Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-18, 03:42
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddsindahood
Om man åker buss, och det kommer kontrollanter och väktare vid en station, hur brukar det fungera? Står dom kvar och bara tar folk som går av, eller låser dom bussen och kollar alla ombord? För isåfall kan man ju bara sitta kvar och åka till nästa station, om dom bara tar dom som går av dvs. Också, kontrollanter, har dom smsläsare? Funkar fejkbiljett på dom eller har dom bara samma läsare som tvärbanekontrollanter har?

Sist, när man har fejkbiljett och någon kontrollant stoppar en på bussen, ska man visa upp fejkbiljetten? För om dom kan avgöra om de är en fejkbiljett blir ju straffet bra mycket hårdare, men frågan är då om dom kan de utan en sms-avläsare som sitter i tunnelbanorna (kort och gott; går dom runt med sms-avläsare i händerna som kontrollant på bussar).

Kommer det endast kontrollanter är det chill (visa inte biljetten alls) då kontrollanter ej har befogenhet att hålla i dig såvida de inte gör ett envarsgripande (om du visar biljetten & den visar sig bara falsk = bedrägeri).

Har de med sig väktare är du fucked, då är det bara att böja sig & ta boten (visa som sagt inte biljetten) för att du inte har färdbevis med dig. Vägrar du det så ja, där är väktarna som gärna håller i dig då dessa får göra det.

Kort & gott; visa aldrig biljetten om det finns risk att den visar sig vara falsk för då får vem som helst gripa dig. Om det kommer kontrollanter säg bara att du tappade ditt färdbevis (eller hittar på något annat) och går av nästa hållsplats.
Citera
2014-12-19, 19:36
Medlem
Fick precis höra av en busschaufför, i stockholm att de hade slutat använda sms och att man skulle använda en app istället. Antar att han bara tramsade men jag fick känslan av att det var något nytt (lie svårt att förstå vad han sa...). Vet att de oftast bara chansar men tänkte att det va lika bra att langa upp iaf.
Citera
2014-12-19, 22:32
Medlem
Edit: falskt alarm. Testade att skicka en riktig och de ser precis likadana ut. Busschaufför som tror han va smart som vanligt
Citera
2014-12-20, 00:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shhako
Edit: falskt alarm. Testade att skicka en riktig och de ser precis likadana ut. Busschaufför som tror han va smart som vanligt

Han har på sätt och vis rätt. Det finns en ny app för att betala som inte använder sms. Men än så länge funkar sms.
Citera
2014-12-23, 02:44
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddsindahood
Om man åker buss, och det kommer kontrollanter och väktare vid en station, hur brukar det fungera? Står dom kvar och bara tar folk som går av, eller låser dom bussen och kollar alla ombord? För isåfall kan man ju bara sitta kvar och åka till nästa station, om dom bara tar dom som går av dvs. Också, kontrollanter, har dom smsläsare? Funkar fejkbiljett på dom eller har dom bara samma läsare som tvärbanekontrollanter har?

Sist, när man har fejkbiljett och någon kontrollant stoppar en på bussen, ska man visa upp fejkbiljetten? För om dom kan avgöra om de är en fejkbiljett blir ju straffet bra mycket hårdare, men frågan är då om dom kan de utan en sms-avläsare som sitter i tunnelbanorna (kort och gott; går dom runt med sms-avläsare i händerna som kontrollant på bussar).

Biljettkontrollanterna har en app till smartphones som de använder för att scanna av ditt SMS, som sedan valideras mot biljettdatabasen. Samma princip som SMS-avläsarna alltså.
Citera
2014-12-23, 21:57
Medlem
Gosifs avatar
På en del ställen går inte längre "sms-biljett" Däremot den inbyggda lokala buss-appen, där kan man ladda på sitt "resekort" via visa/faktura. Lite synd.
Citera
2014-12-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
På en del ställen går inte längre "sms-biljett" Däremot den inbyggda lokala buss-appen, där kan man ladda på sitt "resekort" via visa/faktura. Lite synd.

Vad pratar du om? SMS-Biljett funkar inte på några ställen som har SMS-Läsare, däremot på SLs bussar som ju ännu inte har fått SMS-Läsare, för då visar man ju bara biljetten manuellt för föraren, och då funkar det.
Citera
2014-12-31, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

Var vänlig och ta det där en gång till, fattar faktiskt inte alls vad du menar.
Citera
2015-01-03, 11:55
Medlem
Biotopes avatar
Tänkte bara höra om nån vet hur det blir med avvecklingen som det skrevs om tidigare?

Fungerar biljetterna fortfarande att åka på i stockholmstrakterna?
Citera
2015-01-04, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotope
Tänkte bara höra om nån vet hur det blir med avvecklingen som det skrevs om tidigare?

Fungerar biljetterna fortfarande att åka på i stockholmstrakterna?

Suck ...

Kan du inte läsa ENS Två inlägg bakåt ?!

>>>> 2014-12-24, 11:39 <<<<
Citera
2015-01-04, 10:07
Medlem
Biotopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Suck ...

Kan du inte läsa ENS Två inlägg bakåt ?!

>>>> 2014-12-24, 11:39 <<<<
Jodå det kan jag, och det har jag. Var någonstans tar du upp frågan om avvecklingen utav smsbiljetterna vid årskiftet?

Jag vett att det funkat fint fram till januari, men eftersom någon skrev en bit tbx att systemet skulle bort i januari så tycker jag min fråga var befogad, då ingen skrivit någonting om detta efter nyår.

Mvh
Citera
2015-01-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotope
Jodå det kan jag, och det har jag. Var någonstans tar du upp frågan om avvecklingen utav smsbiljetterna vid årskiftet?

Jag vett att det funkat fint fram till januari, men eftersom någon skrev en bit tbx att systemet skulle bort i januari så tycker jag min fråga var befogad, då ingen skrivit någonting om detta efter nyår.

Mvh

Du har hört talas om SL, va?

Då kanske du vet att de har en alldeles egen hemsida, där man kan hitta info om sånt här, så klart ...

Länk >>> https://sl.se/sv/kop-biljett/#/enkelbiljett

Klicka på >> Mobilbiljett, 1 zon

Citat:

Biljetten köper du som sms eller via SL:s mobilapp. Biljetten gäller för den zon du har betalat för.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in