Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-03, 12:15
  #1
Medlem
Tjena.
Fick nyss hem en förstärkare;http://www.ljudfokus.se/produkt/pion...22-svart/5094/

Kopplade in en HDMI kabel från den då till TV men får inte ut något ljud, läste lite i manualhelvete, stog att man behöver HDMI ARC (audio return channel) på TV, har tydligen inte nå sånt på tvn.

Ska det bara vara att koppla en optisk kabel så fungerar det direkt? Eller hur fungerar det som?

Tack på förhand.

(hdmi kabeln är 1.4)
Citera
2013-01-03, 12:33
  #2
Medlem
tobfo1s avatar
De flest moderna tv har ju optiskt ut, som du kan koppla in i stärkaren. Har den inte optisk, så har den RCA ut. Har dock varit med om att billigare TV-apparaters RCA inte varit riktig lågnivå, utan att man måste höja ljudet på TVn till max, och då blir det ju inte så bra.

Edit: Såg nu att din förstärkare inte har analoga ingångar, så hoppas TVn har digital output.
Citera
2013-01-03, 12:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobfo1
De flest moderna tv har ju optiskt ut, som du kan koppla in i stärkaren. Har den inte optisk, så har den RCA ut. Har dock varit med om att billigare TV-apparaters RCA inte varit riktig lågnivå, utan att man måste höja ljudet på TVn till max, och då blir det ju inte så bra.


Jajjemen har en optisk ut, står iaf optical digital audio out! Som en fyrkant ungefär som lyser rött inuti! Ja nu vet man ju att det tydligen finns nåt som heter HDMI ARC iaf.

Edit: här är specs på tv! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=881457

Ja man få fan köpa en ny tv sen nångång, prioritera annat före just nu.
Citera
2013-01-03, 16:02
  #4
Medlem
Ingen garanti att det funkar iaf.
Vissa apparater kan störa ut ARC funktionen.
Citera
2013-01-04, 09:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Ingen garanti att det funkar iaf.
Vissa apparater kan störa ut ARC funktionen.


Hörde med ljudfokus iaf så ska inte vara nåt problem! Men ska ju inte använda ARC heller.
Citera
2013-01-04, 15:28
  #6
Medlem
Öh va?

Beroende på vilken tv, vilken förstärkare och vilka saker du kopplar in i förstärkaren kan ARC störas ut.
Hur kan en butik svara på det när dom vet en 1 av 3 saker... speciellt en sådan sak som ett framtida tv byte.
Citera
2013-01-04, 15:39
  #7
Medlem
gadzooxs avatar
TS: Kör en optisk kabel från TVn till receivern så får du in ljudet den vägen.

Eller ännu bättre: Koppla all din utrustning (digitalbox, bluray, ps3, pc, whatever) med HDMI direkt till receiverns ingångar, och därefter en HDMI-kabel från receiverns HDMI-utgång till en ingång på TVn.

På så vis behöver du aldrig byta kanal på TVn, du behöver ingen Toslink (optisk), och du byter både ljud- och bildkälla samtidigt med receiverns fjärr. Receivern snor alltså ljudet från den inkommande HDMI-signalen, och skickar bilden vidare till TVn.
Citera
2013-01-15, 08:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
TS: Kör en optisk kabel från TVn till receivern så får du in ljudet den vägen.

Eller ännu bättre: Koppla all din utrustning (digitalbox, bluray, ps3, pc, whatever) med HDMI direkt till receiverns ingångar, och därefter en HDMI-kabel från receiverns HDMI-utgång till en ingång på TVn.

På så vis behöver du aldrig byta kanal på TVn, du behöver ingen Toslink (optisk), och du byter både ljud- och bildkälla samtidigt med receiverns fjärr. Receivern snor alltså ljudet från den inkommande HDMI-signalen, och skickar bilden vidare till TVn.


Verkar inte gå att koppla HDMI mellan tv o förstärkare för har tydligen ingen ARC på TV, blir å köpa ny tv sen nångång, framtillsdess så kör jag på en Optisk kabel, fungerar fint nu. Ursäkta för sent svar.
Citera
2013-01-15, 17:36
  #9
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffisen
Verkar inte gå att koppla HDMI mellan tv o förstärkare för har tydligen ingen ARC på TV, blir å köpa ny tv sen nångång, framtillsdess så kör jag på en Optisk kabel, fungerar fint nu. Ursäkta för sent svar.

Det spelar ingen roll i gadzoox scenario, bara om du kopplar in alla enheter i TV'n och inte i recievern. Använder du TV'ns inbyggda digitalbox eller en extern, har du Blu-rayspelare eller en DVD-spelare med HDMI-utgång, PS2 eller Xbox360? I så fall, koppla in prylarna i Förstärkaren och sedan en HDMI-kabel till TV'n
Citera
2013-01-16, 13:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Det spelar ingen roll i gadzoox scenario, bara om du kopplar in alla enheter i TV'n och inte i recievern. Använder du TV'ns inbyggda digitalbox eller en extern, har du Blu-rayspelare eller en DVD-spelare med HDMI-utgång, PS2 eller Xbox360? I så fall, koppla in prylarna i Förstärkaren och sedan en HDMI-kabel till TV'n


Åå fan okej, blu ray spelare ska jag köpa till nångång, xbox har jag. Fast som jag kör nu fungerar, RCA kabel från datorn till förstärkarn och optisk kabel från tv till förstärkarn. Men då vet man ju de till sen iaf!

Ang. digitalbox, bor i lägenhet så kör på antennkabel mellan tv och uttaget i vägga.
Citera
2013-01-16, 14:34
  #11
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffisen
Åå fan okej, blu ray spelare ska jag köpa till nångång, xbox har jag. Fast som jag kör nu fungerar, RCA kabel från datorn till förstärkarn och optisk kabel från tv till förstärkarn. Men då vet man ju de till sen iaf!

Ang. digitalbox, bor i lägenhet så kör på antennkabel mellan tv och uttaget i vägga.
Med tuner/digitalbox inbyggd i TVn är det inte mycket att göra åt saken, annat än en optisk eller ARC från TV till receiver.

Övrig utrustning kopplas dock med fördel direkt till receivern via HDMI.
Datorn borde du oxå koppla på det sättet, eller åtminstone byta ut RCA-kabeln mot en digital (tex optisk) för att få riktigt 5.1-ljud. Men varför dra två kablar; kör både bild och (5.1-)ljud i en HDMI till receivern istället.
Citera
2013-12-20, 11:07
  #12
Medlem
Har en nyköpt samsung 46t teve.

Har en ny yamaha reciver och 2 golv högtalare.

Men fattar ej hur jag ska få ljudet att funka?
Just nu har jag prövat med bara hdmi mellan recivern och tvn, kommer inget ljud.

Vad skulle jag mer behöva så det funkar?

Detta är vad tvn har för olika ingångar.

2 x HDMI ( 19 pin HDMI typ A )
1 x USB 2.0 ( 4 pin USB typ A )
1 x ingång för sammansatt video/komponentvideo ( RCA-hörlursingång x 3 )
1 x hörlurar ( minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm )
1 x digital ljudutgång (optisk) ( TOSLINK )
1 x SCART ( 21 pin SCART )
1 x ljudingång ( RCA-hörlursingång x 2 )
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback