Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-03-02, 00:22
Medlem
gustav fridolin - 29 år
jimmie åkesson - 33 år
annie lööf - 29 år

känns inte bra att sverige leds av personer som knappt är 6 år äldre än mig själv.. Måste väll finnas klokare politiker än dessa?
Citera
2013-03-02, 00:25
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
gustav fridolin - 29 år
jimmie åkesson - 33 år
annie lööf - 29 år

känns inte bra att sverige leds av personer som knappt är 6 år äldre än mig själv.. Måste väll finnas klokare politiker än dessa?
Kloka människor blir i regel inte (topp)politiker därför att de inte har lust att slicka röv i ungdomsförbunden från 14 års ålder, utan de utbildar sig och skaffar sig ett riktigt jobb istället. Tyvärr.
Citera
2013-03-02, 00:27
Medlem
Jestermedgesters avatar
Om bara intresset för politik finns redan i unga år, kan de ta sig en bra bit upp på karriärstegen i en relativt ung ålder.

Sen tror jag inte att klokhet kommer med åldern, annars är du väl bara dum för din ålder?
Citera
2013-03-02, 00:36
Medlem
Citat:
gustav fridolin - 29 år
jimmie åkesson - 33 år
annie lööf - 29 år

Jag håller med.
Man bör snegla lite på åldern på Israels makthavare.
Citera
2013-03-02, 00:41
Medlem
I Sverige är vi åldersfixerade "unga kan göra ett lika bra jobb", men det kan de inte, titta på annie lööf, inte jobbat en enda dag i hela sitt liv och nu är hon näringsminister? Vilket jävla skämt, i USA finns det knappt en seriös politiker under 50, ingen under 40, där är erfarenhet något som värderas högt, i Sverige är det äckligt med gamla personer. I sverige ger man sig in i politiken för att få en bra lön, även Jimmie Åkesson har gjort detta, men han har fortfarande en fot kvar i verkligheten, till skillnad från alla de andra ledarna.
Citera
2013-03-02, 00:44
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
gustav fridolin - 29 år
jimmie åkesson - 33 år
annie lööf - 29 år

än värre är väl att de saknar erfarenhet från det verkliga livet och av hederligt lönearbete. broilers borde förbjudas. Känns bra att sveriges näringsminister (annie lööf) själv aldrig har haft ett riktigt jobb men vem förvånas, vi har ju haft finansministrar utan ekonomutbildning och annat. Demokrati fungerar tyvärr så, bara man är glapp i käften och lovar guld och gröna skogar så tror fårskocken på dem
Citera
2013-03-02, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
än värre är väl att de saknar erfarenhet från det verkliga livet och av hederligt lönearbete. broilers borde förbjudas. Känns bra att sveriges näringsminister (annie lööf) själv aldrig har haft ett riktigt jobb men vem förvånas, vi har ju haft finansministrar utan ekonomutbildning och annat. Demokrati fungerar tyvärr så, bara man är glapp i käften och lovar guld och gröna skogar så tror fårskocken på dem

Vi har även haft vapenvägrare till försvarsminister.... Detta land är fantastiskt!
Citera
2013-03-02, 00:54
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polka1234
Vi har även haft vapenvägrare till försvarsminister.... Detta land är fantastiskt!

jo fast nuvarande är yrkesofficer... dock ett fruntimmer. men tomhylsan tolgfors var vapenvägrare ja
Senast redigerad av Ministry.of.Truth 2013-03-02 kl. 01:28.
Citera
2013-03-02, 06:20
Medlem
Citat:
gustav fridolin - 29 år
jimmie åkesson - 33 år
annie lööf - 29 år

Personligen så har jag inget emot unga topp-politiker, inte heller unga chefer eller företagsledare. De som trivs med rampljuset och de som vill vara ledare ska vi ta vara på, oavsett ålder. Men jag har inget svar på frågan i trådstarten, vet inte varför det är så här i sverige.

MEN - och detta är ett viktigt men tycker jag - problemet i sverige som jag upplever det är att det har blivit en slags utbredd ungdomlig naivism både i det politiska toppskiktet och på andra håll i landet. Jag tror att det beror på att när unga ledare hamnar i toppskiktet så lyssnar de för mycket på goda råd ur kompis-sfären. Det vill säga, de unga ledarna anlitar unga experter o s v lite för ofta. I en del fall kanske de unga ledarna även driver igenom sina egna åsikter för hårt. Om man har unga politiker i toppskiktet så bör detta balanseras genom att man för in äldre i trappstegen nedanför: de unga ledarna måste lyssna på de äldre och framföra och driva igenom deras ide'er i stor utsträckning. Annars går det åt skogen.
Citera
2013-03-02, 10:10
Medlem
Sverige är i det närmaste att betrakta som ett antikonservativt land och förändring sker snabbare om yngre individer har makten i ett land. Media bedriver en medveten strategi där yngre förmågor pushas fram medan äldre i det närmaste hånas. Ett exempel är när stolpskottet Ella bohlin blev bortvald till EU-parlamentet till förmån för den betydligt äldre Alf Svensson. Media gick i taket och Svensson var ett svin trots att alla inblandade parter vet att Svensson på alla sätt och vis är en oerhört mycket skickligare och kompetent politiker än Ella Bohlin.

"Alf Svenssons manöver ett utslag av manschauvinism och mygel"
http://www.newsmill.se/artikel/2009/...nism-och-mygel

"Att både Kristdemokraterna och Folkpartiet plockade fram gammal skåpmat i form av Alf Svensson respektive Marit Paulsen på sina listor är ett tecken på att den där föryngringen är svår att åstadkomma. Och att den dessutom nog på många sätt anses vara mer tilltalande i teorin än i praktiken."
http://arbetarbladet.se/ledare/1.111...bohlin?m=print

Det är verkligen relevant att fråga sig varför föryngring per automatik skulle vara något positivt. Vi har i Sverige en elit som vill ha in yngre personer och då helst yngre kvinnor. Kanske också för att dessa är så fogliga är lydiga?

För egen del har jag inte mycket till övers för unga chefer. Det krävs kunskap och lång erfarenhet för att kunna leda på ett bra sätt vilket dessa personer saknar. Dessutom hamnar vi i ett läge där tongivande personer har större delen av karriären framför sig vilket gör dem bakbundna. I det mesta de gör märks det att de har tankar på deras framtida karriärer.
Senast redigerad av avec 2013-03-02 kl. 10:24.
Citera
2013-03-02, 14:26
Bannlyst
Alla ..3.

Vad får du för medelålder om du slår ut det på alla partiledare? Eller alla högre politiker? Inte 26 år iaf.
Citera
2013-03-02, 14:35
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
I Sverige är vi åldersfixerade "unga kan göra ett lika bra jobb", men det kan de inte, titta på annie lööf, inte jobbat en enda dag i hela sitt liv och nu är hon näringsminister? Vilket jävla skämt, i USA finns det knappt en seriös politiker under 50, ingen under 40, där är erfarenhet något som värderas högt, i Sverige är det äckligt med gamla personer. I sverige ger man sig in i politiken för att få en bra lön, även Jimmie Åkesson har gjort detta, men han har fortfarande en fot kvar i verkligheten, till skillnad från alla de andra ledarna.

Ja jag såg det inslaget på agenda med. Det är dock ganska problematiskt att enbart gå på ålder. Då vi har många "topp politiker" som är betydligt äldre än de TS tar upp. T ex Beatrice ask.

När svenska politiker gråter ut och pratar om åldersdiskriminering så oroar jag mig mer för att vi ska behöva dras med dessa yrkespolitiker ännu längre. Alltså personer som gick med i ungdomsförbunden och sedan kom in i riksdagen o ja, det enda de har gjort är att ha arbetat som politiker. Då spelar det ju ingen roll om de är 35 eller 75, det är ändå samma klientel...

Några exempel är t ex Mona sahlin, beatrice ask, bosse ringholm, björn vod sydow osv.

Det bästa vore att som nu ha en blandad ålder på politikerna men gärna ha äldre politiker som DOCK har annan erfarenhet från yrkeslivet. Alltså t ex en person som haft ett yrkesarbete/företag de senaste 20-30 åren men som senare vill bli politiker och arbeta inom vissa frågor. Sånt ser jag som väldigt positivt, men att enbart låta trötta gamla politiker som leif pagrotsky och andra sitta mandatperiod efter mandatperiod ser jag inget positivt alls med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in