Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
I Sverige är vi åldersfixerade "unga kan göra ett lika bra jobb", men det kan de inte, titta på annie lööf, inte jobbat en enda dag i hela sitt liv och nu är hon näringsminister? Vilket jävla skämt, i USA finns det knappt en seriös politiker under 50, ingen under 40, där är erfarenhet något som värderas högt, i Sverige är det äckligt med gamla personer. I sverige ger man sig in i politiken för att få en bra lön, även Jimmie Åkesson har gjort detta, men han har fortfarande en fot kvar i verkligheten, till skillnad från alla de andra ledarna.
Ja jag såg det inslaget på agenda med. Det är dock ganska problematiskt att enbart gå på ålder. Då vi har många "topp politiker" som är betydligt äldre än de TS tar upp. T ex Beatrice ask.
När svenska politiker gråter ut och pratar om åldersdiskriminering så oroar jag mig mer för att vi ska behöva dras med dessa yrkespolitiker ännu längre. Alltså personer som gick med i ungdomsförbunden och sedan kom in i riksdagen o ja, det enda de har gjort är att ha arbetat som politiker. Då spelar det ju ingen roll om de är 35 eller 75, det är ändå samma klientel...
Några exempel är t ex Mona sahlin, beatrice ask, bosse ringholm, björn vod sydow osv.
Det bästa vore att som nu ha en blandad ålder på politikerna men gärna ha äldre politiker som DOCK har annan erfarenhet från yrkeslivet. Alltså t ex en person som haft ett yrkesarbete/företag de senaste 20-30 åren men som senare vill bli politiker och arbeta inom vissa frågor. Sånt ser jag som väldigt positivt, men att enbart låta trötta gamla politiker som leif pagrotsky och andra sitta mandatperiod efter mandatperiod ser jag inget positivt alls med.