2013-02-03, 12:07
  #1
Medlem
Sweeteebunss avatar
Läs den här först:
www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2238944/Elon-Musk-SpaceX-pioneer-wants-send-80-000-colonize-Mars-500-000-ticket.html


Vad tycker ni? Är det möjligt?
Själv tror jag att det är möjligt men att få upp 80,000 människor låter lite för mycket.
Citera
2013-02-03, 12:15
  #2
Medlem
ArtFevers avatar
Kolla upp Robert Zubrin, raketforskare som skrivit flera böcker om ämnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Case_for_Mars
Citera
2013-02-03, 12:24
  #3
Medlem
jonedals avatar
Litar nog på kanadensare. Dom har nog stålar och verkar vilja gott, enligt wiki iaf. Har usa råd med det ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Canada%E2%80%93Sweden_relations

OnT; det är nog möjligt.
__________________
Senast redigerad av jonedal 2013-02-03 kl. 12:29.
Citera
2013-02-03, 13:11
  #4
Medlem
D-LAs avatar
Det är väl fler än det projektet som är igång, om jag inte har helt fel så läste jag om en sida som letade efter frivilliga för inte så länge sedan.
Citera
2013-02-03, 13:22
  #5
Medlem
En sak som inte nämndes i artikeln var om det finns planer på att ta dit djur också. Skulle vara kul att höra eventuella idéer kring det.

Utan att vara ingengör eller så, tror jag absolut att det är möjligt, bara viljan finns. Fler människor är nog inte en belastning, snarare tvärtom. Ju fler desto bättre chans att lyckas. Undrar om personer med viktiga kunskaper (och dyra utbildningar) som läkare kan få åka billigare.
Citera
2013-02-04, 09:03
  #6
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeteebuns
Vad tycker ni? Är det möjligt?
Själv tror jag att det är möjligt men att få upp 80,000 människor låter lite för mycket.

Nej. Vad vore poängen med att bo under en kåpa sådär? tekniskt möjligt kanske men inte för 800000$ per person... Sen glömmer tydligen alla att växter inte bara behöver solljus, vatten och koldioxid för att leva. De behöver även kväve. Massor av kväve. Och inte bara växter. Allt liv behöver kväve. Och på mars är kväve ett spårämne. Det är alltså omöjligt för en eventuell koloni att växa över en viss gräns. det är poänglöst att försöka kolonisera mars. Förutsättningarna är marginalt bättre än att åka till månen istället.
Citera
2013-02-04, 09:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Nej. Vad vore poängen med att bo under en kåpa sådär? tekniskt möjligt kanske men inte för 800000$ per person... Sen glömmer tydligen alla att växter inte bara behöver solljus, vatten och koldioxid för att leva. De behöver även kväve. Massor av kväve. Och inte bara växter. Allt liv behöver kväve. Och på mars är kväve ett spårämne. Det är alltså omöjligt för en eventuell koloni att växa över en viss gräns. det är poänglöst att försöka kolonisera mars. Förutsättningarna är marginalt bättre än att åka till månen istället.

Det låter vettigt, men var skulle den gränsen gå? 80 000 människor med tillhörande djur och växter är ändå rätt lite jämfört med planetens storlek.

Artikeln glömmer inte kväve, utan undanglömd i ett stycke någonstans står det så här:

Citat:
Additional equipment carried over could also produce fertilizer, methane and oxygen using the atmosphere’s natural elements of nitrogen, carbon dioxide and its surface of ice water.

Jag kollade precis i en bok där det står att Mars atmosfär består av kväve till 2,7% och att atmosfären är 1/150 lika tät som jordens. Jorden har runt 6 miljarder människor samt tillhörande biomassa.

Om vi säger 6 miljarder ggr .007*.03*.3 (de senaste en gissning, eftersom Mars är mindre i omkrets än jorden) då bör kväven i atmosfären räcka till över 300 tusen personer med tillhörande biomassa.

80 000 verkar som att det kanske är ett väluttänkt tak för kolonistorlek utan tillförsel av kväve utifrån.

Obs jag erkänner att jag spekulerar rätt fritt, inte är naturvetare, och kan ha gjort misstag. Rätta gärna mig om jag missat något.
__________________
Senast redigerad av ka kui 2013-02-04 kl. 09:47.
Citera
2013-02-04, 09:35
  #8
Medlem
En fara skulle kunna vara att de kanske inte kommer att ha en stor "biodiversity". Följer det med något virus som angriper växter skulle kolonin lätt kunna förlora all sin mat. Tror att jordbruks-"kåporna" skulle behöva vara riktiga genbanker för att optimera chansen till överlevnad.
Citera
2013-02-04, 13:32
  #9
Medlem
Medves avatar
Känns bäst att skicka roboter för mer utforskning.. dock lite mer avancerade som kan borra djupt. Har man tur sån kan dom hitta resuser på planten så det blir mer värt ta folk ditt.
Citera
2013-02-04, 13:53
  #10
Medlem
Rättelse ovan: jordens atmosfär har bara c:a 80% kväve. Mina beräkningar antog 100%

Men det finns fortfarande gott om utrymme för 80 000 kolonister enligt sättet att göra uppskattningen på.
Citera
2013-02-04, 16:22
  #11
Medlem
Nej, Elon Musk kommer inte lyckats med detta projekt. Tesla bilarna går back och SpaceX ligger i sin vagga när det gäller att tjäna pengar.
Citera
2013-02-04, 16:44
  #12
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nej, Elon Musk kommer inte lyckats med detta projekt. Tesla bilarna går back och SpaceX ligger i sin vagga när det gäller att tjäna pengar.
Jaså? Känns ju som att de inte borde ha nå problem med det, då de har skrivit på CRS kontraktet och lyckats med sina tester, så nu ska de ju börja frakta laster till ISS åt NASA. Känns ju som en ganska säker pengakälla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in