Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-21, 23:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Hur ska jag veta det?

Min hgst okvalificerade gissning r att det ogillas att Elon gr saker som r emot the current thing bla plockat tillbaka Trump och Andrew Tate till twitter och att dominoeffekter fr kursen att dala. Ljligt om det r fallet men knns inte alls ovntat r 2022.

Att dma av diverse kommentarsflt verkar allmn hllning vara att hata Elon fr hans pengar och hans stt att vara men har man studerat honom, hans synstt och motivation s framstr den hllningen helt absurd.
Hm... r det verkligen s att man hatar Elon fr hans pengar!?

Jag tror mer p din frsta id att twitteriatet ogillar Elon fr att Trump etc nu bjuds in igen - och att en del av detta twitteriat nu omvrderar vrdet p sina Tesla-aktier.

Men lite enklare... Musk blir ju mer och mer pubertal fr varje vecka som gr. Jag skulle inte vilja ga aktier i ett megabolag vars gare och VD twittrar det hr tonrstramset:

https://twitter.com/elonmusk/status/1594500655724609536

Fr mig r detta en tydlig saljsignal i Tesla.
Senast redigerad av Madagascar 2022-11-21 kl. 23:45.
Citera
2022-11-22, 00:08
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
I relation till deras vrdering, r dom ju lite det. Skulle hfta p att kanske 25-30% av dagens vrdering har ngon sorts fundamental frankring, resten knns luft och personkult kring Musk. Obs, mitt intryck.

Fast Tesla r ju inte ens srskilt hgt vrderat lngre, bara om du jmfr med legacy auto vilket de flesta hajar r helt snett - du kan lika grna jmfra med Pepsi eller H&M.

T.o.m ett bolag som Amazon har nra p dubbla P/E jfr Tesla. Ska sjukt mycket till fr att de ska vxa mer n Tesla framver. Jag hade betydligt mer frstelse fr dessa sikter om vervrdering nr Teslas P/E lg nra 1000 och det var lngt ifrn sjlvklart att deras operating margin och vinster skulle skjuta i hjden s som det har gjort.

Citat:
Allts, missfrst mig rtt hr: Tesla r ett imponerande fretagsbygge som vuxit snabbt och utvecklar cutting edge-teknik, absolut. Och jag tror definitivt att de kommer ha en del i elbilsmarknaden framver. Men - jag tror helt enkelt inte p att de kommer att kunna dominera den. Mjligen kan de ha ett par r som herre p tppan, men frr eller senare kommer det att komma alternativ som tar marknadsandelar. Lite som med IPhonen, tror jag att Iphone kommer att dominera mobilmarknaden om 10 r? Kommer det ens finnas mobiler? Fan vet allts. Och det vette katten om inte Tesla redan haft sina 15 min.

EV-revolutionen r bara i sin linda och det mesta pekar p att nra 100% slda bilar kommer vara EVs framver, Tesla har bara brjat. Som s mnga andra antar du att legacy och diverse andra kommer ikapp Tesla samtidigt som ingenting pekar p det. Sen vem vet hur det ser ut nr vl EV-marknaden r helt mogen. Men iPhone hll ju ledningen nda tills den marknade mognade och mer drtill (IMHO mognade den marknaden runt 2012-2015 eller s nr typ alla och hans moster hade smartphone).

Gillar att du tnker lngsiktigt dock. Hur kommer folk transportera sig om 15-20 r? Frmodligen kommer levnadsstandarden kat och allt fler kommer bli krda, inte kra. FSD kommer vara mer aktuellt n ngonsin, vem vinner det racet? Ingen vet, men alla signaler pekar terigen p Tesla.

S visst, om Teslas innovation avstannar PLUS att de andra kommer ikapp (bda sakerna rtt osannolika, glm inte komplexiteten att tillverka elbilar jfr telefoner mm) s kanske Tesla fr nja sig med 30% av marknaden om 10 r. Vilket bara det r rtt mnga slda bilar. Och d antar du att allt skiter sig med FSD/energy/AI osv.

Att jmfra med Framfab mm blir ju bara ljligt, bolag som dem levde ju enbart p drmmar. Du kan jmfra Framfab med Nikola, inte Tesla som redan har bevisat sig sjlva gng p gng.
Citera
2022-11-22, 00:14
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hm... r det verkligen s att man hatar Elon fr hans pengar!?

Jag tror mer p din frsta id att twitteriatet ogillar Elon fr att Trump etc nu bjuds in igen - och att en del av detta twitteriat nu omvrderar vrdet p sina Tesla-aktier.

Men lite enklare... Musk blir ju mer och mer pubertal fr varje vecka som gr. Jag skulle inte vilja ga aktier i ett megabolag vars gare och VD twittrar det hr tonrstramset:

https://twitter.com/elonmusk/status/1594500655724609536

Fr mig r detta en tydlig saljsignal i Tesla.

Upp till dig att det r en "tydlig sljsignal". Elons hrjande p twitter pverkar Teslas fundamentala verksamhet ungefr noll. S det mesta kokar ner till om du investerar i ett bolag p.g.a vad du tror de kommer stadkomma i framtiden, eller p.g.a vad du antar att folks sikt r om bolaget imorn.
Citera
2022-11-22, 00:48
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Hur ska jag veta det?

Min hgst okvalificerade gissning r att det ogillas att Elon gr saker som r emot the current thing bla plockat tillbaka Trump och Andrew Tate till twitter och att dominoeffekter fr kursen att dala. Ljligt om det r fallet men knns inte alls ovntat r 2022.

Att dma av diverse kommentarsflt verkar allmn hllning vara att hata Elon fr hans pengar och hans stt att vara men har man studerat honom, hans synstt och motivation s framstr den hllningen helt absurd.

Det kan vl vara en "dominoeffekt" uppt ocks? Alla vill med i racet uppt.
Citera
2022-11-22, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det kan vl vara en "dominoeffekt" uppt ocks? Alla vill med i racet uppt.

Uppt? Tesla?

Enda sttet TSLA gr upp r nr den fljer med resterande brs de kommande veckorna i bear market rallyt. TSLA skall ner och mycket. Innan vi ser kapitulering s r det ingen id att hoppa in och den r inte ens nstan inne.
Citera
2022-11-22, 05:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Upp till dig att det r en "tydlig sljsignal". Elons hrjande p twitter pverkar Teslas fundamentala verksamhet ungefr noll. S det mesta kokar ner till om du investerar i ett bolag p.g.a vad du tror de kommer stadkomma i framtiden, eller p.g.a vad du antar att folks sikt r om bolaget imorn.
Jag gillar ocks fundamenta (t ex bilarnas teknisk prestanda) men folk flest gillar yta (varumrke).

Nr VD och strsta gare hrjar p internet och tillfredsstlleler MAGA-folket genom att ta in Trump i vrmen s tappar varumrket Tesla vrde tror jag. Det r ju inte MAGA-folket som kommer kpa Tesla-bilar.

Inte fretagets fundamenta men ingen aktiegare kan vl gilla att VDn och strsta garen r uppenbarligen fokuserad p helt andra grejer n att driva fretaget!?
Senast redigerad av Madagascar 2022-11-22 kl. 05:57.
Citera
2022-11-22, 06:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Fast Tesla r ju inte ens srskilt hgt vrderat lngre, bara om du jmfr med legacy auto vilket de flesta hajar r helt snett - du kan lika grna jmfra med Pepsi eller H&M.

T.o.m ett bolag som Amazon har nra p dubbla P/E jfr Tesla. Ska sjukt mycket till fr att de ska vxa mer n Tesla framver. Jag hade betydligt mer frstelse fr dessa sikter om vervrdering nr Teslas P/E lg nra 1000 och det var lngt ifrn sjlvklart att deras operating margin och vinster skulle skjuta i hjden s som det har gjort.

EV-revolutionen r bara i sin linda och det mesta pekar p att nra 100% slda bilar kommer vara EVs framver, Tesla har bara brjat. Som s mnga andra antar du att legacy och diverse andra kommer ikapp Tesla samtidigt som ingenting pekar p det. Sen vem vet hur det ser ut nr vl EV-marknaden r helt mogen. Men iPhone hll ju ledningen nda tills den marknade mognade och mer drtill (IMHO mognade den marknaden runt 2012-2015 eller s nr typ alla och hans moster hade smartphone).

Gillar att du tnker lngsiktigt dock. Hur kommer folk transportera sig om 15-20 r? Frmodligen kommer levnadsstandarden kat och allt fler kommer bli krda, inte kra. FSD kommer vara mer aktuellt n ngonsin, vem vinner det racet? Ingen vet, men alla signaler pekar terigen p Tesla.

S visst, om Teslas innovation avstannar PLUS att de andra kommer ikapp (bda sakerna rtt osannolika, glm inte komplexiteten att tillverka elbilar jfr telefoner mm) s kanske Tesla fr nja sig med 30% av marknaden om 10 r. Vilket bara det r rtt mnga slda bilar. Och d antar du att allt skiter sig med FSD/energy/AI osv.

Att jmfra med Framfab mm blir ju bara ljligt, bolag som dem levde ju enbart p drmmar. Du kan jmfra Framfab med Nikola, inte Tesla som redan har bevisat sig sjlva gng p gng.
Det stmmer att PE inte r 1000 lngre. Det r ca 50 (ttm) s du har helt rtt i att Tesla inte r lika vervrderat lngre.

Men PE p 52 r fortfarande hgt. Toyota t ex har 11.

Sen ska man inte glmma PS. Tesla har 8. Toyota har 0.8.

Teslas marginal r drmed ca 15% och ca dubbelt s hg som Toyotas.

Nr Tesla ska vxa och motivera sitt hga PE s kan det vara svrt att upprtthlla den hga marginalen.

Dessutom r marknadsvrdet fr Tesla (P) nstan 3 ggr s hgt som fr Toyota (som sljer flest bilar av alla?)!!

Summa summarum... sg man rknar med att PE 20 (toyotas PE 10 r lgt) r en rimlig vrdering och att de kan hlla en marginal p sg 10%, d blir PS 2. D mste frsljning bli 4 ggr s stor som dagens fr att motivera nuvarande aktiekurs p 167 dollar. Klarar de det? Ingen omjlighet men mycket svrt...

Sedan kanske Elon har andra ss i rockrmen fr Teslas rkning... Och Semin r p gng...
Citera
2022-11-22, 07:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Teslas aktie verkar inte ha nn botten. Nu r man ner 36,7% sedan Musk kom ut som en demokratihatande ryssympatisr. Vad tror vi, under 100$ till nyr?
Citera
2022-11-22, 07:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sedan kanske Elon har andra ss i rockrmen fr Teslas rkning... Och Semin r p gng...
Kommer ingen Semitruck. I alla fall inte vad dom lovat. Dom phittade specsen var just phittade som allt annat med scamfretaget Tesla. Det gr inte att tillverka en lastbil med 800km rckvidd fr ett vettigt pris som r intressant fr transportbranschen. Alla lastbilstillverkare gr in fr vtgas.
Citera
2022-11-22, 07:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kommer ingen Semitruck. I alla fall inte vad dom lovat. Dom phittade specsen var just phittade som allt annat med scamfretaget Tesla. Det gr inte att tillverka en lastbil med 800km rckvidd fr ett vettigt pris som r intressant fr transportbranschen. Alla lastbilstillverkare gr in fr vtgas.
Intressant. Har du ngon lnk om detta?

Vtgas/brnsleceller borde vara lmpligt fr tunga transporter men Volvo har stoppat batterier i sina lastbilar. Finns p vgarna. inte 800km men ca hlften om jag inte missminner mig.
Citera
2022-11-22, 07:52
Medlem
Tesla blir golvad i varje underskning nu fr tiden..frn att leda och utveckla elbilar till att st bredvid och se p nr andra tillverkare bde gr bttre och billigare elbilar visar sig i aktiens vrde det r inga konstigheter!

Aktien har lnge varit vervrderad om man jmnfr med andra biltillverkare vilket man borde..!
Citera
2022-11-22, 09:13
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Skulle hfta p att kanske 25-30% av dagens vrdering har ngon sorts fundamental frankring, resten knns luft och personkult kring Musk. Obs, mitt intryck.

S med ett forward PE p runt 30 och med din hftning p att mindre n en tredjedel av dagens kurs har fundamentalt std s tycker du att Tesla borde ha ett PE p 10 nsta r?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in