Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-15, 14:56
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electric.loaf
Grejen är den att dom inte är ett privat företag

Norrporten är ett privat företag som köptes upp av ett antal finansinstitut år 2001. Därefter köpte AP-fonderna ut resten av aktierna och bolaget är således att betrakta som ett privat företag som för närvarande ägs av två av AP-fonderna. AP-fonderna kontrollerar i sin tur Norrporten genom att tillsätta styrelsen och verka genom den.

Här finns alltså en tydlig skillnad mot rent statliga bolag som t.ex. LKAB vars styrelse lyder direkt under Finansdepartementet.
Citera
2013-02-15, 16:54
Medlem
electric.loafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Norrporten är ett privat företag som köptes upp av ett antal finansinstitut år 2001. Därefter köpte AP-fonderna ut resten av aktierna och bolaget är således att betrakta som ett privat företag som för närvarande ägs av två av AP-fonderna. AP-fonderna kontrollerar i sin tur Norrporten genom att tillsätta styrelsen och verka genom den.

Här finns alltså en tydlig skillnad mot rent statliga bolag som t.ex. LKAB vars styrelse lyder direkt under Finansdepartementet.

Hårklyveri. AP-fonderna som äger Norrporten tillhör Finansdepartementet. Det går inte att komma undan det faktum att företaget till 100% ägs av en statlig myndighet och att spelreglerna ser annorlunda ut.
Citera
2013-02-15, 18:26
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electric.loaf
Hårklyveri. AP-fonderna som äger Norrporten tillhör Finansdepartementet. Det går inte att komma undan det faktum att företaget till 100% ägs av en statlig myndighet och att spelreglerna ser annorlunda ut.

Kan tyckas, men det blir ändå andra implikationer för vem som bär ansvaret. AP-fonderna är ansvariga inför pensionsspararna och har som uppgift att förvalta och placera deras pengar på ett vettigt sätt. När de köper Norrporten för att fylla detta syfte, så är det också deras uppgift att medelst styrelsebeslut verka för att göra de förändringar av företagets representationskultur som man finner nödvändiga. Det här har man som bekant inte gjort och då är det inte märkligt att Norrporten kör vidare i gamla spår. Fast det här kan man ju tydligen ha olika åsikter om.

Hur ställer ni ,som tycker att Norrporten gjort fel, er till bolag som AP-fonderna äger andelar i, t.ex. Facebook? Om Zuckerberg öser lyx över sina anställda, är det i så fall slöseri med svenska skattemedel (eller pensionsmedel som jag vill kalla det i detta fall)? Vem bär i så fall huvudansvaret, Zuckerberg eller AP-fondernas förvaltare?
Citera
2013-02-15, 18:58
Medlem
Tror inte det egentligen finns något att diskutera i denna fråga. Norrporten har klart högre marginaler än konkurrenterna inkl "alla dessa otroliga lyxresor" samt "dessa enorma lönekostnader" etc.

Företaget har under Wiklanders tid varit ett mönsterföretag och levererat aktieutdelningar till aktieägare/AP-fonderna som andra bara kan drömma om.

Till för 6 månader sedan bestod VD och styrelseordförande i de båda AP-fonderna av 100% kvinnor.

AP-fonderna har antingen inte haft en susning vad som pågått i Norrporten eller har det skett med deras goda vilja.

AP-fondernas köp av Norrporten har visat sig mycket lyckosamt för pensionerna i Sverige.

Utöver ovan förustspår jag fr o m nu betydligt sämre utveckling för Norrporten/lägre aktieutdelningar/pensionspengar i framtiden. Hoppas alla är nöjda och glada nu när den patetiske Josefsson nu hängt ut ytterligare hårt arbetande och lyckosamma företagare!
Citera
2013-02-15, 19:09
Medlem
Fromlandss avatar
Fan vad jag hatar statliga bolag (helt eller delvis) som ska spela Allan på en spelplan där endast det privata näringslivet hör hemma. Folk få vara hur gigriga som helst för mig så länge jag slipper betala via skattsedeln.
Citera
2013-02-15, 20:10
Medlem
Bra att de satsar på de anställda. bolaget går bra, fonderna får avkastning, anställda, föreningar och städer får del av vinsterna.

Bara bra helt enkelt, typiskt den svenska avundsjukan att gnälla.
Citera
2013-02-15, 22:54
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Tror inte det egentligen finns något att diskutera i denna fråga. Norrporten har klart högre marginaler än konkurrenterna inkl "alla dessa otroliga lyxresor" samt "dessa enorma lönekostnader" etc.

Företaget har under Wiklanders tid varit ett mönsterföretag och levererat aktieutdelningar till aktieägare/AP-fonderna som andra bara kan drömma om.

Till för 6 månader sedan bestod VD och styrelseordförande i de båda AP-fonderna av 100% kvinnor.

AP-fonderna har antingen inte haft en susning vad som pågått i Norrporten eller har det skett med deras goda vilja.

AP-fondernas köp av Norrporten har visat sig mycket lyckosamt för pensionerna i Sverige.

Utöver ovan förustspår jag fr o m nu betydligt sämre utveckling för Norrporten/lägre aktieutdelningar/pensionspengar i framtiden. Hoppas alla är nöjda och glada nu när den patetiske Josefsson nu hängt ut ytterligare hårt arbetande och lyckosamma företagare!

Du är ju dummare än tåget, Norrporten är inte alls så lönsamma som de vill få oss att tro. De rider på det stora kapitalet hos AP-fonderna, annars hade de inte kunnat köra med den belåning de har - därmed högre vinst på eget kapital - hade de fått köra som ett vanligt fastighetsbolag hade de haft lägre avkastning på eget kapital, dessutom var den överdrivet dra nu heller.

"Företagare"? Wiklander är möjligen VD, han har aldrig ägt bolaget. Om bolaget skulle ha lägre vinst så har det knappast med hans avgång att göra (såtillvida att han inte fifflat med siffrorna då) Hade han varit så eftertraktad så hade han ALDRIG behövt avgå, ett företag släpper inte en duktig chef för några tveksamma resor.
Citera
2013-02-16, 01:44
Medlem
Djupfryss avatar
Var det någon annan än jag som reagerade på hur vek förre styrelsordföranden var. Snacka om att slänga sig med floskler.

Vem fan har mediatränat gubben? Wall Enberg?
Citera
2013-02-16, 02:00
Medlem
nillodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Och skulle han få 100 miljoner så.... ....Knappast något argument för att genom högre lön (så jäkla basic att det är pinsamt att du inte fattar) Någon måste bekosta hans lön, och det blir folket i förlängningen genom lägre vinst hos AP-fonden.

15 miljoner är såklart en extrem överlön i sammanhanget (bolagsstorlek, vinstnivå i allmänhet och i förhållande till liknande företag) Även vice vd:arna hade extrema löner i sammanhanget. Norrporten är inte ett av Sveriges bästa fastighetsbolag, eller bästa bolag ö.h.t Deras argument (på hemsidan) om värdeökning är ganska ointressant i sammanhanget då värdeökningen senaste åren knappast är nåt spektakulärt i branschen. Knappast nåt som är chefens förtjänst.

De där 20 % han snackar om har inte gällt varje år heller, ytterligare en lögn som ploppar ur hans mun. Soliditeten i bolaget var inget att hurra över heller, jag antar att det är den starka ägaren som möjliggör en så hög belåning i ett företag som sysslar med kommersiella lokaler, på egen hand hade de inte kunnat ha det så - och därmed måste man ta i beaktning AP-fondens kapital innan man börjar räkna på lönsamhet - med andra ord ser inte alls bra ut...

Och om nu allt hade varit iordning, tror du på fullt allvar att Wiklander lämnat in sin avgångsansökan PRECIS NÄR UG börjar ställa frågor? Han kommer knappast få nåt lön som ligger ens i närheten i sitt nästa (eventuella) uppdrag. Han hade fått sparken av styrelsen till slut om han försökt sitta kvar, nu försöker han undvika att hans namn ska dras i smutsen alltför mycket...

Edit: Jämför med Wallenstam t.ex. , vars aktie gått upp 13 ggr senaste 10 åren - där ligger Norrporten i lä...

Edit 2: Soliditeten ligger på 10 % hos Norrporten, fastighetsbolag som sysslar med liknande saker brukare snarare ha 30 % - men med Sveriges alla skattebetalare som borgar för företaget (via AP-fonderna) så går det att ägna sig åt sådant - med 30 % soliditet hade Norrporten avkastat 10 % på eget kapital 2011 (6 miljarder i eget kapital istället för 2 och 600 miljoner i vinst efter skatt istället för 400 vid 5 % ränta), än sämre föregående år. Företaget verkar bara än sämre ju mer man granskar det...

Hahah ja de ju inte ultimat skött, och bara 8 miljoner är överlön för ett bolag med den omsättningen så en superbonus fanns det givetvis inte täckning för..
Jag håller med alla om att Norrporten är en dålig investering, jag vill bara stressa att det i slutändan är AP-fonderna som är ansvariga för hur våra pengar förvaltas , inte en liten sketen företagsledning i ett mindre innehav..
Alltså: Varför så stort fokus på Norrporten och att dom vill tjäna så mycket pengar åt sig själva som möjligt istället för att fokusera på AP-fondernas värdelösa insatser?
Citera
2013-02-16, 08:04
Medlem
Tänk så här..
Denna VD får en jävla massa pengar för att han driver ett företag med vinst men han betalar iaf skatt på vinsten och hjälper våra pensioner att växa. Jag istället de som snyltar på välfärden de som utnyttjar försäkringskassan och Soc. De är de som är de riktiga bovarna de som gör att våra pensioner minskar.
Detta skulle jag vilja se UG ta upp och ställa frågan
- tycker du detta är normalt? Tycker du att det är ok medans Agda 95 inte får den vård hon behöver för att du tar hennes pengar och lever lyxliv på andra bekostnad utan att bidra med något?
Citera
2013-02-16, 08:12
Medlem
Vet inte vart en del har fått det i från att det var Anders Wiklander som startade Norrporten, Norrporten är en avknoppning av Securum som var ett statligt bolag som skodde sig på konkurser under krisen som var på tidigt 90 tal. Dvs Norrlandsppojkarna, Jan Bäckströms bestånd hamnade i Norrporten efter att Nordea ringt till dom och sagt"hypotetiskt" hej era fastigheter är inte värda så mycket som dom är belånad så vi måste få in x anta miljoner som försäkring. Då inte NP eller Bäckström mm inte kunde göra det och fick aveckla sina bolag så hamnade fastigheterna hos Norrporten. Så Norrporten vid den tidpunkten hade ett bestånd värt 2 mrd som köptes för en symbolisk summa eller övertogs.
Wiklander köpte senare in sig med en bråkdel av aktiekapitalet i Norrporten.
Jag kan hålla med om att Norrporten har genererkat bra avkastning och varit en pionjär för Sundsvall, men ur den moraliska aspekten som är nog så viktigt har det brustit i rutinerna.
Sen finns det säkert mycket mer som skulle kunna komma fram angående Wiklanders vidlyftiga leverne dvs kan mycket väl tänka mig att det finns en hel del lösa trådar från bilhandlaren tex,bytesaffärer och privata saker som företaget bekostat. Sen har han ju tjänat bra så han är ju värd att leva vidlyftigt men det finns en del som jag tror skattemyndigheten skulle reagera på.
Känns som att många i tråden pratar Jante mm, men det handlar om moral&etik och bara för att ett bolag sponsrar hockey,fotboll,tjacka mm så är det ändå hela Sveriges pensionspengar och avkastningen i Norrporten har vi inte fått någon utdelning utav ännu tyvärr då dom har hållit inne 7 miljarder " 7 tusen miljoner" i bolaget.
Vi får väl hoppas att kommunen lär sig att räkna och börjar göra bra affärer så att dom kan utveckla Sundsvall och inte blir beroende utav andra bolag.
Citera
2013-02-16, 08:19
Medlem
UG sätter åt dom jävlarna igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här