2022-05-29, 23:13
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Detta inlgg screenshottar jag av uppenbara skl fr framtiden.

Det r alltid exaflop-dator som tesla KOMMER bygga osv osv. Allting r massa visioner. Du snackar om massvis med visioner och hur de kommer gra x fr teslas marknadsvrde. De r riskerna med tesla, att inget av skiten som lovas frutom just bilarna levereras. Av populr frfrgan kommer jag inte svara dig ngot mer. Det get nd inget d du r en mini Warren redlich. Helt galen

Ngon missade visst demot av Teslas egenhndigt byggda plattform p AI day. Screenshota du.
Citera
2022-05-30, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Vad gjorde Toyota i vinst Q1 2022? Frgar er d ni verkar ha bttre koll p det. Jag frstr inte deras kvartalsrapport. Tycker Teslas rapporter r mycket tydligare.
Toyota verkar rkna rkenskapsret 1 april - 31 mars, s det var Q4 senast fr deras del.
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla tjnar en fjrdedel av Toyota, p att slja en tiondel s mnga bilar.
Jamen historiken r s bra att lsa s man vet nr man kan helt skita i vad ngon tycker idag.
Du r medveten om att VW sljer mnga fler modeller n Tesla?

Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vad r den hga risken i Tesla menar du? Om du tnker frn och med idag och vad de kommer leverera 2025 och 2027 samt 2030?

Hg volatiltet sger du. Jaha, och? Kp varje gng den dippar oavsett tidigare ATH ifall du nu investerar i bolaget baserat p fasta vrderingar som gr att utlsa redan idag.

De enda som oroar sig ver hg volatilitet r folk som inte investerar i bolag och inte kollat vrderingarna och rknar in hur framtiden ser ut att g framt.
Den hga risken bestr av i den hga vrderingen sklart. Tesla r redan vrderat som om dom slde bilar i de mngder som estimaten fr 2025, 2027, 2030 hoppas p. Folk har redan prisat in denna perfekta utveckling. Det r en sak att ka produktionen med 50% nr man kommer frn lga tal, men att ka tillverkningen med miljoner bilar p ett r, det r r en helt annan sak..

Lter enkelt, kp nr det dippar, men i december nr kursen var runt 1000 dollar var det bara en "idiot" som inte kpte Tesla under 1000 dollar. Nu r det pltsligt inte en big deal, kp i dippen p 600 istllet och snk gavet... Att dr r mnga som hamnat snett nu pga volatiliteten r en lgoddsare.
Citera
2022-05-30, 09:13
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du r medveten om att VW sljer mnga fler modeller n Tesla?

Nej, rkna grna upp 5 elbilar som VW sljer.
Citera
2022-05-30, 09:27
Medlem
Citat:
Nej, rkna grna upp 5 elbilar som VW sljer.
Audi Q4 e-tron
Audi e-tron
Audi e-tron GT
Porsche Taycan (sedan och kombi)
(Seat) Cupra Born
Skoda Enyaq
VW ID3
VW ID4
VW ID5

MAN sljer dessutom eldrivna skpbilar, lastbilar och bussar. Scania r vl med p ett hrn dr med...
Citera
2022-05-30, 09:45
Medlem
Citat:
Audi Q4 e-tron
Audi e-tron
Audi e-tron GT
(Seat) Cupra Born
Skoda Enyaq
VW ID3
VW ID4
VW ID5

MAN sljer dessutom eldrivna skpbilar, lastbilar och bussar. Scania r vl med p ett hrn dr med...

VW lgger ocks 7 gnger mer p R&D n Tesla per r

Liten rolig graf https://twitter.com/metacriticcap/st...CWyJOGfVEybVcA

Att det p riktigt finns folk som tror att Tesla kommer dominera alla flt de doppar trna i med en R&D spending lgre n Continental och Renault r naivitet i vrldsklass.
Citera
2022-05-30, 09:59
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Audi Q4 e-tron
Audi e-tron
Audi e-tron GT
(Seat) Cupra Born
Skoda Enyaq
VW ID3
VW ID4
VW ID5

S helt pltsligt blev det VW group fr att f det att g ihop?
Ja ja, desto mer pinsamt att hela VW group inte lyckas slja lika mnga elbilar som Tesla, och sannerligen inte med ngon srskild vinst. Kanske drfr Tesla r lite mer vrt.

Sen sljs inte ID5 nnu, men jag frstr att du r ivrig med att spda p lite.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-05-30 kl. 10:12.
Citera
2022-05-30, 10:15
Medlem
Citat:
Ja ja, desto mer pinsamt att hela VW group inte lyckas slja lika mnga elbilar som Tesla, och sannerligen inte med ngon srskild vinst. Kanske drfr Tesla r lite mer vrt.

Hoppas du driver? Kper du en aktie (VWAGY) s kper du hela VW gruppen. Att de har subbrands fr att n ut till en strre mlgrupp r ju sjlvklart. Och VWs BEV frsljning vxer ganska mycket snabbare n Teslas FYI

och sannerligen inte med ngon srskild vinst. Kanske drfr Tesla r lite mer vrt

Sger du samtidigt som VW gjorde 3.5x s mycket vinst som tesla 2021.

Missinformation Queen HrMongolid
Senast redigerad av job230ge 2022-05-30 kl. 10:21.
Citera
2022-05-30, 10:21
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Hoppas du driver? Kper du en aktie (VWAGY) s kper du hela VW gruppen. Att de har subbrands fr att n ut till en strre mlgrupp r ju sjlvklart. Och VWs BEV frsljning vxer ganska mycket snabbare n Teslas FYI

Missinformation Queen HrMongolid

Jag driver mycket och hela tiden, men med konkret info behver jag inte verdriva. Det var enklare att vlja fretaget som vxer mest, har minst skulder och bst vinstmarginaler. Men alla har fel enligt dig. Marknaden har fel, och du har rtt. Hybris?
Citera
2022-05-30, 10:24
Medlem
Citat:
Jag driver mycket och hela tiden, men med konkret info behver jag inte verdriva. Det var enklare att vlja fretaget som vxer mest, har minst skulder och bst vinstmarginaler. Men alla har fel enligt dig. Marknaden har fel, och du har rtt. Hybris?

Handlar inte om att ngon har fel. Det handlar om att du medvetet sprider missinformation fr att gynna ditt narrativ.

VW gjorde 3.5x s mkt vinst som tesla 2021 samtidigt som de spenderade 7x s mycket p R&D, deras BEV verksamhet vxer snabbare och de har fler modeller. Allt detta r saker du pstr inte stmmer. Ls p lite innan du lurar folk
Citera
2022-05-30, 10:25
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Sger du samtidigt som VW gjorde 3.5x s mycket vinst som tesla 2021.

De gr inte den vinsten p elbilar, och frsljningen av frbrnningsbilar r p nedgng och kommer frsvinna. Noob
Citera
2022-05-30, 10:29
Medlem
Citat:
De gr inte den vinsten p elbilar, och frsljningen av frbrnningsbilar r p nedgng och kommer frsvinna. Noob

terigen skitsnack utan substans. VW sljer varenda ICE bil de tillverkar och hade hgre vinst 2021 n ngonsin, om de gr frlust p sina BEV mste det innebra att vinsten kar drastiskt fr ICE?
Citera
2022-05-30, 10:31
Medlem
Citat:

Sen sljs inte ID5 nnu, men jag frstr att du r ivrig med att spda p lite.
Varfr i helsicke skulle man exkludera mrkena som ingr i VW group nr man pratar Volkswagen? VW sljer fler bilar n Tesla, och gr mer vinst n Tesla, det r vad som rknas. Du r besatt av marginaler, det spelar ingen roll om man sljer 500 000 bilar med 25% vinstmarginal eller 1 000 000 miljon bilar med 12,5% vinstmarginal, det r samma vinst nd. Det r dock lttare att slja stora volymer med lgre priser, och det r svrare att genomfra med hga vinstmarginaler.

https://via.tt.se/pressmeddelande/id...easeId=3315131

Antar att den ID5an jag sg rulla p gatan fr ett tag sedan var en illusion d...

https://electrek.co/2021/07/20/volks...ns-for-europe/

Jag missade dock att ta med ID6, ven om den slts i Kina ett tag.

VWs elbilar r slutslda fr 2022, samtidigt kan du f en Tesla Model Y om ngon mnad om du vill det, troligtvis kortaste backlogen i bilbranschen, och d kr dom inte ens Giga Berlin p halvfart. Folk str allts hellre i k 6+ mn fr en VW elbil n kper en Tesla med kort leveranstid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in