Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-05, 12:34
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Fwiw s trendar EPS nert inte bara fr 2023 utan 2024 och 2025. Och det r vl det om ngot som spelar roll. Du kper ju inte tesla fr siffrorna de presenterar nu utan potentialen. Dedr med bara tnka lngsiktigt gr mer skada n ngot annat, d kan man brja prisa in skit som aldrig hnder (se robotaxi och Tesla bot)

Fast nu pratar du terigen som om bolag som inte gr vinst eller inte frvntas gra vinst p ett tag drav skulle vrderas till noll, samt att bolag som Tesla dr delar av verksamheten r antingen pre-revenue eller pre-profit endast ska ha sin vrdering frn de vinstdrivande delarna. Bde du och jag vet att det r bullshit.

Det roliga med Tesla r att de har gg i alla korgar, bde existerande vinstdrivande verksamhet med enorm pricing power vs konkurrenter samt andra verksamheter som uppnr detta i nrtid, samt pre-revenue delar dr den stora potentialen r mnga r bort. Med andra ord...drumroll...en diversifiering.
Citera
2023-02-05, 12:49
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Tack fr ditt utfrliga inlgg, d vet jag hur du tnker och att vi str lngt ifrn varandra om hur vi ser p framtiden.

Anledningen till att t ex fler inte kr bil till jobbet idag r inte enbart pga parkeringen utan pga ker. Redan idag tar det en timme att kra frbi Stockholm i rusningstrafik. I ditt scenario har jag ingen aning om hur lng tid det skulle ta om du dessutom vill verfra dom 2 MILJONER resor som grs med kollektivtrafiken varje dag i t ex Stockholm. Trafiken kommer st helt stilla, det finns helt enkelt inte plats fr alla dom bilarna oavsett hur effektiva sjlvkrande bilarna r p att planera rutter. Bara ett (1) pendeltg motsvarar 1 000 bilar.

Nu diskuterar vi ocks ett, i min mening, fullstndigt osannolikt scenario som ligger LNGT bort, om det ens kommer finnas, dvs. sjlvkrande bilar och fr att gra det nnu mer osannolikt s ska det dessutom bli Tesla som har monopol p detta fr att vara bullish p denna aktie, om jag frstr ditt case. Det r mnga osannolika scenarier som ska intrffa. Men vi kan hras igen om fem r och se vad som hnt d.

Ker r absolut en problematik och problemet blir inte direkt mindre nr robotaxi r det enklaste & billigaste transportmedlet, inget snack om den saken. Nr vl robotaxi r moget, har sina egna filer mm s kommer dock ker kunna minska relativt sett d en vldigt stor komponent av trafikker kan relateras till mnskliga reaktionstider. Men ker kommer fortfarande vara ett problem, och det r ocks drfr Elon pushar s hrt fr tunnelbyggen.

Lngre fram kommer nog fordonstypen anpassas mer, t.ex 1-personersbilar typ Twizy samt flerpersoners vans liknande taxibilarna de har i Asien. Jag misstnker att Tesla kommer presentera en van relativt snart - gissningsvis p samma plattform som Cybertruck - och sjlvkrande versioner av den kommer ta fart i srskilt ttbefolkade delar av Asien, men ven hr eftersom att befolkning och bilkande kar.

Min pong r dock att ven om alla mina spdomar inte slr in s r i princip alla versioner av framtiden att robotaxi omstter astronomiska summor pengar.

Sen det dr med monopol. Just nu r verkligheten att Tesla FSD vs konkurrensen r ungefr som Google vs Altavista/Excite/Yahoo Search nr det begav sig. Svida inte ngot ovntat hnder dr en alternativ approach visar sig vara avsevrt bttre s r det redan game over sedan lnge d Tesla leder verlgset i datamngd samt har tillgng till de bsta AI-utvecklarna. Men inget r skrivet helt i sten sklart, annars hade ju aktien legat avsevrt hgre n vad den gr nu.
Citera
2023-02-05, 14:39
Medlem
lloydfabeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Ker r absolut en problematik och problemet blir inte direkt mindre nr robotaxi r det enklaste & billigaste transportmedlet, inget snack om den saken. Nr vl robotaxi r moget, har sina egna filer mm s kommer dock ker kunna minska relativt sett d en vldigt stor komponent av trafikker kan relateras till mnskliga reaktionstider. Men ker kommer fortfarande vara ett problem, och det r ocks drfr Elon pushar s hrt fr tunnelbyggen.

Lngre fram kommer nog fordonstypen anpassas mer, t.ex 1-personersbilar typ Twizy samt flerpersoners vans liknande taxibilarna de har i Asien. Jag misstnker att Tesla kommer presentera en van relativt snart - gissningsvis p samma plattform som Cybertruck - och sjlvkrande versioner av den kommer ta fart i srskilt ttbefolkade delar av Asien, men ven hr eftersom att befolkning och bilkande kar.

Min pong r dock att ven om alla mina spdomar inte slr in s r i princip alla versioner av framtiden att robotaxi omstter astronomiska summor pengar.

Sen det dr med monopol. Just nu r verkligheten att Tesla FSD vs konkurrensen r ungefr som Google vs Altavista/Excite/Yahoo Search nr det begav sig. Svida inte ngot ovntat hnder dr en alternativ approach visar sig vara avsevrt bttre s r det redan game over sedan lnge d Tesla leder verlgset i datamngd samt har tillgng till de bsta AI-utvecklarna. Men inget r skrivet helt i sten sklart, annars hade ju aktien legat avsevrt hgre n vad den gr nu.

Som sagt, vi har vsensskilda uppfattningar om vad som r troligt eller inte. Det borde du som investerare egentligen vara glad fr eftersom kptrycket p aktien blir mindre och drmed gr att kpa billigare.

terigen, du presenterar inga belgg fr att folk drastiskt ska ka sina transportkostnader. Folk klagar redan idag p att SL-kortet r fr dyrt nr det "bara" kostar 1 000 kr i mnaden. Och du kan redan nu glmma det dr med sjlvkrande bilar som enda transportmedel, det kommer _inte_ att hnda. Det finns inte plats helt enkelt fr individuella fordon i en stad med begrnsat med plats. Tnk bara kaoset p exempelvis Vasagatan nr det varje minut i rusningstrafik ska stanna tusentals Twizy-fordon, det r ju skrattretande rent ut sagt. Och lsa det genom att bygga tunnlar, kanske kan man koppla ihop alla Twizy-fordon i en lng kedja som ska till samma slutstation.... eller bara anvnda tunnelbanan som redan finns.
Citera
2023-02-05, 15:25
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Som sagt, vi har vsensskilda uppfattningar om vad som r troligt eller inte. Det borde du som investerare egentligen vara glad fr eftersom kptrycket p aktien blir mindre och drmed gr att kpa billigare.

terigen, du presenterar inga belgg fr att folk drastiskt ska ka sina transportkostnader. Folk klagar redan idag p att SL-kortet r fr dyrt nr det "bara" kostar 1 000 kr i mnaden. Och du kan redan nu glmma det dr med sjlvkrande bilar som enda transportmedel, det kommer _inte_ att hnda. Det finns inte plats helt enkelt fr individuella fordon i en stad med begrnsat med plats. Tnk bara kaoset p exempelvis Vasagatan nr det varje minut i rusningstrafik ska stanna tusentals Twizy-fordon, det r ju skrattretande rent ut sagt. Och lsa det genom att bygga tunnlar, kanske kan man koppla ihop alla Twizy-fordon i en lng kedja som ska till samma slutstation.... eller bara anvnda tunnelbanan som redan finns.

Jag har inte sagt att folk drastiskt ska ka sina transportkostnader. Bara att privat bilgande kommer frvandlas till robotaxi-kande s fort priset & kvaliteten r tillrckligt attraktiv. Redan dr r TAM och mjligheterna fr den strsta spelaren ofantligt stora. Du kan t.ex prova att rkna ut hur mycket pengar som omstts om 80% av Sveriges bilgare skulle lgga alla kostnader frenat med sitt bilgande i en stor sck.

Dr har du din ekvation som du frgade efter, men som jag sa s r det hgst osannolikt att TAM stannar dr.

Detta eftersom priset p robotaxi mycket vl kan (dock inte skert sklart) sjunka till niver dr ven busskare/cyklare lockas till hgre grad. Kommer inte ske p en natt, men i princip alla kollektivtrafikskare eller cyklare har variabla grnser fr olika situationer nr de hellre betalar en slant fr taxi.

Trafiksituationen i Stockholm r katastrofal och till strsta delen skapad av hjrndda politiker som med tvng frsker ka cykling & kollektivtrafik och strypa ihjl biltrafik mot mnga boendes vilja. Trots att det r helt uppenbart att existensen av konkurrenskraftig robotaxi kommer skifta anvndandet nnu mer till bilens frdel. Nnstans mste politikerna vlja om de ska fortstta vara tyranner eller utveckla staden utefter de transportmedel som r mest lockande fr de boende.

Kommer bli intressant att se hur det utvecklas i de stder dr robotaxi frst kommer in som ett serist alternativ - Stockholm lr inte vara frst. Skulle inte frvna mig heller om det framver skapas ett samarbete dr Boring Co tunnlar grvs som endast fr anvndas av autonoma Tesla robotaxis.
Senast redigerad av gladihatten 2023-02-05 kl. 15:30.
Citera
2023-02-05, 19:18
Medlem
Gothenburgers avatar
Nr TSLA 200 innan psk?
Citera
2023-02-05, 23:04
Medlem
Citat:
Skulle inte frvna mig heller om det framver skapas ett samarbete dr Boring Co tunnlar grvs som endast fr anvndas av autonoma Tesla robotaxis.
Det r ju s Borings tunnlar funkar idag. Som frvrigt r ett fiasko och fr sp av 50 r gamla tunnelbanor i alla tnkbara avseenden..
Citera
2023-02-06, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det r ju s Borings tunnlar funkar idag. Som frvrigt r ett fiasko och fr sp av 50 r gamla tunnelbanor i alla tnkbara avseenden..

Tnka sig att vi 150 r senare frsker uppfinna ett drastiskt mycket mindre effektivt tunnelbanesystem.
Citera
2023-02-06, 09:29
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Konstig jmfrelse, kan jag ta min bil igenom tunnelbanetunneln? T-bana funkar ok men har ju uppenbara brister i flexibilitet d du mste vnta p avgng, stanna p en massa stllen du inte ska till + ofta byta tg mm mm.

Eller menar du att sjlva utgrvningen av t-banetunnlarna gick verlgset snabbare?
Citera
2023-02-06, 09:35
Medlem
Citat:
Konstig jmfrelse, kan jag ta min bil igenom tunnelbanetunneln? T-bana funkar ok men har ju uppenbara brister i flexibilitet d du mste vnta p avgng, stanna p en massa stllen du inte ska till + ofta byta tg mm mm.

Det hysteriska r vl att konsensus hr inne r att plitlig kollektivtrafik r lika distant som pOrtaler -Sebastian. Samtidigt s knns de rimligt att grva smala tunnlar dr personbilar ska frdas som p ngot vis ska fungera nr allt pekar p att det r en fruktansvrt ineffektiv metod att frda sig p.

Har du ngonsin befunnit dig i en stad med >500k invnare skulle du veta att tunnelbanor r oerhrt flexibla och tiden de tar att vnta i 3 minuter ofta r gaaanska mycket mer convinient n att leta efter en parkering
Citera
2023-02-06, 10:35
Medlem
Citat:

Vad jag vet kan du inte ta din Tesla i en boring tunnel idag heller.

T-banan kommer alltid ha en verlgsen kapacitet fr att flytta mnniskor, att kra runt enstaka bilar med ngon person i kommer aldrig ha mjlighet att konkurrera eller ens ta ver folket frn t-banesystemet. Boring tunnlarna r en gimmick fr miljardrer som kanske kan tnkas betala fr att kra frbi kerna i stder som Los Angeles dr kollektivtrafiken r ett misslyckande om man nu faktiskt gr det mjligt fr folk att nyttja dem med sina egna bilar. Det r inget fr gemene man, det finns inte kapacitet fr det, d blir det bara ker i tunnlar istllet fr p vgarna ovan mark.

Klart det gr snabbare att borra tunnlar nr rren r mindre, saknar evakueringsvgar och inte behver hushlla infrastrukturen fr att framfra tgvagnar eller stora mngder mnniskor.

Nr vi nd r inne p fiaskon, klippet p Teslan som krde genom en sj fr att visa hur verlgsna bilarna som blev viralt och hyllades av Tesla bulls visade sig sluta illa. Nu kommer det fram att bilen r snder efter stuntet, motorerna bde fram och bak behver bytas ut fr 15 000 dollar, och annat i bilen gick ocks snder. Och surprise surprise, garantin tcker sklart inte detta och Tesla vill inte ens laga bilen.
https://www.carscoops.com/2023/02/ye...box=1675574223
Citera
2023-02-06, 10:46
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det hysteriska r vl att konsensus hr inne r att plitlig kollektivtrafik r lika distant som pOrtaler -Sebastian. Samtidigt s knns de rimligt att grva smala tunnlar dr personbilar ska frdas som p ngot vis ska fungera nr allt pekar p att det r en fruktansvrt ineffektiv metod att frda sig p.

Har du ngonsin befunnit dig i en stad med >500k invnare skulle du veta att tunnelbanor r oerhrt flexibla och tiden de tar att vnta i 3 minuter ofta r gaaanska mycket mer convinient n att leta efter en parkering

Tror inte du kommer leta s mycket parkering med en robotaxi
Citera
2023-02-06, 10:54
Medlem
bananjuices avatar
Dessa tunnlar r fan det klart mest efterblivna i Teslas dignande portflj av blsta ider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in