• 3
  • 4
2013-03-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Den cykeln fungerar säkert utmärkt för dig jag tror inte den har hål för lowrider men det finns fästen man monterar runt framgaffeln som du kan använda i så fall. Att montera stänkskärmar, pakethållare och lowriders mm är enkelt så det tycker jag du kan göra själv och lägga pengarna du sparar på t.ex. en cykeldator istället.

Mhmm, har funderat lite kring det där och tror att jag endast skall köra på väskor bak, sadelväska och en 10l framväska på styret - trots allt så kommer jag att ha tillgång till mat nästan varje dag att köpa och kör jag 5-dagarspackning med kläder kommer hela kittet ligga på max 20kg (varav 3 liter är vatten), så jag tror inte att den belastningen skall göra så mycket för effektiviteten - eller vad tror ni? Totalt runt 60l utrymme.

Än en gång angående pakethållaren; Har kikat runt lite men har svårt att avgöra vad jag skall ha för grejer så att jag inte överbelastar hållaren med vikt - har någon förslag på återförsäljare?
Biltema har ju alltid prylar men vette fan om jag vågar köra på en sån - 25kg maxlast.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...uminium-27044/
Citera
2013-03-12, 09:47
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillBob
Mhmm, har funderat lite kring det där och tror att jag endast skall köra på väskor bak, sadelväska och en 10l framväska på styret - trots allt så kommer jag att ha tillgång till mat nästan varje dag att köpa och kör jag 5-dagarspackning med kläder kommer hela kittet ligga på max 20kg (varav 3 liter är vatten), så jag tror inte att den belastningen skall göra så mycket för effektiviteten - eller vad tror ni? Totalt runt 60l utrymme.

Än en gång angående pakethållaren; Har kikat runt lite men har svårt att avgöra vad jag skall ha för grejer så att jag inte överbelastar hållaren med vikt - har någon förslag på återförsäljare?
Biltema har ju alltid prylar men vette fan om jag vågar köra på en sån - 25kg maxlast.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...uminium-27044/

Fördelen med att ha cykelväskor fram är att du fördelar vikten bättre, har du dem bak så kommer i princip all vikt ligga på bakhjulet och lite på framhjulet, i vilket fall som helst så bör du provpacka så ser du snabbt om två väskor räcker eller om du måste komplettera med fler.

Biltemas prylar är väl inte direkt kända för att hålla bra kvalitet men du kan alltid chansa, se till att du har med dig en rulle silvertejp + kattstypare osv så du kan lappa och laga ihop pakethållaren om den går sönder.

Blev det något köp av cykeln förresten?
Citera
2013-03-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Fördelen med att ha cykelväskor fram är att du fördelar vikten bättre, har du dem bak så kommer i princip all vikt ligga på bakhjulet och lite på framhjulet, i vilket fall som helst så bör du provpacka så ser du snabbt om två väskor räcker eller om du måste komplettera med fler.

Biltemas prylar är väl inte direkt kända för att hålla bra kvalitet men du kan alltid chansa, se till att du har med dig en rulle silvertejp + kattstypare osv så du kan lappa och laga ihop pakethållaren om den går sönder.

Blev det något köp av cykeln förresten?

Skall överväga att se om jag kan hitta en bättre pakethållare, det är bara så svårt att veta hur kvalitén skiljer sig... men ja, buntband och silvertejp finns i var händig mans verktygslåda när man är på fältet

Jag slog till på Nishiki PRO SL - den var väl underhållen och såg ut som ny, skall smörja upp den för tydligen har den bara stått i en källare i ett år och sedan pilla på alla extradelar! Det enda som jag blev lite skeptisk till var att framhjulet var bytt och att där bara fanns hälften av alla ekrar som på bakhjulet, vet inte om det kommer påverka hur mycket tyngd den klarar av? Men det var ett shimanodäck så standarden är väl inget man behöver oroa sig över! Också positivt är att där fanns två små hål på framgaffeln som jag antar är för lowriders! Dessutom var bar ends redan påsatta!

Förresten, är troligtvis en idiotisk fråga men hur hårt skall man pumpa racerdäck?

Tror ni att dem smala racerdäcken som sitter på kommer att funka för tex grusvägar?
Citera
2013-03-13, 06:49
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillBob
Skall överväga att se om jag kan hitta en bättre pakethållare, det är bara så svårt att veta hur kvalitén skiljer sig... men ja, buntband och silvertejp finns i var händig mans verktygslåda när man är på fältet

Jag slog till på Nishiki PRO SL - den var väl underhållen och såg ut som ny, skall smörja upp den för tydligen har den bara stått i en källare i ett år och sedan pilla på alla extradelar! Det enda som jag blev lite skeptisk till var att framhjulet var bytt och att där bara fanns hälften av alla ekrar som på bakhjulet, vet inte om det kommer påverka hur mycket tyngd den klarar av? Men det var ett shimanodäck så standarden är väl inget man behöver oroa sig över! Också positivt är att där fanns två små hål på framgaffeln som jag antar är för lowriders! Dessutom var bar ends redan påsatta!

Förresten, är troligtvis en idiotisk fråga men hur hårt skall man pumpa racerdäck?

Tror ni att dem smala racerdäcken som sitter på kommer att funka för tex grusvägar?

Jag tror det är en god ide att undersöka om du hittar någon annan pakethållare som tål tyngre last än 25 kg och med bättre kvalitet dock är de erkänt bra tillverkarna som tubus dyra men det finns även andra som är ok som blackburn som har mer humana priser.

Har inte beställt från nedanstående butik själv men den ska tydligen vara bra vad jag har läst. Cykelprylar köper man ofta billigare utomlands som england och tyskland.

Lowrider
http://www.sjscycles.co.uk/blackburn...ack-prod28560/

Pakethållare
http://www.sjscycles.co.uk/blackburn...ack-prod28566/

Sedan får du kolla upp monteringssatser för lowriders om du inte har hål för dem i framgaffeln, vet inte om man måste köpa till skruvar osv till ovanstående produkter så de kan monteras men det kan man mejla och fråga om i så fall.

Hålen du har på framgaffeln är förmodligen för stänkskärmar i alla fall om de är på insidan av gaffeln är de på utsidan så är det mest troligt för lowriders.

Hårt pumpade däck är väl att föredra för att få så liten kontaktyta som möjligt mot underlaget och därmed lägre rullmotstånd, vet att många köper extra punkteringssäkra däck om de ska långcykla för att minska risken för punktering.
Senast redigerad av v50 2013-03-13 kl. 06:56.
Citera
2013-05-01, 01:51
Medlem
Millediablos avatar
Undersök också möjligheten att köra med bakväskor fram och vice versa för bättre tyngdfördelning. Om inte så se till att inte bakväskorna tar i hälarna (cykelskorna) när du trampar vilket kan bli fallet om du har en cykel med för kort hjulbas.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in