Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-04, 11:22
  #1
Medlem
Jag vaknade upp av sjukaste upplevelsen.
Känner mig chockad och är rädd för att sova, som vanligt när man fått sömnparalys..


Har fått det rätt ofta, men då har jag liksom bara varit fast i sängen, som att något trycker ned en och sen att något försöker komma mot mig, ibland har jag sett en mänskliglilnande gestalt, med inslag av djävul och ögon med stora svarta hål. Riktigt vidrigt.
Saker som"nu kommer jag" har jag ofta hört i dessa paralyser för att i nästa skrika utan att ljud kommer fram och att det känns som att jag slungar mig ut ur min kropp när jag försöker vakna, måste typ 'se' mardrömmarna innan jag får vakna. T.ex saker som stirrar på en.


Har inte haft en på något år eller så, men denna gången var det fan vidrigt, läskigt och jag fick panik.
Börjar med att jag sover oroligt, och gör tabben att lägga mig på rygg innan jag somnar in. Det är som bäddat för sömnparalys inser jag nu för det verkar lättre att komma in i det läget under sömnen om man sover på rygg -.-

Sen vaknar jag upp, trodde jag, jag är kvar i min säng, i mitt sovrum, men jag känner på mig att något är fel, försöker vrida på huvudet och såklart sitter jag fast och jag börjar känna paniken komma.
Denna gången försöker jag tänka att det är en paralys och inget att vara rädd för.
Det är då fanskapet dyker upp! Han skiftar mellan att vara min pojkvän och en demon, typ som att han försöker lura mig att det är han när jag ser att det är nån annan.
Demonen eller vad det är har sex med mig och jag skriker och lyckas vrida huvudet tittar på min pojkvän som ligger brevid mig i sängen. Han sover. Då börjar demonen eller vad jag nu ska kalla det, att le, han byter till sin riktiga form. Tvingar mig att titta på den. Kan inte styra bort huvudet, jag är så rädd att jag skriker. Den säger absolut ingenting och försvinner.
Sen vaknar jag av att jag ligger på rygg. Kollar på min pojkvän som ligger precis likadant som i min dröm. Som att jag bara haft denna upplevelse någon sekund för sen är den borta och jag lyckas vakna.


Vad fan är detta? Någon mer som haft liknande sömnparalys?
Alltså att ni haft sömnparalys med sex inblandat. Det har jag aldrig varit med om förut, jag hoppas jag aldrig är med om det igen fyfaaaan.

Sambandet - ligga på rygg och få sömnparalys, har någon märkt det också?!
Citera
2013-01-04, 11:25
  #2
Medlem
Potentatens avatar
Uppsök läkare. Det kan ju inte bli sjukare.
Citera
2013-01-04, 11:36
  #3
Medlem
En sömnparalys är ju något med sömnen,att man blir förlamad för att kroppen inte ska skada sig under natten, det har alla, har läst om det på nätet och jag har pratat med läkare om det, de kan inte göra ett piss för det är precis som vanliga drömmar men att jag vaknar under paralysen, vilket vissa människor råkar ut för. Så de som vet vad jag pratar om kan ju svara..

Har t.o.m gått till psykolog för att fråga om dessa drömmar men de säger också att det är kroppen som gör såhär under natten och att jag haft otur att vakna vissa av dessa tillfällen?
Citera
2013-01-04, 12:05
  #4
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potentaten
Uppsök läkare. Det kan ju inte bli sjukare.
Du brydde dig inte ens om att googla "sömnparalys" innan du svarade? Bra jobbat.

Jag har tack och lov aldrig upplevt något sexuellt under mina sömnparalyser, men det låter väldigt otäckt.

Tyvärr finns det ingenting att göra åt det (mer än att du undviker att sova på rygg, eftersom det verkar trigga paralyserna för dig). Ett litet tips när man känner att de är på väg är att gå upp på toaletten, dricka ett glas vatten eller vad man nu vill göra för att vakna till lite innan man försöker somna om igen.
Citera
2013-01-04, 12:11
  #5
Medlem
Ja okej, tack för svaret. Jag har ju inte haft en på länge och jag vet ju att allt sitter i huvudet, så det är alltid intressant hur andra upplever sina drömmar! Så skall prova att inte sova på rygg mer å göra som i sa, kan ju va att man tänker på det att man därför sover oroligt och så får lättare att vakna :0
Citera
2013-01-04, 12:27
  #6
Medlem
1nsanes avatar
Har varit med om samma sak, den lurade mig så jag trodde den var min katt så jag skulle bjuda upp den i sängen... Blev alldeles kokhet i inne i kroppen, den skrattade och jag försökt kommunicera men den jäveln bet mig i axeln... Jag sov inte på rummet den natten
Citera
2013-01-04, 12:56
  #7
Medlem
Du är inte ensam... Har varit med om liknande saker.

"I religiösa sammanhang har "maran" fått namnen incubus respektive succubus, här två demoner av manligt och kvinnligt kön som under sina nattliga besök har sex med sina offer."

Hoppas du och din pojkvän inte försöker skaffa barn, hade definitivt föreslagit abort om du blir gravid nu.
Citera
2013-01-04, 12:59
  #8
Medlem
jag kan tala om att jag har haft sömnparyls enda sedan jag kan minnas.

jag har det minst en till två gånger i veckan, så jag är så pass van och har nog haft alla sorter.
Sömnparalys har jag alltid fått höra sen jag var barn att det har kallats för "att bli riden av maran" något som folk upplevt under lång tid och därför blivit ett mytologiskt monster av något slag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mara_%2...sk_mytologi%29

Maran i sig upplever man ofta att man känner av något som kommer allt närmare och närmare in på en. Och i stort sett vaknar du aldrig upp för ens det får tag i dig. Kan själv säga at jag ibland känt mig våldtagen, knivhuggen, kväd allt möjligt. Och i mitt fall som kille, få pungen krossad, och det gör exakt lika ont som på riktigt tyvärr.
Sen jag kan minnas, har maran som jag kallar det i den mer hallicinogena händelsen upplevs som olika många. Ofta är det en mörker, mycket väl en demon, en kvinna, en björn har det ibland varit, och när jag var liten, tom min mor.
Har alltid haft sömnproblem också sen jag kan minnas, så har aldrig riktigt varit bra på att behålla mina rutiner.
Vill fortsätta med att förklara att jag hade grovt mycket mardrömmar när jag var liten, och Maran när jag var liten. Dock efter ett tag så lärde jag mig att förstå att det var min egna värld in i drömmarna som jag kontrollerade, och därmed utrotade mardrömmarna helt ifrån mig själv. Kan hända att jag fortfarande får ibland, men inte så ofta, och absolut inte så obehagliga. Det är oftast en vanlig dröm som kan avslutas med att jag dör.
Så nu förtiden när jag kommer in i sömnparalys, är jag bara förlamad, och väntar oftast ut det. Av det jag lärt mig av lucid dreaming så är just sömnparalys-stadiet du vill uppleva för att att komma in i dig själv. Ofta blir det att man kämpar emot, vilket jag gör ibland och då blir det bara värre, sen påverkar dina tankar extremt mycket. Du ska bara fokusera på att släppa tankarna fria och undvika att försöka röra dig, så sköter hjärnan resten. Det är då du kommer in i lucid dreaming, och nån gång har det hänt att jag fått en outer-body experience. Det har dock inte inträffat ofta, i med att jag lätt sträva emot sömnparalysen.
Har också läst att om man har sömnparalys ofta vilket jag har så kanske du har narkolepsi. Men jag är ingen hypokondriker och inser att det är nog jag inte har, utan bara av nån anledning har lätt att komma in i det stadiet.

I ditt fall tror jag inte det är något fel på dig. Jag själv är nog så psykiskt stabil jag kan tänka mig.
Sömnparalysen kan beror på mycket, stress ligger ofta bakom det hela. Jag tror enligt mig själv att olika människor är mer öppna för att komma in i sömnparalysen, mer öppna för spirituella upplevelser och så vidare. Du behöver absolut inte oroa dig för din hälsa, andra får andra typer av kroppsupplevelser som t ex panikångest.
Det jag tror kan hjälpa är att inte försöka stressa för mycket, lägg inte på dig för mycket onödiga projekt du vet du inte kommer klara av. Kanske komma in mer i dig själv och dina drömmar, och försöka ta kontrollen.

Kan avsluta med på senare år, så kan jag röra mig yterst lite faktiskt och göra ljud av mig i sömnparalys-stadiet. Men det är fortfarande ett helvete, men har inget att göra på att det är något fel på en som person.
Citera
2013-01-04, 13:01
  #9
Medlem
Potentatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Du brydde dig inte ens om att googla "sömnparalys" innan du svarade? Bra jobbat.

Jag har tack och lov aldrig upplevt något sexuellt under mina sömnparalyser, men det låter väldigt otäckt.

Tyvärr finns det ingenting att göra åt det (mer än att du undviker att sova på rygg, eftersom det verkar trigga paralyserna för dig). Ett litet tips när man känner att de är på väg är att gå upp på toaletten, dricka ett glas vatten eller vad man nu vill göra för att vakna till lite innan man försöker somna om igen.
Nej för jag vet exakt vad det är för något.
Eftersom du varit hos läkaren och denne inte kunnat ge dig något så får du leva med det.
Citera
2013-01-04, 13:09
  #10
Medlem
stopbitchings avatar
Fortsätt försöka slunga din kropp antingen uppåt eller neråt mot/genom sängen så kanske du får chans på en skön OBE istället. Eller försök styra upp och se om du kan styra och bestämma hur demonen ska gestalta sig, då kan det säkert bli riktigt mysigt när du får bestämma utseendet Kan ju bli värsta fantasien som går i uppfyllelse.
Citera
2013-01-04, 13:35
  #11
Medlem
Intressanta svar från er alla! Några frågor som dyker upp:

Varför skulle man göra abort pga en dröm? Nu har jag inte planer på något barn men varför skulle jag ta livet av något bara för att jag fått en mardröm som inte är verklig? det sitter ju i huvudet?



Och det där med obe skulle jag vela testa, men vad är skillnad från en 'vanlig' dröm där man bestämmer vad som händer och en obe? Jag kan ju t.ex fejka en obe om jag bestämmer mig för att drömma att jag är utanför min kropp, är det det som menat?

Paralyserna kan jag dessvärre inte styra över, kan vakna upp oftast genom att blunda, vore ju kul om man kunde styra även dem!
Citera
2013-01-04, 13:50
  #12
Medlem
hade ofta sömnparalys förr. Ibland var det en häxa som förtrollat mig och ibland en ande som kontrollerade mig. Ofta blev jag slungad upp i luften och hängandes där (Som jesus på korset fast utan kors
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback