Citat:
Ursprungligen postat av
srsbsns
LÄS! VIKTIGT!
Tja alla! Det verkar som att blånissarna har bytt taktik. De har civilkläder på sig med endast en liten bricka runt halsen och ber dig visa din biljett.
Jag visste inte ens att detta var lagligt? Ska man inte se på långt håll att någon sysslar med sådant och att de därför måste bära uniform? (Bortsett från civilpoliser såklart) Jävligt skumt att de får göra så tycker jag, någon annan som vart med om detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaspersky
Tack för varningen. Nu tror jag, att jag börjar med riktiga biljetter ett tag. Funderar samma sak, får dem klä ut sig så? Om dem ber dig visa biljett, vägra - gå av på närmaste station, och visa inte leg.
Bara att be dem visa Legitimation - och då ska det INTE vara SLs egen där det bara framgår att 'Kalle si och så är Biljettkontrollant', för ett sådant 'ID' kan ju vem som helst producera på sin dator idag.
Utan de ska visa Giltigt Leg, dvs Körkort eller ID-kort som gäller som Legitimation på t ex en bank!
Kan de - eller de VILL inte .. - visa ett sådant Leg, behöver heller inte du visa din biljett med hänvisning till att du inte vet vilka de är!
Visar de ett giltigt Leg, så tar du fram papper och penna - eller din Mobil - och skriver upp deras Personnummer, och sen har du hjälpt alla oss andra, för de lär aldrig mer tjafsa om att få se biljetten sen ...