Citat:
Ursprungligen postat av Tjorvens
Jo det bästa hade ju varit att ha ett mc-kort! Men har inte så bra koll på hur det funkar? Måste man verkligen ta så många lektioner? Vad kan man tro att det ska kosta om man vill göra det så billigt som möjligt. Har vanligt körkort och teorin är inget problem. Har goda kunskaper om körandet också.
Går det att "chansa" och bara göra riskettan samt risktvåan sen uppkörning?
Uppkörningen på hoj är inte jätteenkelt, inte alls lika lätt som på bil och många fler som misslyckas tror jag. Åtminstone i Göteborg där jag tog kortet...
Man måste träna på konbanan, det är inget man klarar på första försöket om man inte har tränat specifikt på det. Man kan träna själv... I Göteborg finns det en bana man kan köpa tillstånd att få vara på till och med om man inte kör med körlärare.
http://www.youtube.com/watch?v=PNedgyIatRo
Men har du ingen som kan vara handledare åt dig måste du nog ta lektioner... Jag behövde ganska många, typ 25 stycken tror jag. Hade knappt kört bil alls när jag tog mc-kortet och hade aldrig suttit på varken moppe eller mc förut.
Men om du har någon som kan vara handledare är det en helt annan femma, då kommer du nog undan med kortet inklusive allt för under 10 000. För mig kostade det nog tre gånger så mycket... Minst.
Känns jättedumt att ha behövt gå så många lektioner
Kunde knappt köra ändå direkt när jag tagit kortet, nu har jag några tusen mil i bagaget och är en helt annan förare. Kört på bana med.
Man blir inte bra på att köra förrän man får köra själv...