2013-01-07, 12:38
Medlem
Okej folket, nu är det dags att ta sig i kragen!

Bakgrundsinfo: Jag är 24 år och 1,73 lång.

När jag började den 1/1 vägde jag cirka 84, sex dagar senare ligger jag runt 81,5. Viktminskningen består säkert mestadels utav vatten, men vågen tickar iaf neråt, så jag är nöjd än så länge.

Till frukost (som intas runt 12.00) har jag ätit antingen en smoothie beståendes utav frusna jordgubbar och mild naturell youhurt alternativt 2 knäckemackor med grönsaker på.
Eftersom jag är en "recovering" vegetarian har min mage så smått börjat att acceptera fisk, men tyngre kött går inte. Därför har veckans matsedel varit: lax, quinoasallad, linssoppa och paj (utan deg, dvs bara grönsaker och äggstanning). När jag känt av hungern har jag käkat en näve cashewnötter, gjort grönsaker med dipp eller käkat torkade plommon. En kiwi och en passionsfrukt har också slunkit ner.

Eftersom jag sover och inte har en kontinuerlig sysselsättning känns två mål mat om dagen lagom, men såfort skolan börjar igen kommer jag säkert äta tre mål iom att jag kommer att gå upp tidigare.

Träningen försöker jag variera, jag satsar på 3-4 pass i veckan. Förra veckan var jag på core-pass, samt cirkelträning på gymmet. Hemma försöker jag köra lite träning med hantar så att jag känner att kroppen jobbar med musklerna även de dagar jag inte tränar på gym.

Mitt mål är att väga 68 till sommaren (dvs om ca 6 månader), med delmål på 80 och 75. Jag skulle även gärna vilja minska runt 10 cm i midjan, vilket jag hoppas kommer hända iom att jag tappar i vikt och fokuserar lite extra på magövningar vid träning.

Vad tror ni om tränings- och kostupplägget? Tips på kost och motionsformer mottaget tacksamt
Citera
2013-01-07, 12:42
Medlem
Det är enkelt att gå ner i vikt. Ät mindre och träna mer. Har alltid funkat och kommer alltid funka.
Citera
2013-01-07, 12:45
Medlem
Det är ju uppenbarligen det jag gör.
Citera
2013-01-08, 22:17
Medlem
Idag visade vågen 81.

Vad tror ni erfarna tränare att viktminskningen mest beror på?
Jag har skippat all godis och läsk, så uppenbarligen borde det påverka.

Min stora last har varit pasta, och det har jag enbart ätit en gång denna veckan (i måttlig mängd).
Utöver det har jag helt skippat bröd och andra stora kolhydratfällor, och ersatt dem med nyttigare källor såsom quinoa.

Hur länge till tror ni jag kommer att fortsätta att rasa i vikt? 3 kilo på 7 dagar känns ju ganska mycket, men det borde ju planas ut snart.
Citera
2013-01-09, 00:32
Medlem
Arasones avatar
Det verkar väll helt okej, det beror lite på vad du hade för intag du började med din diet. Om du drack mycket läsk och åt mycket godis tidigare, och stoppar upp det intaget så kommer du att gå ner i vikt självklart. Vikten som du har tappat hittills har som sagt, mest varit vatten.

Dock så är jag väldigt skeptiskt till ditt matschema. Du behöver äta kolhydrater också, dock så måste du ha ett mindre intag. Jag skulle säga att det är lagom med ~30g kolhydrater per dag. Regel nummer ett (och jag vet, den har varit uppe ungefär 10.000 gånger på forumt) är att äta mindre, träna mer. Fortsätt träna och skippa sockerfällorna, fram för allt kalorierna.
Citera
2013-01-09, 13:40
Medlem
Tack så mycket för responsen. Hur mycket är 30g kolhydrater rent konkret? Eftersom jag inte har stenkoll på vad maten innehåller är det svårt att veta om jag får i mig tillräckligt med kolhydrater under dagen :/.
Citera
2013-01-09, 13:47
Medlem
mr.loonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miso666
Tack så mycket för responsen. Hur mycket är 30g kolhydrater rent konkret? Eftersom jag inte har stenkoll på vad maten innehåller är det svårt att veta om jag får i mig tillräckligt med kolhydrater under dagen :/.

Läs på förpackningarna och skaffa en matvåg
Citera
2013-01-09, 19:07
Medlem
Arasones avatar
Som mr.looni sa, skaffa en matvåg. En matvåg underlättar verkligen när man ska väga upp maten för att ta reda på protein mängden och kolhydrater. Kolla på den här länken (http://www.lchf.se/Mat/Kolhydratlist...M/Default.aspx) om du letar efter tips om mål med låga kolhydrat halter.
Citera
2013-01-11, 18:23
Medlem
Tack för länken, precis en sån var jag ute efter!
Jag har börjat äta aningen mer kolhydrater, så ingen fara till oro på den fronten.

Ett inte allt för roligt symptom på viktminskningen är att min andedräkt luktar pyton, så tuggummina är det stor rulljans på. Hoppas det ändras snart, för munvården har inte ändrats.

Igår vägde jag mig på kvällen, och hade då gått upp 1.8 (!) kg, eftersom jag annars väger mig på morgonen var detta en stor förändring. Antar att detta mest beror på att jag hade magen full (av ärtsoppa) och att jag inte tömmt tarmarna (detta inlägget blev ganska naty och personligt, sry 'bout that). I morse hade jag gått ner 0.800, så det kändes bra änså.

För att inte bli allt för deprimerad av vad vågen säger funderar jag på att från tisdag börja väga mig en gång i veckan Vad tror ni om detta? Det kanske ger en mer överskådlig bild av viktminskningen, och gör det lättare att hålla motivationen uppe. Dessutom kanske inte dagsformen påverkar resultatet lika mycket då^^

I övrigt satsar jag fortfarande på att gå ner cirka 1 kg i veckan, så att jag håller mitt mål till sommaren, visst låter detta rimligt? Nu i början går det ju visserligen snabbare, så jag har extra tid utsatt till att bli kvitt de sista kilona. Tror även det kommer bli lättare att träna när jag inte dras med de extrakilona.
Senast redigerad av Miso666 2013-01-11 kl. 18:40.
Citera
2013-01-11, 20:22
Medlem
Arasones avatar
Om du kör på, så kommer du säkert att nå ditt mål innan sommaren!
Och, man väger ALLTID mer på kvällen än på morgonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in