2022-03-05, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Svrt att sga vad som r "en rimlig kurs" p lite lngre sikt eftersom dollar (all fiat) blivit en s otroligt volatil normerare.

Men jag r mer nyfiken p vad du tror kommer hnda med branchen i stort? Jag kan lova att det r svrt att g frn el tillbaka till 1900-talsteknik, och jag kan lova att det r svrt att g frn Tesla till amatrmssiga prototyp-bilar. Har du inte rd/tid/ork till egen erfarenhet fr du helt enkelt lita p det.

Det lilla embryo som uppsttt av mjlig framtida konkurrens har lngt, lngt, lngt, lngt kvar innan de har ngon relevant produktion.

Ska vi sluta kra bil? Ska de gamla klassikernas aktier ned till 0?
Det r ven svrt att producera elenergi med teknik frn 1800-talet (vidareutvecklade vderkvarnar ) fr att driva en batteridriven fordonspark.
Citera
2022-03-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Svrt att sga vad som r "en rimlig kurs" p lite lngre sikt eftersom dollar (all fiat) blivit en s otroligt volatil normerare.

Men jag r mer nyfiken p vad du tror kommer hnda med branchen i stort? Jag kan lova att det r svrt att g frn el tillbaka till 1900-talsteknik, och jag kan lova att det r svrt att g frn Tesla till amatrmssiga prototyp-bilar. Har du inte rd/tid/ork till egen erfarenhet fr du helt enkelt lita p det.

Det lilla embryo som uppsttt av mjlig framtida konkurrens har lngt, lngt, lngt, lngt kvar innan de har ngon relevant produktion.

Ska vi sluta kra bil? Ska de gamla klassikernas aktier ned till 0?

Sjuklig spekulation p vldigt mnga stt och vis. Mer eller mindre samtliga av legacy automakers EV's har stora backlogs ven fast de brjar f stor volym. Ex VW Group som levererade 450 tusen BEV's 2021 och vxer med ver 100% i BEV sektorn.

Min familj frskte kpa en Ioniq 5 och de uppgav att om vi lgger order nu kan vi f bilen vren 2023...

Frstr inte varfr de gamla klassiska bilaktierna skulle g till 0 nr de levererar varenda bil de tillverkar, har fruktansvrt fina kassaflden de kan leva och frodas p medan de slr ver till elbilsproduktion. De undviker ocks eventuella gigantiska smllar som sker fr elbilsbolag nr rvaror fr batterier sprar ur.

Exempelvis r Nickel, som r 35% av teslas batteri upp 89% idag. Priset att tillverka ett batteripack fr en 4680 bil kade med >1000 dollar endast idag. Lithium r upp 290% p ett r ungefr
Citera
2022-03-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Sjuklig spekulation p vldigt mnga stt och vis. Mer eller mindre samtliga av legacy automakers EV's har stora backlogs ven fast de brjar f stor volym. Ex VW Group som levererade 450 tusen BEV's 2021 och vxer med ver 100% i BEV sektorn.

Min familj frskte kpa en Ioniq 5 och de uppgav att om vi lgger order nu kan vi f bilen vren 2023...

Frstr inte varfr de gamla klassiska bilaktierna skulle g till 0 nr de levererar varenda bil de tillverkar, har fruktansvrt fina kassaflden de kan leva och frodas p medan de slr ver till elbilsproduktion. De undviker ocks eventuella gigantiska smllar som sker fr elbilsbolag nr rvaror fr batterier sprar ur.

Exempelvis r Nickel, som r 35% av teslas batteri upp 89% idag. Priset att tillverka ett batteripack fr en 4680 bil kade med >1000 dollar endast idag. Lithium r upp 290% p ett r ungefr
Ja det r produktion som r en flaskhals idag, inte konsumtion. De klassiska biltillverkarna ligger tekniskt lngt efter Tesla inom EV, vilket innebr att de mste stlla om bde produktion och organisation rejlt kommande r. Och sedan allts p ngot vis skala produktionen.

Nu var scenariot att Tesla ska krascha fullstndigt, och pongen r d att det inte klickar med branchen som helhet. Om Tesla ska krascha fullstndigt, vad ska hnda med resten egentligen? Folk kommer inte spontant backa utvecklingen och brja kpa bensinbilar eller skrp-EVs.

Sjlvklart kan vi f dliga utvecklingar dr vi mste helt eller delvis terg till bensinbilar via ngot otippat scenario, och d r det ju bra att vara en klassisk biltillverkare. Men det ligger lite bredvid den pedagogiska pongen. Mnga utanfr marknaden tittar vldigt nonchalant p en aktiekurs som gr parabolisk och reflekterar inte ver hur marknaden ser ut generellt.
Citera
2022-03-11, 10:10
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Lagstiftarna i USA gr sitt fr att ej st i vgen fr utvecklingen:

U.S. eliminates human controls requirement for fully automated vehicles
Citera
2022-03-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge

Tror du missat ngra detaljer hr.

1. Tack vare kningarna av bensin och diesel kommer fler och fler vlja elbilar.

2. Tesla har bttre marginaler n alla andra strre biltillverkare, de kan ta smllen och fortfarande tjna mer pengar.

3. Mindre n hlften av Teslas bilar anvnder nickel verhuvudtaget, och andelen kommer bara krympa.

Har jag missat ngot?
Citera
2022-03-11, 19:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Tror du missat ngra detaljer hr.

1. Tack vare kningarna av bensin och diesel kommer fler och fler vlja elbilar.

2. Tesla har bttre marginaler n alla andra strre biltillverkare, de kan ta smllen och fortfarande tjna mer pengar.

3. Mindre n hlften av Teslas bilar anvnder nickel verhuvudtaget, och andelen kommer bara krympa.

Har jag missat ngot?

Ok kriget blir lngvarit kommer man ka produktionen av Nickel p andra orter. Jag misstnker om det inte blir globalt krnvapenkrig nu kommer man bara minska behovet frn ryssland. Kanske drfr brsen inte r s dramatusk trots krig. Strsta frloraren n hur det gr blir Ryssland.
Citera
2022-03-13, 17:09
Medlem
wwrs avatar
Att f igng Giga Berlin skulle nog lyfta fretaget en del.

Nu har tillstnd erhllits:
Citat:
After two years of construction, Tesla Gigafactory Berlin has secured its final environmental approval. The approval was discussed by Brandenburg Minister-President Dietmar Woidke during a press conference today.
https://www.teslarati.com/tesla-giga...nce-live-blog/

Citat:
Tesla has confirmed the planned date for the delivery of the first customer vehicles from the factory in Grnheide: According to invitations sent out by Tesla, the Delivery Day will take place on 22 March at 3 pm.
electrive

Men ingen vet skert ...
Citat:
Tesla must satisfy the 400 requirements that appear in the 536-page document; the company believes it can comply in just two weeks.
https://www.torquenews.com/15475/tes...nmental-permit
Senast redigerad av wwr 2022-03-13 kl. 17:11.
Citera
2022-03-14, 17:28
Medlem
raskenss avatar
Intresset fr tesla verkar sjunka?
Citera
2022-03-14, 17:47
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Hur gr det fr aktien?
Citera
2022-03-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Folk har kpt dippen nu i 3 mnader, och den bara fortstter ned, bde pengarna och tron brjar vl ta slut..
Citera
2022-03-14, 18:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Folk har kpt dippen nu i 3 mnader, och den bara fortstter ned, bde pengarna och tron brjar vl ta slut..

Bubblan kan dock inte sgas ha spruckit n - lngt, lngt kvar till de 120-150 dollar som r en rimlig kurs.
Citera
2022-03-15, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Oroa dig inte aktien kommer g upp till sitt rtta vrde frr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in