• 1
  • 2
2013-02-19, 11:07
Medlem
redbullzs avatar
Just som topic lyder.
Vilka droger anser ni påverkar minnet mest?

Min personliga åsikt:
Cannabis (korttidsminnet, återgick till normalt rätt fort)
Lyrica (korttidsminnet + koncentration).
Tramadol märkte jag ingen större skillnad av men gick heller inte på det så länge.

Alla svar uppskattas.
Ligger tråden fel får den gärna placeras om.

mvh
redbullz
Citera
2013-02-19, 11:13
Medlem
Fladdermasks avatar
Har bara druckit alkohol men tycker att de räknas som drog, och de påverkar minnet ganska rejält anser jag. Vet att efter att jag har varit på festival och druckit massvis i flera dagar i sträck så påverkas minnet väldigt mycket. Vet att jag brukar vara ganska förvirrad och väldigt glömsk första veckan efter en festival.

Sen har jag haft kompisar som har rökt på ganska ordentligt under sommaren, och under den tiden och ett litet tag efter så brukar dom inte ha så bra koll på tid och rum. Men ja detta går också över ganska fort, vanligtvis.
Citera
2013-02-19, 11:15
Medlem
GanjahSmokes avatar
Röker Cannabis varje dag och tycker inte att man får så dåligt kort tids minne som många andra tycker .
Benzo tar jag aldrig nu för tiden och när jag tog det fick jag minnes luckor och alkohol blandat med benzo
minns jag oftast bara 10 % av kvällen .
Citera
2013-02-19, 11:19
Medlem
redbullzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Röker Cannabis varje dag och tycker inte att man får så dåligt kort tids minne som många andra tycker .
Benzo tar jag aldrig nu för tiden och när jag tog det fick jag minnes luckor och alkohol blandat med benzo
minns jag oftast bara 10 % av kvällen .
Det där med cannabis verkar vara lite från person till person (är det väl med allt egentligen).
Men har kompisar som rökt dagligen i flera år och kan sköta arbete och studier hur snyggt som helst utom några minnesproblem.
Citera
2013-02-19, 11:56
Medlem
jag gjorde ett vetenskapligt test om just cb
rökte nästintill dagligen i två veckor och där så måste jag erkänna att det ger vissa effekter av att man blir väldigt glömsk och även tappar talförmågan vid diskussioner lite lättare,, man kan stå och diskutera så glömmer man vad man ska säga och så står man där " ööööh... " " öööhh.. "
Citera
2013-02-19, 12:08
Medlem
Saker som påverkar dopaminet har störst skada på minnet.

1. Centralstimulanter(undantag kokain)
2. Benzo, Lyrica.
3. Alkohol, GHB, GBL
4. Opiater och opioder.
5. Psykadelia, gräs, övrigt.

Något sånt. Gräs stör bara närminnet när du är påverkad eller riktigt inrökt.
Man blir ju snarare långsam och inte korkad av gräs.
Kokain har lustigt nog en skyddande effekt på dopaminet genom att höja nivåerna av BDNF.
Senast redigerad av Zi 2013-02-19 kl. 12:12.
Citera
2013-02-19, 12:49
Medlem
Gryphems avatar
Finns det någon drog för att glömma en förlorad brud?
Citera
2013-02-19, 13:00
Bannlyst
Enligt egna erfarenheter: lustgas Vet inte hur många hjärnceller som dött av skiten.
Citera
2013-02-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkylator
Enligt egna erfarenheter: lustgas Vet inte hur många hjärnceller som dött av skiten.

Lustigt att lustgas(no pun) skadar minnet, det låter ologiskt. Lustgas motverkar excitotoxicitet(nervcellerna går i overdrive 200% och på så vis självdör), en vanligaste orsaken till att hjärnan tar stryk. Ska läsa på om det sen och se om jag förstår varför.

Lika lustigt och ironiskt nog så motverkar benzo de neurotoxiska skador som kan uppstå med NMDA-antagonister såsom lustgas, fast det krävs rejäla doser av lustgas då.

Hoppas minnet är bättre idag!
Citera
2013-02-19, 13:41
Medlem
Mandic!s avatar
Bensodiazepiner och andra GABA-droger (Lyrica, alkohol etc) har en väldigt stor inverkan på närminnet.
Citera
2013-02-19, 13:50
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niCz16
jag gjorde ett vetenskapligt test om just cb
rökte nästintill dagligen i två veckor och där så måste jag erkänna att det ger vissa effekter av att man blir väldigt glömsk och även tappar talförmågan vid diskussioner lite lättare,, man kan stå och diskutera så glömmer man vad man ska säga och så står man där " ööööh... " " öööhh.. "

Vissa sorter kan jag inte koncentrera mig så bra och får då dåligt när minne , men oftast får jag bra weed sorter nu för tiden och detta hjälper mig med koncentrationen bättre och det i sin tur minnet .
Citera
2013-02-19, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zi
Lustigt att lustgas(no pun) skadar minnet, det låter ologiskt. Lustgas motverkar excitotoxicitet(nervcellerna går i overdrive 200% och på så vis självdör), en vanligaste orsaken till att hjärnan tar stryk. Ska läsa på om det sen och se om jag förstår varför.

Lika lustigt och ironiskt nog så motverkar benzo de neurotoxiska skador som kan uppstå med NMDA-antagonister såsom lustgas, fast det krävs rejäla doser av lustgas då.

Hoppas minnet är bättre idag!
Lustgasen i sig kanske inte är boven i dramat, men att man inte får in något syre till hjärnan medan man andas in kanske kan vara det? Mitt minne har iallafall blivit sämre efter ett antal patroner lustgas...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in