2013-02-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spliffster
Jag skrev ett svar för några år sedan för att hjälpa en kille som hade liknande frågor. Kanske finns det något matnyttigt i det fortfarande.

https://www.flashback.org/sp6613303

Var så god.

Tusen tack - en fullgod sammanfattning, helt ovärderligt!

En fråga till angående pakethållare, i stort sätt alla dem cyklar jag kollat på är utan - om där finns fästen, är det lätt att hitta och skruva fast pakethållare själv eller i cykelbutik? Är det universalfästen som passar till dem flesta pakethållare eller måste man specialbeställa?

Kikade på denna som kom upp idag - någon som har tankar om den?
http://www.blocket.se/hassleholm/BIA....htm?ca=23&w=1
Citera
2013-02-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojdo
Kom över en tysk butik som man kan beställa från. Eftersom att du nämnde att du tittade på trek tyckte jag att detta passade utmärkt. Kostar 15.000 i Sverige, read i Tyskland för 12000 + ca 500 kr frakt.

http://www.hergarden.de/raeder-bikes...-/-2013?c=5341

jämnför med svensk butik http://www.henrikssonscykel.se/trek-...656-c-221.aspx

Det är alltså en cyklocross med fäste för pakethållare och lite bredare däck osv.

Kan absolut ta en titt, najs!
Citera
2013-02-26, 18:41
Medlem
Citat:
Kom över en tysk butik som man kan beställa från. Eftersom att du nämnde att du tittade på trek tyckte jag att detta passade utmärkt. Kostar 15.000 i Sverige, read i Tyskland för 12000 + ca 500 kr frakt.

http://www.hergarden.de/raeder-bikes...-/-2013?c=5341

jämnför med svensk butik http://www.henrikssonscykel.se/trek-...656-c-221.aspx

Det är alltså en cyklocross med fäste för pakethållare och lite bredare däck osv.

Förresten, hörde från en arbetskamrat att dem tyska leverantörerna skickar cyklarna nedmonterade så man får sätta ihop dem själv - skröna eller sanning?
Citera
2013-02-26, 22:37
Medlem
ojdos avatar
Vad jag vet så är dem delvis monterade, att det bara är att vrida till styret och sätta på hjulen, rätta mig om jag har fel.
Beställer man från nätet kommer man undan billigare. Dock får du ju inte livstids-service som många handlare erbjuder. Det kostar ju däremot 3000 extra :/
Jag tror att jag går på det billigare alternativet, det är också bra att få lära sig mecka med cykeln tror jag. Är nog även mycket roligare på det viset.

Har varit hos ett par handlare nu och jag har kollat på Merida Cyclocross 4 tror jag att den heter. Den har inte hål för pakethållare enligt bilderna på den tyska sidan men cyklarna hos handlarna hade det (samma modell). Tror att även den tyska bör ha det.
Det var en mycket fin cykel att titta på måste jag säga. Men jag undrar om cube kan vara ett bra märke?

Ta en titt här http://www.bike-discount.de/shop/k18...ross.html?sc=1

Väldigt bra priser tycker jag.

Hör av dig om du genomför ett köp någonstans, nyfiken på vad du beslutar dig för nu ^^
Senast redigerad av ojdo 2013-02-26 kl. 22:42.
Citera
2013-02-26, 22:47
Medlem
ojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillBob
Tusen tack - en fullgod sammanfattning, helt ovärderligt!

En fråga till angående pakethållare, i stort sätt alla dem cyklar jag kollat på är utan - om där finns fästen, är det lätt att hitta och skruva fast pakethållare själv eller i cykelbutik? Är det universalfästen som passar till dem flesta pakethållare eller måste man specialbeställa?

Kikade på denna som kom upp idag - någon som har tankar om den?
http://www.blocket.se/hassleholm/BIA....htm?ca=23&w=1

Jag har själv aldrig ägt en racer men nu efter att ha tittat och jämnfört cyklar hos handlare så måste jag säga att det är en skillnad mellan cyklocross och racer. Racern ser och känns otroligt skör! Crossen är betydligt starkare byggd med hål för skärmar och pakethållare så det är nog att föredra tror jag. Bara faktum att den har fler ekrar känns säkrare om man skall åka på en längre resa ^^
Citera
2013-02-26, 22:49
Medlem
Hur lång tidtänkte du ta på dig?

Jag gjorde det på ~25 dagar och då kunde man nog gjort det med vilken cykel som helst. Jag hade en 10 år gammal hybrid, Merida, med dämpning fram.

Cykelbyxor OCH sadeldyna rekomenderas å det kraftigaste! Vet inte varför, men det sliter otroligt mycket mer i rumpan med packning på cykeln. Prova en gång att cykla med full packning en längre sträcka innan du ger dig iväg på riktigt.

Biltemas cykelväskor är kanon för ändamålet. Rymliga, vattentäta och låg tyngdpunkt.
Citera
2013-02-27, 00:11
Medlem
ojdos avatar
Gick inte att göra edit så jag gör ännu ett tillägg,

http://www.bike-discount.de/shop/a10...board-box.html

De monterar cykeln för en liten lunchpeng så får du den levererad nästan hel.
Citera
2013-02-27, 19:01
Moderator
v50s avatar
Citat:
Gick inte att göra edit så jag gör ännu ett tillägg,

http://www.bike-discount.de/shop/a10...board-box.html

De monterar cykeln för en liten lunchpeng så får du den levererad nästan hel.

Att montera en cykel som kommer i några delar är enkelt, jag köpte en cykel via nätet och den fick jag montera ihop vilket inte tog särskilt lång tid, var typ däck, styrstam, styre, sadel och därefter tillbehör som pakethållare m.m.
Citera
2013-02-28, 22:55
Medlem
Har inte cyklat hela sträckan, bara ner till Stockholm. Gjorde typ som appelappe , använde en cykel som jag hade med biltemaväskor. För mig tog det ca 18 dagar inkl 2 vilodagar. Jag använde min mountinbike(Cresent) utan dämpning som jag hade drevat upp och satt på landsvägsdäck.
Valde att cykla ner till Haparanda och sen följa ostkustleden(Cykelfrämjandet), det går mellan Haparanda och Ystad. Alla nätter utom de med vilodag sov jag i tält, lagade typ alla mat på ett litet gas kök. Snittade ca 15 mil per dag och det var ca 12 timmar mellan jag tog ner tills jag satte upp tältet. Hade innan cyklat som längs 16 mil på en dag och var rätt otränad. Men jag bode då i Kiruna så jag hade lätt att avbryta i början om jag viljat.
Treriksröset ligger om jag kommer ihåg det rätt ca 12km från vägen, du får inte cykla den biten(skulle inte vilja det heller). Stigen var lätta hitta förutom när det blev mörkt(jag var där i augusti).

Beroende på vilket tempo du tänker hålla så av gör hur sport inriktad cykel du behöver. Om du håller det jag höll eller cyklade långsammare(många som cyklar långt räknar med 8-10mil per dag för att hinna se saker också) så behöver du ingen speciell cykel, men de underlättar med några växlar och de ska inte vara för höga(min var på gränsen). Se även gärna att till att den är genomgången.

Det viktigaste är en bra sadel och cykelbyxor. Jag hade en gel fylld lite större sadel som jag tycket var väldigt skön, fick aldrig problem med baken. Men det beror på person till person vad man tycker är skönt. Se till så att du cyklar några mil innan så att du känner att du har en bra sadel.
Cykelhandskar är bra att ha, avlastar en del. Fick problem med jag klämde en nerv så att jag fick stickningar i fingrarna, ingen direkt fara för min del. Kan därför att ha fler möjliga positioner än typ 2 st som jag hade.
Cykel dator tycker jag var skönt. Hade kadensmätare halva sträckan och det var skönt för att se så att jag inte trampade för långsamt och skada knäna.
Cykelväskor så funkar biltemas vattentäta(de andra kan nog också funka), fick göra liten modifikation på de där bak för att kunna fästa dem. Hade fram också för att få jämnar viktfördelning. Styrväska är väldigt bra, använde biltemas under färden men har nu valt att skaffa en annan som man öppnar mot sig samt är vattentålig.

Utrustningsvägg för att laga cykeln skull jag säga att http://happymtb.org/2013/02/21/cyklistens-verktygslada/ basnivå + lagningskit till slangen samt kanske någon extra ekar och en vajer. Olja är också bra att ha med. Det ända som gick sönder för mig var att en vajer till bakväxeln och den gick av 7km från mål(den brukar gå av typ en gång per år), den blev inte reparerad på färden. Det ända som jag förövrigt gjorde var att spruta på olja någon gång. Det är inte obyggda trakter du ska till, det ligger jämt typ något hus inom någon mil. Jag hade vad jag vet mobiltäckning överallt(telia).

Jag hade behållare för ca 4 liter vatten, 3 cykelflaskor + en 2 liters petflaska. Fyllde på vatten varje dag och handlade typ var o varannan dag.
Camping utrustning verkar du ha koll på och även maten, så det är får du fråga om du vill veta hur jag gjorde.

Se det till så att du kommer iväg och se inte utrustning som ett större hinder.
Citera
2013-03-01, 07:57
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derj
Valde att cykla ner till Haparanda och sen följa ostkustleden(Cykelfrämjandet), det går mellan Haparanda och Ystad.

När cyklade du mellan treriksröset och stockholm var det förra året eller längre tillbaka i tiden, hur upplevde du att cykelspåret står sig ännu, med tanke på eventuella ombyggnader m.m av vägar den har ändå några år på nacken nu. Tänker nu främst på sträckan mellan haparanda - luleå och ner mot skelefteå där finns det väl inte så många vägar att välja mellan. Var du tvungen att cykla mycket på E4:an under din resa ner mot stockholm?

Är lite sugen själv på att cykla längst cykelspåret med start i treriksröset och då cyklar längst svensk-finska gränsen mot haparanda för att därefter följa cykelspåret, därav frågorna.
Citera
2013-03-03, 17:46
Medlem
Jag cyklade sträckan sommaren 2009 men jag tog och körde E4 Töre till Stockholm senast för ca 1 månad sen. Själva spåret går inte mycket på E4:an, många sträckor får man inte och andra är det ej lämligt. Det jag beskriver är ute från när jag cyklade o de har troligen dragit om lite då de bygger om E4 en del.

Jag cyklade väg 99 mellan Karesuando och Haparanda, vägen var dåliga. Skulle fundera på att kanske cykla i Finland istället, är dock osäker på hur vägen är där.

Mellan Haparanda Luleå har jag för mig att den bara går rätt över och så kanske är några 100 meter. När jag kolla på kartan blir jag mer osäker på hur det vara, kanske upp till 1-2km på E4 som längst.

Luleå - Piteå innehöll en av de längsta sträckorna på E4 när jag cyklade, 3-4km. Detta är något de kanske har gjort om då de bygger om E4:an en del där.

Sen var det knappt någonting på E4:an förrän i Dockstad där spåret följer E4:an till Ullånger men väg är bredd och det finns gott om plats. Efter det var det nog bara över höga kusten bron som spåret går på E4:an. Måste vara en av de få ställena i Sverige där man får cykla på 110 väg.

Efter som spåret gör så mycket omvägar så blir sträckan mycket längre, för mig var det nog ca 60-80 mil längre än raka bilvägen. Tycker i allmänhet att den är bra dragen, men någon gång blir det lite väl stora omvägar men det beror mycket om man är ute efter att främst ta sig mellan punkt A och B eller att uppleva saker. I mellan åt går den långa sträckor på grusvägar, så väldigt smala däck kanske inte funkar helt bra. Råkade ut för att det var ny grusat någon gång och då var det jobbigt med mina däck som ändå är bredda för att vara landsvägsdäck.
Det var inte någon gång som jag tycket det var läskigt med trafiken, inte ens över höga kusten bron då jag cyklad i nästan ösregn, var bara att sätta på alla lampor bak. Vet inte om jag är van eller att jag har hört historier från andra mm.
Citera
2013-03-04, 13:37
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derj
Jag cyklade sträckan sommaren 2009 men jag tog och körde E4 Töre till Stockholm senast för ca 1 månad sen. Själva spåret går inte mycket på E4:an, många sträckor får man inte och andra är det ej lämligt. Det jag beskriver är ute från när jag cyklade o de har troligen dragit om lite då de bygger om E4 en del.

Jag cyklade väg 99 mellan Karesuando och Haparanda, vägen var dåliga. Skulle fundera på att kanske cykla i Finland istället, är dock osäker på hur vägen är där.

Mellan Haparanda Luleå har jag för mig att den bara går rätt över och så kanske är några 100 meter. När jag kolla på kartan blir jag mer osäker på hur det vara, kanske upp till 1-2km på E4 som längst.

Luleå - Piteå innehöll en av de längsta sträckorna på E4 när jag cyklade, 3-4km. Detta är något de kanske har gjort om då de bygger om E4:an en del där.

Sen var det knappt någonting på E4:an förrän i Dockstad där spåret följer E4:an till Ullånger men väg är bredd och det finns gott om plats. Efter det var det nog bara över höga kusten bron som spåret går på E4:an. Måste vara en av de få ställena i Sverige där man får cykla på 110 väg.

Efter som spåret gör så mycket omvägar så blir sträckan mycket längre, för mig var det nog ca 60-80 mil längre än raka bilvägen. Tycker i allmänhet att den är bra dragen, men någon gång blir det lite väl stora omvägar men det beror mycket om man är ute efter att främst ta sig mellan punkt A och B eller att uppleva saker. I mellan åt går den långa sträckor på grusvägar, så väldigt smala däck kanske inte funkar helt bra. Råkade ut för att det var ny grusat någon gång och då var det jobbigt med mina däck som ändå är bredda för att vara landsvägsdäck.
Det var inte någon gång som jag tycket det var läskigt med trafiken, inte ens över höga kusten bron då jag cyklad i nästan ösregn, var bara att sätta på alla lampor bak. Vet inte om jag är van eller att jag har hört historier från andra mm.

Ok tack för svaret då verkar det inte vara någon längre sträcka att cykla på E4, tänkte mest på att det är bra att undvika den vägen då den säkert är ganska trafikerad. Nu lär det dröja innan det blir någon cykeltur för mig om det ens blir av men jag är sugen på att prova i alla fall. Har inte någon ambition att cykla så fort som möjligt utan tanken är att ta det hyfsat lugnt och ha tid att titta på sevärdheter m.m längst vägen.

Var det mycket ojämnheter och potthål på väg 99 då du nämner att den var dålig, grusväg var det väl knappast eller är det så illa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in