2022-01-10, 15:56
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Tycker du ska "ka p med 4-5 aktier" nu Mongo. Kostar $994 nu bara.

Nsta vecka kostar vl denna volatila aktie $1200 igen.

Om du tnker objektivt p det hela; anser du det inte underligt nd hur ett stort fretags aktie kan rra sig s pass mycket? Det finna vl egentligen bara en anledning till det.

Flaggning om rntehjningar slr hrdare mot aktier med hga PE-tal. Vet inte vilka faktorer du drar dina slutsatser ifrn men fr mig r det en lysande kptillflle oavsett om det blir billigare. Ingenting fundamentalt har frndrats med fretaget. En fortsatt otrolig tillvxt och jag rknar med ett EPS om minst 25 fr 2025, vilket skulle ge ett PE-tal runt 40. En s lg multipel kommer vi inte se fr Tesla p flera r nnu. Solklart kp och behll i dagslget.
Citera
2022-01-10, 16:07
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ska vi gra en deal.? Jag kper 100Tesla aktier. Om ett r sljer jag dom och du fr hlften av vinsten. Du behver inte betala nnting. Enda haken r att om tesla gr minus str du fr hela frlusten. Win-win skulle jag sga. Du VET ju att tesla r en vinnare s du sitter skert.

Det skulle vara vldigt bra risk/reward fr min del. Har du likvider till det?
Citera
2022-01-10, 16:22
Medlem
De som hatar Tesla har gjort det i mnga/alla r och de ger sig aldrig.De r trnade till det.- Fr ca 3 r sedan sa jag t en polare att "slj din lgenhet och kp Tesla och flytta till Thailand". Han brjade orera om att Tesla redan d fr 3 r sedan vad "oerhrt vervrderad" (fr tre r sedan) fr det hade han lst i tidningen som shortarna ger och tyckte att jag var en idiot och han satt och jmfrde med andra bilfretag fast Tesla inte ens r en bilfirma. Hade han fljt mitt enkla rd och anvnt sunt frnuft hade han haft ca 70-100 millar idag och bott i Thailand med maid och chaffr. - Denna killen r inte dum men vad vad det som skedde? - Jo.

De som har svrast att fatta tex FSD, AI, Neuralink, Starlink etc r "halvsmarta" mnniskor. Inte idioterna. Utan "smarta" individer. Deras ego har allra svrast att inse/frst att deras bil kommer att kra bttre n dom/egot sjlv inom 3-5 r. - Det blir en omjlighet i deras ego. "De r ju smarta" vilket leder till att de fastnar i eviga tankevurpor dr de skall "avslja felen" (dsla energi) - En idiot eller en mycket insatt/intelligent frstr dremot direkt om man sger "frskringsbolag kommer att krva FSD inom 3-5 r" "hela jorden blir ett enda stort WiFi med Starlink och det blir snabbare n fiber" "Teslas in house strategi gr dem till deras eget ekosystem som klarar sig bttre nr vrldsekonomin omkring dem havererar" "om 10-15 r kommer det att vara ovanligt med hustak utan solceller och hus utan egen powerbank"

Sedan har vi daytraders. Narcisstiska idioter som vill ha "resultat" inom 12 timmar och fungerar det inte s r det Elon Musks fel. Daytraders har ungefr samma odds som Jackvegas maskiner. 80% gr t helvete.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-01-10 kl. 16:31.
Citera
2022-01-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
De som hatar Tesla har gjort det i mnga/alla r och de ger sig aldrig.De r trnade till det.- Fr ca 3 r sedan sa jag t en polare att "slj din lgenhet och kp Tesla och flytta till Thailand". Han brjade orera om att Tesla redan d fr 3 r sedan vad "oerhrt vervrderad" (fr tre r sedan) fr det hade han lst i tidningen som shortarna ger och tyckte att jag var en idiot och han satt och jmfrde med andra bilfretag fast Tesla inte ens r en bilfirma. Hade han fljt mitt enkla rd och anvnt sunt frnuft hade han haft ca 70-100 millar idag och bott i Thailand med maid och chaffr. - Denna killen r inte dum men vad vad det som skedde? - Jo.

De som har svrast att fatta tex FSD, AI, Neuralink, Starlink etc r "halvsmarta" mnniskor. Inte idioterna. Utan "smarta" individer. Deras ego har allra svrast att inse/frst att deras bil kommer att kra bttre n dom/egot sjlv inom 3-5 r. - Det blir en omjlighet i deras ego. "De r ju smarta" vilket leder till att de fastnar i eviga tankevurpor dr de skall "avslja felen" - En idiot eller en mycket insatt/intelligent frstr dremot direkt om man sger "frskringsbolag kommer att krva FSD inom 3-5 r" "hela jorden blir ett enda stort WiFi med Starlink och det blir snabbare n fiber" "Teslas in house strategi gr dem till deras eget ekosystem som klarar sig bttre nr vrldsekonomin omkring dem havererar"
Din kompis var smart, det visade sig vara en stor lgn att Teslas bilar skulle vara sjlvkrande inom 3 r, med facit i hand hade han rtt, det gick inte motivera vrdet d precis som nu.

Att det uppsttt en masspsykos med sektbeteende som blser upp kursen till absurda niver betyder inte att man hade fel. Fundamentalt var det korrekt att ifrgastta lftena frn Elon tidigare r, hittills har mycket lite faktiskt levererats.
Citera
2022-01-10, 16:34
Medlem
Citat:
"frskringsbolag kommer att krva FSD inom 3-5 r" "hela jorden blir ett enda stort WiFi med Starlink och det blir snabbare n fiber"
Sjlvklart omjligt att Starlink blir snabbare n fiber. Det faller p sin egen orimlighet d fiber bokstavligen gr med ljusets hastighet.
Citera
2022-01-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Din kompis var smart, det visade sig vara en stor lgn att Teslas bilar skulle vara sjlvkrande inom 3 r, med facit i hand hade han rtt, det gick inte motivera vrdet d precis som nu.

Att det uppsttt en masspsykos med sektbeteende som blser upp kursen till absurda niver betyder inte att man hade fel. Fundamentalt var det korrekt att ifrgastta lftena frn Elon tidigare r, hittills har mycket lite faktiskt levererats.

Frsk frst "the big picture". Fortfarande tror de flesta att Tesla r en bilfirma. (ditt resonemang) Tesla r mer ett energibolag och en AI firma n bilar som bara r en liten del av verksamheten.
2019 kostade en Teslaaktie ca 50 dollar. Idag 1000 dollar. 20X har akiten stigit sedan jag tipsade honom. Fr varje miljon han satsat 2019 hade han haft 20 miljoner idag och du anser att han agerade "korrekt". Killen brottades ju med sitt ego och de "shorting news" han fick av shortarna som ger medierna. Han sg inte "the big picture"
Citera
2022-01-10, 16:47
Medlem
Neuralink och starlink (spacex) gs vl fortfarande inte av Tesla utan av Elon Musk. Aktier i Tesla ger garandel i just Tesla och inte i Elon Musk eller r jag helt ute och cyklar nu?
Citera
2022-01-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Sjlvklart omjligt att Starlink blir snabbare n fiber. Det faller p sin egen orimlighet d fiber bokstavligen gr med ljusets hastighet.

nnu en "fysiker". Bra exempel p en "smart" person som vgrar tro. skall hitta "fel" reflexmssigt.

Fiber r 30% lngsammare n ljusets hastighet. Starlink kommunicerar med laser i vacuum. dvs 30% snabbare n fiber. Du tror inte att Musk tnkt p det? Musk skulle aldrig bygga/gra nnting smre vad det redan r. Utg istllet ifrn att Musk/Tesla inc aldrig bygger nnting som r smre, dyrare eller likvrdig den produkt eller tjnst som redan existerar.
Citera
2022-01-10, 16:49
Medlem
Citat:
Frsk frst "the big picture". Fortfarande tror de flesta att Tesla r en bilfirma. (ditt resonemang) Tesla r mer ett energibolag och en AI firma n bilar som bara r en liten del av verksamheten.
2019 kostade en Teslaaktie ca 50 dollar. Idag 1000 dollar. 20X har akiten stigit sedan jag tipsade honom. Fr varje miljon han satsat 2019 hade han haft 20 miljoner idag och du anser att han agerade "korrekt". Killen brottades ju med sitt ego och de "shorting news" han fick av shortarna som ger medierna. Han sg inte "the big picture"

fast bara om han sljer dom nu, eller hur? r det s att du uppmanar folk att slja eller folk ska behlla? om det senare, s har din kompis tjnat noll och ingenting. Det finns vl ingen utdelning p teslaaktier?

Varfr finns det inte det frresten, om de gr s mycket vinst varfr ingen utdelning?
Citera
2022-01-10, 16:50
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Nr FSD passerat schimpanser och ven dig i krfrmga (osker p ordningen), s gr det vldigt fort fr FSD att n en niv som r verlgsen mnniskans. Fortstt grna skriva om varfr du inte tror det.
Citera
2022-01-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Neuralink och starlink (spacex) gs vl fortfarande inte av Tesla utan av Elon Musk. Aktier i Tesla ger garandel i just Tesla och inte i Elon Musk eller r jag helt ute och cyklar nu?

SpaceX gare r hemligt. Tesla inc kan mycket vl vara delgare. SpaceX r "warfare" och man mste tex vara amerikansk medborgare fr att ens kunna bli anstlld dr. US army som delgare r sannolikt.
Huruvida starlink eller delar av starlink blir del av Tesla eller inte r omjligt att veta i dagslget. Men jag vet att Musk tnker anvnda vinsten frn Starlink till sitt marsprojekt som allts kanske blir en del av Tesla. Sjlva raketerna kommer dock aldrig att bli Tesla.- Det skulle Sernaten aldrig godknna. Redan idag kastas folk mellan spaceX och Tesla. De anvnder varandras kunskaper/anstllda integrerat.
Citera
2022-01-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nr FSD passerat schimpanser och ven dig i krfrmga (osker p ordningen), s gr det vldigt fort fr FSD att n en niv som r verlgsen mnniskans. Fortstt grna skriva om varfr du inte tror det.

Jo men visst, och jesus kommer snart, precis nr som helst.

Fr varje dag som fsd ej finns, eller terigen skjuts upp kommer ngra till vakna upp, inse bluffen. Aktierna kommer frst brja tappa lite i vrde, sen kommer det s snabbt utfr.

Du r djupt troende och kommer vara bland de sista, men oj va du kommer leta efter utlopp fr din besvikelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in