Citat:
Ursprungligen postat av
libben
Hur r du mer insatt n mig? Sitter du p insider information? Droppa grna det i PM isf s jag vet om jag ska blanka istllet eller g in med mer.
Med stor sannolikhet >95% r du inte mer insatt n mig eller mer insatt i Elons verksamhet n sjlvaste Elon eller ta de andra stora investerarna som fortfarande kper in sig i Tesla ven idag.
Ja, du r skert mer insatt n mig som inte ens frstr att nr Elon sger att Energimarknaden som de hller p med utver bilarna kommer troligen vara strre n deras bilsegment. Nej, jag lyssnar mer p Elon som inte haft fel hittills och de stora investerarna som stttat honom genom att fortstta investera i hans vision.
Hade jag suttit p ngra 100k till s hade jag fortsatt bygga p min position p Tesla. Men fr stunden s r jag njd och passar p att bygga positioner i andra bolag som troligen kommer sl igenom stort under nrmaste ren. Jag vill fortfarande kpa mer Tesla ven p niver lngt ver 1000 dollar men s r jag inte insatt heller.
Skulle inte frvna mig om jag frlorat mer p Tesla n vad du stoppat in i Tesla om jag ska vara rlig.
Det frsta du ska ha klart fr dig r att Elon snackar en massa skit. Han lovade redan 2016 att FSD skulle komma inom kort. Sen dess har han med jmna mellanrum sagt detsamma. Det r hela tiden "nstan klart". Fortfarande kr den dr betan som r s poppis p youtube som en salongsberusad krskoleelev och krver ideliga ingrepp av fraren.
Jag tror inte ett smack p FSD. Autopiloten i min Tesla frn 2018 r ett skmt. Den har t ex ingen aning om gllande hastighetsgrns och nr det blir lite krngligt med filer som gr ihop o dyl s vet den inte vad den ska gra. Ja, plus alla spkbromsningar d den tror sig se hinder.
Vet du att en Tesla idag inte har en enkel regnsensor utan de anvnder kameror. Funkar ok i dagsljus men nr det r mrkt funkar det inte alls. Tesla har lovat att lsa problemet med en AI-funktion som de kallade "deep rain". Fungerade sisdr kan jag sga. Spelar ingen roll hur smart den r om den inte kan se pga mrker.
Vad gller energimarknaden s r konkurrensen s hrd att alla frhoppningar om avvikande hga vinstmarginaler framstr som naiva i bsta fall. Finns gott om fretag som vill vara med dr kan jag sga.
Vad gller solar roof s kan de inte ens sga vad de har fr verkningsgrad. Antagligen r de mycket smre n fristende paneler eftersom kylning r viktigt och p en friliggande panel har man en luftspalt bakom panelen som kyler. Det kan du inte ha p integrerade paneler som solar roof.
Power walls? Du skoja. Svindyra sm batterier. Vem ska kpa?
Bilfrskringar r en bransch med lga marginaler och stor konkurrens. Visst kan Tesla tjna nn krona extra kanske p att neka folk som krt fr fort full ersttning osv men det lr bli lagom populrt hos kunderna efter ett tag. Jag r iaf inte mogen fr vervakning p det sttet.
Inte ens om vi leker med tanken att Robotaxi mha FSD blir verklighet s har jag svrt att se hur det ska kunna bli s hga vinster. Det mste vara vldigt billigt fr att klara konkurrensen med buss, sprvagn och tunnelbana och ven utan fysisk chauffr s kostar bilen att hlla rullande. Elektricitet, dck, stdning, reparationer... Kanske funkar i USA dr konkurrensen frn publika frdmedel r mycket mindre. Men hr i svensk kontext. Kommer nn vilja sitta i bilk frn t ex Knivsta till jobbet i centrala Stockholm nr det finns tg som inte drabbas av ker?