Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-05, 15:38
  #1
Medlem
Jag har aldrig sett något liknande detta ,
någon kunnig som kan förklara vad det är och vad det är som händer ?

kan man återskapa detta på något sätt , ser fruktansvärt coolt ut !

http://jesper.nu/roliga-bilder/rando...-reaktion.html
Citera
2013-03-05, 15:49
  #2
Medlem
Twatssons avatar
Fysikalisk förändring p.ga. kemisk reaktion?
Citera
2013-03-05, 16:49
  #3
Medlem
Skulle också gärna vilja veta vilken reaktion detta är.
Citera
2013-03-05, 16:52
  #4
Medlem
Knastomtes avatar
Svavelsyra blandat med socker. Svavelsyran förkolnar sockret och resten av sockret blir koloxid och koldioid.
Citera
2013-03-05, 23:05
  #5
Medlem
Skulle mer tro att det som sker i videon är specialeffekter.
Som någon påpekade så är det väldigt likt eliminationsreaktionen där man spjälkar vatten ifrån socker.
Denna reaktion är dock inte i närheten lika häftig som den som visas i klippet.

Dessutom ska det väl nämnas att reaktionen är ytterst exoterm, skummet som bildas är poröst och har fortfarande massor med löst vattenånga i sig. "Korven" skulle alltså aldrig kunna hålla sig upprätt.

Ifall klippet nu inte är fejk, vilket jag verkligen tvekar på att den inte är, så kanske det hade kunnat vara någon typ av kol-polymer (som säkert i vilket fall som helst, kinetiskt, skulle ha långsammare reaktionsbetingelser).
Citera
2013-03-06, 09:23
  #6
Medlem
wääuus avatar
De värmer p-nitroanilin med några droppar svavelsyra. Reaktionen sägs vara en våldsam polymerisation, men jag tippar mer på någon typ av deflagation.
Citera
2013-03-06, 11:35
  #7
Medlem
Bruticuss avatar
Liknar den exoterma reaktionen som sker med dekomposition av Hg(SNC) Länk

Det som sker är att ämnet genomgår en reaktion som bildar dels mycket gas och dels en mesoporös kristall som innesluter ("blåses upp vid bildandet") gasen som bildas.
Citera
2013-03-06, 16:59
  #8
Medlem
GalFisks avatar
Här finns hela videon, och lite mer info: http://blog.makezine.com/2012/03/22/...-nitroaniline/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback