Citat:
Ursprungligen postat av
plunken
Vet inte om jag postat på rätt ställe.
Ska Firefox sluta med addons ?
Typ no script, adblock plus m.m
Blir inte klok vad som ska hända med version 57.
Version 55. Så fungerar inte många av dem jag har längre.
Varav lastpass är det problem med.
I kort version: Nej, men FF ska avkräva addons vara "WebExtension", ungefär kompatibla med Chrome-tillägg. Uniformering är kanske bra, men personligen anser jag FF har börjat gräva sin egen grav.....
Alla utvecklare av addons har inte valt att anpassa, alternativt hunnit med att anpassa sina tillägg till detta. Tydligen är LastPass ett av dessa, fast i just deras fall är jag ganska övertygad om att de trots allt skapar en anpassad version väldigt snart.
Anpassningen börjar så smått redan med ver 55 (som du tydligen redan installerat, jag har fortfarande 54.01), du kan läsa mer t ex
här.
Jag har redan tagit en backup på min profil, och om jag får problem med de tillägg jag själv använder som planerar jag att
1. göra en
komplett avinstallation först
2. sedan installera senast fungerande FF version = 54.01, och återinstallera min backup-profil över den (finns även sk ESR-version, som är en företagaranpassad version (fn FF ver 52.0) som man kan nedladda, denna ESR uppdateras inte förrän motsvarande FF ver 60.0 vilket bör ge tillräcklig respittid för resterande tilläggsutvecklare att fixa till ett fungerande tillägg. ESR-version för olika språk och OS kan laddas ned
här )
3. ändra i inställningarna så att framtida uppdateringar förhindras (tills tilläggsproblemen har lösts)
Man kan enkelt klippa/klistra in gamla profilen över den nya om man gör detta från en separat plats (mapp utanför Mozilla-mappen, USB-sticka, etc). Men det kräver att man lokaliserar profilen, kopierar hela den mappen till säkert ställe först. När sedan denna ska ersätta den nya profilen så kopiera allt "innanför" gamla profilmappens huvudidentitetsnamn - inkl undermapparna förstås - och klistra in detta "innanför" den nya profilens huvudidentitet.
Om detta är för osäkert (eller för oklart förklarat av mig) så kan man välja att använda sig av ett bra program
MozBackup.
Problemet med ver FF55 är att du inte kan "nedgradera" till tidigare version och på så sätt behålla din profils funktionalitet.
Det krävs med andra ord att du redan gjort en backup av din gamla profil innan du installerat version 55!
Eftersom FF automatiskt installerar nya versionen när den är tillgänglig, måste den som inte vill riskera eventuella problem eller böka med gamla profiler enligt ovan, stänga av detta innan...
Görs så här: Meny>Inställningar>Avancerat>Uppdateringar och ändra till
detta alternativ
Som sagt, Firefox gör ett idiotiskt beslut i och med detta tror jag. Tilläggen och anpassningen de medgett har varit FF:s styrka. Att riskera slå sönder detta ekosystem för att underlätta för vissa utvecklare att få en mer enhetlig plattform (läs: funka med Chrome) låter kanske bra, men många lär ju ändå byta till Chrome då....
Dessutom finns det idag många tillägg som fortfarande fungerar mycket bättre i Firefox än i Chrome, uBlock och AdBlockPlus är några av dessa. Vad händer nu?
Hoppas du blev klokare