Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-16, 19:53
Medlem
Nu r bjrnen vaken och sitter med en bevakningspost i Mini S Tesla Ava 92, vga g emot split hypen!

Har du hedgat dig med ngra shorts nu Bste Herr Mongo eller r det bara upp det ska g nu?
Citera
2022-08-16, 19:54
Medlem
Jag ligger lite efter i trden ifall du redan svarat p detta men kan du besvara videon frn "super tesla bullen" som bevisar att FSD ser och undviker att kra p bde riktiga barn och dessa dockor?
Citera
2022-08-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag tror inte LiDAR r lika ndvndigt fr Roboten, eventuellt en low range high res LiDAR. I regel tror jag att kameror r en bra lsning fr robotar d distansuppskattning r betydligt lttare att gra p nra hll. Detta r ngot LiDAR ven gr p lngre avstnd vilket gr det oerhrt viktigt (imo) fr sjlvkrande bilar.

Jag r iaf vldigt taggad att se om de har ngot riktigt att visa upp p scen i september.

Angende om Tesla r korkade s tror jag inte s r fallet. Och jag behver inte luta mig p min egen kompetens fr att tro att LiDAR r vldigt ndvndigt fr bde bra distansmtning och fr redundans i sjlvkrande bilar. E x a k t alla andra serisa AV bolag anvnder LiDAR. Kruxet r att Elon lovat i snart 4 r att alla bilar som produceras har hrdvaran fr LVL 5 autonomi. Detta r sinnessjukt dyrt att backa ifrn, ven om priset p LiDAR endast r 300-500$ nu fr tiden s
r kostnaden att retrofitta detta p ver hundratusen bilar vldigt komplicerat och dyrt.

Tvungen att hoppa in hr, nej, inte exakt alla, comma.ai r ett bolag som jobbar p det med endast kameror och dessutom frre kameror, de har bara kameror som ser framt.
Citera
2022-08-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Tvungen att hoppa in hr, nej, inte exakt alla, comma.ai r ett bolag som jobbar p det med endast kameror och dessutom frre kameror, de har bara kameror som ser framt.

Och Comma AI har ppet gtt ut och sagt att de aldrig kommer n lvl 5 autonomi och att det inte r ngot de satsar p de anser att deras sensorer inte kommer rcka.

Comma AI r inte en seris AV spelare utan ett bolag som frsker leverera ett bra ADAS system t sina kunder billigt.

Just Comma ai r mer ett ganska bra exempel!

Finns flera bra poddar med han som startade bolaget, han r en vettig kille
Citera
2022-08-16, 20:08
Medlem
Citat:
Och Comma AI har ppet gtt ut och sagt att de aldrig kommer n lvl 5 autonomi och att det inte r ngot de satsar p de anser att deras sensorer inte kommer rcka.

Comma AI r inte en seris AV spelare utan ett bolag som frsker leverera ett bra ADAS system t sina kunder billigt.

Just Comma ai r mer ett ganska bra exempel!

Finns flera bra poddar med han som startade bolaget, han r en vettig kille

Det r sant, denna vettiga kille som du kallar honom tror tesla kommer vinna fsd.
Vad har du att sga om det?

Och detta som jag skrev innan skulle jag vilja f ett svar p:

Jag ligger lite efter i trden ifall du redan svarat p detta men kan du besvara videon frn "super tesla bullen" som bevisar att FSD ser och undviker att kra p bde riktiga barn och dessa dockor?
Citera
2022-08-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Det r sant, denna vettiga kille som du kallar honom tror tesla kommer vinna fsd.
Vad har du att sga om det?

Och detta som jag skrev innan skulle jag vilja f ett svar p:

Sanning med modifikation, George Hotz tror att tesla kan vinna men sger ppet att de aldrig tror att de kommer ske kommande ren. De gav tom ett bet p 10k$ i januari i r och betade Musk att han inte kommer ha lst FSD innan rets slut som han pstr.

Hyper bullen (omar) bevisar vl bara att teslan kan upptcka ett Barn p samma vis som Dan bevisar att teslan kan missa ett barn? Eller va?
Senast redigerad av job230ge 2022-08-16 kl. 20:46.
Citera
2022-08-16, 21:37
Medlem
libbens avatar
Vad r semantiken i diskussionen hr? Att Tesla har AI som trnas av NN och som hela tiden frbttrar sig men bears som jobge230 tror att Teslas FSD kommer bli smre med tiden istllet fr att bli bttre?

All data pekar ju p att det bara blir bttre och mindre hrdkodade situationer. Men bears vet bttre n experter inom sitt omrde som frsker hitta sin vg till lvl5.

r vl bara Tesla som existerar med riktigt uttalat ml om LVL5 iom sin satsning p FSD. Alla andra njer sig med sprvagn.

LIDAR har fr vrigts diskuterats tidigare och exempel p varfr LIDAR inte r vettigt att frlita sig p r fr att det har brister. Lt oss se hur lngt vi kommer med Vision only under nuvarande fana med hyper avancerad lvl2 p gatorna. Behvs LIDAR om 3-5 r? Kanske och d kommer Elon kitta bilarna med det. Han tar redan bra betalt fr FSD s det r ingen strre kostnad ifall en uppgradering ska till fr att lsa LVL5.

Med allt man knner till hittills s ser det faktiskt ut som att LVL5 gr att lsa visuellt. Kommer det finnas situationer dr det kan hnda olyckor? Absolut. 8 gon vs 2 mnskliga gon. 2 mnskliga gon i dagslget rtt mnga tusen varje r i USA. S det Tesla kommer uppn kommer vara en sdan stor skillnad i statistiken att det blir ljligt hur mnga liv det sparar vs trtta mnniskor bakom ratten konstant.
Citera
2022-08-16, 21:45
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Specsen p bilen och det faktum att de anvnder NCM811 som batterikemi. D risken fr termisk flykt r strre vid hgre volym har de nog problem att krma ur batterierna.

Din tes r fortfarande att 4680 r s fruktansvrt bra att tesla gr allt fr att dlja hur bra dem r genom att gra bilen smre n 2170 eller?

Har jag en "tes"? Visste jag inte.
Tnkte bara att Munro team vet vad de pratar om nr de plockat ut ngra hundra celler och antagligen har mtutrustning.
Citera
2022-08-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Har jag en "tes"? Visste jag inte.
Tnkte bara att Munro team vet vad de pratar om nr de plockat ut ngra hundra celler och antagligen har mtutrustning.

Och de kan mta vad fr ndvndigt med mtutrustning frutom livscykeln?

Krvs en komplett teardown och en SEM analys fr att ge ngot mer n vad TLF redan gett oss

Och Munro postar varenda grej de gr och tnker gra kring 4680 d de drar visningar som int helvete ifrn aktiegarna. Att de skulle gjort en komplett SEM analys och livscykelanalys klart utan att slppa ngot knns ganska otroligt va?

Men Munro r ju en batterigud(expert) s de har han skert
Senast redigerad av job230ge 2022-08-16 kl. 21:53.
Citera
2022-08-16, 22:06
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vad r semantiken i diskussionen hr? Att Tesla har AI som trnas av NN och som hela tiden frbttrar sig men bears som jobge230 tror att Teslas FSD kommer bli smre med tiden istllet fr att bli bttre?

All data pekar ju p att det bara blir bttre och mindre hrdkodade situationer. Men bears vet bttre n experter inom sitt omrde som frsker hitta sin vg till lvl5.

r vl bara Tesla som existerar med riktigt uttalat ml om LVL5 iom sin satsning p FSD. Alla andra njer sig med sprvagn.

LIDAR har fr vrigts diskuterats tidigare och exempel p varfr LIDAR inte r vettigt att frlita sig p r fr att det har brister. Lt oss se hur lngt vi kommer med Vision only under nuvarande fana med hyper avancerad lvl2 p gatorna. Behvs LIDAR om 3-5 r? Kanske och d kommer Elon kitta bilarna med det. Han tar redan bra betalt fr FSD s det r ingen strre kostnad ifall en uppgradering ska till fr att lsa LVL5.

Med allt man knner till hittills s ser det faktiskt ut som att LVL5 gr att lsa visuellt. Kommer det finnas situationer dr det kan hnda olyckor? Absolut. 8 gon vs 2 mnskliga gon. 2 mnskliga gon i dagslget rtt mnga tusen varje r i USA. S det Tesla kommer uppn kommer vara en sdan stor skillnad i statistiken att det blir ljligt hur mnga liv det sparar vs trtta mnniskor bakom ratten konstant.

Frra ret gnllde job230ge p att FSD inte sg stora betongpelare och nu r det dockor ikldda samma frger som vgstreck. Nsta r terstr Dan ODowd ikldd clownkostym p trehjuling. Det gr framt och nd tycks vissa hitta saker att klaga p.
Citera
2022-08-16, 22:09
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Och de kan mta vad fr ndvndigt med mtutrustning frutom livscykeln?

Krvs en komplett teardown och en SEM analys fr att ge ngot mer n vad TLF redan gett oss

Och Munro postar varenda grej de gr och tnker gra kring 4680 d de drar visningar som int helvete ifrn aktiegarna. Att de skulle gjort en komplett SEM analys och livscykelanalys klart utan att slppa ngot knns ganska otroligt va?

Men Munro r ju en batterigud(expert) s de har han skert

Det som knns otroligt r hur tunna dina argument brjar bli.
Citera
2022-08-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben

Detta r teslas FSD 2016:
https://youtu.be/wuhbqcMzOaw

Varenda r sedan 2016 s har ngonting blivit bttre samtidigt som ngot annat tar stryk. Skulle ngon slppa ovanstende video idag skulle massvis med kommentarer vara wow! You can really see the differance from the last update!

Samma sak hnder 2022, samtidigt som uppdatering 12.69.420 blir en oerhrd skillnad fr Kent i Los angeles s mrker Roger i New york ingen skillnad och FSD blir betydligt smre fr Adam i North Dakota. Det r samma visa om och om igen.

Hela denna snurran har blivit s j u k l i g t frhjd sedan 100 000 personer fick FSD beta. Gr du in p youtube och sker p senaste betan och sorterar efter nyast frst kommer du f vissa som ser bedrvliga ut och vissa som ser riktigt bra ut. I regel fr videor med 0 interventions mer klick d folk gillar att kolla nr det gr bra.

Deras perception system sg utmrkt ut 2016, och i vissa videor idag ser det ocks utmrkt ut. Men Tesla R INTE nra fullstndig sjlvkrning, det r oklart om det ngonsin sker, och med tanke p utvecklingen vi sett sedan 2016 s frstr jag inte hur ngon kan sitta hr och pst att det r en s-kurva och snart r vi i den branta delen och d nr vi FSD p nolltid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in