Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-21, 11:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jo visst, men hur mycket av den potentiella tillvxten tror du r inrknat i ett P/E-tal p 270?

Don'r rock the boat!
Don't rain on the parade!

Aktier r investeringar i frvntad framtida avkastning. En bubbla uppstr nr vrderingarna inom en sektor vida verstiger vad som rimligtvis kan infrias av framtida intjning.

Den som inte ser ngra frgetecken eller varningssignaler vad avser vrderingarna av vissa elbilsbolag kan f sig ett uppvaknande.

Nr elbilar inte lngre t "flavour of the month" s kommer den dagen nr det visar sig att de r bilbolag som alla andra och att det r siffrorna p sista raden dividerat med antalet aktier som r avgrande fr kursen.
Citera
2021-12-21, 11:39
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tycker det r glasklart.
Trollar du eller? Du pstod att Tesla kat sina marginaler enbart pga hgre priser. Mitt citat handlade om att Tesla kat sina marginaler trots lgre snittpris. Model S&X har ju hgst marginaler och produktionen stoppades under Q3 men Tesla kade sina marginaler nd.
Jag frstr inte hur du tnker nr du lser detta:
Our operating margin reached an all-time high as we continue to reduce cost at a higher rate than declines in ASP.
Citera
2021-12-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Trollar du eller? Du pstod att Tesla kat sina marginaler enbart pga hgre priser. Mitt citat handlade om att Tesla kat sina marginaler trots lgre snittpris. Model S&X har ju hgst marginaler och produktionen stoppades under Q3 men Tesla kade sina marginaler nd.
Jag frstr inte hur du tnker nr du lser detta:
Our operating margin reached an all-time high as we continue to reduce cost at a higher rate than declines in ASP.
Du blandar frgorna hej vilt hr, du frgade hur jag tror att dom har kat sina vinstmarginaler samtidigt som ASP sjunkit, mitt svar var att ASP sjnk fr att dom slde frre bilar i hgre prissegmentet, drmed sjnk inte ASP pga att dom skulle snkt priserna till slutkund utan fr att dom slt fler "lgpris"-bilar till lite bttre marginaler n tidigare.

Nr det gller det frsta du citerade mig p, jag skrev att Tesla har hgre vinstmarginaler gentemot andra tillverkare eftersom dom tar ut hgre priser p sina bilar, och detta leder sklart till hger vinstmarginal (sedan har vinstmarginalen frbttrats med reducerade kostnader i produktionen ja, men det var frn redan hga niver). VW sljer sin ID4 i USA frn 40k USD, Teslas Model Y brjar p 59k USD. Nr det brjar vimla av ID4 i USA att kpa fr nstan 20k lgre pris n en Model Y kommer sklart folk brja tveka, och ID4 ska tydligen g ner til 35k nr dom brjar tillverkas i USA. Detta r vad jag menar med att vinstmarginalerna br sjunka nr konkurrensen kar.

https://electrek.co/2021/12/20/which...ctric-vehicles

Lgg till det faktum att du kan f tillbaka 7500 usd vid ett kp av en ID4 (eller ja vilken annan elbil som helst i princip frutom Teslas och GM) brjar det bli en jkla skillnad p inkpspris.

Nr det gller det fetmarkerade, dom trollar med statistiken hr som vanligt, dom vill ge sken av att priserna p bilarna sjunker samtidigt som dom kan behlla och tom minska kostnaderna och drmed gra mer vinst, det stmmer inte. Det r inte priserna p bilarna i helhet som sjunker, utan att dom har slt frre bilar i det hgre prissegmentet, drfr sjnk ASP.
Citera
2021-12-21, 13:00
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du blandar frgorna hej vilt hr, du frgade hur jag tror att dom har kat sina vinstmarginaler samtidigt som ASP sjunkit, mitt svar var att ASP sjnk fr att dom slde frre bilar i hgre prissegmentet, drmed sjnk inte ASP pga att dom skulle snkt priserna till slutkund utan fr att dom slt fler "lgpris"-bilar till lite bttre marginaler n tidigare.

Nr det gller det frsta du citerade mig p, jag skrev att Tesla har hgre vinstmarginaler gentemot andra tillverkare eftersom dom tar ut hgre priser p sina bilar, och detta leder sklart till hger vinstmarginal (sedan har vinstmarginalen frbttrats med reducerade kostnader i produktionen ja, men det var frn redan hga niver). VW sljer sin ID4 i USA frn 40k USD, Teslas Model Y brjar p 59k USD. Nr det brjar vimla av ID4 i USA att kpa fr nstan 20k lgre pris n en Model Y kommer sklart folk brja tveka, och ID4 ska tydligen g ner til 35k nr dom brjar tillverkas i USA. Detta r vad jag menar med att vinstmarginalerna br sjunka nr konkurrensen kar.

https://electrek.co/2021/12/20/which...ctric-vehicles

Lgg till det faktum att du kan f tillbaka 7500 usd vid ett kp av en ID4 (eller ja vilken annan elbil som helst i princip frutom Teslas och GM) brjar det bli en jkla skillnad p inkpspris.

Nr det gller det fetmarkerade, dom trollar med statistiken hr som vanligt, dom vill ge sken av att priserna p bilarna sjunker samtidigt som dom kan behlla och tom minska kostnaderna och drmed gra mer vinst, det stmmer inte. Det r inte priserna p bilarna i helhet som sjunker, utan att dom har slt frre bilar i det hgre prissegmentet, drfr sjnk ASP.
Du verskattar VWs frmga att tjna pengar p sina elbilar samtidigt som du underskattar Tesla. Du har ingen aning om VW ens tjnar ngra pengar genom att slja sina elbilar s billigt. Det funkar s lnge som dom kan tjna tillrckligt p sina fossilbilar men det kommer inte funka p lng sikt.

Sen har du ocks en tendens att glmma att Tesla inte bara r en biltillverkare. Jag vet att mestadels av Teslas vinst idag bestr av bilfrsljningen, men hur kommer det se ut i 2022 och framt?
Teslas marginaler kar inte bara genom att hja priserna som du verkar tro.

Vi kan spekulera hej vilt hur mycket vi vill men resultaten kommer tala fr sig sjlva. Hittills har du haft fel i din Tesla analys.
Citera
2021-12-21, 16:09
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Att kpa Tesla under 1000. En nobrainer.

https://youtu.be/6fMUWOx4db4
Citera
2021-12-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UggeSC
Teslas tidigare uppgngar r bara pga en kontinuerlig gammasqueeze. Mnga blankare som ftt betala fr uppgngen medans indexfonder har fortsatt kpa. Indexfonder fr vikta upp allt eftersom den blir strre och det blir ett sjlvspelande piano.. alla som tror att Tesla r dr dom r pga fundamenta kan g och lgga sig

1. Inflation/currency devaluation (same thing) emerges.
2. Stocks rally. Investors say "who cares?" on inflation, since stocks are going up.
3. Realization sinks in that stocks are priced in the currency.
4. Then stocks collapse too.
Citera
2021-12-21, 16:36
Medlem
Elon ser ut trycka p sljknappen idag ruskigt tempo i fldet
Citera
2021-12-21, 17:49
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Jag vgar pst att Tesla hittat en botten hr och skall upp de nrmaste veckorna. Vi fr se om detta inlgget ldras vl.
Citera
2021-12-21, 18:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Don'r rock the boat!
Don't rain on the parade!

Aktier r investeringar i frvntad framtida avkastning. En bubbla uppstr nr vrderingarna inom en sektor vida verstiger vad som rimligtvis kan infrias av framtida intjning.

Den som inte ser ngra frgetecken eller varningssignaler vad avser vrderingarna av vissa elbilsbolag kan f sig ett uppvaknande.

Nr elbilar inte lngre t "flavour of the month" s kommer den dagen nr det visar sig att de r bilbolag som alla andra och att det r siffrorna p sista raden dividerat med antalet aktier som r avgrande fr kursen.
Huvudet p spiken, nr Tesla r ett vanligt lnsamt bolag som till och med lmnar utdelningar s kommer vrderingen normaliseras.
Citera
2021-12-21, 19:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Nej det stmmer inte. Hur frklarar du att Tesla kade sina marginaler trots ett lgre ASP (average selling price)?

Kan ju vara deras stora intkter av frsljning av utslppsrtter. Den kllan lr sina s smningom.
Citera
2021-12-21, 19:59
Medlem
Humeruss avatar
Idag har jag kpt tillbaka 13% av det jag slde fr en dryg mnad sedan.
Ingen aning vart det tar vgen men plockar tillbaka lite fler TSLA portfljen s fr vi se vad som hnder nrmaste tiden 😊
Citera
2021-12-21, 20:04
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kan ju vara deras stora intkter av frsljning av utslppsrtter. Den kllan lr sina s smningom.

https://www.reddit.com/r/dataisbeaut...visualized_oc/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in