Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
En del yrken har "skyddade" titlar, en del inte. Vem som helst kan inte utge sej för att
vara kirurg till exempel, dock tror jag det går bra att kalla sej fotograf utan att ha en
licens eller specifik behörighet, diplom eller verifierad utbildning.
Den som tar ett fotografi kan kalla sej fotograf, eller?
Rätta mej gärna om jag har fel.
Jag skulle då vilja säga att det inte är så enkelt.. Fotograf är snarare en huvudbenämning på fler kategorier.. Att man är fotograf bara för man tar en bild håller jag inte med om..
När man reggar sig på fotosajter så delar man in det i Amatör, SemiPro eller Professionell.. En del har även med avancerad amatör.. Det som avgör om man är fotograf eller inte är ju snarare bilderna man tar, är det riktiga bra gjort & snygga bilder.. eller bara vilken skit som helst som de flesta plåtar på semestern & festen..
Professionell kan man kalla sig om man regelbundet tar uppdrag, säljer bilder..
Amatörfotograf är ju den som är ganska duktig men inte kommit så långt ännu..
SemiPro skulle jag vilja säga det är en som är mitt emellan, tar snygga bilder.. Säljer nån gång ibland.. Har man aldrig fått betalt för sina bilder är man inte SemiPro..
Sen har vi han/hon som plåtar på semestern,festen eller vart dom nu befinner sig ..bilderna är ofta ganska blaha.. Dom kallar jag INTE för fotografer.. Man är inte fotograf bara för man råkar äga en kamera..
Undrar helt klart vad det är för underlig figur, fick veta via en bekant på fejjan som är modell om denna händelse.. Vore intressantat se bilderna som denna "fotograf" tar, om det är nått att ha eller bara skit ( mest troligt)..
..Det finns ju även andra sidan av det hela.. Alla wannabe modeller som tror dom är modell bara för dom plåtat några enstaka sessions.. Ska ha en massa betalt för att bli plåtade, som om det är bara deras tid som är värdefull. =(