Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-09-30, 09:23
Medlem
PositiveNegatives avatar
Efter att ha lånat ut min laptop till en vän så är det så klart något som inte stämmer nu. När jag gör sökningar i adressfältet som vanligtvis tar mig till Google så kommer jag nu till Yahoo. Precis innan jag tas vidare till Yahoo så kommer det här upp: http://go.amroute.net/v1/hostedsearch?pid=252428&subid=9655306&keyword=söka

Går jag in i inställningar så är Google ikryssat så jag antar att hon har lyckats installera något skräp när hon streamat Gossip Girl på ryska bluff-sidor.

Någon som kan ha något tips? Uppskattas verkligen.
Citera
2017-10-02, 06:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PositiveNegative
Efter att ha lånat ut min laptop till en vän så är det så klart något som inte stämmer nu. När jag gör sökningar i adressfältet som vanligtvis tar mig till Google så kommer jag nu till Yahoo. Precis innan jag tas vidare till Yahoo så kommer det här upp: http://go.amroute.net/v1/hostedsearch?pid=252428&subid=9655306&keyword=söka

Går jag in i inställningar så är Google ikryssat så jag antar att hon har lyckats installera något skräp när hon streamat Gossip Girl på ryska bluff-sidor.

Någon som kan ha något tips? Uppskattas verkligen.

Se över tilläggen. Kontrollerar datorn och mjukvaran med ett uppdaterat säkerhetsprogram.
Citera
2017-10-04, 13:46
Medlem
SuperPuttes avatar
Skrev här om nya Firefox för några dagar sedan.
Efter att nu kört både Firefox 57 (beta version) och Firefox 58 (nightly version), som båda är de första versionerna av ett projekt kallat Quantum och är en genomgående helrenovering av Firefox som omfattar allt från designen till webmotorn, måste jag säga att jag är lyrisk över snabbheten och den rappa responsen.
Jag har jämfört med Waterfox ( en Firefox clone) som i den senaste versionen inte delar profil med Firefox längre - vilket möjliggjort att jag kunnat ha igång både Waterfox 55 och Firefox 57 samtidigt och oberoende varandras profiler. Nya Firefox öppnar de olika webb-sidor jag brukar besöka nästan dubbelt snabbt som Waterfox! Jag har även testat att köra med cachelagring respektive med en ren öppning utan cache där jag flushat allt först, för att se om detta spelade någon roll men fann inte att gjorde detta.
Sedan har jag givetvis också jämfört Firefox 57 med senaste Chrome. På min dator är det numera jämt skägg, men med en viss fördel för Firefox 57 ändå. Det stämmer ganska bra med dessa tester andra gjort på nätet.
Det är närmast chockerande hur snabb Firefox blivit. Första versionen baserat på Quantumprojektet släpps officiellt den 14 november. Då har man dessutom hunnit trimma den nuvarande betaversionen. Kommer att bli spännande att se om framtida versioner kan ta oss till nya höjder den närmsta åren.
Senast redigerad av SuperPutte 2017-10-04 kl. 13:52.
Citera
2017-10-05, 14:31
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag hade ett tillägg för youtube så jag kunde sätta en video på replay, sen youtube gjordes om förra veckan så funkar inte tillägget, vad finns det för alternativ?

Alternativet är att högerklicka på videon och välja "Loop" (sv:"Slinga"). /
Senast redigerad av johanponken 2017-10-05 kl. 14:33. Anledning: + svensk term
Citera
2017-10-09, 08:35
Medlem
Nihennas avatar
Vad är det som nollställer cookies (?) och inloggningar i Firefox

Detta händer kanske en gång i halvåret känns det som. Helt plötsligt när man bootar upp Firefox så behåller den webbhistoriken, däremot har den loggat ut från alla platser, användarnamn har rensats ut och rensat cookies (jag antar det i alla fall för sidorna ber mig acceptera sekretessavtalet igen osv.).

Det är väl ingen jättekatastrof direkt eftersom att den behåller historiken, däremot skulle det vara rätt intressant att veta vad detta beror på.

Är det en bugg? Någon inställning jag har missat?
Citera
2017-10-09, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Detta händer kanske en gång i halvåret känns det som. Helt plötsligt när man bootar upp Firefox så behåller den webbhistoriken, däremot har den loggat ut från alla platser, användarnamn har rensats ut och rensat cookies (jag antar det i alla fall för sidorna ber mig acceptera sekretessavtalet igen osv.).

Det är väl ingen jättekatastrof direkt eftersom att den behåller historiken, däremot skulle det vara rätt intressant att veta vad detta beror på.

Vad är det för FF version och vilka plugin har du?
Citera
2017-10-09, 09:19
Bannlyst
Det finns ingen sådan inställning i Firefox, typ "rensa inloggningar varje <dd>". Däremot så kan vilket program i datorn som helst, eller rättare sagt cookies och inloggningar i Firefox kan nås av alla program i datorn. Det är förmodligen ett program som Ccleaner eller Antivirus som spökar.

Det finns även olika variationer av Ccleaner (t.ex. AVG TuneUp) och Antivirus (t.ex. Malwarebytes/MBAM, ESET Nod32, AVG, F-Secure osv).
Citera
2017-10-09, 09:55
Medlem
Det finns olika inställningar för säkerhet och sekretess i firefox.
Man kan välja och spara ena eller det andra.
Kolla under sekretess eller säkerhet ivad val du vill göra och ha gjort vid avslut av firefox
Citera
2017-10-09, 10:22
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Det skulle ju även kunna vara så att man satt en giltighetstid på cookien som har gått ut.
Citera
2017-10-09, 19:57
Medlem
Nåt konstigt har hänt med Firefox. När jag klickar på ikonen för att som vanligt få upp webbläsaren får jag upp följande felmeddelande:
XML-tolkningsfel: odefinierad entitet
Adress: chrome://browser/content/browser.xul
Radnummer 1225, Kolumn 13: <toolbarbutton id="page-action-send-to-device-button"
------------^

Vad är nu detta, och vad ska jag göra åt saken?
Senast redigerad av IvrigeIvar 2017-10-09 kl. 20:01. Anledning: edit
Citera
2017-10-10, 10:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Överdjävligt irriterande problem, när jag ska gå in på youtube elle googla så tar det otroligt lång tid att ladda in om det ens laddas in, får ofta bara en vit sida men går jag in direkt på ex: flashback.org, facebook.com, imdb.com och liknande adresser så laddar det snabbt å fint, varför strular youtube och google? är det ett firefox relaterat problem?
Citera
2017-10-18, 22:37
Medlem
SuperPuttes avatar
Jag tycker att rullister (scrollbars) i webbläsare börjar kännas överflödiga. Jag använder dem mycket sällan dessa i vart fall, möjligen i så fall bara om jag har ett behov av veta var på sidan jag befinner mig för närvarande.
De är dessutom fula rent estetiskt.

Det här tar bort rullisterna helt i Firefox, både vertikalt och horisontellt. Rullisterna som skapats på en enskild hemsida, osv finns dock kvar - de rullister som finns på Flashback t ex ligger kvar - endast webbläsarens lister döljs:
1. Öppna Notepad/Anteckningar och klistra in detta:

#content browser {
margin-right: -17px !important;
overflow-y: scroll;
overflow-x: hidden;
margin-bottom: -17px !important;
overflow-y: scroll;
overflow-x: hidden;}

2. Spara det som: userChrome.css
3. Öppna nu din Firefox profil och skapa en ny mapp: Chrome
4. Flytta över din userChrome.css fil till Chrome-mappen.
5. Starta om Firefox, klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in