• 1
  • 2
2013-01-22, 22:41
Medlem
Hej!

Har bestämt mig att ta upp drömmen jag hade när jag var liten om att bli ett "stunt-proffs"! Dock bara på realistisk hobbynivå. Jag har sen 10 års åldern alltid kört cyros, fiddy, moped på ett hjul. Ägnat flera timmar varje dag av sommarloven att träna träna och träna! När skolan/flickvän/jobb tog över vid 17 års åldern så dog tyvärr allt detta ut. Sålde mina fordon och satsade på annat. Men har nu vid 20 års ålder fått ett otroligt sug på att bli en jäkel på att busa med hojjen igen och ta upp barndrömmarna! Har dock inte tid eller pengar till att ta mc-körkort, något jag planerar på att göra senare när man är klar med utbildning.

Så min fråga lyder: någon som vet någon stor, avlägsen parkering/industriområde/mm man kan köra runt och träna och leka lite i regionen SKÅNE.

Någon som har erfarenhet av val av hoj? Yamaha r6a? Eller Kawasaki zx6r?

Ha det fint allihopa!
Citera
2013-01-22, 22:53
Medlem
drlinkps avatar
Har själv en r6a... Du kan knappast bli en bra förare av att köra omkring på en jävla parkering Även om du har erfarenhet... Vill du bara lära dig att få upp den på bakhjulet så finns det säkert något bra träningsställe i ditt område, fråga på Sporthoj.com.

Håller mig borta från Skåne så jag kan tyvärr inga goa vägar där men ska du bli en säker förare och kunna busa på riktigt borde du ta dig ut på landsvägar.

Tror du inte att du kan lösa kortet rätt billigt om du redan har erfarenhet?
Citera
2013-01-22, 22:56
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorvens
Hej!

Har bestämt mig att ta upp drömmen jag hade när jag var liten om att bli ett "stunt-proffs"! Dock bara på realistisk hobbynivå. Jag har sen 10 års åldern alltid kört cyros, fiddy, moped på ett hjul. Ägnat flera timmar varje dag av sommarloven att träna träna och träna! När skolan/flickvän/jobb tog över vid 17 års åldern så dog tyvärr allt detta ut. Sålde mina fordon och satsade på annat. Men har nu vid 20 års ålder fått ett otroligt sug på att bli en jäkel på att busa med hojjen igen och ta upp barndrömmarna! Har dock inte tid eller pengar till att ta mc-körkort, något jag planerar på att göra senare när man är klar med utbildning.

Så min fråga lyder: någon som vet någon stor, avlägsen parkering/industriområde/mm man kan köra runt och träna och leka lite i regionen SKÅNE.

Någon som har erfarenhet av val av hoj? Yamaha r6a? Eller Kawasaki zx6r?

Ha det fint allihopa!

sideways driftar väll på en gammal flygplats, är det i ljungbyhed?
kanske kan komma till där ?
Citera
2013-01-22, 23:08
Medlem
Jo det bästa hade ju varit att ha ett mc-kort! Men har inte så bra koll på hur det funkar? Måste man verkligen ta så många lektioner? Vad kan man tro att det ska kosta om man vill göra det så billigt som möjligt. Har vanligt körkort och teorin är inget problem. Har goda kunskaper om körandet också.
Går det att "chansa" och bara göra riskettan samt risktvåan sen uppkörning?
Citera
2013-01-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drlinkp
Har själv en r6a... Du kan knappast bli en bra förare av att köra omkring på en jävla parkering Även om du har erfarenhet... Vill du bara lära dig att få upp den på bakhjulet så finns det säkert något bra träningsställe i ditt område, fråga på Sporthoj.com.

Håller mig borta från Skåne så jag kan tyvärr inga goa vägar där men ska du bli en säker förare och kunna busa på riktigt borde du ta dig ut på landsvägar.

Tror du inte att du kan lösa kortet rätt billigt om du redan har erfarenhet?

Jo det bästa hade ju varit att ha ett mc-kort! Men har inte så bra koll på hur det funkar? Måste man verkligen ta så många lektioner? Vad kan man tro att det ska kosta om man vill göra det så billigt som möjligt. Har vanligt körkort och teorin är inget problem. Har goda kunskaper om körandet också.
Citera
2013-01-22, 23:18
Medlem
Citat:
Få någon som kan förklara för dig hur konbanan fungerar sen hittar du en hoj du kan träna på en parkering någon timme sen kan du ta kortet.
Det är inte alls svårt.
Citera
2013-01-22, 23:19
Medlem
BalleFjongbergs avatar
Är väl bara träna på valfri tom parkering. Om Polisen skulle komma är det ju bara att rulla lite sakta därifrån. Polisen har ingen chans att ta dig om du sitter på en mc.
Citera
2013-01-22, 23:23
Medlem
drlinkps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleFjongberg
Är väl bara träna på valfri tom parkering. Om Polisen skulle komma är det ju bara att rulla lite sakta därifrån. Polisen har ingen chans att ta dig om du sitter på en mc.

Haha du menar att han skulle dra från polisen innan han ens har körkort på en träningshoj?

Sett lite för mycket actionfilmer kanske?
Citera
2013-01-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalleFjongberg

Jag är inte direkt killen som smiter från polisen och sånt. Om man berättar att man övningskör/eller kör lite hobbylek på en ödelagd parkering utan trafik tror jag nog inte polisen gör så mycket.
Citera
2013-01-22, 23:30
Medlem
drlinkps avatar
Citat:

Uppkörningen på hoj är inte jätteenkelt, inte alls lika lätt som på bil och många fler som misslyckas tror jag. Åtminstone i Göteborg där jag tog kortet...

Man måste träna på konbanan, det är inget man klarar på första försöket om man inte har tränat specifikt på det. Man kan träna själv... I Göteborg finns det en bana man kan köpa tillstånd att få vara på till och med om man inte kör med körlärare.
http://www.youtube.com/watch?v=PNedgyIatRo

Men har du ingen som kan vara handledare åt dig måste du nog ta lektioner... Jag behövde ganska många, typ 25 stycken tror jag. Hade knappt kört bil alls när jag tog mc-kortet och hade aldrig suttit på varken moppe eller mc förut.

Men om du har någon som kan vara handledare är det en helt annan femma, då kommer du nog undan med kortet inklusive allt för under 10 000. För mig kostade det nog tre gånger så mycket... Minst.

Känns jättedumt att ha behövt gå så många lektioner Kunde knappt köra ändå direkt när jag tagit kortet, nu har jag några tusen mil i bagaget och är en helt annan förare. Kört på bana med.
Man blir inte bra på att köra förrän man får köra själv...
Citera
2013-01-22, 23:31
Medlem
Men så man kan alltså ta mc-kortet utan att ha tagit en enda lektion? Eller finns det några krav?
Citera
2013-01-23, 00:33
Medlem
BalleFjongbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drlinkp
Haha du menar att han skulle dra från polisen innan han ens har körkort på en träningshoj?

Sett lite för mycket actionfilmer kanske?

Eftersom han kört innan när han var mindre så kan han ju antagligen åka. Och åka ifrån polisen på en mc, moped eller vad som helst på två hjul är inte speciellt svårt.

Sa ja, jag menar att han kan åka ifrån polisen innan han ens har körkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in