Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Nej. Vad vore poängen med att bo under en kåpa sådär? tekniskt möjligt kanske men inte för 800000$ per person... Sen glömmer tydligen alla att växter inte bara behöver solljus, vatten och koldioxid för att leva. De behöver även kväve. Massor av kväve. Och inte bara växter. Allt liv behöver kväve. Och på mars är kväve ett spårämne. Det är alltså omöjligt för en eventuell koloni att växa över en viss gräns. det är poänglöst att försöka kolonisera mars. Förutsättningarna är marginalt bättre än att åka till månen istället.
Det låter vettigt, men var skulle den gränsen gå? 80 000 människor med tillhörande djur och växter är ändå rätt lite jämfört med planetens storlek.
Artikeln glömmer inte kväve, utan undanglömd i ett stycke någonstans står det så här:
Citat:
Additional equipment carried over could also produce fertilizer, methane and oxygen using the atmosphere’s natural elements of nitrogen, carbon dioxide and its surface of ice water.
Jag kollade precis i en bok där det står att Mars atmosfär består av kväve till 2,7% och att atmosfären är 1/150 lika tät som jordens. Jorden har runt 6 miljarder människor samt tillhörande biomassa.
Om vi säger 6 miljarder ggr .007*.03*.3 (de senaste en gissning, eftersom Mars är mindre i omkrets än jorden) då bör kväven i atmosfären räcka till över 300 tusen personer med tillhörande biomassa.
80 000 verkar som att det kanske är ett väluttänkt tak för kolonistorlek utan tillförsel av kväve utifrån.
Obs jag erkänner att jag spekulerar rätt fritt, inte är naturvetare, och kan ha gjort misstag. Rätta gärna mig om jag missat något.