• 1
  • 2
2013-01-28, 14:55
Medlem
Hejsan!
Vill börja med att säga att jag är osäker på trådens placering så Mod får gärna flytta tråden om den ligger på fel ställe!

Jag funderar som sagt på att rösta på SD 2014 men jag har några funderingar och frågor.
Jag skall vara helt ärlig, jag är inte speciellt insatt i SD's politik men man har ju alltid fått höra att man inte skall rösta på SD pga att dom är rasister osv. Nyligen så tog jag en titt på deras förslag och jag måste säga att jag håller med om det mesta av förslagen. Men hela tiden får jag höra från olika håll att inte tro på det jag läser på tex SD's hemsida för att det är deras egna propaganda?. Jag har inga i min närhet som är SDare så jag kan inte direkt gå och prata med någon annan som röstat på partiet.

Är det nu som alla säger att SD är rasister rakt igenom? Av det jag läst så tycker jag inte att det verkar vara speciellt "rasistiskt" men jag har som sagt inte läst på speciellt mycket. Jag hade en diskussion med ett par vänner förra veckan där jag sa att jag möjligtvis kommer rösta på SD och blev genast kallad för rasist och extremist. Bara för att jag håller med om SD's synsätt på tex invandring (I alla fall det jag hört) så är jag automatiskt en rasist?. Ni som röstat på SD, berättade ni det för familj/vänner eller håller ni tyst om det?

Är det fel om jag vill rösta på SD? Visst jag kanske hinner ändra mig tills valet men just nu känns det som en självklarhet nästan, eller har jag bara fallit för deras propaganda?

Som sagt så har jag inte läst på så hemskt mycket om partiets politik så nu får ursäkta mig ifall jag låter korkad, skall nu gå tillbaka till att läsa på om partiet.

Alla svar uppskattas.
Tack!
Citera
2013-01-28, 15:03
Medlem
VitNegers avatar
Du kan ju räkna med att få väldigt partiska kommentarer här...

Ett bra sätt är att gå in på partiernas hemsidor och läs "Vår politik A-Ö" eller liknande. Och typ sammanfattningen på deras partiprogram, som brukar finnas i början. Om du inte orkar läsa hela det vill säga.

Sen brukar det ju vara så att det mesta låter rätt bra. Men kolla på värdeord och fundera på vad som händer med samhället om ett parti skulle få absolut majoritet .
Citera
2013-01-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Du kan ju räkna med att få väldigt partiska kommentarer här...

Ett bra sätt är att gå in på partiernas hemsidor och läs "Vår politik A-Ö" eller liknande. Och typ sammanfattningen på deras partiprogram, som brukar finnas i början. Om du inte orkar läsa hela det vill säga.

Sen brukar det ju vara så att det mesta låter rätt bra. Men kolla på värdeord och fundera på vad som händer med samhället om ett parti skulle få absolut majoritet .
Förväntar mig partiska kommentarer så det är lugnt.

Ja men precis. Läste det mesta av SD's "A-Ö" och det lät bra men folk påstår ändå att det är deras egna "påhittade" propaganda. Hade en diskussion med mina föräldrar om detta för ett tag sedan och deras argument var något i stil med: Ja men om du köper deras förslag så köper du även det andra, det rasistiska. Vill du stödja rasister?

Är väldigt kluven just nu.
Citera
2013-01-28, 15:07
Medlem
HerrVs avatar
Nej, SD är inte rasister rakt igenom. SD förespråkar en politik i vilken man vill dra ner på antalet invandrare som får asyl i Sverige. Att "alla" säger att SD är rasistiskt är pga av media och de redan etablerade partierna säger så, då SD står för fel åsikt ur deras perspektiv. Bor man i Stockholm innerstad eller bättre villaförorter och därtill lyfter en hög lön gör det ingen skillnad hur det ser ut i resten av landet.

Jag själv kommer rösta SD nästa val, men gjorde inte så förra valet. Är du övertygad om att SD har den bästa politiken för Sverige SKA du rösta på partiet.

Vad är propaganda? För mig är det dina vänner som har blivit lurade av propagande, då från de som påstår att SD är rasister. Visst finns det rötägg i partiet, men säg vilket parti det inte finns det i. Socialdemokraterna har en historia av stölder, Sahlins berömda Toblerone-affär och Perssons godissnatteri bland dessa, men inte är alla Socialdemokrater tjuvar för det?
Citera
2013-01-28, 15:08
Medlem
Du är verkligen inte rasist. Att hålla invandringen på en normal nivå jämfört med resten av Europa är något alla länder borde eftersträva. Invandringen som vi har nu i Sverige är faktiskt väldigt extrem. Ingen av SD's punkter är rasistiska, inte ens en. Min släkt är vänster och tycker ett och annat om mig, men jag kommer aldrig vika ner mig för extremister.
Citera
2013-01-28, 15:09
Medlem
Spadess avatar
De som säger att alla SDare är rasister är kort och gott helt hjärntvättade av media. Självklart finns det rasister som röstar på SD iochmed att de vill minska invandringen men jag tror att de flesta helt enkelt tröttnat på den nuvarande sjuka invandringspolitiken. Lägg fram lite våldtäktsstatistik från Oslo eller Sverige för den delen till folket som kallar dig rasist så de får se hur snälla dessa MENA-invandrare är som de vurmar om.

Läs i statistiktråden eller någon utav de andra trådarna i I&I så du får lite kött på benen. Det är väldigt lätt att argumentera ner SD-fientligt folk eftersom de aldrig använder sig utav fakta utan bara känsloargument.

Något som är roligt är att fråga personerna som kallar dig rasist om de ens har läst SDs partiprogram, -Ehh men aah, nej men RASIST! Brukar man få som svar. De får sina åsikter från aftonblaskan och följer dem eftersom i Sverige gillar man inte att gå emot strömmen. Jag tycker du ska rösta SD och skita i vad de andra säger.
Citera
2013-01-28, 15:11
Medlem
Hade ett väldigt kort samtal med en SDare för någon månad sedan och om jag kommer ihåg rätt sa han att dom vill ha resurser INNAN vi tar in fler invandrare? För mig låter det som sagt jävligt bra. Jag kom med argumentet häromdan att jag tyckte att vi kan börja med att fokusera på bland annat våra hemlösa här i Sverige och se till att dom får ett bättre liv, sen att vi skall ha bättre resurser om vi vill ta in fler invandrare. Jag påstod aldrig att jag var emot invandring för det är jag absolut inte. Men då blev jag direkt kallad för främlingsfientlig och rasist. Tänker jag fel här?
Citera
2013-01-28, 15:12
Medlem
Ptolemaioss avatar
På grund av mina vänner och mina yrkesval kommer jag hålla tyst på att jag dom det ser ut nu, kommer rösta på SD 2014. Inte på grund av mina invandrarvänner, utan svenska vänner. Tyvärr ser folk SD som rasister, något jag frågade högt om under en föreläsning en gång. "Vad och var är rasismen i SD's partiprogram?", de flesta svarade "allt", varpå jag bad dem ta ut något "rasistiskt" från den, vilket givetvis ingen annan hittade utan började diskutera att det bara var rasism, utan att kunna nämna något generellt.

Har du specifika frågor så vänd dessa till SD direkt, så får du dina svar.
Citera
2013-01-28, 15:14
Medlem
Ett kortfattat svar på din fråga: det finns rasister inom Sd, men överlag är aktiva Sverigedemokrater mycket mer balanserade och nyanserade än en genomsnittlig flashbackrasse som tjatar om rasens överlevnad, det kommande inbördeskriget och allt vad det är. Jag har följt partiet rätt länge, och det är okej förnuftiga människor som håller i trådarna. De tror det är en dålig idé att importera tiotusentals araber och muslimer varje år, men mer extrema än så är deras åsikter inte.
Citera
2013-01-28, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Ett kortfattat svar på din fråga: det finns rasister inom Sd, men överlag är aktiva Sverigedemokrater mycket mer balanserade och nyanserade än en genomsnittlig flashbackrasse som tjatar om rasens överlevnad, det kommande inbördeskriget och allt vad det är. Jag har följt partiet rätt länge, och det är okej förnuftiga människor som håller i trådarna. De tror det är en dålig idé att importera tiotusentals araber och muslimer varje år, men mer extrema än så är deras åsikter inte.
Okej!
En vän sa till mig för ett tag sedan att "Ja endel saker kanske är bra med SD, men vissa andra saker är inte så bra och man får inte så hög status om man röstar på dom. Och framförallt så är personerna bakom SD inte några höjdare"

Vad menade han med detta? Än så länge så har jag inte hittat något som är "mindre bra" i deras politik.
Citera
2013-01-28, 15:22
Medlem
Silvanuss avatar
Det är numera inga större konstigheter med SD om man ser till deras officiella åsikter i partiprogram etc. De är ett social-/nationalkonservativt parti som längtar tillbaka till folkhemmets dagar. Det vore ohederligt att beskylla dem för att vara bruntonade.

Däremot är dera.s representanter i allmänhet inte av någon högre klass (även jämfört med de sju andra riksdagspartierna), både i fråga om lämplig kompetens och rimliga åsikter. Det finns nog också en del som i grunden ligger mer åt ND/SvP åsiktsmässigt, men som av pragmatiska skäl stannar i SD.

Nu är det i och för sig inte så konstigt att deras representanter håller en låg nivå, eftersom det medför att man riskerar att bli en social paria och utsättas för våld från vänsterextremister att vara sverigedemokrat. Man vinner inte heller någon intellektuell eller annan prestige. Men det är detta som är orsaken till att media kan rapportera om olämpliga uttalanden stup i kvarten.

Så min åsikt är att det är ok att rösta på SD utifrån deras partiprogram och att det finns ett antal kompetenta representanter högre upp i partiet, men se det i första hand som en signal till övriga partier och massmedia. SD har inte i dagsläget kompetensen att föra en helgjuten politik, och man får räkna att partiet ett bra tag framöver kommer att dras med mindre lämpliga representanter.
Citera
2013-01-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Okej!
En vän sa till mig för ett tag sedan att "Ja endel saker kanske är bra med SD, men vissa andra saker är inte så bra och man får inte så hög status om man röstar på dom. Och framförallt så är personerna bakom SD inte några höjdare"

Vad menade han med detta? Än så länge så har jag inte hittat något som är "mindre bra" i deras politik.

Han har blivit lurad av media, det finns inget som är mindre bra och personerna bakom SD är mycket kompetenta. I dagens samhälle har man tyvärr inte så hög status av att rösta på SD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in