Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-03, 02:00
  #1
Medlem
Flertalet kverulanter har i denna forumdel klagat på att jag varken är konservativ och att jag inte har någon insikt om konservatism (främst på grund av att jag är pro-israel och har ifrågasatt att ND kan räknas som konservativt). Jag skall därför ställa frågan är min ideologi lika med kristdemokrati? I sådana fall ska jag givetvis retirera tillbaka från alla dessa trådar.

Viktiga punkter i min ideologi:

Jag vill ha så mycket frihet som det går, men jag är medveten om att man inte kan ha ett anarkistiskt samhälle, det vore en utopi. Jag förespråkar regleringar i flertalet områden. Alkoholmonopolet och spelmonopolet bör bestå. Jag är emot kvoteringar till styrelser och liknande, det är helt enkelt inte statens uppgift att bestämma hur styrelser ska se ut. Jag tycker dock att det är helt rimligt att staten ställer krav på amorteringskrav på banker vars kunder man har insättningsgaranti för.

Jag är emot abort, äktenskapet är mellan en man och en kvinna, vill ha längre fängelsestraff och ha en tydligare kristen prägel på samhället.

Jag är för en starkare monarki och adel, återställ dessa som de var innan de förstördes på 70-talet. Kungen ska givetvis få dela ut ordnar även till svenska medborgare.

EU är en byråkratisk och odemokratisk koloss som vi ska stå utanför, frihandelsavtal och samarbeten mellan länder är dock mer än önskvärt. Dock bör staten arbeta för svenska arbetstillfällen och därför agera protektionistiskt inom vissa områden. Sedan ska den okvalificerade arbetskraftsinvandringen avskaffas och enbart personer inom områden som det råder brist på arbetskraft ska få komma hit och arbeta.

Jag anser att vi ska ta hand om våra medmäniskor, gärna genom välgörenhet i stället för att vara beroende av staten. Kyrkosamfund är ett bra exempel på organisationer som kan ta över vissa uppgifter från staten.

Jag är pro-israel och jag ser inga som helst problem med judar så länge de är integrerade i det svenska samhället. Jag har inget som helst förtroende för antisemiter och ND. Men det är ingen dominerande fråga för mig.

Det finns ju många fler åsikter jag hyser, men dessa var de jag brukar diskutera här. Är jag konservativ eller är jag kristdemokrat?
__________________
Senast redigerad av Vinicius 2013-03-03 kl. 02:03.
Citera
2013-03-03, 02:26
  #2
Medlem
Jag tycker det låter som Breiviks manifest.
Citera
2013-03-03, 03:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponton
Jag tycker det låter som Breiviks manifest.
Spot on.

Nej, men ärligt talat så radade du knappast upp någonting märkvärdigt kristet. Lite anti-EU och monarki, det är ändå inte det grundläggande inom kristendomen. Inte ens Kristdemokraterna kan idag klassas som kristet eller anses förespråka kristna värderingar längre. När man går runt i Pride-festivaler och dessutom förespråkar EU-medlemskap och låter personer som Åke Bonnier och Helle Klein bli "präster" så slutar man vara kristet i mina ögon. Kristdemokraterna är enligt mig lika "kristet" som Folkpartiet. Med andra ord inte kristet alls.

Du påminner mycket om s.k. neocons i USA som är väldigt pro-israel utan att veta varför. Dessa hatar den egna kulturen men firar gärna judiska högtider ihop med andra judar. Och nej, jag är inte ND, SvP eller liknande. Bara smått kritisk till din trådstart. Helt okej, om du inte håller med mig dock.
__________________
Senast redigerad av DzCh 2013-03-03 kl. 03:26.
Citera
2013-03-03, 13:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DzCh
Du påminner mycket om s.k. neocons i USA som är väldigt pro-israel utan att veta varför. Dessa hatar den egna kulturen men firar gärna judiska högtider ihop med andra judar. Och nej, jag är inte ND, SvP eller liknande. Bara smått kritisk till din trådstart. Helt okej, om du inte håller med mig dock.

Jag menar snarare ideologin kristdemokrati, inte partiet.

Jag jag är lika mycket pro-Israel som jag är pro-Frankrike/England/USA/Finland. Det är bara det att Isreal-frågan är aktuell och har kapats av vänstern och islamisterna. Jag har väl aldrig uttryckt ett hat mot den svenska kulturen? Jag är troende kristen men jag har inga problem att vare sig umgås med folk med annan trosuppfattning eller från andra kulturer. Jag tycker snarare det är intressant med olika människor då det ger mig insikter om mig själv.
Citera
2013-03-03, 19:33
  #5
Moderator
Strix m/94s avatar
För mig tycks det vara tämligen konservativt. Vad som är kristdemokratiskt har jag ärligt talat aldrig riktigt begripit mig på, men konservativ är Du utan tvekan.
Citera
2013-03-03, 21:20
  #6
Medlem
ProDeos avatar
Ja du är konservativ, i alla fall enligt mig då jag stämmer in mycket av det du skrivit och ser mig själv som konservativ.

Men som sagt så skiljer sig konservatismen beroende på vart i världen man bor :P

Har för mig realism är ett konservativt sätt (från början) att se på utrikespolitik. Där det är staten som är högst och det finns inget över den. Den är protektionistisk.

kan tänka mig att du är åt hållet värdekonservativ då jag förstår det som att du vill bevara det gamla, med tex tro
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback