Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-29, 21:24
  #841
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasumin
Jag har en bild på en person och vet vilken stad personen bor i, finns det något sätt att få reda på vem det kan tänkas vara? Jag vill inte gå ut med det på facebook eller så, skulle kännas så fel. Vill kunna ta reda på lite information om människan innan jag gör något. Är det helt kört?
Du kan testa att söka på Tineye med bilden.
Citera
2012-12-30, 23:14
  #842
Avstängd
Jasumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Du kan testa att söka på Tineye med bilden.

Tack för förslaget men jag antar att den fungerar ungefär som googles bildsökningar? Det är nämligen så att bilden är tagen av en kompis och den finns då inte ute på nätet.

Det bästa vore nästan om man satte den i sin signatur här för att se om någon känner igen den:
Citera
2013-01-06, 21:46
  #843
Medlem
Stesolid10mgs avatar
Vet inte om det är möjligt men kan ju försöka.
Skulle vela veta om man kan få fram en död persons personuppgifter, och om den personen hade skyddad/bytt identitet och/eller vad han hette innan.
Tacksam för svar
Citera
2013-01-06, 23:29
  #844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stesolid10mg
Vet inte om det är möjligt men kan ju försöka.
Skulle vela veta om man kan få fram en död persons personuppgifter, och om den personen hade skyddad/bytt identitet och/eller vad han hette innan.
Tacksam för svar

Tyvärr. Det finns inget enkelt sätt att ta reda på levande eller döda personer med skyddad identitet. Lite av poängen är just att de är skyddade, även efter att de dött. Sekretessen försvinner inte bara för att folk gått och dött. Men normalt folk som dör är det enklare med. På SPAR har de kvar uppgifter i tre år efter att en person har avlidit. Dödsboken är en annan källa till info men den sträcker sig fram till 2009 och är inte 100% felfri. Sen är det frågan om vilken personuppgift du tänker på. "Personuppgifter" är allt som kan knytas till en person. Tex. text och bilder osv. Skyddade uppgifter är inte heller entydigt. Det finns 3 varianter. Går att läsa både här och där hur det fungerar. Tex. på wikipedia. Men ex. "fingerad identitet" har bara rikspolisstyrelsen hand om så det blir nog svårt om du inte kan få någon där att begå ett brott och söka åt dig i deras register.
Citera
2013-01-07, 21:32
  #845
Medlem
Stesolid10mgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Tyvärr. Det finns inget enkelt sätt att ta reda på levande eller döda personer med skyddad identitet. Lite av poängen är just att de är skyddade, även efter att de dött. Sekretessen försvinner inte bara för att folk gått och dött. Men normalt folk som dör är det enklare med. På SPAR har de kvar uppgifter i tre år efter att en person har avlidit. Dödsboken är en annan källa till info men den sträcker sig fram till 2009 och är inte 100% felfri. Sen är det frågan om vilken personuppgift du tänker på. "Personuppgifter" är allt som kan knytas till en person. Tex. text och bilder osv. Skyddade uppgifter är inte heller entydigt. Det finns 3 varianter. Går att läsa både här och där hur det fungerar. Tex. på wikipedia. Men ex. "fingerad identitet" har bara rikspolisstyrelsen hand om så det blir nog svårt om du inte kan få någon där att begå ett brott och söka åt dig i deras register.
Okej, jag vet ju som sagt inte om personen hade skyddad identitet eller inte. Det jag egentligen vill veta är om han hade det eller inte, och isåfall så skulle jag vela försöka få fram varför han hade det, ev om han hade vittnat mot "fel folk" kanske. Går det att få fram hans personnummer ink 4 sista om han inte hade skyddad identitet? Isåfall borde jag ju eventuellt kunna höra av mig till olika tingsrätter och fråga efter förundersökningar/domar som han har varit med i.
Tack för svar
Citera
2013-01-09, 13:13
  #846
Medlem
kama888s avatar
Hur hittar man nån som man har namnet på och en gammal adress som tydligen inte stämmer längre?
Citera
2013-01-11, 13:00
  #847
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Kan man ta reda på vem en person har varit gift med tidigare? Sparas det nånstans, eller hur funkar det? Säg att jag vet att X har varit gift med Y, kan då ta reda på vad Y heter och var denne bor osv?
Citera
2013-02-02, 08:29
  #848
Avstängd
ProDrillers avatar
Nån som vet om jag kan få fram en lista på ALLA personer som bor på en gata?

Alltså allt jag har är ett gatunamn och skulle vilja reda på hur många/vilka privatpersoner som bor på just denna gatan?

Finns det nån sån möjlighet?
Citera
2013-02-02, 22:28
  #849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProDriller
Nån som vet om jag kan få fram en lista på ALLA personer som bor på en gata?

Alltså allt jag har är ett gatunamn och skulle vilja reda på hur många/vilka privatpersoner som bor på just denna gatan?

Finns det nån sån möjlighet?

Nej. Det går inte. ALLA går inte att få reda på. Men de som har figurerat i skatteverkets rullor finns på sajter som Ratsit. Gå till ratsit.se (helst inloggad så slipper du gränsen på antalet listade som är 25), klicka på "personsök" och sen skriver du in gatunamn och postnummer, postort eller kommun så får du det antalet i alla fall. Men ungar, folk med hemliga uppgifter och annat löst hittar du inte där.

Men om du verkligen vill ta reda på ALLA (förutom de med hemlig info) så ringer du till skattemyndigheten, folkbokföringsenheten. De skall, enligt vår offentlighetsprincip svara på alla frågor om folk som står i registret. Men det är nog slitsamt att fråga om alla adresserna på en gata.
Citera
2013-02-03, 08:47
  #850
Medlem
45t4f245Fferferfs avatar
Eftersom folk här i tråden verkar ha lite koll på ratsit så ställer jag frågan här.

Vad är sannolikheten för att en person skulle stå på fel lägenhet i en trappuppgång? Ungefär noll borde det väl vara?

Jag flyttade nämligen från en br för ett tag sedan och kände mig lite nyfiken och kollade upp adressen Det hade skett en mycket intressant rockad bland de boende, nästan så man vill ringa till någon granne och kolla vad som hände då situationen inrymmer en riktig dåre till granne.
Citera
2013-02-14, 22:23
  #851
Medlem
Hur får man tag på en person / hitta uppgifter om en person? [sammanslagen tråd]

På vilka sätt kan man få reda på allt om en person? Vad för möjligheter finns det?
Citera
2013-02-14, 22:29
  #852
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Via personens vänner och familj?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback