevens karaktär och musik. Jag tror att merparten av de som läser på hemsidan är nyfikna människor. Det jag menar med flopp är att jag tror att han tagit sig vatten över huvudet med antagandet att han bär på kunskapen av våra förfäder och hur de levde (se artiklarna på burzum.org och Varg Vikernes egna bok Sorcery and Religion in Ancient Scandinavia). Han har säkert läst om religion och blivit väldigt boklärd under den tid han suttit i fängelset, något annat hade varit konstigt.

Det som ändå förundrar mig; om han nu har läst sig till så mycket kunskap, hur kommer det sig att kontentan av det han skriver i sina artiklar och intervjuer till diverse tidningar är att allt är judarnas fel? Han tycks ju bara ha läst kvasivetenskapliga, människoföraktande ideologiska teorier. Trodde faktiskt att han var lite smartare än så...
Med flopp så menade jag också att filmen antagligen kommer att bli ett fildelningsobjekt precis som hans böcker och musik.
Jag är den som skattar mig nöjd med att faktiskt köpa hans skivor men han har även många fiender finansiellt med de senaste skivorna som läckt ut i förväg och böcker som blir till PDF att ladda ned. Mestadels av folk som tycks hata honom. Dessutom känns det som att efter att han kommit på fri fot släppt lite väl mycket material tätt inpå varandra. Vilket talar för kvantitet och inte kvalité. Jag tror att det hade gjort sig bättre om han faktiskt gjorde någonting riktigt bra, helhjärtat inte bara allt för att tjäna pengar som det känns nu. Fast vad gör man inte när man är skyldig norska staten astronomiska belopp
Tror dock aldrig att han blir en riktigt sell out men vem vet i framtiden kanske vi får se honom i Skavlan eller Stjärnorna på slottet. Bästa hade varit Här är ditt liv med Ingvar Oldsberg. Det hade varit en syn för gudarna det.
Citera
2013-01-02, 08:29
Medlem
svampfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ucklumarboga
Det jag menar med flopp är att jag tror att han tagit sig vatten över huvudet med antagandet att han bär på kunskapen av våra förfäder och hur de levde (se artiklarna på burzum.org och Varg Vikernes egna bok Sorcery and Religion in Ancient Scandinavia). Han har säkert läst om religion och blivit väldigt boklärd under den tid han suttit i fängelset, något annat hade varit konstigt.
Sorcery and Religion in Ancient Scandinavia är tråkigt nog en riktigt dålig bok och jag är glad att jag inte köpte den. Man kan väl egentligen bara hoppas på att han med tiden inser hur dålig den är. Jag tror du har rätt i, att han läst mycket när han satt inne, men han skriver illa, framstår som okritisk till sina källor (vilka de nu är, han är fenomenal på att undvika källhänvisningar), och man undrar om han inte medvetet har undvikit allting tryckt efter 1945. Av ren nyfikenhet lär jag nog vilja se den här filmen, men jag förväntar mig inget storverk.
Citera
2013-01-02, 10:03
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag tror definitivt att det kommer bli en sevärd film, med tanke på vem Greven är kommer detta att bli en kultfilm utan tvekan. Kanske inte den bästa som gjorts men väl något man vill se. Tror att filmen kommer beskrivas som "en orgie i rasism, våld, sex och genus hat" + 1000 andra PK epitet som finns av media som kommer förvandla den till en given succé, troligen kommer Amazon ta bort den från försäljningslistorna som kommer ge PR och öka föräsljningen avsevärt. Avstägning från Paypal är att vänta.

Tänker mig en film i samma genre som Rob Zombies house of a 1000 corpses som var en mindre bra film men väldigt kul att se. Varg har fördelen att han är den han är och behöver inte be om ursäkt för något som öppnar för en massa kul och underligt i filmen. Alla Vargfans kommer att köpa filmen så det kommer att bli en succé enligt de mått han mäter framgång. Ingen försäljning i 100 miljoners klassen men jag tror nog han kommer gå med en hyffsad vinst. Ni underskattar chockvärdet en film Varg är inblandad i har.
Citera
2013-01-02, 12:54
Medlem
Skogsvattes avatar
Ja, modern isländska är det ju inte, och min gissning är att modersmålstalande islänningar kommer få sig ett gott skratt, men initiativet är lovvärt! Att det här skulle vara någon form av desperat försök till uppmärksamhet tror jag inte. Varg har jobbat med liknande projekt i många år, inte minst från fängelset.
Citera
2013-01-02, 18:02
Medlem
Samurai7s avatar
Citat:
Jo säkerligen hamnar han där han siktar bland allsköns odinister, historierförnekare, oliktänkare och judehatande dissidenter. Sen har vi den målgrupp som jag antagligen räknas till: de som är intresserade av Grevens karaktär och musik. Jag tror att merparten av de som läser på hemsidan är nyfikna människor. Det jag menar med flopp är att jag tror att han tagit sig vatten över huvudet med antagandet att han bär på kunskapen av våra förfäder och hur de levde (se artiklarna på burzum.org och Varg Vikernes egna bok Sorcery and Religion in Ancient Scandinavia). Han har säkert läst om religion och blivit väldigt boklärd under den tid han suttit i fängelset, något annat hade varit konstigt.

Det som ändå förundrar mig; om han nu har läst sig till så mycket kunskap, hur kommer det sig att kontentan av det han skriver i sina artiklar och intervjuer till diverse tidningar är att allt är judarnas fel? Han tycks ju bara ha läst kvasivetenskapliga, människoföraktande ideologiska teorier. Trodde faktiskt att han var lite smartare än så...

Vikernes har antagligen en helt annan uppfattning om intelligens än du och jag. Jag läste vissa utvalda delar av Sorcery and Religion in Ancient Scandinavia och jag tror inte att han refererade till en enda källa i hela boken. Har för mig att han har sagt att han i egenskap av aktiv utövare av hedendom har all auktoritet att uttala sig i ämnet. Han är sin egen informationskälla helt enkelt.

Citat:
Dessutom känns det som att efter att han kommit på fri fot släppt lite väl mycket material tätt inpå varandra. Vilket talar för kvantitet och inte kvalité. Jag tror att det hade gjort sig bättre om han faktiskt gjorde någonting riktigt bra, helhjärtat inte bara allt för att tjäna pengar som det känns nu. Fast vad gör man inte när man är skyldig norska staten astronomiska belopp

Jag tror att mycket av det han har släppt sedan sin frigivning skrev han när han satt i finkan men hade inte tillgång till den utrustning som krävdes för att producera allt. Jag misstänker att det är den främsta anledningen till att Hildskjalf och Daudi Baldrs producerades med enbart en synth.

Musikaliskt tycker inte jag att han har reducerat kvalitén. Belus och Fallen tyckte jag var riktigt jävla bra plattor. Umskiptar var intressant, men inte riktigt min smak.

Citat:
Tror dock aldrig att han blir en riktigt sell out men vem vet i framtiden kanske vi får se honom i Skavlan eller Stjärnorna på slottet. Bästa hade varit Här är ditt liv med Ingvar Oldsberg. Det hade varit en syn för gudarna det.

Haha! Om jag känner Greven rätt så kommer han hellre korsfästa sig än att medverka i familje-TV.
Citera
2013-01-02, 20:05
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Vad tror ni om filmen? Kommer den ens att bli sevärd eller känns det inte lite som att Varg nu bara greppar efter halmstrån? Han har ju minst sagt hamnat i bakgrunden efter Utöya och ljuset riktas mer mot ABB.

ja, den där skogstomten har inte många rätt.

Han är som en extremare version av Alexander Bard. En person i extremt behov av att hävda sig och synas.

Snacka om att han måste vara bitter när han blev så in i helvetes utklassad av ABB, haha,
Citera
2013-01-02, 23:10
Medlem
ucklumarbogas avatar
Han sjunger på Fornvästnordiska på nya plattan eller också kallat norrönt mål. Om man exempelvis tar en titt på texten till första låten Blóðstokkinn http://www.burzum.org/eng/discograph...mskiptar.shtml

Hljóðs bið ek allar
helgar kindir,
meiri ok minni
mögu Heimdallar;
viltu at ek, Valföðr,
vel fyr telja
forn spjöll fira,
þau er fremst of man.

Exakt likadan text återfinnes här i första versen i Valans spådom http://www.heimskringla.no/wiki/V%C3%B6lusp%C3%A1
Senast redigerad av ucklumarboga 2013-01-02 kl. 23:16.
Citera
2013-01-02, 23:28
Medlem
ucklumarbogas avatar
Förövrigt så släppte han två nya artiklar på sin hemsida idag. Jag blir inte ens längre förvånad över att han måste nämna judarnas ränkspel att klä av den neo-paganistiska fronten han talar om... (suck)

Citat:
To me it is obvious that all the Europeans had a common culture and religion in the past, and I hope that more and more of you begin to share this view with me. This will be important after the soon-to-come (i.e. in the coming years) collapse of the Judeo-Christian civilization, when we (or rather those of us who survive) are to rebuild Europe and reconstruct our common Pagan heritage, for use as our new European culture, world view and religion. We must make sure that we unite as a race, in a European tribal confederacy, and for all future stop all slaughter of racial brethren. Our race is our nation, and Europe is our homeland!

Citat:
Now, most often we are absolutely correct when we think so, but we must be careful not to throw out the baby with the bath water, so to speak, because the to us most relevant of the Abrahamic religions, Christianity, in all its shades and forms, is not only based on the repulsive Satanic religion of the Jews; it is also based on our own European Paganism. The vast majority of their moral values are European (i.e. Pagan)! Almost all their religious festivals are corruptions of our European high festivals! If we strip Christianity of its Jewish content, by cutting of that revolting, reeking, slimy Jewish tentacle entering into Europe from Judea, strangling and controlling the European Christians, we are to a large degree left with a European body. It has been stripped of all flesh, so to speak, but it is still inherently European. Even the idea of a god being sacrificed only later to return from the realm of the dead is purely and utterly European!

Det här är ändå den bästa, man kan inte annat än skratta åt hans inlägg:

Citat:
Now, having a sense of honour in a thoroughly rotten world dominated by Jewish nihilism is not at all an advantage, and it will certainly not lead us to victory. We cannot fight a dishonest foe by honest means. David defeated Goliath not because he was better than Goliath, but because he cheated and brought a missile weapon to a duel. It brought him victory, at the expense of the much better, stronger and far more honourable Goliath, and to David, who of course was a Jew, that was naturally all that mattered to him. Jews have no honour, and they always use dishonourable means whenever they can. They even boast about and celebrates this, like with their myth about David and Goliath. The moral in that myth is (for the Jews); "We Jews are weaker, less skilled and have no honour whatsoever, but we will win anyhow because we cheat, lie, stab our foes in the back and use every dishonourable means we can think of". The only way for the good guy to win against the rotten Jew is to make sure that he too brings a missile weapon to the duel, and shoot that piece of shit down before he can even load his sling (metaphorically speaking, of course...).

Karln är ju fullständigt skvatt galen! Det enda han tror är ju att judarna infiltrerat och hjärntvättat "oss sanna européer".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in