Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Jag vet inte om du ens frstr att det inte finns likvrdiga tillverkare nr det gller Tesla, d jag tror du hade skrivit det du skriver ven om du var medveten om vad Tesla r fr ett fretag. Men hur som helst, oavsett om Tesla r felvrderat s har du aldrig demonstrerat ngon slags kunskap om fretaget fr att vertyga mig om din frmga att gr den bedmningen. Craig Irwin m.fl har frutsptt en krasch av Teslas vrdering i flera r nu, har fortfarande inte hnt. Han r notoriskt bearish och skall jag vara rlig s tror jag han fr betalt fr att sprida dynga precis som en annan idiot vi knner, vid namn Gordon Johnson, mannen med bland de lgsta betygen man kan ha p Tiprank.
Jag hller med dig om a Teslas produktion skiljer sig rtt mky frn "legacy" biltillverkare. Jag tycker ju somsagt fortfarande att Tesla r vervderat, men whatever...
Fr jag frga, och jag undrar fr att f en klarare insyn p dina sikter:
Nr jag skriver detta ligger aktien p 218 dollar ish.
Om idag, Tesla gick ut med att dom skulle spinna av energy biten. Dvs batteri tillverkareningen och lagring av energi osv till ett nytt bolag "X Energy".
Marknads vrdet skulle hamna p 50% av aktie priset.
Dvs Tesla aktien faller till 109 dollar. Och den nya aktien hamnar ocks p 109 dollar (lika mnga aktier i bda bolagen fr att hlla de ltt fr oss)
Lt oss sga att du ger 100 Tesla aktier, s efter denna spinnoff s ger du 100 Tesla aktier och 100"X energy" aktier.
Elon ger 15ish % av bda bolagen och lovar att dom kommer samarbeta.
Hur skulle du balansera din portflj. Skulle du slja avX energy och kpa mer Tesla, slja av Tesla och kpa mer X energy. Eller ha kvar 50/50?