2024-01-15, 13:08
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det kommer vl ske en tillnyktring och konsolidering av bilindustrin och i samband med det kommer det bli rtt uppenbart att Tesla inte r vrt tio gnger mer n andra likvrdiga biltillverkare.

"I artikeln framhlls att Tesla, ledd av Elon Musk, r grovt vervrderat enligt analytikern Craig Irwin frn Roth MKM, som lnge varit skeptisk till Tesla. Irwin upprepar sin mlkurs p 85 dollar fr tillverkaren av elbilar, vilket innebr en kraftig nedgng frn nuvarande aktiekurs p cirka 248 dollar."

Jag vet inte om du ens frstr att det inte finns likvrdiga tillverkare nr det gller Tesla, d jag tror du hade skrivit det du skriver ven om du var medveten om vad Tesla r fr ett fretag. Men hur som helst, oavsett om Tesla r felvrderat s har du aldrig demonstrerat ngon slags kunskap om fretaget fr att vertyga mig om din frmga att gr den bedmningen. Craig Irwin m.fl har frutsptt en krasch av Teslas vrdering i flera r nu, har fortfarande inte hnt. Han r notoriskt bearish och skall jag vara rlig s tror jag han fr betalt fr att sprida dynga precis som en annan idiot vi knner, vid namn Gordon Johnson, mannen med bland de lgsta betygen man kan ha p Tiprank.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2024-01-15 kl. 13:18.
Citera
2024-01-15, 13:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag vet inte om du ens frstr att det inte finns likvrdiga tillverkare nr det gller Tesla, d jag tror du hade skrivit det du skriver ven om du var medveten om vad Tesla r fr ett fretag. Men hur som helst, oavsett om Tesla r felvrderat s har du aldrig demonstrerat ngon slags kunskap om fretaget fr att vertyga mig om din frmga att gr den bedmningen. Craig Irwin m.fl har frutsptt en krasch av Teslas vrdering i flera r nu, har fortfarande inte hnt. Han r notoriskt bearish och skall jag vara rlig s tror jag han fr betalt fr att sprida dynga precis som en annan idiot vi knner, vid namn Gordon Johnson, mannen med bland de lgsta betygen man kan ha p Tiprank.

Det r just sdana som du som kommer bli varse att nr solen gr ner s r Tesla bara en biltillverkare bland andra.
Citera
2024-01-15, 16:07
Medlem
Citat:

Jag hller med dig om a Teslas produktion skiljer sig rtt mky frn "legacy" biltillverkare. Jag tycker ju somsagt fortfarande att Tesla r vervderat, men whatever...

Fr jag frga, och jag undrar fr att f en klarare insyn p dina sikter:

Nr jag skriver detta ligger aktien p 218 dollar ish.
Om idag, Tesla gick ut med att dom skulle spinna av energy biten. Dvs batteri tillverkareningen och lagring av energi osv till ett nytt bolag "X Energy".

Marknads vrdet skulle hamna p 50% av aktie priset.
Dvs Tesla aktien faller till 109 dollar. Och den nya aktien hamnar ocks p 109 dollar (lika mnga aktier i bda bolagen fr att hlla de ltt fr oss)

Lt oss sga att du ger 100 Tesla aktier, s efter denna spinnoff s ger du 100 Tesla aktier och 100"X energy" aktier.

Elon ger 15ish % av bda bolagen och lovar att dom kommer samarbeta.

Hur skulle du balansera din portflj. Skulle du slja avX energy och kpa mer Tesla, slja av Tesla och kpa mer X energy. Eller ha kvar 50/50?
Citera
2024-01-15, 17:41
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Jag hller med dig om a Teslas produktion skiljer sig rtt mky frn "legacy" biltillverkare. Jag tycker ju somsagt fortfarande att Tesla r vervderat, men whatever...

Fr jag frga, och jag undrar fr att f en klarare insyn p dina sikter:

Nr jag skriver detta ligger aktien p 218 dollar ish.
Om idag, Tesla gick ut med att dom skulle spinna av energy biten. Dvs batteri tillverkareningen och lagring av energi osv till ett nytt bolag "X Energy".

Marknads vrdet skulle hamna p 50% av aktie priset.
Dvs Tesla aktien faller till 109 dollar. Och den nya aktien hamnar ocks p 109 dollar (lika mnga aktier i bda bolagen fr att hlla de ltt fr oss)

Lt oss sga att du ger 100 Tesla aktier, s efter denna spinnoff s ger du 100 Tesla aktier och 100"X energy" aktier.

Elon ger 15ish % av bda bolagen och lovar att dom kommer samarbeta.

Hur skulle du balansera din portflj. Skulle du slja avX energy och kpa mer Tesla, slja av Tesla och kpa mer X energy. Eller ha kvar 50/50?

Jag skulle nog ha kvar 50/50 i max tv r och vikta ver till 80/20 Tesla/Energy vldigt snart. Jag skulle nog faktiskt vikta ver inom ett r d jag tror 2024 blir ett r d vi f se utvecklingen av Optimus g oerhrt snabbt. Det skulle dessutom f en synergi-effekt d fler analytiker skulle justera ner risken fr FSD. Det r inte oviktigt att FSD och Optimus blir framgngsrika, men med den berknings-kraft och expertis Tesla har nu s kommer de klara sig bra p det omrdet, fr att inte sga exemplariskt. Hypen ligger just nu p Nvidia m.fl. P ngra rs sikt kan Nvidia nd visa sig vara vldigt undervrderade. Eftersom Tesla leder utvecklingen av real world AI s tror jag att inte det r inrknat i kursen till brkdelen av dess potential. Speciellt inte med tanke p att Tesla har vad som krvs att massproducera.
Citera
2024-01-15, 19:30
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det r just sdana som du som kommer bli varse att nr solen gr ner s r Tesla bara en biltillverkare bland andra.

Jaja, nnu mer bittra tongngar frn ngon som slt bort sig fr lngesen, alternativt brnt sig rejlt p att korta. S gr det fr de som leker p brsen men inte frstr sig p s mycket.
Citera
2024-01-15, 19:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jaja, nnu mer bittra tongngar frn ngon som slt bort sig fr lngesen, alternativt brnt sig rejlt p att korta. S gr det fr de som leker p brsen men inte frstr sig p s mycket.

Nej det r min analys, och den str jag fr.
Citera
2024-01-15, 19:57
Medlem
Citat:
Jag skulle nog ha kvar 50/50 i max tv r och vikta ver till 80/20 Tesla/Energy vldigt snart. Jag skulle nog faktiskt vikta ver inom ett r d jag tror 2024 blir ett r d vi f se utvecklingen av Optimus g oerhrt snabbt. Det skulle dessutom f en synergi-effekt d fler analytiker skulle justera ner risken fr FSD. Det r inte oviktigt att FSD och Optimus blir framgngsrika, men med den berknings-kraft och expertis Tesla har nu s kommer de klara sig bra p det omrdet, fr att inte sga exemplariskt. Hypen ligger just nu p Nvidia m.fl. P ngra rs sikt kan Nvidia nd visa sig vara vldigt undervrderade. Eftersom Tesla leder utvecklingen av real world AI s tror jag att inte det r inrknat i kursen till brkdelen av dess potential. Speciellt inte med tanke p att Tesla har vad som krvs att massproducera.

Okej, d kommer en fljdfrga, men jag vill verkligen inte "strawman"a dig. S rtta mig om jag har fel.

Du tror att "energi delen" r vldigt vrdefullt fr Tesla, men att om Tesla verkligen kommer att explodera i vrde, s kommer det vara AI, bde robotar och FSD som kommer vara det som behvs.
Snlla rtta mig om jag misstolkar dig.

Jag hller med dig. Om Tesla ska kunna g om Apple i market cap, s tror jag ocks det r FSD som r det som behvs. (Personligen tror jag att robotar osv r lite vl optimistiskt)

Men en vldigt viktig sak fr vrderingen, r hur lngt borta Tesla r med FSD.

Om det kommer om 30 r, eller om 1 r s skulle ju de reflektera vldigt olika aktiepris.

Jag tro INTE att vi kommer ha riktigt FSD fr allmnheten inom 3 r. Verken av Tesla eller ngot annat fretag.

Tror du att det kommer finnas helt sjlvkrande bilar inom 3 r?
Citera
2024-01-15, 20:18
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Okej, d kommer en fljdfrga, men jag vill verkligen inte "strawman"a dig. S rtta mig om jag har fel.

Du tror att "energi delen" r vldigt vrdefullt fr Tesla, men att om Tesla verkligen kommer att explodera i vrde, s kommer det vara AI, bde robotar och FSD som kommer vara det som behvs.
Snlla rtta mig om jag misstolkar dig.

Jag hller med dig. Om Tesla ska kunna g om Apple i market cap, s tror jag ocks det r FSD som r det som behvs. (Personligen tror jag att robotar osv r lite vl optimistiskt)

Men en vldigt viktig sak fr vrderingen, r hur lngt borta Tesla r med FSD.

Om det kommer om 30 r, eller om 1 r s skulle ju de reflektera vldigt olika aktiepris.

Jag tro INTE att vi kommer ha riktigt FSD fr allmnheten inom 3 r. Verken av Tesla eller ngot annat fretag.

Tror du att det kommer finnas helt sjlvkrande bilar inom 3 r?

Jag har ingen aning om hur mycket marknaden fr full autonomi r vrd, men jag behver inte veta hur mycket den r vrd. Jag har ingen aning nr Tesla har FSD klart fr Taxi eller frakt av varor, men jag vet att de med allra strsta sannolikhet blir frst. De har lst problemen som gjorde FSD till en omjlighet fr ngra r sedan d de brjade. De har skapat nya verktyg fr att trna neurala ntverk, inte bara FSD och Optimus, utan AI som skriver ny kod bttre n vad mnniskor gr. Jag behver inte veta hur mycket detta r vrt fr att se att Tesla r gravt undervrderat. Alla kommer ha fel om de stter en riktkurs, ven jag, det r bara en frga om hur mycket.

Jag tror inte robotar r fr optimistiskt.
https://twitter.com/elonmusk/status/...hSw-m8HNw&s=19
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2024-01-15 kl. 20:23.
Citera
2024-01-15, 20:20
Medlem
gladihattens avatar
Optimus viker en trja https://twitter.com/elonmusk/status/1746964887949934958

Detta r dock sklart helt vrdelst jmfrt med att gra baktvolter. Detta eftersom vikning av trjor inte ingr i ngon bransch som tjnar i nrheten av s mycket pengar som baktvoltbranschen.
Citera
2024-01-15, 20:35
Medlem
Upplyftens avatar
Har inga TSL sjlv,

En snabb titt i shortlistan ger vid handen att TSL har lockat till sig en k av kortare. Numera den andra i storleken p S&P 500 . Krvs inte s mycket marknadspropaganda fr att lavinen ska pbrjas s smningom

Borgar fr en "spnnande" utmaning fr Tesla positivister som bedyrar att aktien fortfarande r vrt sitt pris trots den enorma vervrderingen.
Musk snmos om alla innovativa nyheter kommer sannolikt inte att hlla tiden (som vanligt) om det ens stmmer till 50% vad mytomanen pstr.
Jag menar, bara kolla p mannen. Hans varumrke r p vg att flagna. Han brjar bli mosig i skallen. En VD som visar tydligt att han har tappat det ngonstans

https://www.youtube.com/watch?v=RK91Ji6GCZ8
Senast redigerad av Upplyften 2024-01-15 kl. 20:52.
Citera
2024-01-15, 21:29
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Har inga TSL sjlv,

En snabb titt i shortlistan ger vid handen att TSL har lockat till sig en k av kortare. Numera den andra i storleken p S&P 500 . Krvs inte s mycket marknadspropaganda fr att lavinen ska pbrjas s smningom

Borgar fr en "spnnande" utmaning fr Tesla positivister som bedyrar att aktien fortfarande r vrt sitt pris trots den enorma vervrderingen.
Musk snmos om alla innovativa nyheter kommer sannolikt inte att hlla tiden (som vanligt) om det ens stmmer till 50% vad mytomanen pstr.
Jag menar, bara kolla p mannen. Hans varumrke r p vg att flagna. Han brjar bli mosig i skallen. En VD som visar tydligt att han har tappat det ngonstans

https://www.youtube.com/watch?v=RK91Ji6GCZ8

Korta aktien med allt du har som gller d, eller?
Citera
2024-01-15, 21:44
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Korta aktien med allt du har som gller d, eller?

Nej, jag har inga,och tnker inte skaffa ngra. r njd med det jag har. Men du kanske skulle ta dig en funderare, och alla andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in