Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Datainspektionen vill göra det olagligt att kränka någon på nätet

flashback.se

Datainspektionen (DI) anser att det bör bli enklare att straffa den som kränker någon på nätet, och att ny lagstiftning krävs mot detta. Myndigheten föreslår en generell straffbestämmelse som även ska gälla grundlagsskyddade webbplatser.

Läs hela artikeln
2013-01-14, 11:21
Medlem
nilsjurgens avatar
Datainspektionen har tydligen lagt ett nytt förslag som DN tar upp idag;

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kra...gar-mot-nathat

där man tydligen vill förbjuda näthatet.

Hur ser flashbacks användare på detta? bra? dåligt? vad får det för konsekvenser för FB? För media, bloggar, etc?
Citera
2013-01-14, 11:23
Medlem
RingInteSnutens avatar
Valdigt lite antar jag eftersom Flashbacks servrar inte ligger i Sverige.
Citera
2013-01-14, 11:27
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Valdigt lite antar jag eftersom Flashbacks servrar inte ligger i Sverige.

Ja det är väl tur, men någon form av konsekvens lär det ju få om det går igenom... för samhället i stort? vad kan vi förvänta oss för straff för detta? Jag misstänker i klass med något mot dödsknarkar-nazi-nedladdare snarare än flerpersonsgruppvåldtäkt.
Citera
2013-01-14, 11:33
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Jag tror detta bara är ett skott i luften, vi har fortfarande yttrandefrihet
och samtidigt skulle jag vilja ha en definition av näthatet som ska förbjudas.
Är set näthat att kalla Reinfeldt för en idiot?
Är det näthat att anse att SD är rasister?
Är det näthat att förespråka revolution?
Är det näthat att uttrycka kontroversiella åsikter?
Är det näthat att inte tycka som MSM?

Förövrigt borde tråden flyttas till censurforat.
Citera
2013-01-14, 11:36
Känns som att förslaget är till för att hålla lite ordning på kränkning av individer och inget annat.
Citera
2013-01-14, 11:38
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njut
Känns som att förslaget är till för att hålla lite ordning på kränkning av individer och inget annat.

"Och inget annat" ingen ska hålla ordning på vad jag tycker eller inte tycker.
Citera
2013-01-14, 12:17
Medlem
PenisJuices avatar
Det var det dummaste jag hört.

Förbjud hat i allmänhet. Nej just ja, det går inte. Folk får fan stå ut med att andra säger saker de inte håller med om.

Det är när folk börjar hota varandra och bära sig åt som jag tycker det går för långt. Men det har vi ju redan lagar om.
Citera
2013-01-14, 13:56
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-i-starkol
Jag tror detta bara är ett skott i luften, vi har fortfarande yttrandefrihet
och samtidigt skulle jag vilja ha en definition av näthatet som ska förbjudas.
Är set näthat att kalla Reinfeldt för en idiot?
Är det näthat att anse att SD är rasister?
Är det näthat att förespråka revolution?
Är det näthat att uttrycka kontroversiella åsikter?
Är det näthat att inte tycka som MSM?

Förövrigt borde tråden flyttas till censurforat.

ja jag var osäker på var den passade in någonstans. samtidigt så håller jag med dig, det känns väldigt mkt åsiktspolis. Förmodligen skulle allt för många saker kunna räknas som näthat. känns ju som vansinne att det skulle finnas regler för det...

man skulle kunna säga att jag HATAR det här förslaget. blir tråden förbjuden då?
Citera
2013-01-14, 13:58
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Det var det dummaste jag hört.

Förbjud hat i allmänhet. Nej just ja, det går inte. Folk får fan stå ut med att andra säger saker de inte håller med om.

Det är när folk börjar hota varandra och bära sig åt som jag tycker det går för långt. Men det har vi ju redan lagar om.

ja det kanske är en jävligt dödfödd diskussion det här på FB. Det är väl knappast någon här som förespråkar en så allvarlig inskränkning i yttrandefriheten.
Citera
2013-01-14, 14:46
Moderator
Siegfrids avatar
Offentliga debatter --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2013-01-14, 15:33
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-i-starkol
"Och inget annat" ingen ska hålla ordning på vad jag tycker eller inte tycker.

Nej, självklart inte. Men jag tror att det här handlar om att stävja händelser likt den i Göteborg, inte diskussioner på Flashback.
Citera
2013-01-14, 15:57
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njut
Nej, självklart inte. Men jag tror att det här handlar om att stävja händelser likt den i Göteborg, inte diskussioner på Flashback.

Fortfarande finns det redan lagstiftning man kan luta sig mot i sådana fall, problemet är att man hittills inte varit särskilt bra på att tillämpa lagen på internet. Förtal av individer är ju redan straffbart (däremot är det OK att sprida skit om företag). Det känns onödigt att utforma lagar speciellt för internet. Mänskliga interaktioner kan inte vara så jävla annorlunda bara för att de sker i ett textbaserat medium.

Att däremot knyta en fysisk person till ett brott på internet... ptja, det är en annan fråga. Det är lite OT, men jag tycker inte att det ska bli lättare att spåra folk på internet, och att staten ska få befogenhet att börja rycka IP-adresser för småbrott.

Lösningen är att ha ett samhällsklimat som är öppet i verkliga livet, där alla åsiktsriktningar får göra sig hörda utan stigmatisering. Då kommer inte en massa irritation puttra under ytan och gradvis eskalera till... nåt jävligt fult och illaluktande.

Vettefan. Ni får stå ut med ett något metaforiskt språk idag. Jag är för seg i huvudet för att orka uttrycka mig. Blöuärk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in