Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men man vnjer sig att kra p ett visst stt. Man kanske kommer till ett skuggigt parti, vgen svnger eller man ker ver en bro p vintern. Det kan vara fuktig vgbana. Man r van att bara slppa gasen och rulla fr att behlla vggreppet. D hugger bromsen.

Att vnja sig att kra med en pedal r ngot helt annat. (Fast jag har inte gjort det.) Det r fr sommarkrnng i Kalfornien. Man kanske lnar en annan bil.

(D blir det ven nya uppgifter om rckvidd.)

Man kan frmodligen inte alls anvnda regenerativ bromsning om man lever i klimat med vinter och vill kra skert.

Det r vl inte teslas problem eller fel att du r en sopa som inte klarar av att kra bil. r det ven tillverkarens fel att du inte klarar av att stlla om frn manuell till automat? Eller framhjulsdrivet till fyrhjul?

Nej det blir inte alls andra uppgifter angende rckvidd. Regenerativ bromsning hjlper till vid stadskrning, dr man rknar med att terf 70% av start och stopp-faserna.

S stng av den regenerativa bromsningen om man knner att det inte r skert.

Ni greppar s jvla hrt efter halmstrn, och jag kan i princip garantera att ni inte sjlva visste att man kan stnga av funktionen.
Citera
2021-09-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Utvald elit? r ju en av de vanligaste aktierna folk har.. Jag har snackat med flera bekanta som sagt att dom har Tesla aktier och att den r billig nu, att den kommer kosta flera tusen per aktie snart och vara vrldens strsta bilmrke. Nr jag frgar dom om dom vet vad Teslas brsvrde r, speciellt i frhllande till andra bilmrken s r dom helt ovetandes. Sen blir blicken helt tom nr man frklarar att Tesla redan r vrderat som en hel drs andra biltillverkare som producerar och sljer miljontals bilar rligen..

Det r en bil, inte en rymdraket, jag har uppenbarligen mer erfarenhet av bilar n du d detta inte r konstigheter.

S du har aldrig ens suttit i en tesla men gr uttalanden om dess kregenskaper (som inte stmmer). Vilken lallare du r.
Citera
2021-09-11, 16:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Det r vl inte teslas problem eller fel att du r en sopa som inte klarar av att kra bil. r det ven tillverkarens fel att du inte klarar av att stlla om frn manuell till automat? Eller framhjulsdrivet till fyrhjul?

Nej det blir inte alls andra uppgifter angende rckvidd. Regenerativ bromsning hjlper till vid stadskrning, dr man rknar med att terf 70% av start och stopp-faserna.

S stng av den regenerativa bromsningen om man knner att det inte r skert.

Ni greppar s jvla hrt efter halmstrn, och jag kan i princip garantera att ni inte sjlva visste att man kan stnga av funktionen.
Men bara att du slr av och p regenerativ bromsning mellan stads- och landsvgskrning som du fresprkar gr att man fr tv olika bilar att kra med. Nr ngot hnder gller det att komma ihg vilket man har inkopplat. De reflexer man trnat upp kan bli fel.
Citera
2021-09-11, 17:03
Medlem
Facades avatar
Citat:
Men man vnjer sig att kra p ett visst stt. Man kanske kommer till ett skuggigt parti, vgen svnger eller man ker ver en bro p vintern. Det kan vara fuktig vgbana. Man r van att bara slppa gasen och rulla fr att behlla vggreppet. D hugger bromsen.

Att vnja sig att kra med en pedal r ngot helt annat. (Fast jag har inte gjort det.) Det r fr sommarkrnng i Kalfornien. Man kanske lnar en annan bil.

(D blir det ven nya uppgifter om rckvidd.)

Man kan frmodligen inte alls anvnda regenerativ bromsning om man lever i klimat med vinter och vill kra skert.

Toyota har krt regenerativ inbromsning sedan typ 1998 p sina prius hr i Sverige.
Lgg av nu

// en som inte alls tror p batteribilar alls (fr att visa att jag ej r fanboy)
Citera
2021-09-11, 17:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Toyota har krt regenerativ inbromsning sedan typ 1998 p sina prius hr i Sverige.
Lgg av nu

// en som inte alls tror p batteribilar alls (fr att visa att jag ej r fanboy)
Det r en annan frga hur den fungerat. Men Tesla fick kritik nr man tog bort den lga instllningen frra ret och de flesta som kommenterar bor inte i vinterklimat. Rckvidden r dessutom knslig fr elbilar.
Citera
2021-09-11, 17:09
Medlem
Facades avatar
Citat:
Det r en annan frga hur den fungerat. Men Tesla fick kritik nr man tog bort den lga instllningen frra ret och de flesta som kommenterar bor inte i vinterklimat. Rckvidden r dessutom knslig fr elbilar.
Dont like it, dont buy it.
Ganska simpelt va?
Citera
2021-09-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
S du har aldrig ens suttit i en tesla men gr uttalanden om dess kregenskaper (som inte stmmer). Vilken lallare du r.
Nu diskuterar vi vl nd frmst hllbarheten samt garantin och frgan om hurvida en Tesla verkligen inte behver servas.

Om Volvo sa att deras bilar inte behver service, att den har garanti i 4 r, hade du d tnkt men d behver jag inte serva den? Dom kan likt Tesla slnga in att man rekommenderas gra x antal punkter varje r, sen nr motorn havererar efter 5 r pga oljan r densamma som fylldes i nr bilen tillverkades r Volvo fria frn ansvar och du garen fr st fr kostnaden. Det r samma sak med Tesla och deras pstenden. Kolla p serviceprogrammet p vilken bil som helst s ser du snabbt att punkterna som gller den fossildrivna motorn r ganska f

Att den r galenskap att kra runt med en bil i flera r utan ngon form av service, speciellt gllande bromssystem p en elbil i kalla klimat r bara sunt frnuft. Smllen kan bli tuff fr stackarn som kper en 4 r gammal Tesla som aldrig ftt service..

Det r sna hr saker som kan snka brsvrdet i lngden nr saker brjar g snett, stora mngder bilar som behver kostsamma reperationer pga verdrivna lften frn Tesla r inte bra pr
Senast redigerad av David86 2021-09-11 kl. 17:31.
Citera
2021-09-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu diskuterar vi vl nd frmst hllbarheten samt garantin och frgan om hurvida en Tesla verkligen inte behver servas.

Om Volvo sa att deras bilar inte behver service, att den har garanti i 4 r, hade du d tnkt men d behver jag inte serva den? Dom kan likt Tesla slnga in att man rekommenderas gra x antal punkter varje r, sen nr motorn havererar efter 5 r pga oljan r densamma som fylldes i nr bilen tillverkades r Volvo fria frn ansvar och du garen fr st fr kostnaden. Det r samma sak med Tesla och deras pstenden. Kolla p serviceprogrammet p vilken bil som helst s ser du snabbt att punkterna som gller den fossildrivna motorn r ganska f

Att den r galenskap att kra runt med en bil i flera r utan ngon form av service, speciellt gllande bromssystem p en elbil i kalla klimat r bara sunt frnuft. Smllen kan bli tuff fr stackarn som kper en 4 r gammal Tesla som aldrig ftt service..

Det r sna hr saker som kan snka brsvrdet i lngden nr saker brjar g snett, stora mngder bilar som behver kostsamma reperationer pga verdrivna lften frn Tesla r inte bra pr

Herregud vilken jvla lg niv. Det finns ingen i det hr landet som kr 4 r utan att f sina bromsar kontrollerade genom bilbesiktning.
Citera
2021-09-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Det dr r ju ganska felaktig, eller va ja menar r att dom frstr ju inte att det Musk sljer r lften, drmmar och frhoppningar. och han levererar hela tiden. Faktiska produkter r helt enkelt inte alls det han sljer utan knslan av att det kommer bli bttre och de som lyssnar tillhr en utvald elit, som kommer bli rika. Mnga behver den knslan, att allt kommer bli bra och att du r smart.
Bra sammanfattat mste jag erknna.

Knslan man fr i denna trd r att en Tesla gare med bil skulle vara ngot Exklusivt mrke av ngot slag men som i sjlva verket ligger i klass B ligan .
Dom smartare kper grna aktier i Tesla men p kort sikt d dessa vet att ett bra Memo frn Musk p Twitter kan generera fina slantar..
Man ligger ogrna med hela sitt kapital i en lng Tesla aktie .
Senast redigerad av bratider 2021-09-11 kl. 18:25.
Citera
2021-09-11, 18:24
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Bra sammanfattat mste jag erknna.

Knslan man fr i denna trd r att en Tesla gare med bil skulle vara ngot Exklusivt mrke av ngot slag men som i sjlva verket ligger i klass B ligan .
Dom smartare kper grna aktier i Tesla men p kort sikt d dessa vet att ett bra Memo frn Musk p Twitter kan generera fina slantar..

Vad r det som r "klass B" med Tesla:s produkter?

Testade Model 3 fr inte s lnge sen och den kndes vldigt konkurrenskraftig. Jag har faktiskt svrt att komma p en bttre elbil i den prisklassen. Jag personligen hade valt Model Y/3 fre EQA, ID4, Polestar 2, Mach-E eller Q4.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-11 kl. 18:28.
Citera
2021-09-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Vad r det som r "klass B" med Tesla:s produkter?

Testade Model 3 fr inte s lnge sen och den kndes vldigt konkurrenskraftig. Jag har faktiskt svrt att komma p en bttre elbil i den prisklassen. Jag personligen hade valt Model Y/3 fre EQA, ID4, Polestar 2, Mach-E eller Q4.
Du tycker kvaliteten r utmrkt?
Och sjlva modellen knns modern ?
Ska man kpa elbil s vntar man till 2022 .
Citera
2021-09-11, 18:33
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Du tycker kvaliteten r utmrkt?
Och sjlva modellen knns modern ?
Ska man kpa elbil s vntar man till 2022 .

Den exakta bilen som jag testade kndes hgkvalitativ, ja. Och modern, ja.
Vad exakt r "klass B" med Tesla:s produkter?

Hller dock med om att det r smart att vnta till tminstone nsta r.
Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya, Renault Megan-E och mycket annat. Inte minst Model Y frn Berlinfabriken.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-11 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in