Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
0.16 har RÄTT utseendet. Är du säker att du använde 0.16 och han ändå kommenterade kommatecknet så lär han ha varit blind...

Fast det var exakt det som hände mig när en spärrvakt sa att jag hade fel biljett varpå han visade mig sin skärm med en falsk samt en korrekt biljett - men då kunde jag peka på kommatecknet och mellanrummet i sifferraden på min biljett.

Jag tror helt enkelt att de tittar slarvigt eller chansar ibland för att hoppas att någon ska erkänna.
Citera
2014-03-14, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartklub
Fast det var exakt det som hände mig när en spärrvakt sa att jag hade fel biljett varpå han visade mig sin skärm med en falsk samt en korrekt biljett - men då kunde jag peka på kommatecknet och mellanrummet i sifferraden på min biljett.

Å andra sidan ... - VEM - förutom fuskare - VET om Exakt HUR det ska se ut ...
Citera
2014-03-14, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Å andra sidan ... - VEM - förutom fuskare - VET om Exakt HUR det ska se ut ...

Haha, precis den tanken slog mig när jag ivrigt pekade på rätt ställen.
Citera
2014-03-14, 10:57
Medlem
Nu har diverse spärrar börjat ryka runtomkring Stockholm. Är det en uppdatering till den avlånga modellen, så plankning genom att sträcka genom benet inte fungerar, eller är optiska läsare för smsbiljetter på frammarsch?
Citera
2014-03-14, 12:17
Medlem
DuranDurans avatar
Var precis med om biljettkontroll inne i tunnelbanan. Det kom helt oväntad. Civilklädda och såg helt normala ut. Den ena var afrikan och hans kollega indier/bengal. Hade halsbandbricka. Hade som tur SL-kort med mig.
Citera
2014-03-14, 12:20
Medlem
Jag skulle först och främst vilja tacka för en jättebra app. Ni gör ett fantastiskt jobb!

Sedan skulle jag vilja förmedla mina egna erfarenheter av appen. Vid flertal tillfällen har killen i spärren nekat mig för att som de säger "biljetten är fake" jag har då suckat lite och sett stressad ut sedan skickat iväg en äkta för att sedan visa upp den. Samtliga gånger jag har gjort detta har spärrvakten nekat även den äkta biljetten. Vilket enligt mig är bevis på att de bara sitter och fiskar efter fuskåkare.

Då har jag lungt och metodiskt berättat för vakten att jag inte längre känner mig trygg på perrongen och bett dem tillkalla vakter. Samtliga spärrvakter har då ryggat tillbaka och börjat bråka. Det jag då gör är att ge dem en lapp med mitt namn och nummer, och bett dem ringa och kontrollera biljetten, efter de att de tillkallat vakten.
Sedan informerar jag dem om att denna procedur som uppenbarligen är baserad på en fiske-expedition inte skall gå ut över min tid, och då jag inte känner mig trygg så kommer jag att börja klättra över spärren medans de ringer. (vanligtvis ringer de aldrig, då de vet att de inte har någon aning om vad de ska titta på) Detta har resulterat i att de spärrvakter som jag utsatt för denna behandling behandlar mig med mer respekt och är vänliga.
Hemligheten är att inte brusa upp men att stå för sina rättigheter. Vilken plankare ber om att spärrvakten skall ringa vakten?
Jag tycker inte det är för mycket begärt att ibland få köpa en riktig biljett, med tanke på hur mycket pengar denna app redan har sparat mig.
Vid ett tillfälle har spärrvakten blivit så arg då jag frågar efter vakter att jag inte kunnat hålla mig, utan förklarat för honom att jag är väl medveten om att de blivit tillsagda att behandla sms åkare som plankare och att jag inte känner mig trygg i den miljön, samt bett honom om anställningsnummer och ett foto för vidare överklagning. Efter detta va spärrnissen inte lika kaxig bakom sitt glas och släppte igenom mig. Självklart va mitt adrenalin redan uppe då så jag tog snällt en bild ändå!
Tack som faan!
Senast redigerad av Drewmor 2014-03-14 kl. 12:23.
Citera
2014-03-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuranDuran
Var precis med om biljettkontroll inne i tunnelbanan. Det kom helt oväntad. Civilklädda och såg helt normala ut. Den ena var afrikan och hans kollega indier/bengal. Hade halsbandbricka. Hade som tur SL-kort med mig.

Är man verkligen skyldig att visa upp biljett för civilklädda kontrollanter?
Citera
2014-03-14, 12:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drewmor
Är man verkligen skyldig att visa upp biljett för civilklädda kontrollanter?

I resevillkoren du godkänt i och med att du reser står det att färdbeviset skall uppvisas vid anmodan.
Citera
2014-03-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I resevillkoren du godkänt i och med att du reser står det att färdbeviset skall uppvisas vid anmodan.

okej det förstår jag... men jag har också läst i tråden att de inte är ok att ge din mobil eller liknande till någon.. så hur fungerar de rent juridiskt med att civilklädda personer skall scanna din mobil?
Citera
2014-03-14, 13:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
okej det förstår jag... men jag har också läst i tråden att de inte är ok att ge din mobil eller liknande till någon.. så hur fungerar de rent juridiskt med att civilklädda personer skall scanna din mobil?

Vaddå "inte ok att ge din mobil till någon"?
Citera
2014-03-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vaddå "inte ok att ge din mobil till någon"?

Jag menar att de inte har rätt att på något sätt ta eller röra din mobil... då innefattas inte att scanna den eller?
Citera
2014-03-14, 13:33
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Jag menar att de inte har rätt att på något sätt ta eller röra din mobil... då innefattas inte att scanna den eller?

Dem måste få identifiera den. Och om det behövs "röras" på din mobil så låt den "röra" lite, men tillåter man inte det så finns ju en risk att man inte släpps in. Eftersom de inte lyckats identifiera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in