2013-01-12, 18:24
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ja enligt forskare ställer upptäkten av en enormt kvasargrupp hela teorin om universums uppkomst i nytt ljus.
Så hela teorin om ett Big Bang kanske måste ifrågasättas. Men visst svindlar tanken att en vedertagen doktrin helt plötsligt inte längre gäller?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5407151
Citera
2013-01-12, 18:36
Medlem
Pattcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Ja enligt forskare ställer upptäkten av en enormt kvasargrupp hela teorin om universums uppkomst i nytt ljus.
Så hela teorin om ett Big Bang kanske måste ifrågasättas. Men visst svindlar tanken att en vedertagen doktrin helt plötsligt inte längre gäller?

"Sidan kan inte hittas". Kan du ge en kort sammanfattning?
Citera
2013-01-12, 18:45
Medlem
Geronimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
"Sidan kan inte hittas".

Samma information finns här.

Citat:
Det skulle ta fyra miljarder år att ta sig förbi kvasargruppen – om det gick att färdas i ljusets hastighet. Avståndet är ungefär 1.600 gånger större än distansen mellan vår egen galax Vintergatan till närmaste grannen Andromedagalaxen.

Låter helt otroligt!
Citera
2013-01-12, 18:46
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Här är pappret: http://arxiv.org/pdf/1211.6256v1.pdf

Jag ska läsa det nu och jag tvivlar starkt på att Robert i intervjun med svt sade att Big Bang teorin måste revideras. Det handlar säkert om distributionen av galaxer och hur homogent universum är.
Citera
2013-01-12, 18:56
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
"Sidan kan inte hittas". Kan du ge en kort sammanfattning?
Konstigt då länken fungerar bra för mig. Men kort handlar det om upptäkten av ett enormt stor ansamling av sk kvasar enormt ljusstarka galaxkärnor. Om man färdas med ljusets hastighet skulle det ändå ta fyra miljarder år att ta sig igenom hela galaxen.
Citera
2013-01-12, 19:13
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Konstigt då länken fungerar bra för mig. Men kort handlar det om upptäkten av ett enormt stor ansamling av sk kvasar enormt ljusstarka galaxkärnor. Om man färdas med ljusets hastighet skulle det ändå ta fyra miljarder år att ta sig igenom hela galaxen.
Det är inte en galax, utan massor av galaxer!
Citera
2013-01-12, 19:26
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

Varför var det betydlig vanligare med enorma galaxer och stjärnor i början? Är det verkligen en stor chockerande upptäckt som media försöker få det till?
Citera
2013-01-12, 19:44
Medlem
6E303062s avatar
Så vitt jag förstår så var det oväntat att hitta så pass många kvasarer tätt sammanpackade.

Tidigare har man förväntat sig att galaxerna var jämnt fördelade i hela universum, men den teorin måste man eventuellt se över nu.
Citera
2013-01-12, 19:52
Medlem
[S][K]s avatar
Detta kan ju inte vara helt oväntat bland astronomer, kosmologer osv.. Läste detta före jag såg tråden, går det inte lätt ihop med dagens syn, även om det är en otroligt ovanlig företeelse?

Ids inte skriva tankegången, är på telefonen. Men svara om det ligger en del sanning i det?
Citera
2013-01-12, 19:54
Medlem
dannutts avatar
Sådärja, skönt att se lite framsteg
Citera
2013-01-12, 20:16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [S][K]
Detta kan ju inte vara helt oväntat bland astronomer, kosmologer osv.. Läste detta före jag såg tråden, går det inte lätt ihop med dagens syn, även om det är en otroligt ovanlig företeelse?
Jo, det handlar bara om att justera visionen litegrann. Sådär är det jämt i kosmologin. Ena året är det ett stort problem att universum är för homogent, andra året är det hysteri över att det är för heterogent. Ibland ändras visionerna snabbare än på ett år.
Citera
2013-01-12, 21:59
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
73 stycken, om jag förstått pappret du länkade till rätt?
Jag förstår inte varför det är en sån stor sak.. Det är väl inte så konstigt att någonstans i universum så har 73 galaxer fastnat i en gemensam kollision, en seriekrock?
Att de genomergår en sammanslagning, matar de supermassiva svartahålen i galaxerna, genom alla stjänor, planet, nebulosor, och diverse skräp, som slängs runt. Vilket leder till att kärnorna blir väldigt aktiva då de äter mycket material. Känns ju inte så himla konstigt faktsikt
Senast redigerad av Synesis 2013-01-12 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in