2023-01-15, 21:00
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Sklart kan man hvda det i teorin, men att vanliga investerare har den tid som krvs fr att p djupet analysera bolag hller jag fr osannolikt. Drfr finns professionella aktieanalyser, som sklart skiftar i kvalitet, men efterfrgan har skapats genom marknaden och den r du och jag som efterfrgar bekvmlighet.

Givet att det finns pengar att gra p aktieanalys s har du rtt. Det r givetvis helt omjligt fr en smsparare att lgga mer tid n en analytiker som lgger hela sin arbetsvecka p att bevaka tre bolag. Problemet r att det r bortslsad tid att frska gissa vad som kommer hnda i framtiden och drfr har inte analytikern ngon nmnvrd frdel. Smspararen slr analytikern genom att anta att marknaden r hyfsat effektiv och kpa vrldsindex istllet fr att sitta och diskontera kassaflden i Excel.

Proffsen r bra p mnga saker. De kan portfljteori, de kan riskanalys, de kan kvantitativa strategier som vrde och momentum, de kan belning, de kan derivat, de kan investera i olika regimer som inflation, deflation, stark dollar, svag dollar osv. Men de kan inte frutsp framtiden s aktieanalys har de faktiskt ingen stor frdel i.

P tal om experter som inte kan frutsp framtiden har SVT passande nog en artikel om hur dliga expterna var p att frutsp 2022:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/e...-borsaret-2022

De hr personerna r inte dumma. tminstone r Maria Landeborn oerhrt skrpt och hon r garanterat medveten om att det r ganska meningslst att frska gissa ett rs avkastning. Men, det r hennes jobb. Hon fr betalt fr att ha sikter om dessa grejer vare sig hon vill eller inte.
Senast redigerad av KJosef 2023-01-15 kl. 21:17.
Citera
2023-01-15, 21:23
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Givet att det finns pengar att gra p aktieanalys s har du rtt. Det r givetvis helt omjligt fr en smsparare att lgga mer tid n en analytiker som lgger hela sin arbetsvecka p att bevaka tre bolag. Problemet r att det r bortslsad tid att frska gissa vad som kommer hnda i framtiden och drfr har inte analytikern ngon nmnvrd frdel.

Proffsen r bra p mnga saker. De kan portfljteori, de kan riskanalys, de kan kvantitativa strategier som vrde och momentum, de kan belning, de kan derivat, de kan investera i olika regimer som inflation, deflation, stark dollar, svag dollar osv. Men de kan inte frutsp framtiden s aktieanalys har de faktiskt ingen stor frdel i.

Att "inte kunna sp framtiden" r ett ganska fnigt mantra. Du fr det att lta som fysikens lagar pltsligt kan vrngas ut och in. Om jag frutspr att folk fortfarande har smartphones och inte gr tillbaka till motorollas clamshells, att vi inte har flygande bilar och att vi fortfarande andas luft om fem r s r det ganska skra uttalanden. Jag kan alltid gra rimliga antaganden baserat p kunskap, och det r vad investeringar i aktier handlar om. Du kan investera med lgre risk och sannolikt f mindre avkastning, eller hgre risk och f en hg avkastning/frlust. Men man minimerar ocks risk genom att vara otroligt vl insatt i ngot som betraktas som hg risk. Du fr det att lta som att det aldrig r mjligt att veta hur ngot utvecklar sig, hur stor frstelse man n har.

Citat:
P tal om experter som inte kan frutsp framtiden har SVT passande nog en artikel om hur dliga expterna var p att frutsp 2022:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/e...-borsaret-2022

De hr personerna r inte dumma. tminstone r Maria Landeborn oerhrt skrpt och hon r garanterat medveten om att det r ganska meningslst att frska gissa ett rs avkastning. Men, det r hennes jobb. Hon fr betalt fr att ha sikter om dessa grejer vare sig hon vill eller inte.

Joakim Bornold - Investeringschef Levler

"Till att brja med hade jag helt fel, kan man konstatera. Ett krig i ster hade jag inte rknat med"

Sdana saker hller jag dremot med om. Det hade inte jag heller rknat med. Nr det geopolitiska lget snabbt frndrades s gjorde ven mina frvntningar det. Det finns bjrnar som tycker att alla r idioter som inte sg det komma.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2023-01-15 kl. 21:37.
Citera
2023-01-15, 21:56
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Att "inte kunna sp framtiden" r ett ganska fnigt mantra. Du fr det att lta som fysikens lagar pltsligt kan vrngas ut och in. Om jag frutspr att folk fortfarande har smartphones och inte gr tillbaka till motorollas clamshells, att vi inte har flygande bilar och att vi fortfarande andas luft om fem r s r det ganska skra uttalanden. Jag kan alltid gra rimliga antaganden baserat p kunskap, och det r vad investeringar i aktier handlar om. Du kan investera med lgre risk och sannolikt f mindre avkastning, eller hgre risk och f en hg avkastning/frlust. Men man minimerar ocks risk genom att vara otroligt vl insatt i ngot som betraktas som hg risk. Du fr det att lta som att det aldrig r mjligt att veta hur ngot utvecklar sig, hur stor frstelse man n har.

Det r inget fnigt mantra nr det kommer till kassaflden fr fretag drfr att vi vet att dessa inte gr att frutsp. Du tror att ju mer du lser om ett fretag desto bttre blir du p att frutsp framtiden fr det fretaget men om man faktiskt undersker detta rent kvantativt genom att skriva upp folks gissningar och kolla hur det gr (vilket jag uppmanade alla er att gra i ett tidigare inlgg) s inser man att det gr inte.

Du r skert medveten om att de allra flesta smsparare och de allra flesta aktiva frvaltare blir krossade av indexfonder ver lnga tidshorisonter. Det beror p precis det fenomenet som jag beskriver. Man lser p om ett fretag, man frsker frutsp hur det ska g, men det r mycket svrare n man tror och sen frlorar man pengar. Detta hnder hela tiden och det beror p att man verskattar sin egen frmga att frutsp framtida kassaflden, ngot som ingen kan gra. Man kan f bttre avkastning n indexfonder. Men inte genom att peta in kassaflden i Excel-modeller och lyssna p analytikers riktkurser. Detta fungerar inte drfr att kassaflden inte gr att frutsp.

Citat:

"Till att brja med hade jag helt fel, kan man konstatera. Ett krig i ster hade jag inte rknat med"

Sdana saker hller jag dremot med om. Det hade inte jag heller rknat med. Nr det geopolitiska lget snabbt frndrades s gjorde ven mina frvntningar det. Det finns bjrnar som tycker att alla r idioter som inte sg det komma.

Absolut. Men om du kollar hur det gr fr deras gissningar ett normalt r s gr det inte bttre dr heller. Landeborn gissade nog +10% r 2021. Det var inga krig och inga konstigheter utan allt gick bara helt enligt planer men hon gissade nd helt fel. En annan kul detalj r att det var extremt stark konesnsvy bland analytiker i BofAs mtning infr 2021 att dollarn skulle bli svagare. Vi vet allihopa vad som hnde sen

Landeborn tyckte nog ocks att man skulle vervikta tillvxtmarknader pga den svagare dollarn och starka tillvxten. Vi fick monsterstark dollar och recession och givetvis skitdlig avkastning fr tillvxtmarknader.
Senast redigerad av KJosef 2023-01-15 kl. 22:02.
Citera
2023-01-15, 22:11
Medlem
KJosefs avatar
Jag gr ett nytt inlgg fr jag ska gra en ny pong men det r antagligen mitt sista inlgg om detta drfr att det hller p att bli en separat trd den hr diskussionen.

Om man funderar p varfr det inte gr att frutsp tillexempel Teslas kassaflden tio r framt s beror det p att dessa r en funktion av en ondlig mngd variabler s det gr inte att modellera p ngot vettigt stt.

Om jag ska frska frutsp vad min brud ter till frukost d kanske jag behver fundera p tre variabler, typ har hon druckit eller inte, ska hon till jobbet eller inte, har hon mens eller inte. Sen kan jag kra sannolikheter baserat p detta. Det blir inte exakt men det funkar hyfsat.

Teslas kassaflden r en funktion av en ondlig mngd variabler ven om du kan frutsp dessa exakt (vilket ingen kan) s r funktionen som berknar kassafldena frn dessa variabler s komplicerad att ingen kan gra berkningarna. Om jag ger er alla vxelkurser, alla BNP-siffror, elbilstillvxten i alla lnder, vdret, elpriser, ESG-policies, vilka partier som vinner valen, alla makrosiffror ni behver, skattesatser, rntor p upplnemarknaden, konkurrenternas CAPEX-budgetar osv vet ni ens vad ni ska gra med denna data? Kan ni designa en funktion som tar in all denna data och spottar ut Teslas kassaflden? Jag menar att det gr inte. Det r fr komplicerat och det hr r om ni har en perfekt spkula som frutspr allt ni behver. I verkligheten ska ni gra samma jobb men ni behver gissa er till all denna data vilket gr det nnu svrare.
Citera
2023-01-15, 22:17
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Det r inget fnigt mantra nr det kommer till kassaflden fr fretag drfr att vi vet att dessa inte gr att frutsp. Du tror att ju mer du lser om ett fretag desto bttre blir du p att frutsp framtiden fr det fretaget men om man faktiskt undersker detta rent kvantativt genom att skriva upp folks gissningar och kolla hur det gr (vilket jag uppmanade alla er att gra i ett tidigare inlgg) s inser man att det gr inte.

Alla verskattar inte sin egen frmga. Det finns de med begvning, men har man den inte s ser man det skert p det sttet.
Citera
2023-01-15, 22:38
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Jag gr ett nytt inlgg fr jag ska gra en ny pong men det r antagligen mitt sista inlgg om detta drfr att det hller p att bli en separat trd den hr diskussionen.

Om man funderar p varfr det inte gr att frutsp tillexempel Teslas kassaflden tio r framt s beror det p att dessa r en funktion av en ondlig mngd variabler s det gr inte att modellera p ngot vettigt stt.

Om jag ska frska frutsp vad min brud ter till frukost d kanske jag behver fundera p tre variabler, typ har hon druckit eller inte, ska hon till jobbet eller inte, har hon mens eller inte. Sen kan jag kra sannolikheter baserat p detta. Det blir inte exakt men det funkar hyfsat.

Teslas kassaflden r en funktion av en ondlig mngd variabler ven om du kan frutsp dessa exakt (vilket ingen kan) s r funktionen som berknar kassafldena frn dessa variabler s komplicerad att ingen kan gra berkningarna. Om jag ger er alla vxelkurser, alla BNP-siffror, elbilstillvxten i alla lnder, vdret, elpriser, ESG-policies, vilka partier som vinner valen, alla makrosiffror ni behver, skattesatser, rntor p upplnemarknaden, konkurrenternas CAPEX-budgetar osv vet ni ens vad ni ska gra med denna data? Kan ni designa en funktion som tar in all denna data och spottar ut Teslas kassaflden? Jag menar att det gr inte. Det r fr komplicerat och det hr r om ni har en perfekt spkula som frutspr allt ni behver. I verkligheten ska ni gra samma jobb men ni behver gissa er till all denna data vilket gr det nnu svrare.

Du underskattar allas intelligens fr att de flesta r korkade.
Kan ju frklara ngot fr dig d. Bara fr att du har fr mnga atomer i rrelse fr att frutsp dess exakta position vid ett givet tillflle betyder inte att du inte kan frutsp en himlakropps bana som bestr av dem.

Att komma fram till en exakt siffra r omjligt, men Tesla r inte ett kaos av variabler och jag gr inte en definitiv bedmning endast utefter enskilda produkter och dess marknadspotential. Jag investerar i ett fretag som har visat sig kunna utnyttja kompetens fr att n de ml de satt ut. Utver det begriper jag marknadsvrdet p den teknik de utvecklar och gr en bedmning av hur sannolikt det r att de lyckas kapitalisera p det, och det r aldrig noll. Nr det gller en sn sak som energisektorn gr det att veta med mycket strre skerhet, d produkten finns, jag kan hfta fram en ungefrlig vinstmarginal och vet att marknaden finns dr, men att WS antingen missat det helt eller inte pratar om det, fr de gillar exakta siffror, precis som du.

Jag vet allts inte exakt hur mycket Tesla r undervrderat, men jag vet att det r undervrderat.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2023-01-15 kl. 22:40.
Citera
2023-01-16, 08:38
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Sklart kan man hvda det i teorin, men att vanliga investerare har den tid som krvs fr att p djupet analysera bolag hller jag fr osannolikt. Drfr finns professionella aktieanalyser, som sklart skiftar i kvalitet, men efterfrgan har skapats genom marknaden och den r du och jag som efterfrgar bekvmlighet.

Det bsta r att man ofta inte behver g p djupet, utan man kan utg frn publika siffror i rapporterna oftast och lite sunt frnuft vid investeringar. Om vi tar Tesla som exempel, s r price/earnings ganska hgt, och oskerheten fr framtida tillvxt r mycket svrt att se framfr sig, drfr vljer de investerare med sunt frnuft bort det. Man kan ocks vara som BsteHrMongolid, mycket smartare n alla andra och ge sig in i Tesla, men d gr man det, svrt fr sig, enligt mig. Det finns lgt hngande frukt, varfr ge sig p annat n det?

Men det finns andra bolag, t.ex coca-cola dr vinster och annat r vldigt ltt att se framfr sig, samt lkemedelsbolag med inelsastisk efterfrgan. Man behver inte vara ett geni fr att hitta felprissttningar i marknaden.
Citera
2023-01-16, 08:46
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:

Joakim Bornold - Investeringschef Levler

Eller s investerar man till lgre risk och hgre avkastning genom vrdeinvesterande, frska hitta felprissttningar i marknaden, nu tycker ju du dock att Tesla r felprissatt, undervrderat, och r lg risk, jag ser det helt precis tvrt om.

Det r vanligt att tro att risk har med framtida avkastning att gra, att mer risk ger mer avkastning, det stmmer inte. De mest framgngsrika investerarna i historien r de som tar minst risk och bara gr in nr oddsen r vervldigande p deras sida.
Citera
2023-01-16, 15:35
Medlem
Prissnkningarna var oundvikliga och alla som faktiskt fljer datan visste det sedan tidigare.

https://twitter.com/troyteslike/stat...9zMKeZGhvCgcDA

P 6 mnader droppade teslas backlog med 400k bilar samtidigt som 748k levererades vilket betyder att tesla endast fick 350k ordrar under halvret med en produktionskapacitet som nrmar sig 450-500k/ kvartal.
Citera
2023-01-16, 16:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Att prognosticera att man kommer att bo p Jorden och inte Mars ett r framt tiden osv. str ju sklart vldigt lngt ifrn att prognosticera framtida vinster och kassaflden som ligger ratal bort. Det frstnmnda har jag en hg sannolikhet att uttala mig om, det sistnmnda har jag en lg sannolikhet att uttala mig om. Och ven om du kan gra en korrekt prognos p finansiell data s r denna info nd rtt meningsls, d du inte vet hur aktien kommer att vrderas i framtiden.

Och ska man vara rlig visar ju studier precis det som nmns i din sista mening, att det r omjligt att prognostisera framtida veravkastning hur stor frstelse man n har. Det r ju drav inga aktiva frvaltade fonder som konsekvent slr index.

Citat:
Alla verskattar inte sin egen frmga. Det finns de med begvning, men har man den inte s ser man det skert p det sttet.

De flesta som sysslar med aktier verskattar sin frmga. Det mrks inte minst i underskningar, slutsatsen frn sdana r att en vervldigande majoritet anser sig vara "bttre n medel".

De som inte verskattar sin frmga kper ju index istllet, fr de har tillrcklig insikt och kunskap fr att inse att det inte gr att bygga precis den typen av modeller som du pratar om. D fr man nja sig med indexutvecklingen men d denna verstiger avkastningen fr den genomsnittliga investeraren fr man vara njd med det.
Citera
2023-01-16, 16:11
Medlem
lloydfabeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Prissnkningarna var oundvikliga och alla som faktiskt fljer datan visste det sedan tidigare.

https://twitter.com/troyteslike/stat...9zMKeZGhvCgcDA

P 6 mnader droppade teslas backlog med 400k bilar samtidigt som 748k levererades vilket betyder att tesla endast fick 350k ordrar under halvret med en produktionskapacitet som nrmar sig 450-500k/ kvartal.

Oj d, d lr det komma fler prissnkningar om de inte ska stnga ned produktion. De har ju en produktion p 1,7-2,0 miljoner bilar fr r 2023. Frgan r om prissnkningarna kan fylla det stora frsljningshlet.
Citera
2023-01-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Oj d, d lr det komma fler prissnkningar om de inte ska stnga ned produktion. De har ju en produktion p 1,7-2,0 miljoner bilar fr r 2023. Frgan r om prissnkningarna kan fylla det stora frsljningshlet.
Jag tror att man skall vara frsiktig med att frlita sig p data frn en patreon-general..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in