Skrev här om nya Firefox för några dagar sedan.
Efter att nu kört både Firefox 57 (beta version) och Firefox 58 (nightly version), som båda är de första versionerna av ett projekt kallat Quantum och är en genomgående helrenovering av Firefox som omfattar allt från designen till webmotorn, måste jag säga att jag är lyrisk över snabbheten och den rappa responsen.
Jag har jämfört med Waterfox ( en Firefox clone) som i den senaste versionen
inte delar profil med Firefox längre - vilket möjliggjort att jag kunnat ha igång både Waterfox 55 och Firefox 57 samtidigt och oberoende varandras profiler. Nya Firefox öppnar de olika webb-sidor jag brukar besöka
nästan dubbelt snabbt som Waterfox! Jag har även testat att köra med cachelagring respektive med en ren öppning utan cache där jag flushat allt först, för att se om detta spelade någon roll men fann inte att gjorde detta.
Sedan har jag givetvis också jämfört Firefox 57 med senaste Chrome. På min dator är det numera jämt skägg, men med en viss fördel för Firefox 57 ändå. Det stämmer ganska bra med dessa
tester andra gjort på nätet.
Det är närmast chockerande hur snabb Firefox blivit. Första versionen baserat på Quantumprojektet släpps officiellt den 14 november. Då har man dessutom hunnit trimma den nuvarande betaversionen. Kommer att bli spännande att se om framtida versioner kan ta oss till nya höjder den närmsta åren.