2013-03-04, 14:30
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Ok tack för svaret då verkar det inte vara någon längre sträcka att cykla på E4, tänkte mest på att det är bra att undvika den vägen då den säkert är ganska trafikerad. Nu lär det dröja innan det blir någon cykeltur för mig om det ens blir av
men jag är sugen på att prova i alla fall. Har inte någon ambition att cykla så fort som möjligt utan tanken är att ta det hyfsat lugnt och ha tid att titta på sevärdheter m.m längst vägen.
Var det mycket ojämnheter och potthål på väg 99 då du nämner att den var dålig, grusväg var det väl knappast eller är det så illa?

Var det mycket ojämnheter och potthål på väg 99 då du nämner att den var dålig, grusväg var det väl knappast eller är det så illa?
Cykelfrämjandet har ett häfte med karta och information om praktiska saker samt över sevärdheter för ostkust spåret. Kan rekommendera den om du ska ut och cykla sträckan då skyltarna ibland kan var lite bristfälliga, jag cyklade fel ett antal gånger i städerna.
Väg 99 är inte grusväg men den har inte fått riktigt det underhåll den borde på vissa sträcker. De hade dock rivit upp vissa långa bitar för att senare fixa till dem och det var nog detta som jag upplevde som de jobbiga bitarna. Men det är något som de kanske har fått klart nu. Sen är den inte heller överdrivet bredd för att var svensk väg. Jag skulle inte tveka att cykla på den igen för att ta mig mellan A och B, men efter som det går en parallell väg på andra sidan älven så skulle jag kanske välja den istället(men jag vet inte hur den ser ut). Det går broar på flera ställen över älven så detta är inget man behöver bestämt innan hur man gör. Det roligaste som hände för mig längs väg 99 var nog när jag "jagade" ren med cykeln.
Om du har möjlighet att ge dig av så gör det, du kan alltid bryta om det skulle behövas och då har du ändå fått en upplevelse och lärdomar. Det största problemet med en sådan här tur i dagens samhälle är att kunna ta sig tiden till den. Utrustningsväg går det ofta bra med enklare än vad många tror.