Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-09-06, 19:52
Medlem
SuperPuttes avatar
Slår ett slag för GoogleMonkeyR igen. Ny uppdatering här av detta superskript för Google.
Bifogar bild med inställningsmenyn infälld så att du ser vad som bl a kan göras: jag har i mitt exempel valt att 3 kolumner visas, visningsordningen av resultaten är från vänster till höger, autoladdning inkopplad (fler resultat visas när jag rullar nedåt med musen), flesta "Google-extras" är bortplockade, osv....
Du behöver GreaseMonkey förinstallerat, hämtas här, för att kunna använda GoogleMonkeyR.
Senast redigerad av SuperPutte 2017-09-06 kl. 20:19.
Citera
2017-09-06, 20:15
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är det fler som har märkt att vissa bokmärke och favicon har försvunnit sedan senaste uppgraderingen?

Även när man har klickat på bokmärket och faviconen syns under adressfältet så syns det inte under bokmärksfältet. Det ligger även rätt under about:config.

Har någon tips på hur man ska får fram faviconen på sina bokmärke som då har detta?

Rensat och tömt cash och cookies. Senaste versionen och allt är uppdaterat.
Det råkade jag också ut för. Löste det genom att följa detta tips:
1. Gå in i din profils mapp (t ex Alt-knappen för Meny, sedan Hjälp>Felsökningsinformation>Öppna mapp-knappen)
2. Stäng sedan ned Firefox, innan du
3. Raderar följande filer: favicons.sqlite, favicons.sqlite-shm, och favicons.sqlite-wal (ingen fara, dessa återskapas på nytt nästa gång FF öppnas)

Starta upp Firefox igen och du bör ha fått tillbaka dina ikoner.
Citera
2017-09-07, 20:21
Medlem
InnesIs avatar
Jag har problem med Firefox och Facebook. Jag ser allt som det ska vara när jag surfar på Facebook men om jag trycker på en bild för att se den i en större variant är hela bilden svart när den laddad klart. Om det går lite långsamt kan jag ibland se hur bilden i dess större variant laddar men när laddningen är klar blir den svart.

Jag använder No Script och Adblocker Plus men har inte upplevt detta fören första gången för två veckor sedan eller något sådant. Dessutom kvarstår problemet även när jag inaktiverat dessa två add-ons. Med Chrome fungerar Facebook bra dock.

Vet någon var problemet kan ligga?

Tack på förhand!
Citera
2017-09-09, 04:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Jag hade ett tillägg för youtube så jag kunde sätta en video på replay, sen youtube gjordes om förra veckan så funkar inte tillägget, vad finns det för alternativ?
Citera
2017-09-20, 08:49
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag hade ett tillägg för youtube så jag kunde sätta en video på replay, sen youtube gjordes om förra veckan så funkar inte tillägget, vad finns det för alternativ?
YouTube Plus fungerar, om du tillåter att detta tillägg konverterar YT till gamla YT versionen.

YouTube Plus är förövrigt det absolut bästa generella tillägget för YT, massor av inställningar..... godis!
Citera
2017-09-24, 02:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
YouTube Plus fungerar, om du tillåter att detta tillägg konverterar YT till gamla YT versionen.

YouTube Plus är förövrigt det absolut bästa generella tillägget för YT, massor av inställningar..... godis!
Nädu laddningen kukar ur, bla får jag upp "cirkeln" som visar att klippet laddar och kan inte pausa med dom vanliga kontrollerna
Citera
2017-09-27, 19:01
Medlem
På senare tiden har jag fått en del så kallade push-meddelanden i Firefox. Det verkar nästan enbart röra sig om annonsering från diverse webbplatser. Dessa meddelanden går att stänga av temporärt (till omstart av Firefox) men till synes inte permanent. Finns något sätt att göra det ändå?

Uppfattar detta som ett sätt att kringgå popup- och annonsblockerare och är förvånad att Firefox smugit in denna funktion utan ett sätt för användaren att slå av den.
Citera
2017-09-29, 13:51
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
På senare tiden har jag fått en del så kallade push-meddelanden i Firefox. Det verkar nästan enbart röra sig om annonsering från diverse webbplatser. Dessa meddelanden går att stänga av temporärt (till omstart av Firefox) men till synes inte permanent. Finns något sätt att göra det ändå?

Uppfattar detta som ett sätt att kringgå popup- och annonsblockerare och är förvånad att Firefox smugit in denna funktion utan ett sätt för användaren att slå av den.
Sker det på specifika sidor du besöker eller helt slumpmässigt? Ett länkexempel, eller en skärmdump, vore bra att få titta på.

Gå också till Meny>Inställningar>Innehåll och kontrollera att "Blockera popup-fönster" är förbockad, samt klicka sedan på Undantag... knappen bredvid för att kontrollera att inga undantag är tillagda (mer än de du eventuellt själv godkänt förstås). Detta är standardinställningen från Firefox, men du kan ju ha råkat ändra något.
Citera
2017-09-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Sker det på specifika sidor du besöker eller helt slumpmässigt? Ett länkexempel, eller en skärmdump, vore bra att få titta på.

Gå också till Meny>Inställningar>Innehåll och kontrollera att "Blockera popup-fönster" är förbockad, samt klicka sedan på Undantag... knappen bredvid för att kontrollera att inga undantag är tillagda (mer än de du eventuellt själv godkänt förstås). Detta är standardinställningen från Firefox, men du kan ju ha råkat ändra något.

Inte ändrat något. Popup är blockerat sedan tidigare. Det här rör sig om en grå ruta som dyker upp i nedre hörnet (höger). Verkar inte direkt kopplat till någon hemsida som jag tolkar det. Den är bara uppe några sekunder och ser ut att höra till själva webbläsaren snarare än något på webben. Det är fler som uppmärksammat detta.

https://support.mozilla.org/sv/questions/1139372

Här föreslår de att man ska ändra i about:config, men jag tycker det verkar lite overkill. Som sagt, märkligt att det inte går att blocka permanent i inställningarna.
Citera
2017-09-29, 22:44
Medlem
Jag märkte att Firefox plötsligt är på engelska för mig. Jag provade att ladda ner en ny svensk version, men det engelska språket kvarstår...

Vet någon vad det kan vara för fel??
Citera
2017-09-29, 22:57
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Inte ändrat något. Popup är blockerat sedan tidigare. Det här rör sig om en grå ruta som dyker upp i nedre hörnet (höger). Verkar inte direkt kopplat till någon hemsida som jag tolkar det. Den är bara uppe några sekunder och ser ut att höra till själva webbläsaren snarare än något på webben. Det är fler som uppmärksammat detta.

https://support.mozilla.org/sv/questions/1139372

Här föreslår de att man ska ändra i about:config, men jag tycker det verkar lite overkill. Som sagt, märkligt att det inte går att blocka permanent i inställningarna.
Menar du att det är information om något, och inte typisk reklam som kommer upp? Vad står det då?
Det hade varit intressant med en länk så att det eventuellt skulle gå att reproducera dessa popup's. Men jag tror det är ett lokalt problem (för dig, och några andra som drabbats).
Att följa förslaget att ändra i about:config > dom.push.enabled > false kan iofs verka onödigt men om dessa popup nu stör dig så varför inte testa detta? Den kommer ju att stänga av dessa push's.
Ett annat alternativ är att installera en reklamblockerare som t ex uBlock Origin, dessa rensar ofta bort popup's automatiskt. Har du redan en sådan igång, eller inte?
Du kan också skapa en ny extra profil och se om dessa popup's försvinner. Om de gör det, vet du åtminstone att ditt problem beror på något av dina tillägg, någon personlig inställning, eller någon korrupt cachefil i din gamla profil.
Citera
2017-09-29, 23:19
Medlem
SuperPuttes avatar
Firefox 57 är en version som kommer att bli lite av en revolution för oss som använder Firefox. En del av de tillägg man använt sig av inte kommer att fungera då Firefox går över till ett nytt system kallat web extentions, det är det negativa. Men flertalet av de populäraste har redan skrivits om, eller är på väg att göra det tills version 57 släpps den 14 november.
Den stora grejen med Firefox 57 är att man lyckats skapa ett fartmonster. Allt går märkbart snabbare redan nu. Det går att ladda med och testa beta versionen (FF57) eller nightly versionen (FF58) redan nu.
Firefox känns snabbare än Chrome återigen! Yeah!

Här är lite att läsa för den intresserade https://hacks.mozilla.org/2017/09/fi...-firefox-ever/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in