Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-13, 19:46
Medlem
libbens avatar
Alltid kul att g tillbaka och lyssna p Bears och FUD agendan frn mars 2019. Dessa bears saknar allt logiskt tnkande.

The Model Y was disappointing, says Tesla bear
https://youtu.be/oqqLAvnNmSo
Citera
2022-02-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Tack fr ett ambitist inlgg.

Angende autonom krning. Att lgga till LIDAR till kameror och sensorer ger ju bara frdelar. Lite dyrare sklart, men bilarna blir ju klart mer framgngsrika i sin autonomitet. Se tidigare lnkar.
Tror du missuppfattat om du tror att Teslas konkurrenter frlitar sig p kartor.

Angende "det enda som gller i framtiden ". Som det ser ut nu r BEV ett alternativ som passar en nisch. Men andra drivlinor kommer sannolikt att samexistens p verskdlig framtid.
Tesla banade vgen gr BEV, absolut. Det r det som tesla gr bra. Att f in pengar fr att bygga ut infrastrukturen samtidigt som man manglar ut bilar var smart. Men detta gr ocks att Tesla haft sitt "window of opertunity ", nu vill konkurrenter in och ha en del av kakan och d hrdnar konkurrensen. Kunder behver inte lngre vlja undermlig kvalitet fr att f en elbil.
Det produceras ca 70 miljoner bilar per r I vrlden. Tesla gr en av dem, Toyota ca 10 GM ca 10 och Nissan likas.

Personligen ser jag inte att det hnder srskilt mycket med batteritekniken. Vi kr med samma konstruktioner som fr 30 r sedan. Och de fabriker som byggs kommer fortstta med samma teknik.

Angende att tesla har vrldens effektivaste produktionslina. Detta r intressant. Finns det data p detta dr olika producenter mts enligt samma princip?

Mvh
Tror det r lngt ifrn s att Tesla haft sin chans. Nr det kommer till volym som produceras s rknar du med fossil vilket redan -21 var en riktig tvrnit i frsljning och sjlvklart s kommer alla gamla rvar frska f slt s mycket dom kan men det hjlper dom inte speciellt mycket eftersom dom redan har pengar men kan inte kpa ikapp tiden dom ligger efter nr det kommer till EV.
Hybrider r ju liksom bara en tunn tunn livlina fr att kunna hlla kvar sin frsljning tills dom har riktig production av rena EV....Volvos aktie sjnk ju soim en sten fr ngot r sedan nr dom frskte vilseleda genom att sga att alla deras bilar kommer g p el...(s var det innan ett datum)..men s kom det fram att det var varianter p hybrider och det var inte det investerarna ville hra.
n en gng...GM slde 26 EV p hela sista kvartalet! VW har panikmte fr sin framtid dr dom bjuder in Elon.
Toyota tror jag dremot kommer ta en stor del av kakan, ven Hyundai och Kia...Asiaterna har lite annan mentalitet nr det kommer till allt och framfrallt s gr dom saker billigt.

Det var Herbert Diess sjlv som sa att Tesla bygger bilar som ingen annan tidigare gjort, alla kommer vara tvungna att producera p samma stt fr att kunna verleva, det var p samma mte han sa dom kommer vara tvungna att stnga flera fabriker samtidigt fr att bygga om allt frn brjan samt ven bygga fler fabriker i Kina.
Han sa ven att flera fretag kommer att g under eller bli uppkpta under vergngen till EV.
Tesla har ju ven satt bilfrsljarna p pottkanten...och det r ju ngot som rrt till det enormt i US s det blir intressant och se hur det utvecklar sig.

Jag ska tillgga att jag frsker vara rtt s ppen frn alla hll, men mycket av det du skrivit stmmer inte verens med vad jag sett och lst
Citera
2022-02-13, 20:18
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Alltid kul att g tillbaka och lyssna p Bears och FUD agendan frn mars 2019. Dessa bears saknar allt logiskt tnkande.

Som att g igenom Elons pstenden (och alla jon som ekar efte).
Fy fan vad mycket skit han snackar. Han hller inte mycket av det han lovar. Av det kan man extrapolera och sp framtiden.
De som nd fortstter att lite p Elon saknar helt kritiskt tnkande och r varje sljares vta drm.
Citera
2022-02-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Skrare r lite fel ord. Med tanke p att Volvos VD inte knarkar som en hst eller umgs med fruar till Mexikanska knarkbaroner (frvisso med CIAs medgivande). Volvo mrkar inte fel p sina bilar vilket Elon gjorde lnge och vl. Tesla stiger i vrde oavsett dock
Och hr har vi ett bra exempel p vad ngon skrev om att Tesla anhngare ofta gr personangrepp osv....men det r skert ok att gra eftersom det r frstahands info
Citera
2022-02-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben

Haha...japp...lite som att lyssna p Sossarna, dom har aldrig sett ngot komma
Citera
2022-02-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witamin
Tror det r lngt ifrn s att Tesla haft sin chans. Nr det kommer till volym som produceras s rknar du med fossil vilket redan -21 var en riktig tvrnit i frsljning och sjlvklart s kommer alla gamla rvar frska f slt s mycket dom kan men det hjlper dom inte speciellt mycket eftersom dom redan har pengar men kan inte kpa ikapp tiden dom ligger efter nr det kommer till EV.
Hybrider r ju liksom bara en tunn tunn livlina fr att kunna hlla kvar sin frsljning tills dom har riktig production av rena EV....Volvos aktie sjnk ju soim en sten fr ngot r sedan nr dom frskte vilseleda genom att sga att alla deras bilar kommer g p el...(s var det innan ett datum)..men s kom det fram att det var varianter p hybrider och det var inte det investerarna ville hra.
n en gng...GM slde 26 EV p hela sista kvartalet! VW har panikmte fr sin framtid dr dom bjuder in Elon.
Toyota tror jag dremot kommer ta en stor del av kakan, ven Hyundai och Kia...Asiaterna har lite annan mentalitet nr det kommer till allt och framfrallt s gr dom saker billigt.

Det var Herbert Diess sjlv som sa att Tesla bygger bilar som ingen annan tidigare gjort, alla kommer vara tvungna att producera p samma stt fr att kunna verleva, det var p samma mte han sa dom kommer vara tvungna att stnga flera fabriker samtidigt fr att bygga om allt frn brjan samt ven bygga fler fabriker i Kina.
Han sa ven att flera fretag kommer att g under eller bli uppkpta under vergngen till EV.
Tesla har ju ven satt bilfrsljarna p pottkanten...och det r ju ngot som rrt till det enormt i US s det blir intressant och se hur det utvecklar sig.

Jag ska tillgga att jag frsker vara rtt s ppen frn alla hll, men mycket av det du skrivit stmmer inte verens med vad jag sett och lst
Du har inte hrt talats om BYD?
Senast redigerad av bratider 2022-02-13 kl. 20:57.
Citera
2022-02-13, 20:33
Medlem
Citat:
Haha...japp...lite som att lyssna p Sossarna, dom har aldrig sett ngot komma
Jag r ingen Sosse p lnga vgar..
Citera
2022-02-13, 20:38
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:

Jaja. Att GM slde 26 EV q4 21 har ju som du vet att gra med att GM terkallade batterierna som man inte var helt sker p. Inte fr att det inte fanns kunder.

Det finns en marknad fr ICE-bilar ven i framtiden. Speciellt nst 10 r d infrastrukturen inte finns och tillgngen p EV inte r tillrcklig. Dessutom r det ont om riktigt billiga EV som vanligt folk kan kpa. Sjlvklart vill de som har det gigantiska kundunderlaget behlla det s lnge de kan.

Jag menar att Tesla har gtt frn att ta marknadsandelar ganska mycket utan konkurrenter till att nu tvingas konkurrera. D rcker inte nya "dance mode" och "fart sound" fr att tcka upp mot alla de kvalitetsproblem som Tesla har men som konkurrenterna saknar.
Kper du t.ex. en Mercedes istllet fr en Tesla s fr du drrar som funkar, frg p hela karossen, karossdelar som inte losnar nr man kr igenom en vattenpl, bromskivor monterade frn fabrik, ett servicentverk, slipper repor och smuts p bilen vid leverans osv osv. Tesla behver steppa upp med riktiga tgrder. Inte bara kr sitt mantra om att FSD kommer nsta r, fr det gr det inte.
Citera
2022-02-13, 21:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Angende autonom krning. Att lgga till LIDAR till kameror och sensorer ger ju bara frdelar.

Personligen ser jag inte att det hnder srskilt mycket med batteritekniken. Vi kr med samma konstruktioner som fr 30 r sedan.

Mvh

Lidarteknologin gr rasande fort och priserna faller konstant. Skulle inte frvna mig vi har kompetta moduler snart som inte kostar mer n en kamera. Om det blir s kommer Tesla f tugnt att backa och bygga om allt frn ruta ett.

Ett stort risktagande kan ge stor utdelning men dom kan falla hrt ocks.

Om ntt labb fr fram fungerande Li-S eller nn annan frhoppningsteknologi kommer de flesta f bygga om fabrikerna. D hamnar tesla i samma startposition som alla andra.
Citera
2022-02-13, 21:55
Medlem
Citat:
Tack fr ett ambitist inlgg.

Angende autonom krning. Att lgga till LIDAR till kameror och sensorer ger ju bara frdelar. Lite dyrare sklart, men bilarna blir ju klart mer framgngsrika i sin autonomitet.

Nej det r inte sant. Ju fler sensorer, desto mer komplexitet nr du ska programmera in sensor-fusion. Och nr sensorerna inte r verens, vilken litar man p?
Lgg till det att det kostar pengar och man mste integrera fler delar p bilen och designa s att den ser hyffsat snygg ut.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Lidarteknologin gr rasande fort och priserna faller konstant. Skulle inte frvna mig vi har kompetta moduler snart som inte kostar mer n en kamera. Om det blir s kommer Tesla f tugnt att backa och bygga om allt frn ruta ett.

Ett stort risktagande kan ge stor utdelning men dom kan falla hrt ocks.

Om ntt labb fr fram fungerande Li-S eller nn annan frhoppningsteknologi kommer de flesta f bygga om fabrikerna. D hamnar tesla i samma startposition som alla andra.

Lidar teknologi ger dig ett punktmoln. Vad skall du med det till? Du mste sl ihop det med kameror fr att f verklig nyttig data fr sjlvkrning. Och du kan generera punktmoln med kameror ocks som tesla visade p autonomyday:
1:09:35
https://www.youtube.com/watch?v=-b04...annel=TopSpeed
Citera
2022-02-13, 22:38
Medlem
Nu har det kommit ut lckor frn Tesla som visar att Kato Road (Teslas "lilla" hobbyhrna som tillverkar batterier i Fremont) redan tillverkat ver en miljon batteripaket som skickats till Texas och som vntar p att bli structural battery packs i model y producerade i Austinfabriken.

Inlgg 30

Detta r ju fullstndigt galet om det r sant. Om en liten hrna i Fremont kan tillverka s hr mnga batteripaket p s kort tid... Detta r ju fr fan mer n vad Nevadafabriken producerar. Detta mste vara ett av de strsta genombrotten i tillverkningsindustrin ngonsin. Det strsta problemet som biltillverkarna inkluderat Tesla har just nu r att skala upp produktionen p batterier. Om Tesla kan skala upp batteritillverkningen s hr mycket p s kort tid s r det revolutionerande. Om dessa batterier dessutom r betydligt billigare att tillverka pga tabless tekniken och har betydligt bttre prestanda s kommer det bli svrt fr andra bilfretag att konkurrera.

Detta kan dock utvecklas till ett problem fr Tesla framver. Om Tesla blir alldeles fr stora s finns risken att Tesla blir klassificerad som monopol och diverse anti-competitive klausuler brjar aktiveras mot Tesla. Frr eller senare lr detta hnda nd men problemet r om Tesla inte hunnit vxa klart nr detta sker. Tesla ska utver fordonsbranschen ocks ta ver stora delar av energimarknaden och flera andra marknader. Om Tesla fr den hr typen av lagar mot sig innan de hunnit vxa sig stora p utanfr fordonsbranschen s r det enorma problem. ven om monopollagstiftningen bara gller fordonsbranschen s kommer detta att gra det svrare fr hela Teslas organisation och det blir mycket svrare att konkurrera i andra branscher dr det fortfarande finns konkurrens. Detta r skrckscenariot till bearcase som brjat hlla mig vaken om ntterna.
Citera
2022-02-13, 23:15
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Nej det r inte sant. Ju fler sensorer, desto mer komplexitet nr du ska programmera in sensor-fusion. Och nr sensorerna inte r verens, vilken litar man p?
Lgg till det att det kostar pengar och man mste integrera fler delar p bilen och designa s att den ser hyffsat snygg ut.

Lidar teknologi ger dig ett punktmoln. Vad skall du med det till? Du mste sl ihop det med kameror fr att f verklig nyttig data fr sjlvkrning. Och du kan generera punktmoln med kameror ocks som tesla visade p autonomyday:
1:09:35
https://www.youtube.com/watch?v=-b04...annel=TopSpeed

Mmm. Men om man har en lidar s behver man inte kameran fr att skapa sig en omgivning. Lidar r s otroligt mycket bttre p det. Man anvnder kameran fr att lsa skyltar och vgmarkeringar och sdant.
Skulle sga att det underlttar otroligt med en lidar, vilket skert r anledningen till att de ledande fretagen har det .

Lidar har blivit vldigt billigt. Finns ju till och med I mobiltelefoner nufrtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in