Citat:
Du missfrstr. Sjlvklart ska inte Toyota sluta slja fossilbilar n. Men jag tycker att de borde ta VWs approach. Satsa p att frbttra elbilar samtidigt som de sljer fossilbilar. Annars riskerar de att hamna fr lngt efter.Nu r ju nd Tesla fortfarande i utvecklingsstadiet med 4680, hittills har dom inte massproducerat ngot batteri t slutkund vad jag vet. Sen har vl Elon Musk sjlv varnat att Model Y frn Giga Berlin med 4680 batterier kan drja, och med tanke p historiken med utlovade modeller och features br man tolka det som ratal.
Knns som det r en terkommande frga nu, men varfr ska Toyota slnga ut en elbil nu? Dom klarar sig frn miljbter d hybriderna hller dom under de tilltna utslppsniverna, dom tjnar pengar, dom sljer miljoner med bilar. Oavsett om dom har en killer elbil eller inte vore det vldigt dumt att slppa den nu, r den riktigt bra kommer kunderna vilja ha den istllet varp dom fr svrt att slja sina andra modeller, och pga begrnsningar i kapaciteten p batterier och rvaror blir det svrt att tillgodose efterfrgan varp man riskerar hamna i en sits dr kunder avvaktar med att kpa en ny bil fr att f "de nya". Jag frstr inte varfr du prompt vill att Toyota ska sluta slja 10 miljoner fossildrivna/hybrider och brja frska slja elbilar? Det finns ingen vettig anledning till att gra det i dagslget...
Hr p hemmaplan har ju bde Ikea och Eon brjat med liknande upplgg, leasa soltak, integrerade solceller i pannorna osv. Ser inte riktigt varfr Tesla skulle vara unika hr?
Knns som det r en terkommande frga nu, men varfr ska Toyota slnga ut en elbil nu? Dom klarar sig frn miljbter d hybriderna hller dom under de tilltna utslppsniverna, dom tjnar pengar, dom sljer miljoner med bilar. Oavsett om dom har en killer elbil eller inte vore det vldigt dumt att slppa den nu, r den riktigt bra kommer kunderna vilja ha den istllet varp dom fr svrt att slja sina andra modeller, och pga begrnsningar i kapaciteten p batterier och rvaror blir det svrt att tillgodose efterfrgan varp man riskerar hamna i en sits dr kunder avvaktar med att kpa en ny bil fr att f "de nya". Jag frstr inte varfr du prompt vill att Toyota ska sluta slja 10 miljoner fossildrivna/hybrider och brja frska slja elbilar? Det finns ingen vettig anledning till att gra det i dagslget...
Hr p hemmaplan har ju bde Ikea och Eon brjat med liknande upplgg, leasa soltak, integrerade solceller i pannorna osv. Ser inte riktigt varfr Tesla skulle vara unika hr?
S fort Apple presenterade den frsta iPhone s gick Google tillbaka till ritbordet direkt fr att komma ikapp. Android var i brjan menat att ha fysiskt tangentbord som t.ex Blackberry.
Hade de vntat, som du tycker att Toyota ska gra s hade det varit fr sent.
Det knns jvligt riskabelt att Toyota vntar p rtt tillflle. Nr de vl bestmmer sig fr att satsa helhjrtat s kommer Tesla vara s jvla lngt fre.
Jag ser att du fljer Tesla och nd har lite koll. Har du inte mrkt hur fort de vxer? Har du sett hur fort fsd betan kommer med en uppdatering? Har du sett hur fort de bygger fabriker? Jag hade varit livrdd om jag var Toyota!
Frdelen med Teslas solpaneler r hur effektiva de r. De kan samla mer solenergi n ngon annan, till ett bttre pris. Deras soltaksplattor r ven starkast p marknaden. Jag tror dock aldrig att Sverige kommer anvnda solenergi som frmsta energiklla. Hr kommer vi anvnda vattenkraft och vindkraft. Dr kommer Teslas megapack in i bilden.
https://electrek.co/2020/03/09/tesla...anada-savings/
Citat:
Tesla deploys new Megapack in Canada, could save small utility $200,000 per year
Hr finns det enorma pengar att tjna fr Tesla. Detta kommer bli uppenbart inom 3 r.
Energidelen vntas bli minst lika stor som bilavdelningen. Lgg sedan p intkter frn FSD, som kommer bidra till en Tesla appstore och taxintverket, lgg till intkter frn Tesla Insurance, Tesla powerwall som integreras med solpanelerna, lgg till hvac systemet, lgg till intkter frn superchargers etc... Det finns s mycket de gr! Vi har inte ens sett hlften av Teslas potential. Jag garanterar dig att de har s mnga andra saker planerat som inte r offentligt n. Drfr fattar jag inte varfr du analyserar Tesla som ett bilfretag.
Tesla r ingen bubbla som mnga verkar tro. Tesla r nog den bsta investeringen genom tiderna! Synd att du inte inser det och tjnar stora pengar tillsammans med oss andra tjurar.