Citat:
Ursprungligen postat av Smashiesmash
Ok. Så även om vi flyttar 1'a juni kommer vi behöva betala juni ut? Att flytta den sista maj verkar bättre då, men den nya lägenheten kommer vara tillgänglig från den 1'a juni, men detta kanske går att lösa med den nya hyresvärden?
Tack för alla svar förresten, lätt att bli för stressad av en flytt.
säger du upp kontaktet nu innan feb är slut, så har du uppsägningstid på följande månader
mars
april
maj
Du ska då vara ute den 1juni kl 12:00 och nyklarna ska överlåtas till ny hyresgäst eller värd.
är det i år det gäller så inträffar 1juni på en helg och det är alltid lättare att komma övrens då.
se nedan
Jag har sagt upp mig till den sista i månaden. När måste jag senast flytta ut ur lägenheten?
Enligt huvudregeln ska du då flytta senast klockan 12 nästa dag. Men om den dagen är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton behöver du inte flytta förrän nästa vardag.
Regeln är inte tvingande. Det innebär att om ditt hyresavtal innehåller en bestämmelse som säger något annat så gäller bestämmelsen i avtalet. Det är alltså möjligt att bestämma att en hyresgäst alltid är skyldig att flytta dagen efter det att hyresavtalet har löpt ut, även i fall den dagen till exempel är en söndag.
Du hittar lagregeln i 12 kap. 7 § jordabalken.
Om den dag jag ska flytta har flyttats fram på grund av en helgdag, vilken tid nästa vardag ska jag då vara ute ur lägenheten?
Detta framgår inte uttryckligen av lagtexten, men mycket talar för att du ska flytta ut senast klockan 12 avflyttningsdagen när den dagen har flyttats fram.
Jag har hyrt från den första i månaden. När har jag rätt att flytta in?
Enligt huvudregeln har du rätt att flytta in klockan 12 hyresavtalets första dag - vanligtvis den första dagen i månaden. Men om den dagen är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton får du inte flytta in förrän nästa vardag.
Regeln är inte tvingande. Det innebär att om ditt hyresavtal innehåller en bestämmelse som säger något annat så gäller bestämmelsen i avtalet. Det är alltså möjligt att bestämma att en ny hyresgäst alltid har rätt att flytta in dagen efter det att den förra hyresgästens avtal har löpt ut, även i fall den dagen till exempel är en söndag.
Du hittar lagregeln i 12 kap. 7 § jordabalken.