• 1
  • 2
2013-01-17, 15:12
Medlem
Tammers avatar
Jag har körkort för hoj och har kört landsväg sen många år. Men det skulle var kul med en cross, det finns massor till salu på blocket för runt tiotusen. Men vart körs alla dessa hojar, alla är väl på crossbanor och åker? Jag skulle vilja köra på småvägar utanför stan, men vågar man det. Det är väl inte lagligt? Vad är risken att åka fast, eller kan man åka lagligt på nåt sätt?
Citera
2013-01-17, 15:26
Medlem
vart i sverige bor du? här i sundsvallstrakten är det bara att köra vart man vill, möter man polisen så försöker dom inte det minsta att stoppa en då dom vet att det inte är nån ide.
Det är ju olagligt och risken är väl att man tappar körkortet om man blir stannad?
vet inte hur det är om du köper en reggad enduro, då är det väl lagligt att köra på väg
Citera
2013-01-17, 15:26
Medlem
Kratics avatar
Citat:
Jag har körkort för hoj och har kört landsväg sen många år. Men det skulle var kul med en cross, det finns massor till salu på blocket för runt tiotusen. Men vart körs alla dessa hojar, alla är väl på crossbanor och åker? Jag skulle vilja köra på småvägar utanför stan, men vågar man det. Det är väl inte lagligt? Vad är risken att åka fast, eller kan man åka lagligt på nåt sätt?

Jag har haft cross och busat runt i och utanför stan, risken att åka fast är väl relativt liten.
Kan du dina småvägar så är det ju bara att snirkla runt tills bängen ledsnar och åker hem med svansen mellan benen. Men tänk på att ha soppa så det räcker! Aningen piningt läge då du drar iväg på full patte men crossen säckar ihop och du får konstapelns labbe på axeln.

Annars kan du ju gå med i den lokala motorklubben och köra bana
Citera
2013-01-17, 15:31
Medlem
Köp en vägreggad enduro?:O
Citera
2013-01-17, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Alla crossar körs defenitivt inte på banor, speciellt inte gamla ramsnea lik i 10k klassen. För det är vad du får i crossväg för 10k. Ett lik. Defenitivt bättre att köpa en för 20-25k istället för att du behöver renovera cykeln för 10 papp efteråt och ändå har en gammal 95:a istället för en chysst 07-09 för den pengen. Visst en nyare cykel kan också rasa, dyrt med 2 takt ännu dyrare med 4 takt, men det är en risk man får ta.

Köpte själv en Suzuki RMZ250 07:a i somras, var grymt nöjd med cykeln på alla sätt och vis, bröt tyvärr foten i ett hopp så fick sälja den för att köpa en automat bil. Gav 17.000 för cykeln. Ska du ändå inte köra på riktigt mx banor utan bara fjanta omkring på väg, kan du ju lika gärna skita i att köpa en cross, det är kul att åka väg i 2 dagar, ingen förutom moppe pojkarna tycker att du är häftig heller för den delen när du kommer med en cross på vägen....
Citera
2013-01-17, 15:36
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
På 80 talet hade jag en gul Suzuki RM 125 som vi åkte omkring med lite här och där. Inne i byn och även såklart ute i skogen. I skogen hade vi gjort en riktigt schysst bana faktiskt med hopp bland annat. Hände ett par gånger att man mötte polisen när man knattrade runt i byn och en gång så vände dom faktiskt och körde efter och jakten var igång. Fast en Volvo 740 med två tjocka poliser i var ingen större match, drog iväg som en jude på cykel genom auschwitz.
Vek in på första bästa grusväg och sedan djupare in i skogen. Det var tider det...

Så risken att åka fast är rätt liten.
Citera
2013-01-17, 15:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
På 80 talet hade jag en gul Suzuki RM 125 som vi åkte omkring med lite här och där. Inne i byn och även såklart ute i skogen. I skogen hade vi gjort en riktigt schysst bana faktiskt med hopp bland annat. Hände ett par gånger att man mötte polisen när man knattrade runt i byn och en gång så vände dom faktiskt och körde efter och jakten var igång. Fast en Volvo 740 med två tjocka poliser i var ingen större match, drog iväg som en jude på cykel genom auschwitz.
Vek in på första bästa grusväg och sedan djupare in i skogen. Det var tider det...

Så risken att åka fast är rätt liten.
Jag börjar närma mig medelåldern, så det känns lite pinsamt att bli jagad av polisen. Eller ännu värre, att åka fast. Vilken skam att bli hemskjutsad av polisen där frugan och ungarna står i dörren.
Men enduroreggad som nån tipsade om låter intressant. Då får man alltså köra på vägar, eller måste man vara medlem i nån klubb? Det kanske inte kollas så noga av polisen?
Citera
2013-01-17, 16:04
Medlem
Har själv en Kawa 125 00 2 takt. Köpte den för 10 papp han går som en klocka! Jag kan bevisa motsatsen! Bara för att du köper en cross för 10 papp så är det inget skit. Klart att man måste fixa den någon gång ibland men det behövs med dem flesta crossar!

Jag har en grusgrop ute i skogen som jag kör i. Det skulle säkert vara roligare att testa köra på bana någon gång men tycker ändå det är kul att köra i gropen så behövs ingen bana för att ha roligt med crossar.

Det är dock rätt mycket jobb med en cross. Byte av olja, Kolv byte, och allmänt underhåll. Men själv tycker jag det är roligt att meka så gör allt som ska göras på den mer än gärna!
Citera
2013-01-17, 16:13
Medlem
Eftersom du har A-körkort och inte ska köra på crossbanan så är bästa alternativet en enduro hoj som är LANDSVÄGS registrerad (LV-regg). Köp en KTM EXC 2005 eller nyare, tröttnar du på grusvägar kan du ju köpa till motard hjul och köra gata med den
Citera
2013-01-17, 16:18
Medlem
Maowdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delarosa
Eftersom du har A-körkort och inte ska köra på crossbanan så är bästa alternativet en enduro hoj som är LANDSVÄGS registrerad (LV-regg). Köp en KTM EXC 2005 eller nyare, tröttnar du på grusvägar kan du ju köpa till motard hjul och köra gata med den
Skulle också köra på det. Köper du dock en helcrolle så var förjävla noga med att kika så att den inte är stulen tidigare! Känner flera som åkt på den niten.
Citera
2013-01-17, 17:01
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppe.carlander
Har själv en Kawa 125 00 2 takt. Köpte den för 10 papp han går som en klocka! Jag kan bevisa motsatsen! Bara för att du köper en cross för 10 papp så är det inget skit. Klart att man måste fixa den någon gång ibland men det behövs med dem flesta crossar!

Jag har en grusgrop ute i skogen som jag kör i. Det skulle säkert vara roligare att testa köra på bana någon gång men tycker ändå det är kul att köra i gropen så behövs ingen bana för att ha roligt med crossar.

Det är dock rätt mycket jobb med en cross. Byte av olja, Kolv byte, och allmänt underhåll. Men själv tycker jag det är roligt att meka så gör allt som ska göras på den mer än gärna!
För min del kör jag mest med min ordinarie landsvägshoj, det här med cross/enduro är mest på skoj. Blir nog inte så många mil/år, så mekandet bör väl inte bli så omfattande. Om man kan komma över en nyservad kanske man slipper meka första säsongen iallafall.
Här har vi en som ser fräsch ut, står dock inte om den är enduroreggad:
http://www.blocket.se/stockholm/Yama....htm?ca=11&w=1
Citera
2013-01-17, 17:32
Medlem
Citat:
För min del kör jag mest med min ordinarie landsvägshoj, det här med cross/enduro är mest på skoj. Blir nog inte så många mil/år, så mekandet bör väl inte bli så omfattande. Om man kan komma över en nyservad kanske man slipper meka första säsongen iallafall.
Här har vi en som ser fräsch ut, står dock inte om den är enduroreggad:
http://www.blocket.se/stockholm/Yama....htm?ca=11&w=1

Den såg ju iaf. riktigt bra ut! Ta en testkörning, be att den är kall när du kommer. Du känner ju lite när du kickar och på gången i allmänhet om det är bra kompression i kolv/cylinder vilket ju borde borga för hyfsat underhållen maskin iaf. Du känner även hur växlarna går i, koppling osv.
Sen får du se när du kommer hem och plockar isär den hur det egentligen är

Det är en ganska tävlingstrimmad maskin en cross, tänk på det bara, inte alls som ett pendlarfordon. Serviceintervallerna är därefter. Oljebyte var 5:e körtimma osv. om du vill undanhålla metallspån ifrån växellåda. Alltid rent luftfilter. Dyrt men kul. Sen kan man ju alltid köra efter devisen att köra så länge tygeln håller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in