Citat:
Ursprungligen postat av
job230ge
r fullt medveten om att teslas position dr. Vad tycker du den vertikalen frtjnar fr vrdering?
Sist jag frskte frklara ngot fr dig s svarade du bara "mest skrp".
Knns jvligt ondigt att gra ett lngt inlgg om det nr du uppenbarligen inte vill tro p ngot positivt om Tesla.
Men kan gra ett sista frsk. Inte fr din skull men ngon annan hr kanske lr sig ngot.
En Megapack fabrik p 40 GWh kommer generera runt $20B. Just nu har vi en fabrik i Kalifornien och en hller p byggas i Kina. Tesla har sagt att mnga fler MP-fabriker ska byggas. Lngsiktigt tror jag vi kommer se 2-3 fabriker p varje kontinent.
Detta r nstan ett mste om hela vrlden ska g ver till elbilar och frnybar energi. MP stabiliserar hela elntet och eliminerar verbelastning och strmavbrott.
Sen har vi ngot som heter autobidder. Varje MP styrs av autobidder, som gr att batterierna laddas nr elen r som billigast och laddas ur nr elen r dyr och det r hg efterfrgan. Detta sker automatiskt och gr att ett MP-projekt betalar av sin kostnad p ngra r. Alla vinner p det.
Hr r ett exempel:
https://www.torquenews.com/video/tes...rs-huge-profit
P 2.5 r tjnade de tillbaka hela kostnaden.
Nu till vrderingen:
Notera att jag r en lngsiktig investerare. Jag har hllt TSLA i flera r och planerar att hlla mnga r till, s mina berkningar hr r 5-10 r framt.
Jag tror vi har minst 10 MP-fabriker innan 2030.
Det kommer generera $200B
20% marginal = $40B
Lgg p en multiple p 30 och vi snackar en vrdering p $1.2T frn bara Tesla Energy.
Notera att vi redan idag har en marginal p 18.4% s min berkning p 20% marginal r jvligt konservativt. Men Tesla kommer nog snka priserna istllet fr att ta fr hga marginaler.
Teslas CFO sa p en earnings call att de siktar p runt 25%.
Nu fr vi se om du kommer med ngot konstruktivt eller bara svarar med ett personangrepp