Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
I relation till deras vrdering, r dom ju lite det. Skulle hfta p att kanske 25-30% av dagens vrdering har ngon sorts fundamental frankring, resten knns luft och personkult kring Musk. Obs, mitt intryck.
Fast Tesla r ju inte ens srskilt hgt vrderat lngre, bara om du jmfr med legacy auto vilket de flesta hajar r helt snett - du kan lika grna jmfra med Pepsi eller H&M.
T.o.m ett bolag som Amazon har nra p dubbla P/E jfr Tesla. Ska sjukt mycket till fr att de ska vxa mer n Tesla framver. Jag hade betydligt mer frstelse fr dessa sikter om vervrdering nr Teslas P/E lg nra 1000 och det var lngt ifrn sjlvklart att deras operating margin och vinster skulle skjuta i hjden s som det har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Allts, missfrst mig rtt hr: Tesla r ett imponerande fretagsbygge som vuxit snabbt och utvecklar cutting edge-teknik, absolut. Och jag tror definitivt att de kommer ha en del i elbilsmarknaden framver. Men - jag tror helt enkelt inte p att de kommer att kunna dominera den. Mjligen kan de ha ett par r som herre p tppan, men frr eller senare kommer det att komma alternativ som tar marknadsandelar. Lite som med IPhonen, tror jag att Iphone kommer att dominera mobilmarknaden om 10 r? Kommer det ens finnas mobiler? Fan vet allts. Och det vette katten om inte Tesla redan haft sina 15 min.
EV-revolutionen r bara i sin linda och det mesta pekar p att nra 100% slda bilar kommer vara EVs framver, Tesla har bara brjat. Som s mnga andra antar du att legacy och diverse andra kommer ikapp Tesla samtidigt som ingenting pekar p det. Sen vem vet hur det ser ut nr vl EV-marknaden r helt mogen. Men iPhone hll ju ledningen nda tills den marknade mognade och mer drtill (IMHO mognade den marknaden runt 2012-2015 eller s nr typ alla och hans moster hade smartphone).
Gillar att du tnker lngsiktigt dock. Hur kommer folk transportera sig om 15-20 r? Frmodligen kommer levnadsstandarden kat och allt fler kommer bli krda, inte kra. FSD kommer vara mer aktuellt n ngonsin, vem vinner det racet? Ingen vet, men alla signaler pekar terigen p Tesla.
S visst, om Teslas innovation avstannar PLUS att de andra kommer ikapp (bda sakerna rtt osannolika, glm inte komplexiteten att tillverka elbilar jfr telefoner mm) s kanske Tesla fr nja sig med 30% av marknaden om 10 r. Vilket bara det r rtt mnga slda bilar. Och d antar du att allt skiter sig med FSD/energy/AI osv.
Att jmfra med Framfab mm blir ju bara ljligt, bolag som dem levde ju enbart p drmmar. Du kan jmfra Framfab med Nikola, inte Tesla som redan har bevisat sig sjlva gng p gng.