Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-03-02, 05:00
Bannlyst
Herregud jag minns när vi i skolan skulle få positiv information om vilka bra människor dessa var. 80 tal. Då gick det minsann utmärkt att säga zigenare. Nu har jag inte bott i Sverige på ett bra tag och tydligen får man inte säga zigenare längre, utan man skall säga "rom". Vad 17?

Jag tycker väl inte värre eller bättre om en zigenare för att jag byter namn på honom.

Dessutom så heter det precis likadant på tyska, ryska och en massa andra språk. Om zigenare duger där så duger det väl i Sverige?

Räcker det inte med att byta namn på svenskt godis! Som tur är så bor jag inte i Sverige men jag undrar, hade jag fått sparken under min korta sejour där, ifall jag råkat säga zigenare och negerboll ?
2013-03-02, 05:20
Medlem
OMAsteges avatar
en av mina bättre kompisar som jag ser som en broder är zigenare(aka rom) frågade han om han tyckte det var kränkande om man säger zigenare han svara att han inte tyckte det men att han vill bli kallad rom för på romani(deras språk) så säger man rom(fast på deras språk typ) om man talar om zigenare så det är som att jag som svensk vill bli kallad svensk och inte svenne, förstår du?
2013-03-02, 08:10
Medlem
borrizs avatar
Men snälla ts, du måste väl förstå att du måste vara politisk korrekt!
2013-03-02, 10:49
Bannlyst
Ja tydligen ska det sägas rom numera, blir lite konstigt vad kallar man zigenarmusik för i framtiden, rommusik faller inte mig på läppen.
För övrigt så gillar jag deras musik också.
2013-03-02, 10:55
Bannlyst
Nej, det anser mycket fult därför att ordet zigenare har blivit tätt förknippat med just tjuvaktivt och bedrägligt zigenarbeteende. Här uppstår ju det problematiska i hela resonemanget inser snabbt den klartänkte. Och det är förstås att zigenaren inte slutar bete sig tjuvaktigt och bedrägligt bara för att vi nu istället kallar denne för rom. Hur många år tar det innan ordet rom är lika ihopkopplad med tjuvaktigt och bedrägligt zigenarbeteende som ordet zigenare? Och vilket ord ska man då använda?

En rolig jämförelse är ju kaffer,nigger,neger, svart och färgad. Ingen av dessa anses längre särskilt fina att bruka. De två sista för att de så tydligt påtalar personens hudfärg. I Sverige heter det numer afrosvensk, men då ligger vi ändå ett steg bakom amerikanerna, där man hunnit byta ännu en gång (afro-american till african american)

Spännande som sagt.
2013-03-02, 10:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det där med "Rom" har ju varit aktuellt ett tag, jag ger det 10-12 år till, sen är det dax för något nytt fräscht skulle jag tro.
2013-03-02, 11:03
Medlem
käppss avatar
Ordet "rom" kommer att fungera ett tag, sedan kommer även detta ord liksom ordet "zigenare" att bli förknippat med tjuveri och inavel. Då är det dags att byta namn på folkgruppen igen.
2013-03-02, 11:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet

En rolig jämförelse är ju kaffer,nigger,neger, svart och färgad. Ingen av dessa anses längre särskilt fina att bruka. De två sista för att de så tydligt påtalar personens hudfärg. I Sverige heter det numer afrosvensk, men då ligger vi ändå ett steg bakom amerikanerna, där man hunnit byta ännu en gång (afro-american till african american)

Spännande som sagt.
Det lustiga är att "boy" det mest kränkande tillnamet man kan ge en svart, nämns över huvud taget inte i den svenska debatten.
2013-03-02, 11:06
Bannlyst
Uncle Ruckus kommer med ett viktigt inlägg i debatten som jag tror att vi alla kan skriver under på.

http://www.youtube.com/watch?v=f5UbxVilsdc
2013-03-02, 11:07
Medlem
Inga problem med att kalla de romer, vi vet ändå vilka de är eller hur? Jag kan förstå att de föredrar ett ord som är mer relaterat till deras eget språk.

I just det här fallet tror jag att det är mer så än att man försökte komma undan det dåliga rykte som är förknippat med zigenare. Ordet romer har aldrig varit positivt det heller.
2013-03-02, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det lustiga är att "boy" det mest kränkande tillnamet man kan ge en svart, nämns över huvud taget inte i den svenska debatten.

Du tänker på O'boy, kakao. Hehe, ja det kanske någon kommer på så småningom.
2013-03-02, 12:04
Medlem
Enligt PK-makten får man inte säga zigenare längre. Men en negerboll kommer alltid att vara en negerboll, så en zigenare kommer alltid att vara en zigenare.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in