Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-01-10, 10:39
Medlem
papperskulas avatar
Kommer inte ivg med bilen, parkeringsbromsknappen + parkeringsbromslampan blinkar och tjuter... samt att "ngot r galet med parkeringsbromsen lampan" lyser.

Finns det ngot stt att f ur den manuellt fr att komma till verkstaden? Eller r det brgning som gller?

Sjukt kul nr man inte kan ta sig till jobbet !!

Detta r en Passat 07.
Citera
2013-01-10, 11:42
Medlem
Lossa batteripolen en stund, frsk sen igen.
Citera
2013-01-10, 11:59
Medlem
Larseverts avatar
Verkar vara vanligt problem. Men teoretiskt kan du hnga av stegmotorn p resp ok och skruva med insex eller torx.
Citera
2013-01-10, 13:27
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Lossa batteripolen en stund, frsk sen igen.

Ska prova detta om en stund och hlla tummarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Verkar vara vanligt problem. Men teoretiskt kan du hnga av stegmotorn p resp ok och skruva med insex eller torx.

Jo, har en kollega som har lite problem med sin ocks, fast den fungerar alltid tillslut.. s ondigt att ha parkeringsbromsen elektronisk.. bara massa extra som kan krngla knns det som.

Din lsning lt allt fr avancerad fr mig dock.
Citera
2013-01-10, 18:18
Medlem
Fick du fart p skrotet?
Citera
2013-01-10, 18:58
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Fick du fart p skrotet?

Tyvrr inte, problemet kvarstr.

Ringde min verkstad fr att kolla om dom hade tid att ta in den imorgon, d tipsade han mig om att prova lgga i en vxel och kra ivg lite frsiktigt fr att se om det lossnade, och trodde det gjorde det... Men nr jag ber polaren bogsera bilen s visade det sig att det r ena bakhjulet som r lst.

r det ngon som vet vad det kan bero p och om man skulle kunna f det att lossna sjlv p ngot stt som inte r svrt (min bilkunskap = kan skifta dck och tanka), banka p flgarna r jag mindre sugen p om det nu skulle vara lsningen.

Hoppas p svar ikvll, mste lmna in den imorgon f.m, annars blir det till att bita i det sura pplet och ringa brgaren.

En uppskattning av priset fr att fixa dessa problem skulle ocks vara intressant, ven om jag lr f reda p det imorgon
Citera
2013-01-10, 20:54
Medlem
hmm.. trkigt! Jag har aldrig haft en nyare bil n -82 s elektronik r verkligen inte min starka sida. Hoppas du fr ordning p det.
Citera
2013-01-10, 22:19
Medlem
Larseverts avatar
P den hr sidan kan man se hur det fungerar, hursomhelst r det en konstruktion som inte passar i vrt klimat med vgsalt mm. Knappen r tydligen ocks en vanlig orsak till krngel.

https://sites.google.com/site/1810ma...s-without-vcds
Citera
2013-01-10, 22:30
Medlem
troligen har din stllmotor till parkeringsbromsen p oket gtt snder, rtt s vanligt problem.

tror stllmotorn ligger p ca 2500kr
Citera
2013-01-10, 22:48
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
P den hr sidan kan man se hur det fungerar, hursomhelst r det en konstruktion som inte passar i vrt klimat med vgsalt mm. Knappen r tydligen ocks en vanlig orsak till krngel.

https://sites.google.com/site/1810ma...s-without-vcds

Citat:
Ursprungligen postat av vanduung
troligen har din stllmotor till parkeringsbromsen p oket gtt snder, rtt s vanligt problem.

tror stllmotorn ligger p ca 2500kr

Tack fr era svar!

2 veckor sen jag gjorde kamremsbyte samt service p bilen, och nu detta , knns som det r dags fr hst och vagn snart.

Ska sluta anvnda p-bromsen knns det som?
Citera
2013-01-11, 00:01
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Tack fr era svar!

2 veckor sen jag gjorde kamremsbyte samt service p bilen, och nu detta , knns som det r dags fr hst och vagn snart.

Ska sluta anvnda p-bromsen knns det som?

Anvnder inte P-bromsen utan lgger den i vxel ist. Slipper ett extra moment vid start plus att jag slipper det du varit med om, att p-bromsen stter sig.
Lite OT : Har varit motstndare till detta med elektrisk p-broms sen det kom ( hur gr man om ordinare systemet lgger av? Hur gr man om strmfrsrjning och ordinarie bromsar lgger av samtidigt? ..) , fredrar enkel mekanik istllet fr att gra ett system mer komplicerat n vad som behvs. vad var det fr fel p en hvstng( handtaget) och en vajer till bromsarna? Varfr inbegripa batterier o.d. ?
Citera
2013-01-11, 00:09
Medlem
Puggens avatar
Inte s enkelt att den frusit fast? r ju trotsallt vinter ute och den fuktiga luften fryser ltt till p kalla ytor. Man br m.a.o undvika att tillstta p-bromsen/handbromsen vintertid. Inte tillstts den automatiskt p din Passat hoppas jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in