2023-04-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
sdant var fallet ven denna gngen. r det bullish att teslas vinst sjunker YoY? Denna termen tillvxtbolag och hypergrowth r lite svr fr mig att greppa
Det r vl en del av master plan

Tyst det blev hr, men s sades det ocks att vinstmarginalerna skulle vara opverkade av prissnkningarna, hur man nu kunde tro nt snt.

Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Lmao elon gjorde det igen!! Jag trodde han hade lrt sig frn sina misstag men guess not. "FSD full autonomy this year" 🤣🤡
Snacka om en shit show 🤦‍♂️
Mste ju rdda marginalerna! Det r ju oerhrt lnsamt att slja en mjukvara fr 150k usd som i praktiken r helt vrdels.
Citat:
Tesla's financial chief Zachary Kirkhorn said its automotive margin in the first quarter was hurt not only by price cuts, but also increased deferred revenue for FSD software and that "this deferral should get recognized once some of the software catches up."
Senast redigerad av David86 2023-04-20 kl. 13:39.
Citera
2023-04-20, 16:38
Medlem
KJosefs avatar
Det r nd svrt att frst att aktien r s stark som den r givet senaste rapporten. Man gjorde 0.73 dollar EPS i kvartalet. Om man antar att de hller sig p denna niv resten av ret och inte snker marginalen ytterligare s r PE-talet ver 60 fr ett tillverkande bolag men nu vikande tillvxt och marginaler.

Nr de tillverkande bolagen i min portflj visar vikande tillvxt och marginaler s belnar marknaden dessa med PE-talet 5.
Senast redigerad av KJosef 2023-04-20 kl. 17:31.
Citera
2023-04-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det r nd svrt att frst att aktien r s stark som den r givet senaste rapporten. Man gjorde 0.73 dollar EPS i kvartalet. Om man antar att de hller sig p denna niv resten av ret och inte snker marginalen ytterligare s r PE-talet ver 60 fr ett tillverkande bolag men nu vikande tillvxt och marginaler.

Nr de tillverkande bolagen i min portflj visar vikande tillvxt och marginaler s belnar marknaden dessa med PE-talet 5.
r vl nd ca 50 miljarder dollar i brsvrde som frsvunnit idag, inte fy skam, nstan ett helt VAG Group som frsvunnit. Upp i rk som Musks Starship, eller frlt, kontrollerad frintelse typ.
Citera
2023-04-20, 19:15
Medlem
The-9s avatar
jag har varken fljt, trden eller Tesla. Varfr dyker de nu? Ingen som kper bilarna? Hrde att de snkte priser igen nyligen. Stmmer detta?

Det ger mig en varm knsla nr Tesla sjunker iaf.
Citera
2023-04-20, 20:55
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
jag har varken fljt, trden eller Tesla. Varfr dyker de nu? Ingen som kper bilarna? Hrde att de snkte priser igen nyligen. Stmmer detta?

Det ger mig en varm knsla nr Tesla sjunker iaf.

Bieffekt av att Starship exploderade?
Citera
2023-04-21, 08:17
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Vad tycker folket om q1ans siffror?

Sjunkande marginaler och sjunkande EPS, yoy. r det fortfarande inget att oroa sig ver? Det mnga bjrnar hr har varnat fr intrffarverkar som 0% EPS tillvxt 2023 inte r s lngskt lngre. Snker min riktkurs frn 20 -> 15 USD.
Citera
2023-04-21, 09:00
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Vad tycker folket om q1ans siffror?

Sjunkande marginaler och sjunkande EPS, yoy. r det fortfarande inget att oroa sig ver? Det mnga bjrnar hr har varnat fr intrffarverkar som 0% EPS tillvxt 2023 inte r s lngskt lngre. Snker min riktkurs frn 20 -> 15 USD.

Beror ju helt p varfr marginaler och EPS sjunker. Tesla (och andra biltillverkare) str infr ett val nr ekonomin & rntorna gr att dragningskraften fr nya bilar (och srskilt nya premiumbilar) under en period minskar drastiskt.

De flesta biltillverkarna har som ml att bibehlla marginaler och EPS fr att blidka aktiegare. Det innebr att de mste snka produktionstakten i detta lge fr att inte st med oslda bilar, vilket ytterligare frsvagar deras redan svaga kapacitet att producera elbilar storskaligt. Tesla gr precis tvrtom d deras vergripande ml (med biltillverkningen) r att maximalt ka kapaciteten s produktionseffektiviteten gr upp och kostnaderna gr ned.

P kort sikt ser det dligt ut fr Tesla, och korkade personer som endast ser det kortsiktiga stirrar blint p EPS tillvxt och snker riktkursen. Men man kan ocks vlja att hja blicken och inse att de tuffa tiderna i branschen just nu endast verkar som en accelerant fr Teslas totala dominans eftert.

Sen finns det ju sklart ocks bjrnar som tror att Tesla inte kommer dominera oavsett p.g.a att bilarna r skit och folk hellre vill ha en BMW. Men som jag sagt mnga ggr tidigare, i princip alla bilspekulanter har en grns nr det BMW erbjuder relativt sett inte r vrt det lngre. Och nr dammet lagt sig efter lgkonjunkturen kommer BMW-spekulanters vilja att vara mrkeslojala utmanas ordentligt p.g.a det jag nmnt ovan.
Citera
2023-04-21, 09:19
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Beror ju helt p varfr marginaler och EPS sjunker. Tesla (och andra biltillverkare) str infr ett val nr ekonomin & rntorna gr att dragningskraften fr nya bilar (och srskilt nya premiumbilar) under en period minskar drastiskt.

De flesta biltillverkarna har som ml att bibehlla marginaler och EPS fr att blidka aktiegare. Det innebr att de mste snka produktionstakten i detta lge fr att inte st med oslda bilar, vilket ytterligare frsvagar deras redan svaga kapacitet att producera elbilar storskaligt. Tesla gr precis tvrtom d deras vergripande ml (med biltillverkningen) r att maximalt ka kapaciteten s produktionseffektiviteten gr upp och kostnaderna gr ned.

P kort sikt ser det dligt ut fr Tesla, och korkade personer som endast ser det kortsiktiga stirrar blint p EPS tillvxt och snker riktkursen. Men man kan ocks vlja att hja blicken och inse att de tuffa tiderna i branschen just nu endast verkar som en accelerant fr Teslas totala dominans eftert.

Sen finns det ju sklart ocks bjrnar som tror att Tesla inte kommer dominera oavsett p.g.a att bilarna r skit och folk hellre vill ha en BMW. Men som jag sagt mnga ggr tidigare, i princip alla bilspekulanter har en grns nr det BMW erbjuder relativt sett inte r vrt det lngre. Och nr dammet lagt sig efter lgkonjunkturen kommer BMW-spekulanters vilja att vara mrkeslojala utmanas ordentligt p.g.a det jag nmnt ovan.

Verkligheten r precis tvrtom mot det du beskriver.

Bjrnarna frstod hela tiden att trots att Teslas fundamenta sg extremt starkt ut i det korta perspektivet s skulle inte bolaget kunna hlla uppe sin extrema vinstillvxt och sina marginaler i det lnga loppet. Det r tjurarna som ignorerat denna sjlvklarhet och dragit ut de kortsiktiga trenderna till 2030 och kommit fram till att aktien r undervrderad.

En annan sak jag vill inflika r att du fr inga pluspong av ngon fr att kalla dina meningsmotstndare fr korkade. Det r bara pinsamt och det hr hemma p lgstadiet. Det r dessutom s uppenbart att det inte stmmer nr vrldens bsta blankare genom alla tider Jim Chanos hr till denna kategori. Om han r korkad s r alla korkade.
Citera
2023-04-21, 09:28
Medlem
gladihattens avatar
Citat:

Bjrnarna frstod hela tiden att trots att Teslas fundamenta sg extremt starkt ut i det korta perspektivet s skulle inte bolaget kunna hlla uppe sin extrema vinstillvxt och sina marginaler i det lnga loppet. Det r tjurarna som ignorerat denna sjlvklarhet och dragit ut de kortsiktiga trenderna till 2030 och kommit fram till att aktien r undervrderad.

En annan sak jag vill inflika r att du fr inga pluspong av ngon fr att kalla dina meningsmotstndare fr korkade. Det r bara pinsamt och det hr hemma p lgstadiet. Det r dessutom s uppenbart att det inte stmmer nr vrldens bsta blankare genom alla tider Jim Chanos hr till denna kategori. Om han r korkad s r alla korkade.

Knappast, bjrnarnas starkaste kort har hela tiden varit konkurrensen kommer. Det vi ser nu r inte konkurrens, det r konjunktur. Hade det du skriver stmt r det ju nu Ford/VW mfl gr om Tesla i frsljning och marginaler? Istllet minskar deras frsljning nnu mer
Citera
2023-04-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Knappast, bjrnarnas starkaste kort har hela tiden varit konkurrensen kommer. Det vi ser nu r inte konkurrens, det r konjunktur. Hade det du skriver stmt r det ju nu Ford/VW mfl gr om Tesla i frsljning och marginaler? Istllet minskar deras frsljning nnu mer
Det r ngot frvirrande att jmfra marginaler och frsljning utan att ha vrderingen i tanke. Tesla r ju typ som bst uppe p samma intktsniver som VW men markant lgre omsttning, nd vrderas det typ 10 gnger hgre. Teslas vrdering frutstter explosiv tillvxt och vinstkning, nu sjunker vinsterna. Volkswagens vrdering frutstter inte att dom ska vxa nmnvrt, tvrtom rcker det med bibehllna vinster fr att den ska vara motiverad.

Sen minskar Teslas andel av slda elbilar p marknaden varje kvartal, s som de flesta av oss bjrnar har sagt ska hnda, det r vad "konkurrensen kommer" innebr. Hur Tesla ska n total dominans nr deras andel av slda bilar i sin kategori minskar varje kvartal frstr jag inte? Tesla har haft frdelen att ha verkat i en kategori av bilar utan strre konkurrens, d kan man slja sina elbilar med en vl tilltagen prislapp (=stor vinstmarginal) fr att kunderna inte har ngot alternativ. Men nu har kunderna alternativ, och drmed mste Tesla snka sina priser. Lgg till en lgkonja p det s ser det inte bra ut fr Teslas vrdering. Konkurrenterna har dock inte ftt ngon extrem vrdering, d man prisat in att det r en cyklisk bransch med hg konkurrens.

Du fr det framst som att Tesla pressar legacy genom att snka vinstmarginalerna, det r Tesla som snker priserna fr att konkurrera med legacy.

Tror jag Tesla kommmer g i konkurs? Absolut inte, dremot kommer det knnas som det fr aktiegarna nr vrderingen kommer ner till rimliga niver. Typ hlften av Tesla-aktiegarna hos Avanza har kpt aktierna mellan dec -20 och dec -22, allts till hgre kurs n den idag. Som vanligt har aktien lockat till sig flest smsparare nr bubblan peakade och nu fr de ta smllen. Samtidigt som insiders slt som galningar under samma period.
Citera
2023-04-21, 11:40
Medlem
Citat:

Jag kper mycket av det du sger, men tiden pkallar handling.
Den handlingen kommer att kratta manegen fr Tesla under lng tid framver.
Tnk dig att mrket gr frn premium till medelklass med en bil som lgre medelklass har rd att kpa.
Det r nog lite det Musk menar med "masterplan".
Sen att det kortsiktigt kan bli svrt r nog riktigt och ingenting ngon blundat fr.
Fr info r Tesla fortfarande upp 50% i r.
Citera
2023-04-21, 12:20
Medlem
TheGretaResets avatar
Som jag spekulerade dagen fre earnings (men inte satsade ngot) s var rapporten en viss besvikelse och man snker priserna p bilarna fr att mta en allmnt sjunkande konjuktur.

Jag tror Tesla (och hela brsen) skall ner ett tag nu och kpte lite bearcert. igr morse. Mest fr att mitt huvudintresse metaller str och stampar. Smsummor s man fr lite action.

Tesla r ju intressant fr det som fretag. Jag tror prispressen slr undan benen fr konkurrenterna. Man kan inte ta lika mycket betalt som man planerade och behvde fr omstllningen. VW har ju tex hjt sina priser i r.

Men jag tror vi str infr en betydande recession framver. ALla fretag lr mrka av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in