Citat:
Förstår ditt tänkande, det är en konsekvens när man låter fantasi och rädsla forma verklighetsuppfattningen. Likt dig är miljontals människor fångade i det här religiösa frihetsberövande slaveriet som hämmar utveckling och som ofta allvarligt stagnerar individen som samhället, så föds förakt mot andra kulturer. Själva kärnproblemet för er är att ni inte vet vem herren är, eller den gudomliga kärlek ''Yeshua'' förespråkade likt kristusliknande Yogis idag också gör och har gjort länge. Er Tro är inte existentiell utan baserar sig på magkänslor och intellektets oerfarna slutsatser när den läser gamla texter.Hinduismen har funnits länge, det har du alldeles rätt i. Yoga är en meditationsform ämnad att komma nära brahman, ett tillstånd som är känt inom hinduismen. Inom kundaliniyogan finns även inslag från kabbalan, det var så jag menade. Är inte säker på om du uppfattade mig korrekt där? Yogan har ett syfte, och bakom varje rörelse finns en andlig intention, och huvudmålet är att inta ett "högre" medvetande. Som kristen klingar inte detta helt rent i mina öron. Varför förväntar jag mig inte att du förstår, om du själv inte är kristet skolad, men om du var det, så skulle du genast backa från dylika främmande läror, vars mening är att få dig att skifta till främmande gudar. Vad som står skrivet i testamentet gällande dyrkandet av andra gudar än Herren, det vet även du, även om du kanske förträngt det i ditt undermedvetna.
Citat:
Historiskt är djuret på många platser en symbol för visdom och klar perception. Symbolen har brukats av både positiva och negativa falanger i syfte att förslava, befria människor. ''Modern'' folkreligion är en direkt konsekvens av en mångtusenårig ansträngning att lämna människornas avkomma förvirrade, att inte kunna skilja på sjukt och friskt eller nå existentiell insikt, fångad i en drömvärld med motsättningar och krig, profetior som inte utspelar sig i nuet med ändå formar livet i nuet för individen. I det här ''andliga kriget'' har mycket blivit förvrängd, det är bara genom egen kunskap, existentiella erfarenheter som någon överhuvudtaget kan bli upplyst eller ''frälst''.
Citat:
Det handlar inte om vad jag påstår eller i det här fallet tror om just dig, utan det som kan ske när man saboterar sin inre hälsa under ett helt liv och kommer i kontakt med det existentiella via meditation, om någons tro på verkligheten är snarlik med den i Tolkiens Sillmarillion(änglar och demoner istället för Anuir, Jesus istället för Iluvatar) så kommer verkligheten att spela individen ett spratt vilket kan upplevas som mycket obehagligt, ungefär som att hälla en hink med kallvatten på den som sover djupt. På den ädla vägen mot andlig befrielse finns det flera trösklar som måste passares och ingen överkommes med hjälp utav rädsla, endast djärvhet, tålamod och förmågan till analys, alltså motsatsen till förutfattade meningar baserade på icke-existentiella ''lärdomar''.
Du får gärna påstå att jag har förträngda tankar i mitt undermedvetna och till och med att jag kanske är litet "psykologiskt skör", som du uttryckte det. Men tillåt mig le, för det låter en smula befängt nu när jag sitter här och läser det. Skulle jag inte vara så frälst så skulle man nästan ha kunnat tro att du försökte förolämpa mig! Haha