• 1
  • 2
2005-05-09, 03:50
Medlem
mjohanssons avatar
Har varit med om detta fenomen allt för ofta, det alltid precis vid insomningen. Tycker att det är RUSKIGT jävla obehagligt. Kan dra några exempel;

Jag var ute och tältade med några polare.. precis när jag somnar in hör jag hur någon springer runt tältet, ljudet går runt runt som i nån slags "surround-ljud", ja.. det lät helt enkelt som att någon sprang runt tältet. ljudet blir högre och högre och det går snabbare och snabbare runt, jag försöker verkligen kämpa för att vakna men är helt paralyserad, tillslut lyckas jag rycka till med armen så jag vaknar och ljudet försvinner.
En annan gång hemma har jag hört hur någon trampar i grus, och jag bor på tredje våningen i en bostadsrätt så grus finns det inte här :P, samma veva här: fick kämpa för att vakna.
Har även sett ett ljus-sken som blev starkare och starkare i samma takt som dånet det gav ifrån sig ökade tills det blev helt vitt av ljus och en stor smäll brakar av, då jag vaknar upp ur paralyseringen.

Men större delen av gångerna detta fenomen inträffar så är jag helt enkelt bara paralyserad utan ljud etc och måste kämpa musten ur mig för att "vakna" så jag kan somna in ordentligt och normalt.

Vad i hela friden är detta? min fd flickvän blev så rädd när jag upplevde detta fenomen de gånger hon sov med mig så hon tyckte jag borde söka läkare/psykolog. Detta har iof inte yttrat sig nu på ett bra tag men är ändå fundersam över vad det är. Har inga problem med psyket kan jag ju tillägga :P är väldigt mentalt stark och har "botat" mig själv helt och hållet från 2 kraftiga fobier. / MJ
Citera
2005-05-09, 03:51
Medlem
mjohanssons avatar
korrigering: "paranormalämnet" ska det stå i rubriken :P
Citera
2005-05-09, 04:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Har varit med om detta fenomen allt för ofta, det alltid precis vid insomningen. Tycker att det är RUSKIGT jävla obehagligt. Kan dra några exempel;

Jag var ute och tältade med några polare.. precis när jag somnar in hör jag hur någon springer runt tältet, ljudet går runt runt som i nån slags "surround-ljud", ja.. det lät helt enkelt som att någon sprang runt tältet. ljudet blir högre och högre och det går snabbare och snabbare runt, jag försöker verkligen kämpa för att vakna men är helt paralyserad, tillslut lyckas jag rycka till med armen så jag vaknar och ljudet försvinner.
En annan gång hemma har jag hört hur någon trampar i grus, och jag bor på tredje våningen i en bostadsrätt så grus finns det inte här :P, samma veva här: fick kämpa för att vakna.
Har även sett ett ljus-sken som blev starkare och starkare i samma takt som dånet det gav ifrån sig ökade tills det blev helt vitt av ljus och en stor smäll brakar av, då jag vaknar upp ur paralyseringen.

Men större delen av gångerna detta fenomen inträffar så är jag helt enkelt bara paralyserad utan ljud etc och måste kämpa musten ur mig för att "vakna" så jag kan somna in ordentligt och normalt.

Vad i hela friden är detta? min fd flickvän blev så rädd när jag upplevde detta fenomen de gånger hon sov med mig så hon tyckte jag borde söka läkare/psykolog. Detta har iof inte yttrat sig nu på ett bra tag men är ändå fundersam över vad det är. Har inga problem med psyket kan jag ju tillägga :P är väldigt mentalt stark och har "botat" mig själv helt och hållet från 2 kraftiga fobier. / MJ

Jag svarar på ditt inlägg i en annan tråd.
Kan dock utveckla lite här.
Det som sker är att du vaknar till medvetenhet i ett skede då man normalt somnar in och förlorar medvetandet om var man är och vem man är.
Det som händer här är att en del av ditt psyke som normalt går i dvala och erfar drömmar under en sömnperiod är vaket. Kroppen sover dock och därför upplever du ett "glapp" mellan din vilja och vad du erfar kroppsligen.
Du vill animera kroppen men den sover och du erfar panik och upplever att du är en fånge i kroppen.
Om du kan stilla din panik när detta sker och tänka i termer av att du vill stiga ur kroppen så kan du få till stånd en utanför kroppen upplevelse (UKU).
De ljudfenomen som du berättar om beskrivs över hela internet och i böcker av personer som erfarit UKU.
Ljudfenomenen kan ta sig de mest skilda former men ofta handlar det om surrande/brummande/ringande läten samt oliak former av knallar och explosioner. Ibland röster eller annat.
Om du känner oro över det du upplevt så sök på "sleep paralyzis" så lär du hitta truckloads med sidor som tar upp fenomenet.
Citera
2005-05-09, 04:53
Medlem
mjohanssons avatar
Woow! hade ingen som helst aning om att detta va "normalt" om det nu är det..? Inte ens att det va omdiskuterat. Trodde det va nåt helskumt med mig, man har ju hört folk som pratar om att de kan känna sig paralyserade, men de tycks inte behöva väcka sig själva för att kunna somna. Jag har försökt erhålla lugn ett fåtal gånger och få över fasen till sömn istället för att kämpa mig ur det och vakna för att sedan försöka somna om normalt igen, men det går verkligen inte att styra över det där till sömn. Det du sa om att försöka hålla styr på paniken, alltså.. nämde inte detta tidigare, tyckte det skulle låta för konstigt.. men väldigt ofta känns det som om jag inte kan andas ordentligt, har ingen som helst kontroll på mina lungor och det känns som om jag ska kvävas... =/ en till faktor jag inte tog upp va att när detta inträffar så blir det gärna så flera gånger på raken - alltså att jag väcker mig själv och när jag sedan ska somna om hamnar jag i samma tillstånd. / MJ
Citera
2005-05-09, 05:49
Medlem
god mats avatar
"Sleep paralysis" är en bättre stavning att söka på.

SkepDic skriver lite och har länkar till texter med olika infallsvinkel:

http://skepdic.com/sleepparalysis.html
Citera
2005-05-09, 17:50
Medlem
mjohanssons avatar
Ska beskriva lite mer detaljerat vad som händer osv, så ni som inte upplevt det får en någorlunda uppfattning (är säkerligen olika från person till person) om hur det känns, och ni som känner igen er får gärna kommentera.

Det framträder gärna när man varit vaken länge och dyl, men i perioder kommer det nästan varje natt även om jag sovit bra natten innan. För ungefär ett halvår sedan hade jag alltså såna här paralyser ca 3 gånger i veckan. Många av dom dagarna hade jag inte sovit dåligt alls innan.

Såhär känns det för att beskriva det lite mer detaljerat.

Jag märker hur mina tankar skenar iväg och blir diffusa så som de blir när man är påväg att somna in, men precis när det blir som mest diffust vaknar mitt "sinne" om man säger så, och jag är mentalt klarvaken.
Ibland har jag tom kunnat öppna ögonen, men ser då inte tydligt. Ofta kan jag höra allt i omgivningen och känna min kropp utan att kunna röra den så att säga, det känns som JAG med betoning på jaget, är fast i ett skal.
Ett tryck känns även över bröstkorgen, det blir ibland svårt/tungt att andas och ofta känner jag att det är någon form av "närvaro" i rummet, som om någon står och tittar på mig eller är påväg att öppna dörren.
En känsla som finns i detta läge är också att om någon skulle komma fram och skaka på mig så skulle mitt fysiska inte vakna, utan jag kommer bestå i samma tillstånd.
Paniken kommer nästan omedelbart och jag vill bara bort från upplevelsen. För att komma ut försöker jag röra en lem, tex armen eller handen.. men detta kräver extrem koncentration och det känns som om jag lyfter ett hus när jag rör ett finger. När jag lyckats får jag tillbaks rörligheten i kroppen och känslan över att någon är i rummet försvinner såfort jag ser ordentligt.
Ett fåtal gånger har jag försökt behålla lugnet och inte drabbas av panik för att utforska vad detta fenomen gör med mig, då känns det lite som att jag "sjunker".. inte i vatten alltså, det är ruskigt svårt att förklara, men det känns som om det blir nåt form av undertryck och att jag ska kollapsa innåt. Allt hörs tydligare och tydligare, datorns brus låter som ett vindkraftverk i princip. Kroppen upplevs så tung så det känns som om benen inuti mig ska gå av (blanda inte ihop detta med smärta). Det blir även tyngre och tyngre att andas hela tiden. Längre än såhär har jag inte vågat gå, borde jag våga? / MJ
Citera
2005-05-09, 22:32
Medlem
mjohanssons avatar
Att tillägga till ovanstående är de skumma ljudet som uppstår ganska ofta.. Typ smällar och ljud som påminner exakt om springande eller trampande som ökar i både intensivitet och ljudstyrka.
Citera
2005-05-09, 23:41
Medlem
Grårävs avatar
Att uppleva denna typ av "förlamning" är skrämmande men inget farligt i sig.
När det inträffar så innebär det att du hastigt vaknat upp ur REM sömn.
Under REM sömnen blockerar hjärnan de centra som styr kroppsliga rörelser, en ren skyddsmekanism för att du inte ska sprattla som en fisk och skada dig själv när du drömmer.
Ibland händer det att ett glapp uppstår, när man är vid fullt medvetande men inte kan röra sig eller ens öppna ögonen - av någon anledning så har hjärnan inte ännu fullt ut registrerat att du är vaken.
Detta brukar inte vara särskilt svårt att åtgärda - använd all koncentration under några sekunder att förbereda dig att rycka till kraftigt med tex. ena armen, gör det sedan. När du väl rört dig så kommer du att vakna.

Annars kan jag rekommendera detta lägre stadium av medvetande till att experimentera med din egen hjärna - Lucid Dreams är ofta enkla att uppnå från detta stadium. Varför inte ge sig ut på en psykologisk upptäcksfärd?
Citera
2005-05-10, 00:23
Medlem
mjohanssons avatar
Du verkar inte ha läst ordentligt vad jag skrivit :P no offence.

1. Vaknar inte upp mitt i sömnen, hamnar i detta under insomninge
2. Jag citerar mig själv: "För att komma ut försöker jag röra en lem, tex armen eller handen.. men detta kräver extrem koncentration och det känns som om jag lyfter ett hus när jag rör ett finger. När jag lyckats får jag tillbaks rörligheten i kroppen.."

Just så jag gör för att "vakna" rent fysiskt.

Anledningen till att jag inte gett mig ut på någon upptäcksfärd ännu är för att jag inte vetat vad detta varit för något tills nu. Inte vågat och trodde det skulle bli farligt att vara kvar i tillståndet för länge. Jag trodde något var på tok och ville väl inte riktigt veta vad, så därför struntade jag väl blankt i att ta reda på det i form av informationssökning. Det va först i förrgår jag läste lite inom paranormalitets-tråden här på forumet och såg folk beskriva de symptomer jag upplevt. Just nu är jag bara jävligt nöjd och glad med att det inte är något fel på mig och att jag inte behöver vara rädd för detta längre. Jag ska bearbeta det lite sen får vi se om jag ger mig ut på någon upptäcksfärd. Kan garantera en ny tråd där jag ska berätta allt in i minsta detalj om så blir fallet
Citera
2005-05-10, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Du verkar inte ha läst ordentligt vad jag skrivit :P no offence.

1. Vaknar inte upp mitt i sömnen, hamnar i detta under insomninge
2. Jag citerar mig själv: "För att komma ut försöker jag röra en lem, tex armen eller handen.. men detta kräver extrem koncentration och det känns som om jag lyfter ett hus när jag rör ett finger. När jag lyckats får jag tillbaks rörligheten i kroppen.."

Just så jag gör för att "vakna" rent fysiskt.

Anledningen till att jag inte gett mig ut på någon upptäcksfärd ännu är för att jag inte vetat vad detta varit för något tills nu. Inte vågat och trodde det skulle bli farligt att vara kvar i tillståndet för länge. Jag trodde något var på tok och ville väl inte riktigt veta vad, så därför struntade jag väl blankt i att ta reda på det i form av informationssökning. Det va först i förrgår jag läste lite inom paranormalitets-tråden här på forumet och såg folk beskriva de symptomer jag upplevt. Just nu är jag bara jävligt nöjd och glad med att det inte är något fel på mig och att jag inte behöver vara rädd för detta längre. Jag ska bearbeta det lite sen får vi se om jag ger mig ut på någon upptäcksfärd. Kan garantera en ny tråd där jag ska berätta allt in i minsta detalj om så blir fallet

Det ser jag fram emot.
Försök i första hand att vänja dig vi stadiet.
Har du någon erfarenhet av meditation eller liknande självstudier? Har du haft tankar om en andlig dimension av tillvaron. Har du haft intresse för det paranormala?
Om inte så kan jag fullt ut förstå att det måste vara jävligt otäckt att ryckas ur den normala vardagslunken och erfara ovanliga tillstånd.
Jag säger inte att det hela nödvändigtsvis är paranormalt men om man är ovan att betrakta sigsjälv under tex meditation så kan det vara nog så skrämmande med obekanta upplevelser rörande hur man upplever sig själv.
Jag som beskriver UKU upplevelser, hade redan under tidiga tonår ett intresse för det paranormala och var därför förberedd på och till och med intresserad av att uppnå sömnparalys stadiet eftersom jag hört att detta var förknippat med UKU.
Citera
2005-05-10, 09:35
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodAfton
Det ser jag fram emot.
Försök i första hand att vänja dig vi stadiet.
Har du någon erfarenhet av meditation eller liknande självstudier? Har du haft tankar om en andlig dimension av tillvaron. Har du haft intresse för det paranormala?
Om inte så kan jag fullt ut förstå att det måste vara jävligt otäckt att ryckas ur den normala vardagslunken och erfara ovanliga tillstånd.
Jag säger inte att det hela nödvändigtsvis är paranormalt men om man är ovan att betrakta sigsjälv under tex meditation så kan det vara nog så skrämmande med obekanta upplevelser rörande hur man upplever sig själv.
Jag som beskriver UKU upplevelser, hade redan under tidiga tonår ett intresse för det paranormala och var därför förberedd på och till och med intresserad av att uppnå sömnparalys stadiet eftersom jag hört att detta var förknippat med UKU.
Har du någon erfarenhet av meditation eller liknande självstudier?:
Det närmsta meditation jag kommit är avslappningsyoga :P

Har du haft intresse för det paranormala?
Arkiv-X är väl det närmsta jag kommit intresse för det paranormala :P
Jag är en man som behöver konkreta bevis för saker och ting, tror på vetenskapen och på det jag ser med egna ögon (med vissa undantag).

Men nu när jag fått veta att det inte är farligt är jag iaf mindre orolig när jag ska gå till sängs.
Citera
2005-05-10, 14:15
Moderator
impieteers avatar
Vad är det för paranormalt med det här egentligen? Som det beskrivs här tycker jag det låter som något slags medicinskt fenomen som kan inträffa när folk håller på att somna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in