Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-22, 16:10
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu r ju nd Tesla fortfarande i utvecklingsstadiet med 4680, hittills har dom inte massproducerat ngot batteri t slutkund vad jag vet. Sen har vl Elon Musk sjlv varnat att Model Y frn Giga Berlin med 4680 batterier kan drja, och med tanke p historiken med utlovade modeller och features br man tolka det som ratal.

Knns som det r en terkommande frga nu, men varfr ska Toyota slnga ut en elbil nu? Dom klarar sig frn miljbter d hybriderna hller dom under de tilltna utslppsniverna, dom tjnar pengar, dom sljer miljoner med bilar. Oavsett om dom har en killer elbil eller inte vore det vldigt dumt att slppa den nu, r den riktigt bra kommer kunderna vilja ha den istllet varp dom fr svrt att slja sina andra modeller, och pga begrnsningar i kapaciteten p batterier och rvaror blir det svrt att tillgodose efterfrgan varp man riskerar hamna i en sits dr kunder avvaktar med att kpa en ny bil fr att f "de nya". Jag frstr inte varfr du prompt vill att Toyota ska sluta slja 10 miljoner fossildrivna/hybrider och brja frska slja elbilar? Det finns ingen vettig anledning till att gra det i dagslget...

Hr p hemmaplan har ju bde Ikea och Eon brjat med liknande upplgg, leasa soltak, integrerade solceller i pannorna osv. Ser inte riktigt varfr Tesla skulle vara unika hr?
Du missfrstr. Sjlvklart ska inte Toyota sluta slja fossilbilar n. Men jag tycker att de borde ta VWs approach. Satsa p att frbttra elbilar samtidigt som de sljer fossilbilar. Annars riskerar de att hamna fr lngt efter.

S fort Apple presenterade den frsta iPhone s gick Google tillbaka till ritbordet direkt fr att komma ikapp. Android var i brjan menat att ha fysiskt tangentbord som t.ex Blackberry.
Hade de vntat, som du tycker att Toyota ska gra s hade det varit fr sent.
Det knns jvligt riskabelt att Toyota vntar p rtt tillflle. Nr de vl bestmmer sig fr att satsa helhjrtat s kommer Tesla vara s jvla lngt fre.

Jag ser att du fljer Tesla och nd har lite koll. Har du inte mrkt hur fort de vxer? Har du sett hur fort fsd betan kommer med en uppdatering? Har du sett hur fort de bygger fabriker? Jag hade varit livrdd om jag var Toyota!

Frdelen med Teslas solpaneler r hur effektiva de r. De kan samla mer solenergi n ngon annan, till ett bttre pris. Deras soltaksplattor r ven starkast p marknaden. Jag tror dock aldrig att Sverige kommer anvnda solenergi som frmsta energiklla. Hr kommer vi anvnda vattenkraft och vindkraft. Dr kommer Teslas megapack in i bilden.
https://electrek.co/2020/03/09/tesla...anada-savings/
Citat:
Tesla deploys new Megapack in Canada, could save small utility $200,000 per year

Hr finns det enorma pengar att tjna fr Tesla. Detta kommer bli uppenbart inom 3 r.
Energidelen vntas bli minst lika stor som bilavdelningen. Lgg sedan p intkter frn FSD, som kommer bidra till en Tesla appstore och taxintverket, lgg till intkter frn Tesla Insurance, Tesla powerwall som integreras med solpanelerna, lgg till hvac systemet, lgg till intkter frn superchargers etc... Det finns s mycket de gr! Vi har inte ens sett hlften av Teslas potential. Jag garanterar dig att de har s mnga andra saker planerat som inte r offentligt n. Drfr fattar jag inte varfr du analyserar Tesla som ett bilfretag.

Tesla r ingen bubbla som mnga verkar tro. Tesla r nog den bsta investeringen genom tiderna! Synd att du inte inser det och tjnar stora pengar tillsammans med oss andra tjurar.
Citera
2021-01-22, 16:19
Medlem
Hr kommer Sandy Munroe med lite tankar om framtiden inom bilar .
https://www.youtube.com/watch?v=ctv1w3T0sGk

Ska bli intressant att flja detta d han tar upp konkurenter .
Han tar ven upp problemet med FSD som jag var inne p tidigare i trden.
Senast redigerad av bratider 2021-01-22 kl. 16:26.
Citera
2021-01-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Du missfrstr. Sjlvklart ska inte Toyota sluta slja fossilbilar n. Men jag tycker att de borde ta VWs approach. Satsa p att frbttra elbilar samtidigt som de sljer fossilbilar. Annars riskerar de att hamna fr lngt efter.

S fort Apple presenterade den frsta iPhone s gick Google tillbaka till ritbordet direkt fr att komma ikapp. Android var i brjan menat att ha fysiskt tangentbord som t.ex Blackberry.
Det knns jvligt riskabelt att Toyota vntar p rtt tillflle. Nr de vl bestmmer sig fr att satsa helhjrtat s kommer Tesla vara s jvla lngt fre.

Jag ser att du fljer Tesla och nd har lite koll. Har du inte mrkt hur fort de vxer? Har du sett hur fort fsd betan kommer med en uppdatering? Har du sett hur fort de bygger fabriker? Jag hade varit livrdd om jag var Toyota!

Frdelen med Teslas solpaneler r hur effektiva de r. De kan samla mer solenergi n ngon annan, till ett bttre pris. Deras soltaksplattor r ven starkast p marknaden. Jag tror dock aldrig att Sverige kommer anvnda solenergi som frmsta energiklla. Hr kommer vi anvnda vattenkraft och vindkraft. Dr kommer Teslas megapack in i bilden.

Hr finns det enorma pengar att tjna fr Tesla. Detta kommer bli uppenbart inom 3 r.
Energidelen vntas bli minst lika stor som bilavdelningen. Lgg sedan p intkter frn FSD, som kommer bidra till en Tesla appstore och taxintverket, lgg till intkter frn Tesla Insurance, Tesla powerwall som integreras med solpanelerna, lgg till hvac systemet, lgg till intkter frn superchargers etc... Det finns s mycket de gr! Vi har inte ens sett hlften av Teslas potential. Jag garanterar dig att de har s mnga andra saker planerat som inte r offentligt n. Drfr fattar jag inte varfr du analyserar Tesla som ett bilfretag.

Tesla r ingen bubbla som mnga verkar tro. Tesla r nog den bsta investeringen genom tiderna! Synd att du inte inser det och tjnar stora pengar tillsammans med oss andra tjurar.
Jag ser hur fort fretaget vxer och att det nd gr bra fr dom, dremot r jag ytterst tveksam till aktiekursen, den r vldigt hgt vrderad och det verkar inte bttre n att det r en enorm massa smsparare som ligger bakom det. D det r bilarna som r Teslas frmsta inkomstklla idag r det nd dr man fr lgga fokus vid en vrdering...

Skillnaden mellan Apple kontro Google och Tesla kontra Toyota r att eldrift i sig inte medfr ngot egenvrde i produkten. Den stora massan bryr sig inte nmnvrt om vad bilen har fr framdrivningssystem, visst r det kul med snabb acceleration, men r det vrt dubbla inkpspriset fr en motsvarande bil med ett r p nacken? Lgg till bekymret med att ladda bilen p en gng blir en ny procedur i vardagen, alla har inte mjlighet att ladda hemma/i garaget. Jag har sjlv funderat p en Tesla en gng men kunde inte frsvara det, strsta hindret r vl det hga inkpspriset, d jag konsumerar brnsle fr ca 13k om ret, och en bra dieselbil med 1-2 r p nacken gr kpa fr 200k r det svrt att p en gng slnga ut 400k+ p en Tesla som egentligen mest medfr nya bekymmer i vardagen. Som jag sagt innan r FSD ganska ointressant s lnge bilen inte kr helt sjlv p eget ansvar, s jag tex kan ta ngra l hos en polare och lta bilen kra hem mig. Men till priset man fr betala fr de kanske de r billigare att bara ta taxi de tillflllena...

Tesla kan skert bli en stor biltillverkare i vrlden med en hyfsad marknadsandel, men jag r ytterst tveksam till att dom skulle bli nya Toyota bara sdr. Och dagens vrdering krver nstan att dom blir mer n Toyota r idag, och helst inom ngra r.
Citera
2021-01-22, 16:56
Citat:

Tesla kommer ligga fre andra elbilstillverkare lnge och frsprnget kommer bara ka.

Jag sa det fr flera r sedan och det gller n idag:

Teslas aktie kommer ka med minst 40-50% varje r i minst 5 r.

Hade folk lyssnat s skulle de vara rika nu. Lyssnar de nu kommer de bli rika senare.
Citera
2021-01-22, 16:56
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag ser hur fort fretaget vxer och att det nd gr bra fr dom, dremot r jag ytterst tveksam till aktiekursen, den r vldigt hgt vrderad och det verkar inte bttre n att det r en enorm massa smsparare som ligger bakom det. D det r bilarna som r Teslas frmsta inkomstklla idag r det nd dr man fr lgga fokus vid en vrdering...

Skillnaden mellan Apple kontro Google och Tesla kontra Toyota r att eldrift i sig inte medfr ngot egenvrde i produkten. Den stora massan bryr sig inte nmnvrt om vad bilen har fr framdrivningssystem, visst r det kul med snabb acceleration, men r det vrt dubbla inkpspriset fr en motsvarande bil med ett r p nacken? Lgg till bekymret med att ladda bilen p en gng blir en ny procedur i vardagen, alla har inte mjlighet att ladda hemma/i garaget. Jag har sjlv funderat p en Tesla en gng men kunde inte frsvara det, strsta hindret r vl det hga inkpspriset, d jag konsumerar brnsle fr ca 13k om ret, och en bra dieselbil med 1-2 r p nacken gr kpa fr 200k r det svrt att p en gng slnga ut 400k+ p en Tesla som egentligen mest medfr nya bekymmer i vardagen. Som jag sagt innan r FSD ganska ointressant s lnge bilen inte kr helt sjlv p eget ansvar, s jag tex kan ta ngra l hos en polare och lta bilen kra hem mig. Men till priset man fr betala fr de kanske de r billigare att bara ta taxi de tillflllena...

Tesla kan skert bli en stor biltillverkare i vrlden med en hyfsad marknadsandel, men jag r ytterst tveksam till att dom skulle bli nya Toyota bara sdr. Och dagens vrdering krver nstan att dom blir mer n Toyota r idag, och helst inom ngra r.
Dr tycker jag att du gr ett misstag, att vrdera Tesla utifrn dagens intkter. r man en swing trader s ska man hlla sig borta frn Tesla. Jag r lngsiktig och r stensker p att intkterna kommer g om dagens vrdering inom ngra r. Antagligen snabbare n folk tror.

Angende laddningen s hller jag med. Det r faktiskt en stor anledning till att jag inte kpt en Model 3 n. Den nrmsta superchargern hos mig ligger 30 min bort s det gr bort fr mig.
Men det kommer fler med tiden. Mnga lgenheter erbjuder nu laddning i garage.
Nr elbilar blir mer populrt i Sverige, som Norge s kommer det komma fler laddningstationer. I framtiden kommer nog alla bensinmackar ha laddare. Jag sg en reklam frn Gteborgs Energi dr de ska stta upp 500 nya laddstationer i Gteborg, s det r p gng.
Jag planerar att flytta till ett hus inom 2 r s kommer installera en snabbladdare i garaget. Fatta hur sknt att kunna ha en "fulltankad" bil varje morgon.
Citera
2021-01-22, 16:57
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Tesla kommer ligga fre andra elbilstillverkare lnge och frsprnget kommer bara ka.

Jag sa det fr flera r sedan och det gller n idag:

Teslas aktie kommer ka med minst 40-50% varje r i minst 5 r.

Hade folk lyssnat s skulle de vara rika nu. Lyssnar de nu kommer de bli rika senare.
Precis! Synd att folk inte frstr detta. Fr mig r det s uppenbart, en riktig no-brainer!
Citera
2021-01-22, 17:06
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Precis! Synd att folk inte frstr detta. Fr mig r det s uppenbart, en riktig no-brainer!

Naturligtvis r Tesla en bubbla, brsvrdet r 1,25 miljoner dollar per sld bil!!
Finns ingen rim och reson i det.
Citera
2021-01-22, 17:11
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Nu vet jag inte den exakta definitionen av en bubbla. Men fr mig r en bubbla ngot som aldrig kommer komma ikapp sin vrdering. Ett fretag som nr bubblan spricker aldrig terhmtar sig. Det r inte Tesla.
Vrderingen r vldigt hg jmfrt med intkterna *idag* men ppna gonen och gr lite research s kanske du fattar varfr den vrderas s hgt. Frsk tnka ngra r framt.
Citera
2021-01-22, 17:41
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte den exakta definitionen av en bubbla. Men fr mig r en bubbla ngot som aldrig kommer komma ikapp sin vrdering. Ett fretag som nr bubblan spricker aldrig terhmtar sig. Det r inte Tesla.
Vrderingen r vldigt hg jmfrt med intkterna *idag* men ppna gonen och gr lite research s kanske du fattar varfr den vrderas s hgt. Frsk tnka ngra r framt.
Vad ska komma hrnst som ska ka Aktiern mera enligt dig ?
Det nya Batteriet som inte finns ?
FSD- som inte blir sjlvkrande p lnge ?
Smspararna har ju tryckt in pengar i leken i tron man ska tapetsera sovrummet med $ sedlar, eftersom aktien bara kar ... Och inget kan bara g fel !!
Det knns som Elon mste slppa fler nyheter fr att behlla sina trogna kpare i schakt .
Citera
2021-01-22, 18:02
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky

Det r ingen bubbla. Tesla r snarare fr lgt vrderat.

Snacket om teslas bubbla har pgtt lnge. Skulle alla som pratar om bubblor ha rtt varje gng skulle de vara stormrika. De r de inte. Bubblor finns inte och det gr aldrig att frutsp brskrascher.
Citera
2021-01-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Enastnde inlgg dr du mlar upp hela EU osv som satsar stort p Brnsleceller/Vtgas som Tomtar? Vem som har tomtemssan r troligen du sjlv...
Tar vi Sverige som ex s kommer EVbilarna inte bli ngon strre succe eftersom vi monterar ner vra Krnkraftverk och ska ersttas med vindsnurror och annat trams.
Andra alternativ som Hybrid och Brnsleceller kommer drfr alltid att vara p tapeten.
Att f fram ett ltt EV-Batteri blir nog en svr nt att kncka och med mkt last s kommer kommer sklart rckvidden att frsmras enormt med Eldrift.
EU har alltid fel om Musk. Ta SpaceX som exempel. Frst hvdade EU med ESA i spetsen att det gr inte att teranvnda raketer. Sen nr SpaceX brjade teranvnda raketer s fick pltsligt ESA EU bidrag fr att utvekla en engen teranvndbar raket. Med det r en riktigt b-teranvnding dr bara motorerna ska teranvndas. Eller ta starlink som exempel. Frst hvdade EU att det gr inte. Men nu nr Musk skickat upp cirka 1000 sateliter p bara ett r s ngrar sig EU och vill sjlva satsa p ett sdant satelitinternet ven om de inte har en chans att konkurrera.

https://www.businessinsider.com/elon...0-12?r=US&IR=T

Allting som EU sger om Musk och den teknik han utvecklar ska ses som en lgn tills motsatsen r bevisad.

Att mnga lnder i EU har helt efterblivna elnt r en nnu strre bullsignal fr Tesla. Teslas revolutionernande soltak + revolutionernande batterier kommer att fixa elntet och samtidigt gra elnten mindre beroende av massa efterblivna byrkrater som bara frstr. Det finns enorma pengar att tjna p att utveckla elnten.

Vtgas fr tunga transporter r r ytterliggare ett starlink eller raketer som landar utalande av EU. S fort batterierna klarar av tunga transporter r det inte ekonomisk lnsamt med vtgas d vtgas r mycket dyrare. Och de nya batterierna Tesla brjat tillverka r redan s pass bra. Dessutom gr elntens nuvarande skick det nnu svrare fr vtgas. Vtgas tar ocks en hel del el. Om man vill tillverka vtgas p ett miljmedvetet stt s gr det t betydligt mer el n batterier. S tills Elon Musk fixat elnten s blir ven vtgas svrt att tillverka.
Citera
2021-01-22, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
EU har alltid fel om Musk. Ta SpaceX som exempel. Frst hvdade EU med ESA i spetsen att det gr inte att teranvnda raketer. Sen nr SpaceX brjade teranvnda raketer s fick pltsligt ESA EU bidrag fr att utvekla en engen teranvndbar raket. Med det r en riktigt b-teranvnding dr bara motorerna ska teranvndas. Eller ta starlink som exempel. Frst hvdade EU att det gr inte. Men nu nr Musk skickat upp cirka 1000 sateliter p bara ett r s ngrar sig EU och vill sjlva satsa p ett sdant satelitinternet ven om de inte har en chans att konkurrera.

https://www.businessinsider.com/elon...0-12?r=US&IR=T

Allting som EU sger om Musk och den teknik han utvecklar ska ses som en lgn tills motsatsen r bevisad.

Att mnga lnder i EU har helt efterblivna elnt r en nnu strre bullsignal fr Tesla. Teslas revolutionernande soltak + revolutionernande batterier kommer att fixa elntet och samtidigt gra elnten mindre beroende av massa efterblivna byrkrater som bara frstr. Det finns enorma pengar att tjna p att utveckla elnten.

Vtgas fr tunga transporter r r ytterliggare ett starlink eller raketer som landar utalande av EU. S fort batterierna klarar av tunga transporter r det inte ekonomisk lnsamt med vtgas d vtgas r mycket dyrare. Och de nya batterierna Tesla brjat tillverka r redan s pass bra. Dessutom gr elntens nuvarande skick det nnu svrare fr vtgas. Vtgas tar ocks en hel del el. Om man vill tillverka vtgas p ett miljmedvetet stt s gr det t betydligt mer el n batterier. S tills Elon Musk fixat elnten s blir ven vtgas svrt att tillverka.
Nu behver du inte blanda ihop korten d jag trodde vi hade en dialog om bilen Tesla .
Kan du bertta lite hur och vilken solpanel samt lagringen av elen som du ska ladda bilen med p kvllen d du mste kunna lagra din energi som du ska tanka din Tesla med ?

Du r ute p svag is Bambi !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in