Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-04, 12:45
Medlem
Finansmans avatar
Såg en läsare på kristineberg idag
Citera
2014-06-04, 14:39
Medlem
Biljettläsare på hemmaplan t-bana. Viftade telefonen vid läsaren lite stressigt för tåget rullade in. Killen bad mig visa honom biljetten. Han sa att den var fejk, jag sa ok och smet in bakom nån tant. Jag får nog återgå till mitt bakomsmygande på t-banan. Massa kärlek och sånt till skaparna av appen som hjälpt mig spara pengar när det verkligen behövts. Skulle gladeligen donera en hundring eller så.

Får hålla mig till fejkbiljett på de bussar som vill ta emot mig.
Citera
2014-06-04, 16:16
Medlem
Sweeper80s avatar
Ngn som vet hur Solna station och Sthlm södra ser ut än?
Citera
2014-06-04, 23:48
Medlem
Björn Johanssons avatar
Vill till att börja med tacka för en fantastisk app som sparat mig mycket pengar. Nu när de optiska läsarna börjar komma upp fick jag en idé att testa att köpa en Resplus-biljett från SJ (man kan köpa biljetter även för tunnelbanan där). Visade upp den för läsaren vid Fridhemsplan (N) och det hände ingenting så jag visade för spärrvakten som såg väldigt förvirrad ut och svepte en kulspetspenna över (inte på) skärmen (kollade sista raden?) innan han klickade för att öppna spärren. Så, om eller tills de får in Resplusbiljetterna i systemet kan det funka som alternativ att skapa manuella biljetter och lägga till sig själv i adressboken som "Biljett 1a1". Exempel:

Från "Biljett 1a1"
Citat:
04 jun 17:28 FÖRKÖPT ENKEL
Förnamn Efternamn, Vuxen
SL, Tunnelbana 11
Avg Fridhemsplan T 17:28
Ank Stadshagen T 17:30
Slutdest: Stadshagen T
2 Kl
Kan inte ombokas
Bilj. visas med giltig ID-handling
Biljnr KDA5979E0001

Spärrisen bad inte om legitimation och det finns som synes heller ingen optisk kod förutom den sista raden som är beställningsnumret från SJ. Alltså, fram tills de kopplar läsarna till SJ/Resplus kan detta vara att alternativ, vore fint om fler testar och berättar, kanske kan man lägga in detta i appen? Det är ganska enkelt att byta ut stationerna om man bara kollar tidtabellen (tror inte de bryr sig iofs) och göra ett slumpmässigt biljettnummer (de slutar alltid på 0001).

Exempel på dessa biljetter finns även i SL:s taxehandbok på sidan 47: http://sl.se/globalassets/taxehandbo...ndbok-2014.pdf
Citera
2014-06-05, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Johansson
Nu när de optiska läsarna börjar komma upp fick jag en idé att testa att köpa en Resplus-biljett från SJ (man kan köpa biljetter även för tunnelbanan där). Visade upp den för läsaren vid Fridhemsplan (N) och det hände ingenting så jag visade för spärrvakten som såg väldigt förvirrad ut och svepte en kulspetspenna över (inte på) skärmen (kollade sista raden?) innan han klickade för att öppna spärren. Så, om eller tills de får in Resplusbiljetterna i systemet kan det funka som alternativ att skapa manuella biljetter och lägga till sig själv i adressboken som "Biljett 1a1".

Ett problem med Resplus kan vara att:
Citat:
I vissa städer, till exempel Stockholm och Göteborg, finns exakta hållplatser inlagda. En resa till en viss hållplats gäller just dit och inte någon annan stans i stadzonen.

http://www.samtrafiken.se/tjanster/resplus/

Annars kan man ju köra med det som redan finns - åtminstone i Android-versionen - nämligen Uppsala UL i kombi med Stockholm SL.

UL zon 3 och sen SL ABC, så kan man åka alla SL inkl. Pendeln till Bålsta och där ta ULs bussar till t ex Enköping.

Det 'skojiga' är att UL tar bara 75:- fullpris för en sådan, medans SL tar 138:- för exakt samma biljett ...

ULs SMS-biljetter kan inte läsas av SLs maskiner.
Senast redigerad av lbl 2014-06-05 kl. 07:04.
Citera
2014-06-05, 12:04
Medlem
Björn Johanssons avatar
Bra poäng, dock kan man ju ange slutdest till en ändstation till exempel, och i taxehandboken står det även:

Citat:
Vid trafikstörning: som medför att resenären råkat ut för en bruten anslutning
har resenären rätt att ta sig fram till Resplusbiljettens slutdestination andra
vägar och vid andra tider än vad som står på biljetten.

Har läst lite om UL-biljetterna men jag uppfattade inte att de inte kan läsas av optiskt, det är ju kanon! Då förstår jag inte vad alla ojar sig över, spärrisarna har väl inget att göra med om jag reser från/till Uppsala varenda dag...
Senast redigerad av Björn Johansson 2014-06-05 kl. 12:08.
Citera
2014-06-05, 15:46
Medlem
Jag blev nyss tillsagd av buss chauffören att dom hade blivit informerade om att SL inte längre skickar färgsms (?).
Jag sa att alla mina sms ser ut så och visade inkorgen osv. Han lät mig Åka med han sa bara "jag berättar det bara för dig du får ta konsekvenserna". Han måste väl bara svamlat?
Har förövrigt en s4 med vanliga blå och gula sms bubblor
Citera
2014-06-05, 16:39
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shallah
Jag blev nyss tillsagd av buss chauffören att dom hade blivit informerade om att SL inte längre skickar färgsms (?).
Jag sa att alla mina sms ser ut så och visade inkorgen osv. Han lät mig Åka med han sa bara "jag berättar det bara för dig du får ta konsekvenserna". Han måste väl bara svamlat?

Han har rätt, alla SLs sms skickas numer utan färg för att spara på färgen i telefonerna, de är numer miljömedvetna!
Citera
2014-06-05, 16:42
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Han har rätt, alla SLs sms skickas numer utan färg för att spara på färgen i telefonerna, de är numer miljömedvetna!

Citera
2014-06-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Ja det var det jag tänkte
Citera
2014-06-05, 18:40
Medlem
Slukads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shallah
Exakt samma sak hände mig i fredags. Han ville inte låta mig gå på men jag var väldigt på å sa att den var riktig och att smsen ser ut så på android. Efter ett bra tag lät han mig gå på men sa att jag fick skylla mig själv om kontrollanter kom. Var det i Botkyrka du åkte?
Citera
2014-06-05, 20:54
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emjin
Biljettläsare på hemmaplan t-bana. Viftade telefonen vid läsaren lite stressigt för tåget rullade in. Killen bad mig visa honom biljetten. Han sa att den var fejk, jag sa ok och smet in bakom nån tant. Jag får nog återgå till mitt bakomsmygande på t-banan. Massa kärlek och sånt till skaparna av appen som hjälpt mig spara pengar när det verkligen behövts. Skulle gladeligen donera en hundring eller så.

Får hålla mig till fejkbiljett på de bussar som vill ta emot mig.

(FB) Fejkbiljett för Android

-
Mellan 9-15 juni är det extravalidering på SMS-biljetterna. SPX kommer ringa in till SL:s kundtjänst, under hela dygnet.

Thorildsplan
Solna centrum Södra
Gullmarsplan Norrut
Vårberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här