Citat:
Ursprungligen postat av
Paradigmskifte
''Yoga'' är inte en meditationsform utan innefattar hundratals olika meditations tekniker, gymnastikövningar , livsfilosofi och psykologi som utvecklats i tusentals år, långt före Judarna började att dyrka Jehova som den enda Guden och uteslöt övriga gudar från den ursprungliga sumeriska polyteistiska traditionen. Yoga betyder kort enhet och inget annat, det är ingen religion.
Du får dock gärna tro att ormen alltid är synonym med satan, edens lustgård och att Gud straffade denna varelse men andra kulturer har en helt annan historisk tolkning av djuret.
Jag föreslår dock att du håller dig till Bibeln eftersom otäcka upplevelser i samband med meditation har mycket att göra med det den utövande individen bär, har förträngt i sitt undermedvetna och attraherar genom sina spontana rädslo tankar vid minsta lilla friktion(så psykologiskt sköra är människor tyvärr idag, något korrekt utförd Yoga kan hjälpa att motverka, reparera).
Hinduismen har funnits länge, det har du alldeles rätt i. Yoga är en meditationsform ämnad att komma nära brahman, ett tillstånd som är känt inom hinduismen. Inom kundaliniyogan finns även inslag från kabbalan, det var så jag menade. Är inte säker på om du uppfattade mig korrekt där? Yogan har ett syfte, och bakom varje rörelse finns en andlig intention, och huvudmålet är att inta ett "högre" medvetande. Som kristen klingar inte detta helt rent i mina öron. Varför förväntar jag mig inte att du förstår, om du själv inte är kristet skolad, men om du var det, så skulle du genast backa från dylika främmande läror, vars mening är att få dig att skifta till främmande gudar. Vad som står skrivet i testamentet gällande dyrkandet av andra gudar än Herren, det vet även du, även om du kanske förträngt det i ditt undermedvetna.
Nåväl, min mening är inte att predika för någon, eller att vara sarkastisk. Jag skriver endast i ren välmening. För övrigt får du gärna upplysa mig mer om ormens betydelse i andra kulturer, det lät intressant?
Du får gärna påstå att jag har förträngda tankar i mitt undermedvetna och till och med att jag kanske är litet "psykologiskt skör", som du uttryckte det. Men tillåt mig le, för det låter en smula befängt nu när jag sitter här och läser det. Skulle jag inte vara så frälst så skulle man nästan ha kunnat tro att du försökte förolämpa mig! Haha