Citat:
Ursprungligen postat av Njut
Nej, självklart inte. Men jag tror att det här handlar om att stävja händelser likt den i Göteborg, inte diskussioner på Flashback.
Fortfarande finns det redan lagstiftning man kan luta sig mot i sådana fall, problemet är att man hittills inte varit särskilt bra på att tillämpa lagen på internet. Förtal av individer är ju redan straffbart (däremot är det OK att sprida skit om företag). Det känns onödigt att utforma lagar speciellt för internet. Mänskliga interaktioner kan inte vara så jävla annorlunda bara för att de sker i ett textbaserat medium.
Att däremot knyta en fysisk person till ett brott på internet... ptja, det är en annan fråga. Det är lite OT, men jag tycker inte att det ska bli lättare att spåra folk på internet, och att staten ska få befogenhet att börja rycka IP-adresser för småbrott.
Lösningen är att ha ett samhällsklimat som är öppet i verkliga livet, där alla åsiktsriktningar får göra sig hörda utan stigmatisering. Då kommer inte en massa irritation puttra under ytan och gradvis eskalera till... nåt jävligt fult och illaluktande.
Vettefan. Ni får stå ut med ett något metaforiskt språk idag. Jag är för seg i huvudet för att orka uttrycka mig. Blöuärk!