Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
Hinduismen har funnits länge, det har du alldeles rätt i. Yoga är en meditationsform ämnad att komma nära brahman, ett tillstånd som är känt inom hinduismen. Inom kundaliniyogan finns även inslag från kabbalan, det var så jag menade. Är inte säker på om du uppfattade mig korrekt där? Yogan har ett syfte, och bakom varje rörelse finns en andlig intention, och huvudmålet är att inta ett "högre" medvetande. Som kristen klingar inte detta helt rent i mina öron. Varför förväntar jag mig inte att du förstår, om du själv inte är kristet skolad, men om du var det, så skulle du genast backa från dylika främmande läror, vars mening är att få dig att skifta till främmande gudar. Vad som står skrivet i testamentet gällande dyrkandet av andra gudar än Herren, det vet även du, även om du kanske förträngt det i ditt undermedvetna.
Förstår ditt tänkande, det är en konsekvens när man låter fantasi och rädsla forma verklighetsuppfattningen. Likt dig är miljontals människor fångade i det här religiösa frihetsberövande slaveriet som hämmar utveckling och som ofta allvarligt stagnerar individen som samhället, så föds förakt mot andra kulturer. Själva kärnproblemet för er är att ni inte vet vem herren är, eller den gudomliga kärlek ''Yeshua'' förespråkade likt kristusliknande Yogis idag också gör och har gjort länge. Er Tro är inte existentiell utan baserar sig på magkänslor och intellektets oerfarna slutsatser när den läser gamla texter.
Citat:
Nåväl, min mening är inte att predika för någon, eller att vara sarkastisk. Jag skriver endast i ren välmening. För övrigt får du gärna upplysa mig mer om ormens betydelse i andra kulturer, det lät intressant?
Historiskt är djuret på många platser en symbol för visdom och klar perception. Symbolen har brukats av både positiva och negativa falanger i syfte att förslava, befria människor. ''Modern'' folkreligion är en direkt konsekvens av en mångtusenårig ansträngning att lämna människornas avkomma förvirrade, att inte kunna skilja på sjukt och friskt eller nå existentiell insikt, fångad i en drömvärld med motsättningar och krig, profetior som inte utspelar sig i nuet med ändå formar livet i nuet för individen. I det här ''andliga kriget'' har mycket blivit förvrängd, det är bara genom egen kunskap, existentiella erfarenheter som någon överhuvudtaget kan bli upplyst eller ''frälst''.
Citat:
Du får gärna påstå att jag har förträngda tankar i mitt undermedvetna och till och med att jag kanske är litet "psykologiskt skör", som du uttryckte det. Men tillåt mig le, för det låter en smula befängt nu när jag sitter här och läser det. Skulle jag inte vara så frälst så skulle man nästan ha kunnat tro att du försökte förolämpa mig! Haha
Det handlar inte om vad jag påstår eller i det här fallet tror om just dig, utan det som kan ske när man saboterar sin inre hälsa under ett helt liv och kommer i kontakt med det existentiella via meditation, om någons tro på verkligheten är snarlik med den i Tolkiens Sillmarillion(änglar och demoner istället för Anuir, Jesus istället för Iluvatar) så kommer verkligheten att spela individen ett spratt vilket kan upplevas som mycket obehagligt, ungefär som att hälla en hink med kallvatten på den som sover djupt. På den ädla vägen mot andlig befrielse finns det flera trösklar som måste passares och ingen överkommes med hjälp utav rädsla, endast djärvhet, tålamod och förmågan till analys, alltså motsatsen till förutfattade meningar baserade på icke-existentiella ''lärdomar''.
Citera
2017-04-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Förstår ditt tänkande, det är en konsekvens när man låter fantasi och rädsla forma verklighetsuppfattningen. Likt dig är miljontals människor fångade i det här religiösa frihetsberövande slaveriet som hämmar utveckling och som ofta allvarligt stagnerar individen som samhället, så föds förakt mot andra kulturer. Själva kärnproblemet för er är att ni inte vet vem herren är, eller den gudomliga kärlek ''Yeshua'' förespråkade likt kristusliknande Yogis idag också gör och har gjort länge. Er Tro är inte existentiell utan baserar sig på magkänslor och intellektets oerfarna slutsatser när den läser gamla texter.

Historiskt är djuret på många platser en symbol för visdom och klar perception. Symbolen har brukats av både positiva och negativa falanger i syfte att förslava, befria människor. ''Modern'' folkreligion är en direkt konsekvens av en mångtusenårig ansträngning att lämna människornas avkomma förvirrade, att inte kunna skilja på sjukt och friskt eller nå existentiell insikt, fångad i en drömvärld med motsättningar och krig, profetior som inte utspelar sig i nuet med ändå formar livet i nuet för individen. I det här ''andliga kriget'' har mycket blivit förvrängd, det är bara genom egen kunskap, existentiella erfarenheter som någon överhuvudtaget kan bli upplyst eller ''frälst''.

Det handlar inte om vad jag påstår eller i det här fallet tror om just dig, utan det som kan ske när man saboterar sin inre hälsa under ett helt liv och kommer i kontakt med det existentiella via meditation, om någons tro på verkligheten är snarlik med den i Tolkiens Sillmarillion(änglar och demoner istället för Anuir, Jesus istället för Iluvatar) så kommer verkligheten att spela individen ett spratt vilket kan upplevas som mycket obehagligt, ungefär som att hälla en hink med kallvatten på den som sover djupt. På den ädla vägen mot andlig befrielse finns det flera trösklar som måste passares och ingen överkommes med hjälp utav rädsla, endast djärvhet, tålamod och förmågan till analys, alltså motsatsen till förutfattade meningar baserade på icke-existentiella ''lärdomar''.

Massor av påståenden....
Inga vetenskapligt trovärdiga belägg för det DU påstår....
Citera
2017-04-28, 23:49
Medlem
Mikibus avatar
Du kallar kristendomen för ett "frihetsberövande slaveri", säg mig, vilka friheter är det mer exakt som tas ifrån dig?

"Hämmar utveckling" – enligt vem? Och på vilket sätt. Nu får du vara mer specifik ifall du vill att jag ska ta ditt påstående seriöst.

"Historiskt är djuret på många platser en symbol för visdom" – ja, i Bibeln till exempel. Du hade inget nytt att komma med där då? Beklagligt.

"Du skall icke hava andra Gudar jämte mig" är inte speciellt svårtolkat och inget som kräver magkänsla för att förstå. Jag är ledsen men jag finner det inte värt att fortfölja någon diskussion med dig då du inte verkar veta vad det är du skriver om. Bättre lycka nästa gång och roligt att du tog dig tiden i alla fall.
Citera
2017-04-29, 11:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du kallar kristendomen för ett "frihetsberövande slaveri", säg mig, vilka friheter är det mer exakt som tas ifrån dig?
Jag kan svara på det. Friheten att tro på vad man vill tex, att göra vad man vill eller tänka vad man vill utan rädsla för konsekvenser från en allseende domare.
Religionen i Sverige är inget stort problem, vi är sekulariserade. Men i många andra länder har religion ett mycket starkt grepp om folks vardag. På många ställen i USA tex blir det svårt för dig om du är uttalad ateist. Och muslimska länder ska vi bara inte tala om.

Citat:
"Hämmar utveckling" – enligt vem? Och på vilket sätt. Nu får du vara mer specifik ifall du vill att jag ska ta ditt påstående seriöst.
Kyrkan har alltid stått i vägen för utveckling, det vet ju alla. Galliliei, Kopernikus, mängder av vetenskapsmän har förtryckts av kyrkan genom tiderna. All forskning som tyder på att bibeln har fel har förtryckts. Och idag står kyrkan i vägen för stamcellsforskning tex.
All vetenskap förändras, man upptäcker nya fakta och reviderar. Kyrkan vägrar revidera bibeln utan fasthåller att den är sann trots att vi idag förstår att de som skrev den inte förstod allt.
Jorden skapades inte på sex dagar exempelvis. Då visste man inte att det var omöjligt, idag vet man det men det spelar ingen roll för kyrkan som vägrar att utvecklas/hämmar utveckling.
Citat:
"Historiskt är djuret på många platser en symbol för visdom" – ja, i Bibeln till exempel. Du hade inget nytt att komma med där då? Beklagligt.
Skillnaden är väl att i alla andra kulturer/filosofier/religioner så ses inte visdom/kunskap som något ont.
Ormen är en god symbol, en symbol för upplysning, kunskap, självkännedom.

Citat:
"Du skall icke hava andra Gudar jämte mig" är inte speciellt svårtolkat och inget som kräver magkänsla för att förstå. Jag är ledsen men jag finner det inte värt att fortfölja någon diskussion med dig då du inte verkar veta vad det är du skriver om. Bättre lycka nästa gång och roligt att du tog dig tiden i alla fall.
Nej, det är inte speciellt svårtolkat. Det är helt uppenbart en manöver från en härskande elit som får folk att hålla sig på mattan. Bibeln är bara ett instrument för crowd-control, ett redskap för den härskande klassen, och ett mycket effektivt sådant. Människor som du faller in i ledet, ifrågasätter inget utan blir fogliga och lättledda. Eliten känner sig trygg i sin position och ni känner er trygga med att tro på sagor. Win-win.
Citera
2017-04-30, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag kan svara på det. Friheten att tro på vad man vill tex, att göra vad man vill eller tänka vad man vill utan rädsla för konsekvenser från en allseende domare.
Religionen i Sverige är inget stort problem, vi är sekulariserade. Men i många andra länder har religion ett mycket starkt grepp om folks vardag. På många ställen i USA tex blir det svårt för dig om du är uttalad ateist. Och muslimska länder ska vi bara inte tala om.
Skulle vilja tillägga att organiserade religioner på flera sätt är anti-livet, vissa är förstås värre än andra. Kristendomen som vi nu diskuterar har under flera århundraden förtryckt den sexuella naturen hos människan och i synnerhet smutskastat kvinnan som en syndig varelse, sex är synonymt med livsenergin och att förtrycka någon sådant är att förneka den egna naturen och upphovet till existensen här.

Citat:
Skillnaden är väl att i alla andra kulturer/filosofier/religioner så ses inte visdom/kunskap som något ont.
Även i Indien med många upplysta andliga mästare under århundradena och som spred sitt andliga ljus till övriga länder har kämpat mot civilisations primitiva tendenser och vidskepelse, Dhyanan är dock den största triumfen och slutligen det som hjälpt att forma den hinduiska traditionerna som relativt tolerant mot andra kulturer jämfört med andra, i synnerhet Abrahamitiska religioners intoleranta, auktoritära doktriner vilket Mikibu tyvärr är ett tragiskt uttryck för.

Citat:
Du skall icke hava andra Gudar jämte mig" är inte speciellt svårtolkat och inget som kräver magkänsla för att förstå. Jag är ledsen men jag finner det inte värt att fortfölja någon diskussion med dig då du inte verkar veta vad det är du skriver om. Bättre lycka nästa gång och roligt att du tog dig tiden i alla fall.

Jag tror du missuppfattade det jag skrev, eller så kör du med en halmgubbe(varför blir jag inte förvånad )? I vilket fall som helst blir det svårt att diskutera något med dig när du inte ens anstränger dig att bidra med egna argument förutom då att påstå en del dumheter om Yoga, som du uppenbarligen inte vet någonting om.
Citera
2017-04-30, 04:15
Medlem
Citat:
Religionen i Sverige är inget stort problem, vi är sekulariserade.

"Problemet med religion" är inte läran i sig utan "religiositet". Stark känsla utan tillräcklig intelligens blir fanatism och ett problem oavsett. Fanatiska kulturmarxister, fanatiska "vetenskapstroende", fanatiska kristna... Problemet ligger i första ordet. Jag har just debatterat i en tråd där vetenskapstroende tycker det vore bra med en av staten lagstadgad och obligatorisk tvångsinjektion av smittämnen och tungmetaller i alla nyfödda spädbarn. Detta så klart i "det godas" namn.

/

Ormen liknar sinuskurvan i sitt slingrande. När den ligger stilla rullar den upp sig i en virvelform. Partiklar är vågor, materia är partiklar. Kunskapens träd är inte livets träd...
Senast redigerad av Alvmagiker 2017-04-30 kl. 04:20.
Citera
2017-05-01, 00:53
Medlem
Mikibus avatar
Citat:
"Friheten att tro på vad man vill tex, att göra vad man vill eller tänka vad man vill utan rädsla för konsekvenser från en allseende domare."

Vi människor är alla födda med en fri vilja, det är vad som gör oss unika. Därför är varje handling och tanke ett VAL vi tar. Men med FRIHET kommer ANSVAR, som vi alla borde ta i beaktning, när vi väljer vad vi ska tro på.

Varför skrämmer det dig att det finns en allseende domare? Det finns ingenting du behöver skämmas för. Man gör det man uppriktigt sagt tror är rätt.

Citat:
"Religionen i Sverige är inget stort problem, vi är sekulariserade. Men i många andra länder har religion ett mycket starkt grepp om folks vardag. På många ställen i USA tex blir det svårt för dig om du är uttalad ateist."

Ja, självklart blir reaktionen av att man är uttalad ateist negativ om alla omkring en är troende. Där samlas man ju mer socialt runt religiösa högtider och ceremonier och att "komma ut" som ateist där då kan nästan liknas vid ett antisocialt beteende. Vad tror du då på liksom? Yogi-gubbar från Indien...? De är vanliga, hederliga människor vi talar om här, generellt. Och tron är ju själva huvudmeningen till allt man gör; att man skaffar familj, går till kyrkan varje söndag och träffas och hylla något heligt. Jag ser inget fel i det.

Människor har alltid varit rädda för förändring, så är det bara. Äldre människor förfäras över de yngre generationerna, genierna blir mobbade i småskolan för att de är speciella... frågan är, ska man beskylla religionen (kristendom, judendom, islam, etc.) för detta, eller kan man snarare säga att det är helt enkelt ligger i människans natur att agera med svartsjuka, vrede och rädsla inför många saker och ting här i livet. Det finns många maktgalna människor här i världen. Om de med religionens hjälp kan kontrollera andra och göra som de vill, så är det klart att sociopater och andra maktsuktande själsliga parasiter tar chansen om de får den. De är personer utan empati eller verklig förståelse för Guds budskap. Och de har en speciell plats i helvetet.

Att religion och vetenskap skulle vara som några slags motsatser till varandra förstår jag inte, men det verkar vara populärt att se det på det sättet. Det finns många forskare som tror på Gud men ofta förekommer det nog dessvärre en omvänd utfrysning av de som är uttalat troende där. Och människor tar gärna efter sin omgivning. Varför tror du att det är då många ateister i Sverige? Muslimer i Turkiet? Forskare är också vanliga människor som inser att vetenskapen har sina begränsningar. Vetenskapen kan aldrig återskapa, eller ens fullt förklara, hur allting skapades. Det är en tanke som övergår vårt förstånd. Universums storhet är något som vi omöjligt kan föreställa oss. Inte ens en forskare kan skapa en stjärna, eller ens en insekt. Det kallas att beakta och känna vördnad och tacksamhet för det som inte är skapat av oss. Luften vi andas, hur allt är justerat perfekt för att vi ska kunna leva på den här planeten. Kom inte här och börja gnälla om något forskningsprojekt du håller på med utan var tyst och inse att det är ett mirakel.
Och känn tacksamhet. Ingenting skapas utan kärlek. Vetenskapen kommer tyvärr inte rädda dig när jorden blir obeboelig. Vilket den sakta håller på att bli. Varför?

Citat:
"Friheten att tro på vad man vill tex, att göra vad man vill eller tänka vad man vill utan rädsla för konsekvenser från en allseende domare."

Jo, för att allt vi gör och tänker har KONSEKVENSER. Och det är ingen som kan tänka, tro, eller göra någonting i den här världen utan att en konsekvens sker på detta. Kalla det naturens lag om du vill. Du kommer inte undan den allseende domaren hur gärna du än försöker.
Senast redigerad av Mikibu 2017-05-01 kl. 01:45.
Citera
2017-05-01, 01:24
Medlem
Mikibus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Skulle vilja tillägga att organiserade religioner på flera sätt är anti-livet, vissa är förstås värre än andra. Kristendomen som vi nu diskuterar har under flera århundraden förtryckt den sexuella naturen hos människan och i synnerhet smutskastat kvinnan som en syndig varelse, sex är synonymt med livsenergin och att förtrycka någon sådant är att förneka den egna naturen och upphovet till existensen här.

Även i Indien med många upplysta andliga mästare under århundradena och som spred sitt andliga ljus till övriga länder har kämpat mot civilisations primitiva tendenser och vidskepelse, Dhyanan är dock den största triumfen och slutligen det som hjälpt att forma den hinduiska traditionerna som relativt tolerant mot andra kulturer jämfört med andra, i synnerhet Abrahamitiska religioners intoleranta, auktoritära doktriner vilket Mikibu tyvärr är ett tragiskt uttryck för.

Jag tror du missuppfattade det jag skrev, eller så kör du med en halmgubbe(varför blir jag inte förvånad )? I vilket fall som helst blir det svårt att diskutera något med dig när du inte ens anstränger dig att bidra med egna argument förutom då att påstå en del dumheter om Yoga, som du uppenbarligen inte vet någonting om.

Att kvinnlig promiskuösitet har setts ner på runt om i världen i många årtusenden har även det sina orsaker. Om männen ska kunna försörja sina kvinnor så måste de vara säkra på att avkomman är deras. Kalla det primitivt, men sådan är även sexualiteten. Vi är människor, inte djur. Vi måste kunna vara kapabla nog att kunna kontrollera våra primitiva lustar. Det ingår i att växa upp och börja ta ansvar för sig själv. Hur ska vi kunna bygga stabila familjer och samhällen när man inte ens klarar av att vara uppriktig och stabil med sin partner? Det är givetvis okej att ha sex om mannen och kvinnan är gifta (dvs. de älskar uppriktigt varandra och har intentionen att leva med varandra för resten av livet.) Sex är heligt inom religionen och inget man kan bör ta lättvindigt på. Speciellt inte kvinnor som får erfara de största konsekvenserna, naturligt sett.

Kristendom är en del av de vi är. Vi har kristna värderingar i Sverige som på en del sätt håller på att suddas ut, tyvärr. Starka värderingar kan tolkas som auktoritära, men det är inte utan orsak. Utan fasta regler klarar man inte att leva ett fullriktigt liv. Och vad du egentligen har för koppling till Hinduismen frånkommer mig fortfarande totalt.
Citera
2017-05-02, 10:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vi människor är alla födda med en fri vilja, det är vad som gör oss unika. Därför är varje handling och tanke ett VAL vi tar. Men med FRIHET kommer ANSVAR, som vi alla borde ta i beaktning, när vi väljer vad vi ska tro på.
Man väljer inte vad man ska tro på. Lika lite som man väljer sin favoritfärg eller vilken musik man tycker om eller inte tycker om.
Om man lever med andra människor får man ta ansvar för sina handlingar mot dem, inte någon påhittad figur.

Citat:
Varför skrämmer det dig att det finns en allseende domare? Det finns ingenting du behöver skämmas för. Man gör det man uppriktigt sagt tror är rätt.
Det gör man ju alltid. Hitler gjorde det han trodde var rätt.

Citat:
Ja, självklart blir reaktionen av att man är uttalad ateist negativ om alla omkring en är troende. Där samlas man ju mer socialt runt religiösa högtider och ceremonier och att "komma ut" som ateist där då kan nästan liknas vid ett antisocialt beteende. Vad tror du då på liksom? Yogi-gubbar från Indien...? De är vanliga, hederliga människor vi talar om här, generellt. Och tron är ju själva huvudmeningen till allt man gör; att man skaffar familj, går till kyrkan varje söndag och träffas och hylla något heligt. Jag ser inget fel i det.
Felet uppstår när man utesluter någon för att den inte har samma världsåskådning.
Citat:
Människor har alltid varit rädda för förändring, så är det bara. Äldre människor förfäras över de yngre generationerna, genierna blir mobbade i småskolan för att de är speciella... frågan är, ska man beskylla religionen (kristendom, judendom, islam, etc.) för detta, eller kan man snarare säga att det är helt enkelt ligger i människans natur att agera med svartsjuka, vrede och rädsla inför många saker och ting här i livet. Det finns många maktgalna människor här i världen. Om de med religionens hjälp kan kontrollera andra och göra som de vill, så är det klart att sociopater och andra maktsuktande själsliga parasiter tar chansen om de får den. De är personer utan empati eller verklig förståelse för Guds budskap. Och de har en speciell plats i helvetet.
Blir nog ganska trångt i helvetet då.

Citat:
Att religion och vetenskap skulle vara som några slags motsatser till varandra förstår jag inte, men det verkar vara populärt att se det på det sättet. Det finns många forskare som tror på Gud men ofta förekommer det nog dessvärre en omvänd utfrysning av de som är uttalat troende där. Och människor tar gärna efter sin omgivning. Varför tror du att det är då många ateister i Sverige? Muslimer i Turkiet? Forskare är också vanliga människor som inser att vetenskapen har sina begränsningar. Vetenskapen kan aldrig återskapa, eller ens fullt förklara, hur allting skapades. Det är en tanke som övergår vårt förstånd. Universums storhet är något som vi omöjligt kan föreställa oss. Inte ens en forskare kan skapa en stjärna, eller ens en insekt. Det kallas att beakta och känna vördnad och tacksamhet för det som inte är skapat av oss. Luften vi andas, hur allt är justerat perfekt för att vi ska kunna leva på den här planeten. Kom inte här och börja gnälla om något forskningsprojekt du håller på med utan var tyst och inse att det är ett mirakel.
Och känn tacksamhet. Ingenting skapas utan kärlek. Vetenskapen kommer tyvärr inte rädda dig när jorden blir obeboelig. Vilket den sakta håller på att bli. Varför?
Det blir inte begripligare om man introducerar en kraft utanför universum som är evig och allsmäktig och som ogillar homosexualitet och snatteri. Det obegripliga universum blir alltså inte mer begripligt för att man introducerar en ännu obegripligare figur.
Vetenskapen kan inte förklara allt i nuläget. Dock gör den nya landvinningar hela tiden, och den är inte så värst gammal sett i mänsklighetens perspektiv.

Citat:
Jo, för att allt vi gör och tänker har KONSEKVENSER. Och det är ingen som kan tänka, tro, eller göra någonting i den här världen utan att en konsekvens sker på detta. Kalla det naturens lag om du vill. Du kommer inte undan den allseende domaren hur gärna du än försöker.
Självklart finns det konsekvenser. Det betyder dock inte att det finns någon som bedömer dem, mer än de inblandade. Om jag är otrogen tex så ger det konsekvenser för mig och min fru, ingen annan.
En gud är totalt onödig i ekvationen.
Citera
2017-05-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvmagiker
"Problemet med religion" är inte läran i sig utan "religiositet". Stark känsla utan tillräcklig intelligens blir fanatism och ett problem oavsett. Fanatiska kulturmarxister, fanatiska "vetenskapstroende", fanatiska kristna... Problemet ligger i första ordet. Jag har just debatterat i en tråd där vetenskapstroende tycker det vore bra med en av staten lagstadgad och obligatorisk tvångsinjektion av smittämnen och tungmetaller i alla nyfödda spädbarn. Detta så klart i "det godas" namn.
Problemet är egentligen inte brist på intelligens(Jo, ja förstår vad du menar ) utan bristen på insikt, t.o.m väldigt intelligenta människor( vi snackar +160-200 IQ) fattar konstant felaktiga beslut/tror fel därför att det inte föreligger någon som helst insikt bakom det man tror, endast antaganden som ''verkar'' stämma(känslor) eller ibland som upplevs vara logiska. Människan som bara fungerar med hjälp utav intellektet blir enkelt ett offer för fanatism i sin enfaldiga strävan att tillfredsställa egots fruktlösa bekräftelsebehov , det är ego intellektets natur. Insikt är som en autentisk Guru(Gu=ta bort ru= mörkret) och möjliggör verklighetsbaserad förståelse utan inre motsättningar, en sådan kunskap är alltid existentiell.

Och där ligger problemet för ''religiositet'' av alla slag, bokstavstroende religiösa människor som för ''vetenskapstroende'' helt intellektuellt absorberade av sin paradigms vetenskapliga tro, ingen av dessa grupper har någon som helst insikt kommande från den absoluta källan och är därför inre frånkopplade från den, därav deras dysfunktionella dogmer eller tolkningar av saker och ting i livet.
Citera
2017-05-09, 18:55
Medlem
Citat:
Att kvinnlig promiskuösitet har setts ner på runt om i världen i många årtusenden har även det sina orsaker. Om männen ska kunna försörja sina kvinnor så måste de vara säkra på att avkomman är deras. Kalla det primitivt, men sådan är även sexualiteten. Vi är människor, inte djur. Vi måste kunna vara kapabla nog att kunna kontrollera våra primitiva lustar. Det ingår i att växa upp och börja ta ansvar för sig själv. Hur ska vi kunna bygga stabila familjer och samhällen när man inte ens klarar av att vara uppriktig och stabil med sin partner? Det är givetvis okej att ha sex om mannen och kvinnan är gifta (dvs. de älskar uppriktigt varandra och har intentionen att leva med varandra för resten av livet.) Sex är heligt inom religionen och inget man kan bör ta lättvindigt på. Speciellt inte kvinnor som får erfara de största konsekvenserna, naturligt sett.

Kristendom är en del av de vi är. Vi har kristna värderingar i Sverige som på en del sätt håller på att suddas ut, tyvärr. Starka värderingar kan tolkas som auktoritära, men det är inte utan orsak. Utan fasta regler klarar man inte att leva ett fullriktigt liv. Och vad du egentligen har för koppling till Hinduismen frånkommer mig fortfarande totalt.
Det föreligger naturligtvis en ''naturlig' drift i att hanen vill ha kontroll över honan och föra vidare sina gener, människan är inte på något sätt unik här, andra djur gör det med. Kristendomen föds ur ett primitivt samhälle trots allt, ibland rena barbar samhällen och har spelat en historisk roll i att förbättra vissa kulturer(T.ex. vikingarna här uppe i norden med sina krigiska guda doktriner)
Men du missar poängen, poängen är den att religionen inte sällan, i det här fallet kristendomen har gjort sex till något just ''primitivt'' fult och syndigt. Kyrkorna gör därför en regel som bestämmer att ingen får ha sex innan bröllopet som i och med sin ''heliga princip'' därför gör sex acceptabelt! Dumheter !

Låt mig tala om för dig vad som är sjukt, sjukt är att bestämma att två människor ska leva resten av sina dagar tillsammans. Det friska vore att låta två personer bestämma själva huruvida man vill leva tillsammans eller inte, när man vill ha sex eller gå skilda vägar och få hantera sina egna problem, det är vad ansvar handlar om. Det är inget prästen har något att göra med eller Gud som i en ''allseende domare'', får jag fråga ifall du på fullaste allvar tror att ett absolut väsen som skapat hela universum verkligen bryr sig/dömer ifall Niklas eller Sara som lever på en liten planet i utkanten av en galax(bland biljoner -1 000.000.000.000 - galaxer) har sex innan ett äktenskap, det är förstås lika oklokt som att anta att detta väsen faktiskt skapat människan i sin avbild(Bokstavlig tro) och gav jorden till människan för att styra över livet här(Arrogans). Tänk om Gud inte ens vet att vi finns till? I ett så ofantligt stort kosmos tycker jag att det är en logisk fråga att ställa sig, jag upprepar tänk om Gud/Skapare inte ens vet att vi människor finns, har du någonsin övervägt en sådan fundering?

Missförstå mig inte nu, det finns ett samband mellan att avhålla sig från sex och ett andligt/religiöst sökande, det blir naturligt att låta bli sex efter en viss utvecklings nivå, men det gör man inte på grund av en slags ''helig princip'' eller för att sex är primitivt, utan för att kroppen inte längre är stämd för sexuell energi, det är en påtaglig process som löper längs människans ryggrad från energi punkt till nästa, en person som en gång har upplevt ''Gud'' är inte längre särskilt intresserad utav sex eller för den delen världsliga aktiviteter utan längtar bara efter Samadhi tillståndets överlägsna frid/extas, när sådana upplysta Yogis, rishis eller helgon för tusentals år sedan följde med karavaner från Indien till mellanöstern så blev människor där naturligtvis inspirerade av deras ''heliga närvaro'', snabbt insåg man att dessa personer levde i celibat, d.v.s intresserade sig inte för kvinnor. Primitivare samhällen kopierade Yogin levnadssätt utan att förstå vetenskapen bakom eller varför Yogin avstår från sex, istället började man uppfostra små pojkar i att ett liv i celibat är ett sätt att komma nära ''Gud'', ett sjukt samhälle och en förvrängd syn på sex är den direkta konsekvensen, för att inte tala om att anti-livs filosofi inte har någonting med livets skapare att göra eller helighet.
Senast redigerad av Paradigmskifte 2017-05-09 kl. 18:58.
Citera
2017-05-15, 10:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Suraya är förövrigt namnet på solguden man dyrkar inom hinduismen. Solhälsningen innehar rörelser där man lägger sig på marken för att tillbe Suraya. Och säg inte att du inte känner till detta faktum, och försök heller inte slingra dig ur. Försök inte heller dumförklara mig eller flickan du talar om. Du framstår endast som fräck och illa påläst.

https://www.youtube.com/watch?v=1KBof8Gm2TI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in