Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-24, 23:31
Medlem
Smashiesmashs avatar
Hej!
Jag och min flickvän hyr för närvarande en lägenhet i förstahand med tre månaders uppsägningstid. Vi har tänkt flytta till var sin lägenhet i början av juni/slutet av maj och vill alltså säga upp lägenheten vi bor i. Efter att ha mailat hyresvärden och sagt att vi vill flytta ut den 6e juni[edit] skriver han att han vill ha det skriftligt, vilket står i kontraktet och är helt normalt, men också att vi kommer behöva betala hyran för maj om han inte hittar en hyresgäst.

Kan detta verkligen stämma? Känns lite som att det är ett fult sätt att få in extra pengar av okunniga studenter.

På kontraktet står att "Uppsägning skall ske skriftligen tidigast till månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen." Någon för gärna översätta detta. Innebär det att jag kan begära flytten till början av juni men inte slutet av maj?

Det står inget annat angående uppsägning på kontraktet vad jag kan hitta.

Alltså, är detta tillåtet? Om det inte står i kontraktet känns det inte som att vi skall behöva betala hyran för en hel månad om vi flyttar ut 6 dagar in, samt hyran för den andra lägenheten för samma månad. Hur gör jag denna flytt på billigaste sätt?
Senast redigerad av Smashiesmash 2013-02-24 kl. 23:45.
Citera
2013-02-24, 23:35
Medlem
crillecrilles avatar
Det betyder att om hyresvärden väljer att följa kontraktet så ska du med all rätt betala tre månaders hyra efter att du har sagt upp kontraktet. Alltså mars, april och maj månad.
Citera
2013-02-24, 23:43
Medlem
Sn0o0oZs avatar
du måste betala 3 månader ifrån uppsägningsdatumet dvs mars, april och maj.
Men visst kan du nyttja lägenheten hela maj månad?
Citera
2013-02-24, 23:45
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smashiesmash
Alltså, är detta tillåtet? Om det inte står i kontraktet känns det inte som att vi skall behöva betala hyran för en hel månad om vi flyttar ut 6 dagar in, samt hyran för den andra lägenheten för samma månad. Hur gör jag denna flytt på billigaste sätt?

Du säger emot dig själv flera gånger om. Förmodligen för att du inte vet hur det fungerar. Och så vill du ju helst inte betala maj månads hyra som jag förstår.

Du ska ha klart för dig att din värd är väldigt förstående mot dig. Han erbjuder ju sig att försöka hitta en person som kan flytta in i lägenheten innan uppsägningstiden gått ut. Absolut att värden kan kräva maj-månads hyra, hela maj-månads hyra och det är inget fel alls. Självklart måste värden försäkra sig om att du betalar även sista månadshyran. Det är ju ingen välgörenhet han gör utan enbart affärsmässighet.

Jag skulle råda dig till att själv försöka skaffa en hyresgäst. Exempelvis genom annons i tidningen som du betalar. Sedan får du fram en bra hyresgäst som värden godkänner. Bor du i ett område med stor efterfrågan på bostäder tror jag dock att värden lyckas skaffa någon som hyr lägenheten från 7 maj. Då bör du få tillbaka en proportionerlig del av maj-månads hyra.
Citera
2013-02-24, 23:45
Medlem
Smashiesmashs avatar
Menade 6e juni, ber om ursäkt för förvirringen
Citera
2013-02-24, 23:50
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Menade 6e juni, ber om ursäkt för förvirringen

Det är väl ganska enkelt. Antingen ser ni till att flytta ut senaste den siste maj eller så flyttar ni ut en vecka senare men får då betala hyra för hela juni (om ni inte kan hitta en hyresgäst som tar över lägenheten från det datumet samt är godkänd av värden).

Har ni väldigt hög hyra så kan ni förvara ert bohag hos t.ex. Shurgard i en vecka.
Citera
2013-02-24, 23:58
Medlem
Smashiesmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Det är väl ganska enkelt. Antingen ser ni till att flytta ut senaste den siste maj eller så flyttar ni ut en vecka senare men får då betala hyra för hela juni (om ni inte kan hitta en hyresgäst som tar över lägenheten från det datumet samt är godkänd av värden).

Har ni väldigt hög hyra så kan ni förvara ert bohag hos t.ex. Shurgard i en vecka.

Ok. Så även om vi flyttar 1'a juni kommer vi behöva betala juni ut? Att flytta den sista maj verkar bättre då, men den nya lägenheten kommer vara tillgänglig från den 1'a juni, men detta kanske går att lösa med den nya hyresvärden?

Tack för alla svar förresten, lätt att bli för stressad av en flytt.
Citera
2013-02-25, 00:46
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ok. Så även om vi flyttar 1'a juni kommer vi behöva betala juni ut? Att flytta den sista maj verkar bättre då, men den nya lägenheten kommer vara tillgänglig från den 1'a juni, men detta kanske går att lösa med den nya hyresvärden?

Finns det nya hyresgäster klara så går det kanske att förhandla med dem om en dag fram och tillbaka. Men de kommer säkert ha samma problem med sin gamla lägenhet och därför vilja flytta in så fort som möjligt.
Citera
2013-02-26, 12:50
Medlem
Citat:

säger du upp kontaktet nu innan feb är slut, så har du uppsägningstid på följande månader
mars
april
maj

Du ska då vara ute den 1juni kl 12:00 och nyklarna ska överlåtas till ny hyresgäst eller värd.
är det i år det gäller så inträffar 1juni på en helg och det är alltid lättare att komma övrens då.

se nedan

Jag har sagt upp mig till den sista i månaden. När måste jag senast flytta ut ur lägenheten?

Enligt huvudregeln ska du då flytta senast klockan 12 nästa dag. Men om den dagen är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton behöver du inte flytta förrän nästa vardag.

Regeln är inte tvingande. Det innebär att om ditt hyresavtal innehåller en bestämmelse som säger något annat så gäller bestämmelsen i avtalet. Det är alltså möjligt att bestämma att en hyresgäst alltid är skyldig att flytta dagen efter det att hyresavtalet har löpt ut, även i fall den dagen till exempel är en söndag.

Du hittar lagregeln i 12 kap. 7 § jordabalken.

Om den dag jag ska flytta har flyttats fram på grund av en helgdag, vilken tid nästa vardag ska jag då vara ute ur lägenheten?

Detta framgår inte uttryckligen av lagtexten, men mycket talar för att du ska flytta ut senast klockan 12 avflyttningsdagen när den dagen har flyttats fram.

Jag har hyrt från den första i månaden. När har jag rätt att flytta in?

Enligt huvudregeln har du rätt att flytta in klockan 12 hyresavtalets första dag - vanligtvis den första dagen i månaden. Men om den dagen är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton får du inte flytta in förrän nästa vardag.

Regeln är inte tvingande. Det innebär att om ditt hyresavtal innehåller en bestämmelse som säger något annat så gäller bestämmelsen i avtalet. Det är alltså möjligt att bestämma att en ny hyresgäst alltid har rätt att flytta in dagen efter det att den förra hyresgästens avtal har löpt ut, även i fall den dagen till exempel är en söndag.

Du hittar lagregeln i 12 kap. 7 § jordabalken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in