• 1
  • 2
2013-02-06, 13:03
Medlem
Hej allihopa,

Det är snart dags att hämta ut en ny bil på företaget och jag har ca 380.000:- att röra mig med.
Jag är ganska trött på låga och tråkiga kombibilar och kör dessutom i lite knepig terräng lite då och då (inte behov av en jeep)
Jag är inte i behov av en fullstor suv så som en Santa-Fe utan är snarare ute efter en Crossover som gärna får vara soppasnål. Diselautomat är en självklarhet!

De bilarna jag kollat på är följande:

Ford Kuga
Snygg, bra utrymme i baksäte och fin utrustningsnivå. Lite plastig inuti möjligtvis men helt okej ändå!

Hyundai ix35
Bra tryck i deras motor och välutrustad för ett väldigt bra pris, dock känns det som att stiga in i ett rymdskepp med alla blå lampdetaljer. Soppatörstig.

Mazda CX-5
Var inget alternativ jag skulle kollat på från början med Specarna på pappret imponerade så det fick bli en provkörning ändå.
Snygg inredning, trevlig automatlåda och störts innuti. Utseendet var i mitt tycke riktigt snygg och man får en fullsmetad bil för pengarna jag har att röra mig med. Soppasnålast i klassen!
So far är den min favorit.

KIA Sportage
Sjukt populär bil om man ser till försäljningssiffror, dock har jag inte testat den själv. Någon som har erfarenhet av denna bil?

Till min frågeställning:

Har någon här någon input ang dessa bilar och även om andra bilar jag inte angett.
För/nackdelar.

Saker som prioriteras:
Utrustning (vill såklart ha så mycket som möjligt i bilen)
Diselförbrukning
Komfort
Utseende

Hade vart otroligt tacksam för lite tankar och åsikter!
Senast redigerad av SloppyJoes 2013-02-06 kl. 13:15.
Citera
2013-02-06, 13:10
Medlem
7KorpusBrigadas avatar
Se bara till att det är diesel det är viktigast
Citera
2013-02-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7KorpusBrigada
Se bara till att det är diesel det är viktigast

Yes, alla jag tittar på är diselautomat då jag kommer köra tillräckligt långt för att det ska löna sig.
Citera
2013-02-06, 13:21
Medlem
grohlers avatar
Kia hade jag struckit direkt!
Citera
2013-02-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grohler
Kia hade jag struckit direkt!

Vilken hade du valt om du fick välja då? (för 380k)
Citera
2013-02-06, 13:45
Medlem
Har du kikat något på Subaru Forester?

Edit: Eller Subaru XV?
Senast redigerad av welzer 2013-02-06 kl. 13:48.
Citera
2013-02-06, 13:54
Medlem
Forrester har jag kollat på och den är ju rätt ball.
Tycker dock att alla Subaru är rätt spartanska inuti men dom andas ju kvalitet.
Forester går isf för XV då XV är för liten i min mening. Lastar ganska mycket pryttlar som sagt..
Citera
2013-02-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppyJoes
Forrester har jag kollat på och den är ju rätt ball.
Tycker dock att alla Subaru är rätt spartanska inuti men dom andas ju kvalitet.
Forester går isf för XV då XV är för liten i min mening. Lastar ganska mycket pryttlar som sagt..

Det är sant. XV vill jag minnas var lite trång i baksätet om man sitter flera långa personer i bilen.
Men kör man där det är mycket vinterväglag så är Subarus konstanta AWD skönt att ha. Man slipper stå och slira när man ska iväg efter varje korsning... Speciellt isiga korsningar med uppförslut.
Citera
2013-02-06, 14:57
Medlem
Av bilarna du föreslår tycker jag att Mazda CX-5 är bäst eftersom den har bra kvalitet, garantier samt ser bra ut. Den är också nyast av alla dessa bilmodeller.

Hyundai ix35 och Kia Sportage delar mycket eftersom bilmodellerna är utvecklade tillsammans. Helt OK bilar men inget speciellt. Därtill har dessa bilar sämre andrahandsvärde än till exempel Mazdan.

Ford Kuga är en ganska udda fågel. Nu släpps den faceliftade versionen som ser lite modernare ut men som i stora delar har samma teknik som den innan facelift (Läs: relativt gammal teknik).

Den nyare Mazda CX-5 har modernare teknik än dem andra vilket borgar för bättre utvecklade motorer med låg förbrukning.

Andra alternativ som jag också skulle föreslå att du tittar på är:

- BMW X1 som kostar från 280 500:- i grundpris. Du kan således utrusta den med bättre motor och andra roliga saker för cirka 100 000:-.

- Audi Q3 som kostar från 295 000:- i grundpris och kan utrustas med bättre motor och mer utrustning för 85 000:-.

- Audi Q5 som kostar från 341 500:- och redan då levereras med bra motor. Du i och med det utrusta den för 38 500:- med lite smått och gott.

- Volkswagen Tiguan som kostar från 257 500 vilken du kan utrusta med mycket bra motor samt mycket fin utrustning med den summa pengar du har tillgång till att lägga ned på din nya bil.
Citera
2013-02-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blattedemokraten
Av bilarna du föreslår tycker jag att Mazda CX-5 är bäst eftersom den har bra kvalitet, garantier samt ser bra ut. Den är också nyast av alla dessa bilmodeller.

Hyundai ix35 och Kia Sportage delar mycket eftersom bilmodellerna är utvecklade tillsammans. Helt OK bilar men inget speciellt. Därtill har dessa bilar sämre andrahandsvärde än till exempel Mazdan.

Ford Kuga är en ganska udda fågel. Nu släpps den faceliftade versionen som ser lite modernare ut men som i stora delar har samma teknik som den innan facelift (Läs: relativt gammal teknik).

Den nyare Mazda CX-5 har modernare teknik än dem andra vilket borgar för bättre utvecklade motorer med låg förbrukning.

Andra alternativ som jag också skulle föreslå att du tittar på är:

- BMW X1 som kostar från 280 500:- i grundpris. Du kan således utrusta den med bättre motor och andra roliga saker för cirka 100 000:-.

- Audi Q3 som kostar från 295 000:- i grundpris och kan utrustas med bättre motor och mer utrustning för 85 000:-.

- Audi Q5 som kostar från 341 500:- och redan då levereras med bra motor. Du i och med det utrusta den för 38 500:- med lite smått och gott.

- Volkswagen Tiguan som kostar från 257 500 vilken du kan utrusta med mycket bra motor samt mycket fin utrustning med den summa pengar du har tillgång till att lägga ned på din nya bil.

Grymt inlägg med många bra synpunkter!

X1an har jag testat. Grymt snygg ut och invändigt men alldeles för liten, dessutom sitter man lite lågt.

Q3an satt jag och konfade här om dagen och den skulle ju funka, fast utan automat och den lilla motorn. Man får väldigt lite extrautrustning dessvärre och frågan är hur det är att ha en premiumbil som är snålutrustad, samma gällr med Q5an.

Tiguan har jag faktiskt inte funderat på, tack för tipset!

CX-5 vs Tiguan - What you say?
Citera
2013-02-06, 15:51
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blattedemokraten

Tråkigare bil att köra får du leta länge efter, köp inte den!
Citera
2013-02-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppyJoes
Grymt inlägg med många bra synpunkter!

X1an har jag testat. Grymt snygg ut och invändigt men alldeles för liten, dessutom sitter man lite lågt.

Q3an satt jag och konfade här om dagen och den skulle ju funka, fast utan automat och den lilla motorn. Man får väldigt lite extrautrustning dessvärre och frågan är hur det är att ha en premiumbil som är snålutrustad, samma gällr med Q5an.

Tiguan har jag faktiskt inte funderat på, tack för tipset!

CX-5 vs Tiguan - What you say?

Glad att du uppskattade det!

Om man jämför Tiguan och CX-5 skulle jag personligen välja CX-5 eftersom det är en nyare bil. Ska inte sticka under stol med att utseendet till ganska stor del väger in i mitt beslut.

I slutändan handlar det dock mycket om din egen smak och ditt eget tycke eftersom båda bilarna är väldigt bra.

Gillar du tysk stramhet eller gillar du det lite mer vågade Mazda-stuket?

Båda bilarna har mycket bra kvalitet samt andrahandsvärde vilket gör dem båda ekonomiska och trivsamma att äga.

Skulle vilja föreslå att du vid ett tillfälle då du har tid över besöker en Volkswagenhandlare där du kan bilda dig en egen uppfattning om Tiguanen. Provkör den och sov på saken som man brukar säga.

Ett argument som talar för Mazdan är dock att det är en väldigt ny modell medan man i diverse biltidningar har börjat spekulera i nästa Tiguan vilket innebär att det inte lär vara allt för lång tid kvar till ett generationsbyte.

I och med alla dessa aspekter skulle jag förmodligen välja Mazdan, men som sagt, titta på Tiguanen, den kanske passar dig och dina behov bättre?

Hur du än gör är jag övertygad om att du blir nöjd med ditt nya bilköp och ska se fram emot ett bekymmersfritt bilägande eftersom alla bilar du har nämnt är bra bilar.

Säg till om jag kan hjälpa till med något mer, det gör jag mer än gärna då jag tycker att sånt här är roligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in