Vill till att börja med tacka för en fantastisk app som sparat mig mycket pengar. Nu när de optiska läsarna börjar komma upp fick jag en idé att testa att köpa en Resplus-biljett från SJ (man kan köpa biljetter även för tunnelbanan där). Visade upp den för läsaren vid Fridhemsplan (N) och det hände ingenting så jag visade för spärrvakten som såg väldigt förvirrad ut och svepte en kulspetspenna över (inte på) skärmen (kollade sista raden?) innan han klickade för att öppna spärren. Så, om eller tills de får in Resplusbiljetterna i systemet kan det funka som alternativ att skapa manuella biljetter och lägga till sig själv i adressboken som "Biljett 1a1". Exempel:
Från "Biljett 1a1"
Citat:
04 jun 17:28 FÖRKÖPT ENKEL
Förnamn Efternamn, Vuxen
SL, Tunnelbana 11
Avg Fridhemsplan T 17:28
Ank Stadshagen T 17:30
Slutdest: Stadshagen T
2 Kl
Kan inte ombokas
Bilj. visas med giltig ID-handling
Biljnr KDA5979E0001
Spärrisen bad inte om legitimation och det finns som synes heller ingen optisk kod förutom den sista raden som är beställningsnumret från SJ. Alltså, fram tills de kopplar läsarna till SJ/Resplus kan detta vara att alternativ, vore fint om fler testar och berättar, kanske kan man lägga in detta i appen? Det är ganska enkelt att byta ut stationerna om man bara kollar tidtabellen (tror inte de bryr sig iofs) och göra ett slumpmässigt biljettnummer (de slutar alltid på 0001).
Exempel på dessa biljetter finns även i SL:s taxehandbok på sidan 47:
http://sl.se/globalassets/taxehandbo...ndbok-2014.pdf